Ofrivilligt distansförhållande

Min sambo jobbade hemifrån från det att jag blev gravid med första barnet (sjukskriven hela graviditeten pga illamående) till det att sonen var 7 månader. Då började vi jobba på jobbet båda två, varvat 2/3 dagar i veckan.

När när jag var gravid med andra barnet hade han inte möjlighet att jobba hemifrån, men han tog hela hemmalasset ändå (även denna gång sjukskriven hela graviditeten pga illamående). När lillebror fötts var vi hemma allihopa 4 dagar i veckan och sambon jobbade 3 dagar och storebror var på dagis 5 timmar/dag de dagarna sambon jobbade. Så höll vi på till lillebror var 8 månader och vi började gå om varandra lika som vi gjort med första barnet.

Så jag tror nog inte man kan dra alla nyblivna pappor över en kam...
 
Liten uppdatering:

Planket lär inte bli klart till helgen. Pga markens förutsättningar så behöver plintarna sätta sig lite till så minst en vecka till iaf :( Bygg ALDRIG plank i en slänt om ni har sandmark säger jag bara :banghead:

Eftersom mannen inte kan göra något åt planket till helgen så kommer han fokusera på barnrummet istället. Det är inte så mycket kvar så om allting går som det ska så kanske vi kan flytta in där på söndag :) Det hade inte varit helt fel med ett snyggt sovrum även om det bara är temporärt.

Jag har fått inte bara en utan två medryttare till hästen. Så jag ska inte behöva ha någon större ångest över hans välbefinnande så länge till då båda börjar denna veckan.

Min älskade man lyckades smitta mig med något skit innan han åkte till Stockholm så nu ligger jag här hemma med huvudvärk, illamående och tryck över bröstet. Tycker väldigt synd om mig själv eftersom han inte är här. Han försökte stötta via telefon men det är inte riktigt samma sak som att han kommer in med en kopp te och frågar hur jag mår :cry:
 
Nej, alla män reagerar inte med att gå in i karriärmode när de får barn.

Min make gick ner på 75% och såg till att förlägga sina arbetstider så att han kunde tillbringa så mycket (av vår vakna) tid som möjligt med mig och vårt barn redan från början. Sedan någon gång i våras (vår son är född i november -13) har han tagit ut föräldraledighet en dag i veckan, nu i september tar han över föräldraledigheten helt och hållet och är ledig i ett år. Enligt honom finns det få saker som är så förnedrande som att folk behandlar honom som en genial babian bara för att han tar ett fullvärdigt föräldraansvar.

Det mesta går om man bara vill men det blir sannolikt betydligt svårare om man prioriterar karriär, husrenovering eller något annat framför tid.

@TeamLundVer Skönt att du har fixat medryttare till hästen! Då blir det åtminstone en punkt mindre på listan.
 
Liten uppdatering:

Planket lär inte bli klart till helgen. Pga markens förutsättningar så behöver plintarna sätta sig lite till så minst en vecka till iaf :( Bygg ALDRIG plank i en slänt om ni har sandmark säger jag bara :banghead:

Eftersom mannen inte kan göra något åt planket till helgen så kommer han fokusera på barnrummet istället. Det är inte så mycket kvar så om allting går som det ska så kanske vi kan flytta in där på söndag :) Det hade inte varit helt fel med ett snyggt sovrum även om det bara är temporärt.

Jag har fått inte bara en utan två medryttare till hästen. Så jag ska inte behöva ha någon större ångest över hans välbefinnande så länge till då båda börjar denna veckan.

Min älskade man lyckades smitta mig med något skit innan han åkte till Stockholm så nu ligger jag här hemma med huvudvärk, illamående och tryck över bröstet. Tycker väldigt synd om mig själv eftersom han inte är här. Han försökte stötta via telefon men det är inte riktigt samma sak som att han kommer in med en kopp te och frågar hur jag mår :cry:

Helt ärligt, hade jag varit närmare hade jag gärna fixat te åt dig! Jag tar dock inget ansvar för hur det hade smakat eftersom jag inte dricker te! :p Jag hoppas du kryrar på dig snabbt! :)
 
Det har han faktiskt börjat med sedan i våras. Ja alltså inte att stänga av mobilen för han har ingen annat men att han helt enkelt inte svarar om det är jobbfolk.

Anledningen till varför man har en privat mobil trots att man får använda jobbmobilen fritt i sverige
en egen mobil är inte dyr att ha och kontantkort är inte dyrt heller, är troligtvis värt massor för de som har svårt att säga nej
 
Det första han måste inse är att, det han kan få, men inte kräver av sin arbetsgivare tvingar han dig att kompensera för. Av någon anledning tycker han det är enklare att 'köra över dig' än att ställa krav på sin arbetsgivare. Hade han bett om högre lön, eller en dag ledigt i veckan (han jobbar ju 14/h dagen i Sthlm, så övertid måste finnas) så hade de pengarna eller den tiden kunnat användas till att plocka in hantverkare för att få planket fixat, och du hade fått en enklare vardag.

Nästa är att han i utformandet av sin 'drömtjänst' inte tycks reflektera över att han har ett barn på väg. Min och min makes 'drömtjänster' ändrades radikalt när vi fick ett plus på stickan.
 
Hans jobb här nere har dock tyvärr inneburit att han utnyttjats ofantligt (han bryr sig lite för mycket och folk utnyttjar det).

Det var detta jag misstänkte. Han måste inse att varje gång han 'ställer upp' utan kompensation så prioriterar han sin arbetsgivare framför, dig, era gemensamma åtaganden (så som hus och hund) och ert kommande barn. Antagligen för att ni gnäller mindre.

Jag och min make har varit en liknande situation, men långt innan vi fick barn. Jag försökte resonera, förklara och be, men han skulle ju 'bara'. Det slutade med att när han än en gång skulle åka till jobbet på en helg när han lovat att hjälpa mig med en sak, så sa jag krasst att jag kommer inte finnas kvar när du kommer hem igen. DÅ förstod han vilka värden han spelade med och satte ner foten gentemot sin arbetsgivare. Något som visade sig vara totalt oproblematiskt när de förstod att han menade allvar. På ett bräde höjdes hans lön till en helt ny nivå och stora villkorsändringar.

Så jag förstår att du inte vill ställa krav på honom, men jag tror att det kan hjälpa honom ur situationen. Det är nämligen sällan så problematiskt att ställa krav på sin arbetsgivare som många tror. Detta eftersom det är vinstdrivande företag, som kan resonera affärsmässigt. Varför är det viktigare för din man att aktieägarna kan plocka ut vinst (vilket det i förlängningen blir när han ger bort sin tid för billigt) än att ert kommande barn ska få en bra start i livet med en mamma som orkar.
 
Självklart måste man ställa krav i en relation. Om inte bägge parter är villiga att prioritera partnern OCH relationen så kommer det ju att bli en väldigt ensidig relation.

En bra relation är inget som bara händer. Det är något man jobbar på. Parterna sätter sig ner och berättar hur de vill ha det, hur det känns, hur det fungerar i verkligheten för den parten. I dagsläget betalar TS hela priset för makens "förbättrade arbete", och maken ser inget problem med detta, eftersom TS inte uttrycker det som problemet hon verkligen har. Det är dessutom inte TS problem, det är DERAS gemensamma problem.

TS är satt att ro hela hemmaskutan i land, varje dag, hela tiden. Medan maken får komma iväg och utveckla sig själv, komma ifrån byggkaos och vardagsproblem. Småkinkiga graviditetsuttryck och... ja, allt det där som kan vara lite lagom obekvämt ibland.

Väldigt enkel lösning, så länge TS inte säger flaska och nöjer sig med detta upplägg. Jag hade aldrig gjort det.
 
Det är inte ett lätt problem att lösa.
Men familjen brukar ju fungera som ett AB

Det behövs en bostad vilket kostar pengar
Energi, kläder mat etc kostar pengar

Om AB;ets inkomster räcker till för att hålla hästar, renovera kåken med mera så är det mesta sedan väl ok.
Men just det lilla problemet med en bra inkomst innebär ju i det här fallet att en av försörjarna jobbar borta i veckorna.

Vill nu inte ena parten, eller orkar inte ena parten ta hand om hus och hem i veckorna så får väl den andra skaffa sig ett jobb hemikring. Betyder det mindre inkomster så får man väl göra sig av med hästarna först.....
 
Det är inte ett lätt problem att lösa.
Men familjen brukar ju fungera som ett AB

Det behövs en bostad vilket kostar pengar
Energi, kläder mat etc kostar pengar

Om AB;ets inkomster räcker till för att hålla hästar, renovera kåken med mera så är det mesta sedan väl ok.
Men just det lilla problemet med en bra inkomst innebär ju i det här fallet att en av försörjarna jobbar borta i veckorna.

Vill nu inte ena parten, eller orkar inte ena parten ta hand om hus och hem i veckorna så får väl den andra skaffa sig ett jobb hemikring. Betyder det mindre inkomster så får man väl göra sig av med hästarna först.....

Jag tror du har missuppfattat hela tråden. Detta handlar inte någonstans om ekonomi. Läser du trådstarten igen så ser du att min man har jobb här nere men har valt att hjälpa till i Stockholm eftersom han mår psykiskt dåligt av "sin" arbetsplats.
 
Om pengar inte är ett problem skulle jag försöka hitta nån som kan aktivera hunden två tre gånger i veckan. En aktiv Schäfer lugnar sig inte så mycket av långpromenader utan behöver jobb. Kan du hitta nån som kan brukshundar och som vill träna med henne i någon form? En oaktiverad brukshund är inte kul att ha i huset och jag vet hur ens samvete gnager dessutom.....
 
Jag tror du har missuppfattat hela tråden. Detta handlar inte någonstans om ekonomi. Läser du trådstarten igen så ser du att min man har jobb här nere men har valt att hjälpa till i Stockholm eftersom han mår psykiskt dåligt av "sin" arbetsplats.
Fast DU mår ju dåligt av att han är borta, det är ju det som är problemet, handlar det inte om ekonomi så ta in hantverkare och gör klart så du kan slappna av. Om han var hemma om kvällarna och kunde ta lite vardagsansvar skulle ju du kanske må bättre. Jag är ofta borta den här tiden på året, mellan 3 och 14 dagar i sträck ofta flrea tidszoner bort, klart jag kan jobba 14-15 timmar de dagarna, efteråt kan jag ju gå till mitt rum och bara lägga mig och sova utan några som helst krav. Personligen tror jag att det är den största anledningen till att han mår bättre, han kan ta paus från allt. Problemet blir ju att hans paus blir på din bekostnad, istället för på arbetets bekostnad trots att det är arbetet som är problemet.
 
@TeamLundVer Hur mår du?
images
 
klart jag kan jobba 14-15 timmar de dagarna, efteråt kan jag ju gå till mitt rum och bara lägga mig och sova utan några som helst krav. Personligen tror jag att det är den största anledningen till att han mår bättre, han kan ta paus från allt. Problemet blir ju att hans paus blir på din bekostnad, istället för på arbetets bekostnad trots att det är arbetet som är problemet.

Det här ligger det nog mkt i också. Han får en mental paus från allt i Stockholm och du tripplar ditt jobb.

Hoppas planket kommer upp till helgen så du får avlastning med hunden.
 
@TeamLundVer

Vilken otroligt tråkig sits du sitter i, jag lider verkligen med dig! Du har fått många bra svar så jag vill inte upprepa allt men jag måste bara få fråga: Var det inte din sambo som backade och ångrade sig och inte ville skaffa barn just på grund av sin jobbsituation? Och du skrev om det på Förälder, hur han kände att han inte skulle kunna vara en bra förälder eftersom jobbet gör honom deprimerad och stressad?

Förut var han olycklig, nu är du det. Hans drömjobb tar ingen hänsyn till att han har barn på gång och en partner som inte på något vis är nöjd med arbetsupplägget (förutom att du såklart är nöjd med att han är lyckligare).
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 970
Senast: Halona
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 330
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 892
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp