Bukefalos 28 år!

Ofräscha Tänder...

IvoryTower

Trådstartare
Igår kväll fotade jag min "norrman" i soffan och vid en av bilderna gäspade han.
Men hans mun ser inge kul ut...

cimg4362_76155850.jpg


Uppförstorad variant...

cimg4362editedjpg_76193868.jpg




Nån som har några tips på kanske nåt foder eller kanske nån annan behandling man kan utföra själv hemma?


Me andra ord inte hos veterinär. Hade de vart en "normal" katt så hade jag åkt in me honom men nu är det ingen normal katt. Han kan inte transporteras eller stängas in o inte kan hanteras av okända folk o är livrädd för män och ja för de flesta ljud. (Men han gillar barn o är en fenomenal jägare! :P)
Och de enda veterinärer häromkring, vad jag vet, som gör hembesök är män.
Och det känns inte rätt att droga ner honom för jag är rädd att han kommer förlora förtroendet igen efter en sån sak. Han tar extremt hårt på förändringar o när han blivit lite snuvig nån gång så går han o gömmer sej o kommer inte o äter eller tillbaka på flera dagar.
Vi tog över honom som 3-åring när vi köpte vårt hus(om vi inte hade gjort de skulle de skjuta han) o va de innan har gjort me han vet vi inte men mest hysteriskt rädd är han för karlar och otroligt skotträdd + att han inte kan va på nåt som rör sej...


Bonusbild...
cimg4365_76155802.jpg
 
Sv: Ofräscha Tänder...

Han är 11 år nu...

Min kompis katt såg ut så i munnen, de fick dra ut några tänder. Bästa är ju ifall någon veterinär får ta sig en titt på hans tänder. Du kan inte kolla med veterinärerna som gör hembesök om de kan ta med sig en kvinnlig veterinär?

Äter han som han ska, några svårigheter för torrfoder?
 
Sv: Ofräscha Tänder...

Be en kvinna komma ut och förklara situationen! :) Be henne ta med en medhjälpare så att du slipper vara med vid eventuell sövning och liknande, då kommer han inte att kunna koppla dig till "det onda".

Bättre det än att du måste ta bort honom helt pga tänderna tycker jag iaf!
 
Sv: Ofräscha Tänder...

Du får helt enkelt ta katten till veterinären, den har tandsten och efter vad jag kan se även tandköttsinflammation. Tror inte att du hittar en kvinnlig veterinär med medhjälpare som åker hem till dig med scaler och allt. Det kan ju också vara så att det krävs en tandtöntgen eller att en tand behöver dras ut. Man kanske vill kolla lever och njurvärden inför narkosen, ffa begynnande njurproblem ger ju ofta ökad tandsten, så ibland är det motiverat.

Informera veterinären så kanske det går att ordna så att din katt blir sövd direkt när du lämnar den så slipper den åtminstone sitta och vänta på sin tur. Måga djurägare anser att deras djur inte klarar av ett veterinärbesök, men det brukar gå alldeles utmärkt. Köp Feliway att spraya i buren för ökad trygghetskänsla!

Att inte göra något är ett betydligt sämre alternativ för katten.
 
Sv: Ofräscha Tänder...

du måste åka till veterinären för att ta bort tandsten, går inte att göra det hemma eftersom man gör det med laser...

men det är inte en riskfri procedur, min katt fick njursvikt efter en tandbehandling. :(
 
Sv: Ofräscha Tänder...

Och hur bevisades det sambandet!?

Onödigt att skrämmas för något som ev inträffar en gång på miljonen. Det finns så oerhört många hundar och katter som rent ut sagt är ruttna i munnen för att deras ägare "hört" att narkosen kan vara farlig. Japp, och det kan en ständig bakteriemi (bakterieförekomt i blodet) pga parodontit också vara.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 252
Senast: Amk
·
Katthälsa Ringde veterinären igår pga min katts öga som fått nån slags röd, grumlig hinna och fick tid redan igår kväll. När jag kom in kikade...
Svar
2
· Visningar
1 369
Senast: IvoryTower
·
F
Träning Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med. Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 241
Senast: mackan
·
Övr. Katt Först, ja, vi har varit i kontakt med veterinär via telefon under dagen.... De sa att det inte lät så akut att vi behöver åka på jouren...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
37 614
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp