Ja det är verkligen en total katastrof på alla sätt. Har under de sista åren gått förbi Oceana på vägen till jobbet och sett det växa fram. För det första är det naturligtvis en fruktansvärt hemsk händelse att en person saknas. Mänskliga förluster som det troligen rör sig om är alltid överordnat allt annat.


I förlängningen är det också en stor förlust för Göteborg. Både för turismen men också för att det är många framtida arbetstillfällen som går förlorade. Många unga får sitt första jobb på Liseberg och detta tillskott skulle genererat både fasta jobb och många säsongsanställningar. Jobb för ungdomar är verkligen något som behövs särskilt efter pandemin.

Det är också en stor miljöpåverkan av detta med massa giftiga ämnen i marken och också cancerogena och hormonstörande ämnen som högst troligt kommer påverka luft och mark för oss som bor i närområdet under många år framöver.

Sen är det också en stor materiell förlust och totalt 10 års arbete från planering och de senaste fem åren har byggt aktivt har raserats på några dygn.

Sen kan man också fråga sig om detta hade hänt om byggbranschen inte hade sett ut som det gör. NCC var ansvariga för bygget men de hade också 58 underleverantörer i flera led Det finns underlag på att det både begåtts arbetsmilljöbrott och även att säkerheten har brustit under byggtiden. Kanske var det något sådant som skedde kanske inte.
Det där med underleverantörer i flera led verkar vara ett stort problem i branschen. Alla är väl tyvärr inte lika nogräknade 🙁
 
Så fruktansvärt med alla dessa arbetsplatsolyckor, jag såg en del sådana ärenden i min förra tjänst och de berörde mig alltid väldigt illa. Också där många gånger med en röra av många olika inblandade företag. Ibland varvat med snabbt inlånade självständiga entreprenörer som fått rycka in när det redan var förseningar och tidspress. Med ännu större risker för att något skulle brista i det systematiska arbetsmiljöarbetet eller ansvarsfördelningen.

Att gå till sitt jobb och göra sitt bästa för att utföra det bra, många gånger till en blygsam lön - och sedan aldrig komma hem igen, eller komma hem invalidiserad och skadad för resten av livet. Magkänslan sa alltid att "någon" borde vara straffrättsligt ansvarig för det, men ändå blev det inte så i alla fall. Men det måste gå att göra något mer och bättre för att förebygga olycksriskerna generellt.

Som sagt, det där med olyckor är något som ger mig konstant ont i magen när vi borrar. Visst, vi anlitar seriösa borrbolag och de har duktiga borrare men även om en följer reglerna kan ju saker hända ändå. Jag är väldigt rädd om mina borrare :heart
Att ens överväga att inte följa reglerna är så galet att det finns inte.
 
Som sagt, det där med olyckor är något som ger mig konstant ont i magen när vi borrar. Visst, vi anlitar seriösa borrbolag och de har duktiga borrare men även om en följer reglerna kan ju saker hända ändå. Jag är väldigt rädd om mina borrare :heart
Att ens överväga att inte följa reglerna är så galet att det finns inte.

Samma sak i vårt arbete. Det är farligt nog som det är med risker som inte går att beräkna, på ställen där man kan ha långt till kvalificerad vård, men att inte ha bästa möjliga säkerhetsarbete i sammanhanget finns ju inte på kartan!
 
Vilken otroligt tragisk olycka. Inte bara för det eventuella dödsfallet utan också för hur hårt det slår mot allt och alla som har varit involverade i projektet.

Jag kan inte säga hur NCC rent generellt arbetar med säkerhetsfrågor men det har varit saker tidigare på Oceana som fått många i byggbranschen att ta sig för pannan. För drygt ett år sedan publicerades en film i en Facebookgrupp där takarbetare på Oceana arbetar utan personligt fallskydd och en av arbetarna går nerför det branta taket.

Printscreen från filmen:
Visa bifogad fil 139140

Förra året var ett nattsvart olycksår för byggbranschen och jag har all förståelse för att folk i allmänhet blir otroligt upprörda. Det finns inga som helst ursäkter för att arbetare skadas allvarligt eller till och med omkommer på arbetet på grund av bristande säkerhet.
Samtidigt vill jag bara flika in att många bolag (stora som små) arbetar väldigt aktivt med säkerhetsfrågor och man behöver inte gå tillbaka långt i tiden för att se att det skett stora förändringar, både i lagstiftning men också i attityden vilket egentligen är ännu viktigare.


Det här förvånar mig inte överhuvudtaget tyvärr. Vilket är sorgligt i sig att jag inte blir varken förvånad eller chockerad. Upprörd absolut men inget annat. Sen är det klart att många bolag arbetar med säkerheten men det gäller ju tyvärr ofta bara första ledets anställda. Många byggarbetare har helt andra villkor som inte ens är förenliga med lagstiftningen eller att inhyrda företag bryr sig ett smack om säkerheten för sina anställda. Det tycker jag är både sorgligt och en stor skandal att de får verka i Sverige med de villkoren för de som jobbar för dem.
 
Vilken otroligt tragisk olycka. Inte bara för det eventuella dödsfallet utan också för hur hårt det slår mot allt och alla som har varit involverade i projektet.

Jag kan inte säga hur NCC rent generellt arbetar med säkerhetsfrågor men det har varit saker tidigare på Oceana som fått många i byggbranschen att ta sig för pannan. För drygt ett år sedan publicerades en film i en Facebookgrupp där takarbetare på Oceana arbetar utan personligt fallskydd och en av arbetarna går nerför det branta taket.

Printscreen från filmen:
Visa bifogad fil 139140

Förra året var ett nattsvart olycksår för byggbranschen och jag har all förståelse för att folk i allmänhet blir otroligt upprörda. Det finns inga som helst ursäkter för att arbetare skadas allvarligt eller till och med omkommer på arbetet på grund av bristande säkerhet.
Samtidigt vill jag bara flika in att många bolag (stora som små) arbetar väldigt aktivt med säkerhetsfrågor och man behöver inte gå tillbaka långt i tiden för att se att det skett stora förändringar, både i lagstiftning men också i attityden vilket egentligen är ännu viktigare.
Exakt det där inträffade vid bygget av en av de nya galleriorna i stan där jag bor för närmare tio år sedan...
Vi hade arbetsmiljöombudsutbildning i ett hus mittemot och deltagarna från Byggnads som såg det där kastade sig på telefonen.
Även där var det NCC som var huvudentreprenör...
 
IMG_7169.png

Tur att kaninerna mår bra :heart
 
Exakt det där inträffade vid bygget av en av de nya galleriorna i stan där jag bor för närmare tio år sedan...
Vi hade arbetsmiljöombudsutbildning i ett hus mittemot och deltagarna från Byggnads som såg det där kastade sig på telefonen.
Även där var det NCC som var huvudentreprenör...
Usch då, det är ju ett uruselt betyg för NCC:s HMS-arbete 👎

Jag har inte varit involverad i Oceana men däremot var jag och företaget jag jobbar för inblandade i Lisebergshotellet bredvid som också byggdes av NCC. Där var min upplevelse att säkerheten fungerade bra men jag var i och för sig inte så delaktig under stomresningen.

Rent krasst har säkerheten på byggarbetsplatserna väldigt mycket att göra med hur platsledningen på respektive projekt arbetar. Jag träffar många platschefer och arbetsledare varje vecka, vissa är enormt engagerade och organiserade och andra vet knappt vilken dag det är och deras byggen ser ut därefter.
 
Som sagt, det där med olyckor är något som ger mig konstant ont i magen när vi borrar. Visst, vi anlitar seriösa borrbolag och de har duktiga borrare men även om en följer reglerna kan ju saker hända ändå. Jag är väldigt rädd om mina borrare :heart
Att ens överväga att inte följa reglerna är så galet att det finns inte.
Verkligen! Det är väldigt svårt att gardera sig mot enstaka misstag när UE i övrigt skött sig prickfritt.

För några år sedan var vi inblandade i ett stort kontorskomplex. Företaget som var huvudentreprenör är ett jättebra bolag som vi ofta arbetar med och vi känner många av deras platsledningar väldigt väl.
Vid stomresningen höll en av deras UE på att montera prefabväggar. Alla leveranser hade kommit som planerat, väggarna hade lyfts upp en efter en av kran och monterats allteftersom utan några som helst problem.
När sista bilen innan frukost hade kommit och väggarna lyfts på plats gick alla på bygget på rast.

När samtliga arbetare satt inne i bodarna hördes ett enormt dån över området.
Det visade sig att det sista betongelementet hade rasat ner. Det hade fallit ca 9 meter rakt ner på marken och med en vikt på flera ton hade det krossat vem som helst och vad som helst som befunnit sig nedanför.

Utredningen visade att UE:n av någon anledning hade missat att slå i två av tre sprintar ordentligt som höll väggen på plats och att den tredje sprinten inte klarade att ensam hålla tyngden. Det var rena turen att alla var på frukost och ingen blev skadad.

Trots ett seriöst bolag som huvudentreprenör, en erfaren och duktig platsledning och en svensk UE med svensk personal utan tidspress så sker allvarliga misstag.
 
Det där med underleverantörer i flera led verkar vara ett stort problem i branschen. Alla är väl tyvärr inte lika nogräknade 🙁
Jag minns inte om det går under lagstiftning eller om en del bolag infört egna restriktioner men vi som UE brukar få OK från de största byggföretagen att använda inlånad personal vid behov så länge företaget vi lånar in personal ifrån inte i sin tur lånat in av någon annan utan att det är deras egna anställda. Vi behöver ofta skicka in en egen UE-anmälan så att huvudentreprenören kan granska företaget vars personal vi vill använda oss av.

Nu jobbar vi bara med väldigt seriösa bolag men min erfarenhet är faktiskt att det ofta sker en noggrann kontroll av både externa UE och dess personal vid inskrivning.
 
Jag minns inte om det går under lagstiftning eller om en del bolag infört egna restriktioner men vi som UE brukar få OK från de största byggföretagen att använda inlånad personal vid behov så länge företaget vi lånar in personal ifrån inte i sin tur lånat in av någon annan utan att det är deras egna anställda. Vi behöver ofta skicka in en egen UE-anmälan så att huvudentreprenören kan granska företaget vars personal vi vill använda oss av.

Nu jobbar vi bara med väldigt seriösa bolag men min erfarenhet är faktiskt att det ofta sker en noggrann kontroll av både externa UE och dess personal vid inskrivning.
Upplys en okunnig: Vad betyder UE? :)
 
Oj, ursäkta! Jag är så van vid att använda UE i mitt dagliga språk att jag inte ens tänkte på att alla inte jobbar i byggbranschen 😂

UE står för underentreprenör. Om till exempel Peab ska bygga ett hus men inte kan själva kan dra elen anlitar de en elektriker som då blir underentreprenör till Peab som är huvudentreprenör.
Ingen fara alls! Tänkte ett tag att det stod för underleverantör, men det kändes inte helt logiskt. Tack, då har jag lärt mig något nytt! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 143
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 763
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 270
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp