Ofrivilligt distansförhållande

Han har inte ens bett om att få högre lön för det han gör i Stockholm. Jag tyckte ju att om han skulle vara där pga att de har panik så borde han kunna få en Stockholmslön iaf. Men han har inte ens velat fråga :( Han är sådan, kan/ vågar inte be om/ begära saker. För 2 år sedan lånade han ut en pall pellets till grannen med löfte om att vi skulle få tillbaka inom en månad. Ett år senare fick jag leka bitska kärringen och fråga grannen var den blev av för min man fixade inte det. :crazy:

Nej. Det är INTE ok någonstans! "Måste" man åka ifrån sin höggravida fru ska det banne mig finnas någon kompensation!
 
Men det är ju inget drömhus om det får en att må dåligt?
Jag gissar att din man har en övernattningslägenhet i Stockholm. Kan ni inte bo där den första tiden? Du kommer ändå inte ha så mycket ork för annat den första tiden efter bäbisens ankomst. Sedan renoverar ni huset under tiden och du flyttar tillbaka när huset är
 
Helt ärligt, du behöver en break. Du ska faktiskt ha en chans att förbereda dig för att bli mamma, inte slita i trädgården och oroa dig för huset helt själv.

Jag tror säkert inte att din man är en skitstövel men han verkar inte ha fattat hur jobbigt det är för dig, det är kanske dags att slå honom i huvudet med den bildliga klubban?

Jag är bara så otroligt rädd att han ska få sådana skuldkänslor att han brakar ihop. Visst han mår bättre av att jobba i Stockholm men han är fortfarande så otroligt skör. Får väga mina ord hela tiden för att inte göra saker värre.
 
Men det är ju inget drömhus om det får en att må dåligt?
Jag gissar att din man har en övernattningslägenhet i Stockholm. Kan ni inte bo där den första tiden? Du kommer ändå inte ha så mycket ork för annat den första tiden efter bäbisens ankomst. Sedan renoverar ni huset under tiden och du flyttar tillbaka när huset är

Han har en etta i Stockholm som företaget hyr. Jag kan knappast ta med mig varken hunden eller hästen dit och jag känner inte en själ i Stockholm så jag tror tyvärr inte att jag skulle må bättre av det. Snarare tvärtom.
 
Jag är bara så otroligt rädd att han ska få sådana skuldkänslor att han brakar ihop. Visst han mår bättre av att jobba i Stockholm men han är fortfarande så otroligt skör. Får väga mina ord hela tiden för att inte göra saker värre.

Återigen, nej. Det är INTE du som har ansvar för hur han mår. Du har ett ansvar att ta hand om dig och ert framtida barn, just nu går det före allt. Det är naturligtvis inte konstruktivt att attackera honom men definitivt ha ett djupt samtal om hur er framtid ska se ut.
 
Och jag har insett att planket givetvis inte blir klart denna helgen heller. Med lite tur kommer åtminstone stolparna upp :cautious:

Verkar som att planket skulle underlätta enormt för dig just nu? I det läget du verkar befinna dig hade jag nog fanken gnällt och tyckt att jag omöjligen kan både sköta gemensam hund, bära på gemensamt barn och försöka sköta gemensamt hus själv om han inte ens kan få upp ett stängsel som ni så väl verkar behöva? Jag hade ringt snickare på måndag, fixat det av staketet som inte var fixat då och sedan låtit sambon lava på nudlar den tid som behövts för att finansiera det om det varit jag :meh:
 
Han har inte ens bett om att få högre lön för det han gör i Stockholm. Jag tyckte ju att om han skulle vara där pga att de har panik så borde han kunna få en Stockholmslön iaf.

Jag hoppas för allt i världen att han ser till att få traktamente iaf (220kr skattefritt per dag). Det är ett minimum!
 
@TeamLundVer
Ska han nu köra det här racet skulle jag faktiskt förvänta mig att han ser till att få en sjujäkla lön så ni kan köpa in hushållstjänster och renoveringshjälp, så att DU mår bra!

Ungefär så tänker jag.
Jag kan leva med att vara själv halva veckorna men då ska livet runtomkring vara lättskött och om det händer något ska han komma hem på stubinen mer eller mindre. Och frånvaron ska innebära mycket god ekonomi.
 
Jag har inte alls varit i samma sits som dig, men jag kan känna igen mig i känslan/oron. För oss rörde det sig om en annan sak som min man fokuserade 110 % på samtidigt som vi väntade vårt andra barn. Jag kände att han inte liksom fattade att vi skulle få ett barn igen. Att han inte fattade hur jag mådde i graviditeten, att han inte fattade att det skulle kunna bli jobbigt/problem om han skulle fortsätta köra 110 % "projektet" när vi fick bebis. Jag vet att jag försökte få något slags löfte att OM det blir för tungt med bebis och 3,5årings-ansvar för mig (i värsta fall skulle ju bebis kunna bli sjuk på något sätt t ex) så ville jag känna att han skulle prioritera familjen. Men jag fick inget sådant löfte alls. Jag fick en utläggning om att det här projektet gick INTE att bromsa/stanna upp. Det var jättejättejättejobbigt för mig rent psykiskt. Jag kände mig ensam och övergiven.

För din del tänker jag att det kan vara så att det kommer gå toppenbra att vara hemma själv 4 dgr/vecka. Med lite hjälp av medryttare, möjlighet att ta in hantverkare för den värsta renoveringen mm. MEN; i dagsläget VET du ju inte det. Du behöver kanske få bekräftelse från honom att han är beredd att ändra planen OM det är så att det inte går?

Jag har funderat en del i efterhand på varför jag kände mig så övergiven i min situation när jag var gravid. Jag tror det var fler faktorer; jag var helt klart psykiskt instabil under graviditeten; om det var hormoner eller oro eller vad kan jag inte säga. Men inte mådde jag psykiskt bra. Jag kände det som att min man skulle komma att prioritera sitt (egentligen vårt) "projekt" över allt annat - ALLT med barnens välmående hängde helt på mig. Hans svar på mina orosfunderingar fick mig att känna att även om barnet blir liggande på sjukhus så kommer det vara bara jag som sitter där. I verkligheten inser jag att så hade självklart inte blivit fallet! Men jag hade önskat att han kunnat bara ge mig den "garantin" - att jag skulle ha STÖD av honom.
Din man är inte på samma våglängd som dig just nu vad gäller ert väntande barn. Han verkar inte alls ställa in sig på att bli förälder. Ja, ni resonerar om hur ni ska vara föräldralediga, men han är mer på våglängden att lösa det praktiska omkring barnet. Det är ganska så mycket mer omvälvande att bli förälder än att se det som en praktiskt uppgift som ska lösas. Och han är inte "där" ännu; vilket du förmodligen är i högre grad. Jag tycker det verkar vanligt mellan mammor o pappor. Ett problem som säkert har att göra med fler faktorer; könsroller i allra högsta grad. Han gör ju som många män traditionellt har gjort (och gör )- planerar att vara MER borta hemifrån när han får barn. :crazy: Statistik visar att många småbarnsfäder jobbar MER när de får barn.

Risken är nog att han inte kommer att inse/förstå vidden av sitt föräldraskap förrän barnet är på plats. Det tror jag inte är helt ovanligt.

Mitt råd är att du talar om din oro (Ja, han är i en känslig sits nu, men det blir inte bättre för er om DU istället brakar ihop) och diskuterar mer om hur han tänker kring föräldraskapet. Med en liten bebis är risken rätt stor att du blir huvudansvarig och den enda som "duger" även de tre dagar i veckan då han är på plats. Just för att du är den som är på plats alla andra timmar på de dygnen han är borta. Då finns en risk att han och barnet inte kommer varandra alls lika nära som de skulle göra ifall de ändå sågs varje dag ett antal timmar. Hur kommer han att hantera det? Kommer inte distansen till dig och bebis vara en risk för dåligt mående igen ?
 
Min man arbetar på ett företag här nere i Skåne där hans arbetssituation är ohållbar (på väg in i väggen osv). Eftersom ledningen väldigt gärna vill ha honom kvar så lånades han ut till en avdelning i Stockholm under 2 månader i våras. Han blev en helt annan människa. Pigg, glad och positiv till livet. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om mig. Här hemma bor vi i ett renoveringsobjekt vilket givetvis tar längre tid när det enbart kan fixas på helgerna. Utöver det så har vi en högaktiv schäfer och i våras var jag kompis med hinken hela tiden han var borta (graviditetsillamående).

Det här projektet slutade och min man återvände till sin vanliga arbetsplats. Fortfarande var dock arbetssituationen där ohållbar och när ledningen frågade om han kunde komma upp och hjälpa dem i Stockholm under en period igen så hoppade han glatt på tåget. Och lämnade mig här hemma med hus, hund, häst och foglossning..

Nuvarande projekt skulle ha slutat i morgon men nu blir det inte så. Det är osäkert hur många veckor/ månader till han kommer jobba där uppe. Det är tungt men jag tror jag kan ta det även om jag bara känner för att gråta när han berättar om hur fantastiskt bra han trivs.

Igår hade han dock haft möte med HR om hur hans arbetssituation ser ut. Han påtalade bl a att om inget ändras här nere så kommer han söka sig vidare. Han fick då frågan om hur hans drömtjänst hade sett ut på företaget. Hans svar var att arbeta med olika utvecklingsprojekt på företagets olika kontor (nordiskt företag) mån-tors och arbeta hemifrån på fredagarna... Detta är alltså hans plan för framtiden och om ingenting ändras här nere så är risken/ chansen stor att han får en sådan tjänst just därför att han är en av de medarbetare som företaget absolut inte vill bli av med.

Från november kommer jag då stå där som ensamstående 4 dagar i veckan med barn, renoveringsobjekt, häst och högaktiv hund. Bara tanken på det får mig att bryta ihop. Jag tror inte jag fixar det faktiskt. Jag har svårt att se fram emot fredagarna när han kommer hem redan nu eftersom jag hela tiden vet att han ska åka igen om typ 2 sekunder. I våras hade han ångest på fredagarna för att måndagarna snart skulle komma, nu är det jag som ligger där med ångest medan min man sover lyckligt bredvid.

Snälla, berätta för mig hur jag ska orka detta?

Man (/jag) orkar inte... Min sambo har hittat ny lägenhet och flyttar snart... För att jag inte orkar med distansförhållande!:(
 
TS försvarar nuvarande upplägget med näbbar och klor samtidigt som hon ber buke om synpunkter. Hon är full av förståelse och omtanke om sambon. Som vore han ett hjälplöst barn.

Nåväl. Här är mina synpunkter.l

Jag tolkar detta som att TS tar ett oändligt stort ansvar. För ALLT.
För hemmet, för kommande barnet, för hunden, för sambons mående.

Vad tar sambon ansvar för?

De är bägge vuxna människor. Han klarar ett krävande jobb men han klarar inte att bli pappa!
Oerhört märklig inställning från hans sida.

Kanske förståeligt, men knappast försvarbart alls. Sambon borde försöka växa upp och bli en vuxen person.
 
"Älskling, jag är så glad att du mår bra på jobbet. Medan du är iväg måste vi hyra in hjälp för att få klart härhemma, låt oss sätta oss ner och titta på vem vi ska ta in".

På två veckor lär allt vara klart, du kan njuta av hundpromenaderna och hunden kan leva uteliv i trädgården.

Det går inte att slita ut sig på huset, kraschar ni äktenskapet kommer ni inte att bli lyckligare av ett hel- eller halvrenoverat hus.
 
"Älskling, jag är så glad att du mår bra på jobbet. Medan du är iväg måste vi hyra in hjälp för att få klart härhemma, låt oss sätta oss ner och titta på vem vi ska ta in".

På två veckor lär allt vara klart, du kan njuta av hundpromenaderna och hunden kan leva uteliv i trädgården.

Det går inte att slita ut sig på huset, kraschar ni äktenskapet kommer ni inte att bli lyckligare av ett hel- eller halvrenoverat hus.

Neej, han är barnets pappa, TS partner - han kan inte ersättas in av Rot och Rut.

Att starta ett karriär-rejs när man just ska få barn är ju helt vettlöst. Jag undrar om han alls förstått vad det kommande föräldraskapet innebär?

Om företaget är så måna om honom borde de göra om tjänsten på hemorten så att den inte skickar honom in i väggen.

@tanten: WORD :bow:
 
@Björk, du satte ord på vad jag menade med att det kan vara nyttigt att diskutera en plan B. Vad händer om man inte orkar? Vilka lösningar har vi då? Bara vetskapen om att det finns alternativ kan bidra till att ångest minskar och att allt upplevs lättare. Att det inte blir katastrof även om det visar sig att man inte orkar.

Den plan B (dvs ej existerande) som @TeamLundVer beskriver, kan i sig vara bidragande till att man mår dåligt.

Och @mandalaki, jo, Rut och Rot (alltså inte avdraget i sig, utan att någon annan gör jobbet...) kan mycket väl skapa förutsättningar för en mer närvarande pappa eller mamma. Om man på sina 3/4 (beroende på vem) förvärvsjobbfria dagar ska göra allt av renovera hus, laga staket, städa badrum, dammsuga, tvätta kläder - tenderar det bli svårare att ta ansvar för sitt barn och hinna på riktigt vara med i matchen. Åtminstone en liten bebis kan inte vara med på speciellt många såna aktiviteter.
 
@sjoberga Jamen det väl klart att de kan köpa tjänster om de vill det. Men inte för att möjliggöra för pappan att jobba så långt hemifrån. Att ens vilja det när man har ett barn på väg ... vore jag TS skulle jag nog aldrig hämta mig från den besvikelsen.
 
@sjoberga Jamen det väl klart att de kan köpa tjänster om de vill det. Men inte för att möjliggöra för pappan att jobba så långt hemifrån. Att ens vilja det när man har ett barn på väg ... vore jag TS skulle jag nog aldrig hämta mig från den besvikelsen.

Fast jag ser det inte alls på det sättet, att det automatiskt är sämre för alla familjer. Att vilja vara hemma dygnet runt 3-4 dagar i veckan istället för att bara vara hemma helt 2 dagar/vecka? Sedan måste självklart båda vara överens om att det är en bra lösning, vilket inte är fallet i denna tråd.
 
Fast jag ser det inte alls på det sättet, att det automatiskt är sämre för alla familjer. Att vilja vara hemma dygnet runt 3-4 dagar i veckan istället för att bara vara hemma helt 2 dagar/vecka? Sedan måste självklart båda vara överens om att det är en bra lösning, vilket inte är fallet i denna tråd.

Nu har jag inte barn - men om jag haft det så inbillar jag mig att jag velat att barnets pappa kom hem varje kväll under den tid jag var föräldraledig med ett litet barn. Om jag är slutkörd och förtvivlad efter flera koliknätter skulle jag inte vilja tänka "Nåja, han kommer från Stockholm på torsdag". Och då menar jag inte att han ska gå uppe med kolikbarnet under nätter då han ska upp tidigt och jobba - men att finnas där så att jag kan känna att vi delar det som händer, både det fantastiska och det urjobbiga. Att när jag får panik och tror att barnet inte andas så finns han där och kan övertyga mig om att jag har fel.

(Det där är för övrigt en av orsakerna till att jag inte försökte få barn på egen hand när tiden var på väg att rinna ut och jag inte levde med en partner. Jag kunde inte se hur jag psykiskt skulle orka med allt det snorjobbiga på egen hand.)
 
Min sambo bodde inte borta när sonen var liten, men han jobbade nätter och gick i skolan på dagen 10 mil hemifrån.
Det går, men man ska inte bo i ett renoverings kaos (sätt ner foten, om du ska jobba i sthlm ska det vara färdigt när barnet kommer) och ha en aktiv hund (finns det någon som vill låna och träna med den?)
Men framförallt behövs annan uppbackning, hur ser det ut med era familjer? Är de nära och kan hjälpa dig?
(Självklart ska han kräva högre lön!)
 
Fast jag ser det inte alls på det sättet, att det automatiskt är sämre för alla familjer. Att vilja vara hemma dygnet runt 3-4 dagar i veckan istället för att bara vara hemma helt 2 dagar/vecka? Sedan måste självklart båda vara överens om att det är en bra lösning, vilket inte är fallet i denna tråd.
Jag förstår inte riktigt varför det är viktigt för dig att betona det i den här tråden?

Dessutom tror jag inte på det du skriver. Om det vi vill är att båda parter är likvärdiga föräldrar i ett föräldraskap och förhållande som präglas av delaktighet, så är upplägg liknande TS ett högriskprojekt. Ungefär som @mandalaki beskriver det.

Om man är nöjd med att pappan är en försörjare och stöttepelare vid kriser, skulle tex @lil-sis variant kunna funka. Men själv skulle jag inte skaffa barn så. Jag skulle hellre vara helt ensamstående i så fall. Hon beskriver inte en relation, som jag ser det, utan bara en problemlösning.
 
Vart finns ni som par, familj? vart finns kommunikationen? Samarbetet? TS, att flytta löser ingenting så jag förstår dig. Jag hade totalvägrat att flytta.,Varför ska DU slita upp allt för hans karriär? Ni har valt att skaffa barn, och då får även han ta ansvar för barnet.

Min sambo låg ute 4 dgr i veckan när vi träffades. Han var tvingad att söka jobb i stan för att barnfrågan skulle vara aktuell. Vilket han gjorde, och gick ner halva lönen (från 32-35' efter skatt till 17' efter skatt). Nu är sonen snart 8 månader och sambon låg ute 4 dagar nu i veckan via jobbet. jag fick frågan av sambon om vad jag tyckte om en förlängning på den arbetsplatsen. Helst inte då fick han till svar. Sambon tackade nej trots att han stortrivdes. Han ser oss som en familj som fattar gemensamma beslut.

Ja just det, i de 4 år som jag känt min sambo har han pratat om att sälja sitt hus. Det ligger 1 timme bort, och 2 kommuner bort. Jag har mitt fasta jobb här, äldsta sonen går i skolan här så sambon fick vackert lämna sitt hus. Bör tilläggas att alla hans vänner och familj bor här, så hur han hamnade så långt bort är en annan historia ;)
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 925
Senast: Halona
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 871
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp