Bukefalos 28 år!

Ofrivilligt distansförhållande

Normerna är starka och tyvärr bärs de upp på många sätt, även av dem som ska vara experter. Fast jag upplever nog ändå med de som är straxt yngre än mig själv att de gärna vill vara föräldralediga så snart som möjligt och att det delas väldigt lika på VAB.

Jag tror att det är mycket viktigt att prata igenom sådana frågor innan man börjar proceduren att skaffa barn. Så att man har en gemensam syn som båda accepterar.
Ja, inte minst av de som ska vara experter. Tycker att jag ofta hör om t ex barnmorskor som hela tiden vänder sig till kvinnan även om mannen är med.

Ja, bland de yngre är nog fler med på tåget. Men samtidigt hårdnar arbetslivet, fler har kortare projektanställningar istället för tills vidare, bemanningsbranschen växer. Och när det blir än viktigare att vässa armbågarna och visa framfötterna på arbetsmarknaden så tror jag tyvärr att det verkar emot ökat uttag av föräldraledighet och VAB av pappor.
 
Vi har pratat en hel del nu i morse (jag fick ett psykbryt) och kommit överens om att

1. Planket måste bli klart nästa helg. Det betyder att jag har 5 dagar kvar med jobbig hund. På helgen går min man längre rundor med henne + att vi åker och badar något jag inte kan göra med henne själv längre då hon blir manisk kring vatten och drar hela vägen ner (funkar sådär med nedförsbacke och foglossning).

2. Just det han gör i Stockholm denna gången ska vara klart senast den siste augusti för sedan är lägenheten uppsagd och hans chef här nere väntar sig att han återkommer. Detta ger mig ett ljus i tunneln, något att sikta på. Dock vet jag ju inte vad som händer sedan eftersom hans arbetssituation här nere är ohållbar så antingen får företaget ta ett krafttag mot ledningen här nere eller så får de hitta en annan lösning och då blir det väl troligtvis ngn typ av projekt runt om i Sverige.. Jag väljer att inte fokusera på det just nu för då går jag under. Vi får ta det när det kommer helt enkelt. Fokus just nu ligger på siste augusti.

3. Barnrummet ska vara klart siste augusti. Altandörren lär vi inte ha fått men så länge det är varmt fungerar det med den innerdörr som sitter i hålet nu. Det är möjligt att vi inte hinner få el där heller (beror ju på elektrikern) men jag kan leva med förlängningssladdar in dit så länge. Vi ska nämligen ha det som tillfälligt sovrum medan vardagsrummet renoveras dvs där vi har sovrum idag.

4. Min man kommer hålla benhårt på att han ska ha en semestervecka när Stockholmsprojektet är slut. Under den veckan så ska vardagsrummet påbörjas. Det är inget litet projekt så det lär ta tid (stort hål i yttervägg, nytt bjälklag och golv där gamla källartrappan var, golvvärme, nydragning av el + vanliga renoveringen då.

5. Efter trösket så kommer det en ny VVS:are (vi fick slänga ut den gamla) som ska göra klart i badrummet där nere så att vi kan använda det :) Vore trevligt efter att det har stått nästan klart i 1,5 år pga bråk med den gamla VVS:aren. Jag säger bara en sak, hittar man en bra hantverkare så ska man hålla hårt i denna. Vi släpper aldrig vår elektriker t ex. :love:

Sen kommer jag använda denna tråd när livet känns :yuck::arghh::cry: så att jag kan gnälla av mig för det finns inget bättre stöd än ni :love:
 
Låter lättare att ha en plan.

Sedan slår jag fortfarande ett slag för Arga Snickarens råd. Ta in hjälp. Inga pengar i världen kan rädda ett förhållande på renoveringsglid. Titta över vad ni kan leja in hjälp med, och se till att få lite njutbar ledighet när det väl blir semestervecka.
 
Sen måste jag inflika att min man absolut inte gör detta för att skaffa sig en karriär. Hans stora dröm i livet vore att vara ngn typ av författare/ allmän filosof som bara behöver vara hemma. Han avskyr karriärister. Hans jobb här nere har dock tyvärr inneburit att han utnyttjats ofantligt (han bryr sig lite för mycket och folk utnyttjar det). Chefer och underställda har ringt honom dygnets alla timmar, veckans alla dagar för att han ska lösa allt i från deras privata problem till problem på företaget som han egentligen inte har ansvar för men eftersom han är den ende som gör något så..
 
Låter lättare att ha en plan.

Sedan slår jag fortfarande ett slag för Arga Snickarens råd. Ta in hjälp. Inga pengar i världen kan rädda ett förhållande på renoveringsglid. Titta över vad ni kan leja in hjälp med, och se till att få lite njutbar ledighet när det väl blir semestervecka.

Problemet är att det vi gör kostar enorma summor om man ska ta in hjälp. Vi renoverade tex källaren för 250 000:- (gjorde allt utom el + visst vvs själva). Offerterna från hantverkare låg på 800 000:- för samma jobb inkl. materialet.

Min ena bror är inredningssnickare och ska hjälpa oss med vardagsrummet (han ska arbeta bort de 3000:- han är skyldig oss), just där behöver vi nämligen en hel del hjälp eftersom man inte kan vara ensam på flera av momenten och jag duger nästan enbart till hejaklack just nu.
 
Skönt att ni har verkar ha kommit överens om en lösning. Dock skulle jag inte personligen kalla er "semestervecka" för just en sådan, jag skulle kalla det en arbetsvecka, fast på ett annat arbete. Hur ser din man (det låter som att det är han som står för renoveringen med tanke på din graviditet) på det? Är han okej med att gå från ett stressigt jobb till att ha en måste-renovering på hemmaplan på semestern? Om ni har möjlighet, tycker jag att ni ska överväga att köpa in den tjänsten istället. Alternativt vänta med det som inte absolut måste göras nu.

Låter som att tid för er tillsammans är en bättre investering för ert förhållande.
 
Vi har pratat en hel del nu i morse (jag fick ett psykbryt) och kommit överens om att

1. Planket måste bli klart nästa helg. Det betyder att jag har 5 dagar kvar med jobbig hund. På helgen går min man längre rundor med henne + att vi åker och badar något jag inte kan göra med henne själv längre då hon blir manisk kring vatten och drar hela vägen ner (funkar sådär med nedförsbacke och foglossning).

2. Just det han gör i Stockholm denna gången ska vara klart senast den siste augusti för sedan är lägenheten uppsagd och hans chef här nere väntar sig att han återkommer. Detta ger mig ett ljus i tunneln, något att sikta på. Dock vet jag ju inte vad som händer sedan eftersom hans arbetssituation här nere är ohållbar så antingen får företaget ta ett krafttag mot ledningen här nere eller så får de hitta en annan lösning och då blir det väl troligtvis ngn typ av projekt runt om i Sverige.. Jag väljer att inte fokusera på det just nu för då går jag under. Vi får ta det när det kommer helt enkelt. Fokus just nu ligger på siste augusti.

3. Barnrummet ska vara klart siste augusti. Altandörren lär vi inte ha fått men så länge det är varmt fungerar det med den innerdörr som sitter i hålet nu. Det är möjligt att vi inte hinner få el där heller (beror ju på elektrikern) men jag kan leva med förlängningssladdar in dit så länge. Vi ska nämligen ha det som tillfälligt sovrum medan vardagsrummet renoveras dvs där vi har sovrum idag.

4. Min man kommer hålla benhårt på att han ska ha en semestervecka när Stockholmsprojektet är slut. Under den veckan så ska vardagsrummet påbörjas. Det är inget litet projekt så det lär ta tid (stort hål i yttervägg, nytt bjälklag och golv där gamla källartrappan var, golvvärme, nydragning av el + vanliga renoveringen då.

5. Efter trösket så kommer det en ny VVS:are (vi fick slänga ut den gamla) som ska göra klart i badrummet där nere så att vi kan använda det :) Vore trevligt efter att det har stått nästan klart i 1,5 år pga bråk med den gamla VVS:aren. Jag säger bara en sak, hittar man en bra hantverkare så ska man hålla hårt i denna. Vi släpper aldrig vår elektriker t ex. :love:

Sen kommer jag använda denna tråd när livet känns :yuck::arghh::cry: så att jag kan gnälla av mig för det finns inget bättre stöd än ni :love:
Vilket liv. Jag blev stressad bara av att läsa allt det där.
 
Skönt att ni har verkar ha kommit överens om en lösning. Dock skulle jag inte personligen kalla er "semestervecka" för just en sådan, jag skulle kalla det en arbetsvecka, fast på ett annat arbete. Hur ser din man (det låter som att det är han som står för renoveringen med tanke på din graviditet) på det? Är han okej med att gå från ett stressigt jobb till att ha en måste-renovering på hemmaplan på semestern? Om ni har möjlighet, tycker jag att ni ska överväga att köpa in den tjänsten istället. Alternativt vänta med det som inte absolut måste göras nu.

Låter som att tid för er tillsammans är en bättre investering för ert förhållande.
Min man använder renoveringen som ett sätt att koppla av. Ge honom en skruvdragare och han är lycklig, typ
 
Sen måste jag inflika att min man absolut inte gör detta för att skaffa sig en karriär. Hans stora dröm i livet vore att vara ngn typ av författare/ allmän filosof som bara behöver vara hemma. Han avskyr karriärister. Hans jobb här nere har dock tyvärr inneburit att han utnyttjats ofantligt (han bryr sig lite för mycket och folk utnyttjar det). Chefer och underställda har ringt honom dygnets alla timmar, veckans alla dagar för att han ska lösa allt i från deras privata problem till problem på företaget som han egentligen inte har ansvar för men eftersom han är den ende som gör något så..
Tipsa honom om att det finns en avstängningsknapp på telefonen när han kommer hem igen och ni ska sätta igång med huset under hans "lediga" vecka. ;)
 
Min man använder renoveringen som ett sätt att koppla av. Ge honom en skruvdragare och han är lycklig, typ

Min gräver på tomten :p

Min karl gör båda! :p

@TeamLundVer: Det verkar ju som det finns en plan men det känns också som om den är kortsiktig. Jag tror ni behöver få till något långsiktigare också men han verkar ju förstått nu iaf att du inte mår bra som det är.
 
Sen kommer jag använda denna tråd när livet känns :yuck::arghh::cry: så att jag kan gnälla av mig för det finns inget bättre stöd än ni :love:

Synd att du ser det på det viset, måste jag säga. Det du beskrivit i tråden är en situation som ingen skulle behöva stå ut med - men istället väljer du att se det som gnäll. Och det låter som om du är beredd att fortsätta i en ohållbar situation, bara du får "gnälla" ibland.

För mig låter det som att du underskattar dig själv på det viset, och du underskattar det jobbiga i situationen. Jag undrar om det är en hållbar lösning.
 
Sedan kan det vara bra att ha Stör Ej-läget när man gör annat, när det är helg. Oavsett vem det är, kan det vara skönt att få pyssla på med sitt eget utan att vara tillgänglig hela tiden. När man fikar eller slutfört, då är det kanske läge att titta till luren.

Jag har blivit extremt mycket mer avkopplad och effektiv sedan jag började med det, särskilt helger och ledig tid.
 
Detta är vårt drömhus i vårt drömområde och ingen av oss vill bo i Stockholm eller däromkring.
Ni fyller det med hantverkare så att det blir färdigt medan ni bor i Stockholm.

Det är ju faktiskt så att man ibland inte kan bo där man vill och arbeta med vad man vill samtidigt.
Och då så måste man välja.
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 025
Senast: Halona
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 913
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp