Jag undrar mest hur i hela friden det kunde ta fyr sådär ordentligt.
Har inte läst massor om det, men i alla fall inte sett nån teori om orsak..
 
Jag undrar mest hur i hela friden det kunde ta fyr sådär ordentligt.
Har inte läst massor om det, men i alla fall inte sett nån teori om orsak..
Tror att det är/har varit svårt att ens börja undersöka varför, eftersom det är rasrisk och svårt att gå in och så hade ju elden tagit fart igen igår kväll, så det är nog ingen som ens vill ha en teori ännu, tror jag.
 
Jag undrar mest hur i hela friden det kunde ta fyr sådär ordentligt.
Har inte läst massor om det, men i alla fall inte sett nån teori om orsak..

Det är närmast att förvänta sig om man har en byggnad där rökgaser kan ansamlas. Byggen kan ju vara helt annorlunda än den färdiga byggnaden, brandceller inte helt slutna, sprinklersystem inte i drift där sådana ska finnas, osv. Vad jag hört från folk som satt i huset bredvid blev det tydligt för dem att det brann ordentligt innan det small, så om tex de stora fönstren gick sönder så att branden syresattes ordentligt så är katastrofen ett faktum.
 
Rökgasexplosionen är efter branden startat pga hur byggnaden ser ut enligt han Wisén som är intervjuad.
Även till @Sassy
Ja, har det väl kommit igång brand och byggnaden i det skede det är då kan ansamlas rökgaser så är ju som sagt katastrofen ett faktum.

Det var just undran hur ett sånt nybygge där man borde ha lite krav på design pch material som gjorde mig fundersam hur det började, innan rökgasexplosionen. Men finns ju en poäng i att brandskyddet nog inte var färdigt än vilket ju inte lär ha hjälpt.

Jag visste väl att det skulle vara några som hört mer än jag i frågan 😁.
Fullt schema här just nu, så snappar upp nåt här och där bara.

Surfa på buke prioriteras högre än följa nyheterna nogrannare när jag måste välja :angel:
 
Ja det är verkligen en total katastrof på alla sätt. Har under de sista åren gått förbi Oceana på vägen till jobbet och sett det växa fram. För det första är det naturligtvis en fruktansvärt hemsk händelse att en person saknas. Mänskliga förluster som det troligen rör sig om är alltid överordnat allt annat.


I förlängningen är det också en stor förlust för Göteborg. Både för turismen men också för att det är många framtida arbetstillfällen som går förlorade. Många unga får sitt första jobb på Liseberg och detta tillskott skulle genererat både fasta jobb och många säsongsanställningar. Jobb för ungdomar är verkligen något som behövs särskilt efter pandemin.

Det är också en stor miljöpåverkan av detta med massa giftiga ämnen i marken och också cancerogena och hormonstörande ämnen som högst troligt kommer påverka luft och mark för oss som bor i närområdet under många år framöver.

Sen är det också en stor materiell förlust och totalt 10 års arbete från planering och de senaste fem åren har byggt aktivt har raserats på några dygn.

Sen kan man också fråga sig om detta hade hänt om byggbranschen inte hade sett ut som det gör. NCC var ansvariga för bygget men de hade också 58 underleverantörer i flera led Det finns underlag på att det både begåtts arbetsmilljöbrott och även att säkerheten har brustit under byggtiden. Kanske var det något sådant som skedde kanske inte.
 
Jag undrar mest hur i hela friden det kunde ta fyr sådär ordentligt.
Har inte läst massor om det, men i alla fall inte sett nån teori om orsak..


Går inte att utreda ännu branden har blossat upp flera gånger och det är en mycket stor rasrisk. Det har också rasat bland annat balkar under släckningsarbetet. Brandmännen har enbart kunnat bekämpa branden utifrån hela tiden. Så alla eventuella orsaker blir enbart spekulationer utifrån det som filmats hittills.

Men en stor orsak till spridningen som lyfts är att inga sprinklersystem är igång under byggtiden och branddörrar är också öppna under byggtiden. Det är tydligen brukligt under byggtiden då det vore väldigt dåligt att sprinklersystem skulle utlösas av byggarbete. Så hela bygget är en enda stor brandcell och som mest sårbart i denna fas av bygget har experter på större byggen sagt som uttalat sig i media.
 
Körde förbi på E6 nyss och det ryker fortfarande från oceana. Den försvann personen tydligen inte än hittad. Hur hemskt det än låter så ändå tur att ingen blivit allvarligt skadad och "bara" en fattas med tanke på explosionerna som blev av branden.
Vad menar du med att ingen blivit allvarligt skadad? Tänker du att den försvunna personen sitter välbehållen därinne och väntar på att kunna traska ut? En person är en person för mycket, det är en extremt tragisk olycka.
 
Vad menar du med att ingen blivit allvarligt skadad? Tänker du att den försvunna personen sitter välbehållen därinne och väntar på att kunna traska ut? En person är en person för mycket, det är en extremt tragisk olycka.
Alla som fått vård kunde lämna samma dag.
 
Ja, det låter hemskt och "bara" en tycker jag är en ganska osmaklig beskrivning faktiskt.
Upp till dig att tycka. Jag skriv "hur hemskt det än låter" innan.

Rent krasst så kan det vara fler eller ingen som är kvar. Var ju så sent som förra året en kontroll visade på hur dåligt det stämde med registrering om vilka som var på plats eller inte, tom 2 saknade tillstånd för att vara på en byggarbetsplats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 143
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 763
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp