Om man vill bli riktigt j-a vältränad

I know ;) Det handlar mest om att få in en rutin, men usch vad svårt det är innan dess! Jag har som sagt själv tappat allt sånt :angel:
Men det är för mig ändå mer motiverande att göra något som är enkelt än att bröta iväg till gym.

Det låter rimligt, men känns ändå oöverstigligt på något sätt! :down:
 
Jag förstår hur du menar men vill bara flika in att jag inte alls menade att du skulle gå ner i vikt. Fettförbränning behöver inte inte innebära viktnedgång, framförallt inte om man bygger muskler samtidigt. Jag menade mer att om du börjar träna på ett sätt som gör att du bygger muskler, och samtidigt vill se vältränad ut, så är fettförbränning nödvändigt för att musklerna ska komma fram och synas. Och då menar jag att t.ex. högintensiv träning kan vara en väldigt effektiv metod! :) 2 pass styrka och ett pass HIIT i veckan tror jag till exempel vore mycket mer effektivt för vad du vill uppnå än 4 pass renodlad styrka i veckan, men där finns det säkert många som säger emot mig.

För övrigt tycker jag att PT-timmar låter som ett ypperligt förslag! Den investeringen har jag också gjort och det är en riktig höjdpunkt varje vecka. Jag lär mig otroligt mycket om träning och hur kroppen fungerar, samtidigt som jag får hjälp och inspiration till min egen, självständiga träning. Och så får jag ju svettas lite rejält också, såklart. Helt klart värt pengarna!



Nja, där håller jag inte riktigt med dig faktiskt. Allt handlar ju om att komma upp i sin egen personliga maxpuls och sedan jobba så länge och hårt man själv kan på den nivån. Är man sedan inte grundtränad så innebär det bara att man når maxpulsen tidigare än en mer tränad person, och att man således för göra färre övningar inom samma tid som en vältränad person gör - eller till och med ta några sekunders andrum halvvägs. Men det är viktigt att ha tjockt pannben och kunna fortsätta pusha sig själv även när man nått maxpuls, och det kanske man har mer av om man är van vid träning redan. Att HIIT-pass sedan sällan behöver vara längre än 30 minuter långa tror jag också kan anses lockande och bra för mindre tränade personer, även om de är lika hårda som de är korta.

Men du vet att maxpuls definieras av just maxpuls och den kan man bara jobba på i max tio sekunder. Menar du tröskelpuls?
 
Men du vet att maxpuls definieras av just maxpuls och den kan man bara jobba på i max tio sekunder. Menar du tröskelpuls?
Ja det är sant, riktig maxpuls är ju inte riktigt hållbart att jobba på och det är nog termen tröskelpuls jag letar efter egentligen. 70-90 % av maxpulsen bör man uppnå för att det ska "räknas" i dessa sammanhang har jag fått lära mig, och det låter väl lite mer logiskt kanske!
 
ket sätt är kosten extremt viktig menar
Well, jag har reviderat "riktigt jävla vältränad", jag förstår ju självklart att man inte kan bli det på tre pass i veckan. Vad jag var ute efter var vilken träningsform som ger bäst utdelning till det jag vill ha, dvs jag vill ha bättre kondition men även bli starkare eftersom jag är 35, har kontorsjobb och inte tränat någon styrka på mer än 10 år och alltså behöver det för min hälsas skull, samt att jag vill se vältränad ut.

Absolut, det gäller att hitta rätt nivå. I mitt fall får jag nog slita en del även för att få in tre pass, jag jobbar heltid, pendlar till jobbet och har två barn och en man som är lite känslig och inte kan ta barnen själv för mycket.

För se vältränad ut. Kost kost kost. Effektivaste sätttet. Vältränad = definerade muskler = låg fetprocent. (Givetvis behövs det muskler med men inte värst mycket för att ge ett tränad intryck! Du kan också googla på golden ratio för female/male fitness.
Grundstyrkan och utdelning för träning. Så håller jag med folk här Crossfit. ger dig nog maximalt för minimal investerad tid. För en allsidig grundfusik. Och deras program justeras lätt för maximal utmaning hela tiden! Samt är varierade och innehar an grupp component som är socialt trevligt och utmanande! =)
 
Well, jag har reviderat "riktigt jävla vältränad", jag förstår ju självklart att man inte kan bli det på tre pass i veckan. Vad jag var ute efter var vilken träningsform som ger bäst utdelning till det jag vill ha, dvs jag vill ha bättre kondition men även bli starkare eftersom jag är 35, har kontorsjobb och inte tränat någon styrka på mer än 10 år och alltså behöver det för min hälsas skull, samt att jag vill se vältränad ut.

Absolut, det gäller att hitta rätt nivå. I mitt fall får jag nog slita en del även för att få in tre pass, jag jobbar heltid, pendlar till jobbet och har två barn och en man som är lite känslig och inte kan ta barnen själv för mycket.

Jag fick bra resultat av crossfit när jag tränade två - tre ggr i veckan. Det är också en fördel att det är korta pass rent tidsmässigt.
 
Jag tror att du måste bli mer precis i dina mål om du ska kunna få relevanta tips och inte bara personliga anekdoter.

Vad är bra kondition för dig? Springa marathon? Springa milen på 40 minuter? Genomföra en Ironman? Inte bli anfådd av att bära matkassarna upp för trappen?

Med "se vältränad ut" antar jag att du menar "ha definierde muskler", dvs uppnå en viss muskelmassa och samtidigt ha låg fettprocent. Posta gärna en bild på din idealfysik - om det är på nivån fitnessmodell så krävs det muskeluppbyggnad och energiöverskott under lång tid, och därefter (minst) lika lång tid av kaloriunderskott och noga planerade träningspass/måltider för att skala av fettet samtidigt som muskelmassan behålls i så hög utsträckning som möjligt.
 
Nja, där håller jag inte riktigt med dig faktiskt. Allt handlar ju om att komma upp i sin egen personliga maxpuls och sedan jobba så länge och hårt man själv kan på den nivån. Är man sedan inte grundtränad så innebär det bara att man når maxpulsen tidigare än en mer tränad person, och att man således för göra färre övningar inom samma tid som en vältränad person gör - eller till och med ta några sekunders andrum halvvägs. Men det är viktigt att ha tjockt pannben och kunna fortsätta pusha sig själv även när man nått maxpuls, och det kanske man har mer av om man är van vid träning redan. Att HIIT-pass sedan sällan behöver vara längre än 30 minuter långa tror jag också kan anses lockande och bra för mindre tränade personer, även om de är lika hårda som de är korta.

Vilket då kan innebära att du når maxpulsen väldigt fort, har långt till återhämtningen och att det inte blir så himla mycket tränat.
 
Explosiv styrka, benböj, frivändingar och olympiska ryck.

I övrigt handlar det om att lägga på vikt och att styrkan växer i returen av rörelsen.
Men det där är väl ingen träningsform? Det är träningsform jag är ute efter.
 
Jag tycker att jag har bra kondition nu (milen på 52 min), så träningsformen ska ha fokus på styrka men jag vill underhålla min kondition. Alternativt att träningsformen inte underhåller min kondition utan enbart fokuserar på styrka men att jag fortsätter springa som jag gör nu.

Vet inte om jag har någon idealfysik direkt men jag vill vara jämnt vältränad, ben, core och armar.

Jag känner inte alls för att fokusera på maten, är inte alls intresserad av det, äter ganska bra som jag gör. Då får jag väl hellre ha mindre definierade muskler då. Det viktigaste är inte att jag blir snygg utan att jag blir stark.

Alltså, SÅ många träningsformer finns det väl ändå inte? Som det känns nu lutar det åt PT i kombination med löpning.
 
Jag tycker att jag har bra kondition nu (milen på 52 min), så träningsformen ska ha fokus på styrka men jag vill underhålla min kondition. Alternativt att träningsformen inte underhåller min kondition utan enbart fokuserar på styrka men att jag fortsätter springa som jag gör nu.

Vet inte om jag har någon idealfysik direkt men jag vill vara jämnt vältränad, ben, core och armar.

Jag känner inte alls för att fokusera på maten, är inte alls intresserad av det, äter ganska bra som jag gör. Då får jag väl hellre ha mindre definierade muskler då. Det viktigaste är inte att jag blir snygg utan att jag blir stark.

Alltså, SÅ många träningsformer finns det väl ändå inte? Som det känns nu lutar det åt PT i kombination med löpning.

Olympiska kommitén:

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id...024_Rickard_Nilsson-_Explosiv_skivst-ngst.PDF
 
Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?


Finns väl få träningssorter som tränar så många muskler som trail. SÅ jag hade koncentrerat mig på det och lagt in styrka under löpningen. Tex hoppa upp och ner på stenar, Backträning, hänga i grenar i träden, Springa i vatten osv. Listan är oändlig.

Men som tidigare skrivit, 3 dagar i veckan är lite. Jag kör rehab just nu med 3 dgr/löpning i veckan. Men kommer nu utöka för att fixa Tough Viking i slutet på månaden. Då blir det minst 3 pass löpning och 15 km PW ihop med styrka hemma. Dvs minst 7 h/träning i veckan måste jag få ihop.
 
Finns väl få träningssorter som tränar så många muskler som trail. SÅ jag hade koncentrerat mig på det och lagt in styrka under löpningen. Tex hoppa upp och ner på stenar, Backträning, hänga i grenar i träden, Springa i vatten osv. Listan är oändlig.

Men som tidigare skrivit, 3 dagar i veckan är lite. Jag kör rehab just nu med 3 dgr/löpning i veckan. Men kommer nu utöka för att fixa Tough Viking i slutet på månaden. Då blir det minst 3 pass löpning och 15 km PW ihop med styrka hemma. Dvs minst 7 h/träning i veckan måste jag få ihop.

Men trail tränar väl mest ben? Hänga i träden ger väl inte så mycket träning för överkroppen? Det måste också vara en träningsform som finns nära där jag bor eftersom jag är lite pressad tidsmässigt, jobbar heltid och pendlar och vill inte vara borta för mycket från barnen och jag vet ingen trail-grupp häromkring.

Vad är PW?
 
Men trail tränar väl mest ben? Hänga i träden ger väl inte så mycket träning för överkroppen? Det måste också vara en träningsform som finns nära där jag bor eftersom jag är lite pressad tidsmässigt, jobbar heltid och pendlar och vill inte vara borta för mycket från barnen och jag vet ingen trail-grupp häromkring.

Vad är PW?


Trail tränar precis varje muskel du har. Trail innebär slingriga stigar i skogen, upp och ner, hopp över stockar, stenar osv. Du gör det till det du vill ha det. Jag kör gärna rakt ut i skogen, dvs inga stigar alls. Ger grym träning även för bålen, utan bålstyrkan skulle du aldrig orka med att springa i den terrängen. Hänga i träd och dra sig upp för det ger mycket armstyrka.

Trail kräver ingen grupp, jag springer till 99 % själv, Bara rakt ut i det okända. Man får lära sig se hinderna och ta sig an dem!

Vatten = extremt bra träning för benlyft och låren. Spring alltid igenom! Ju lerigare/djupare ju bättre träning
Träd = Hitta bra grenar att hänga i, funkar även att hänga knäveck och dra kroppen upp
Stenar = Hoppa upp och ner på dem, armhävningar
Stockar = hoppa över dem, spring inte runt, armhävningar
Bäckar = Hoppa över eller spring i den ett tag
Backar = Backträning, upp och ner några gånger sen maxar du pulsen.
 
Absolut, det gäller att hitta rätt nivå. I mitt fall får jag nog slita en del även för att få in tre pass, jag jobbar heltid, pendlar till jobbet och har två barn och en man som är lite känslig och inte kan ta barnen själv för mycket.

Själv har jag begränsat det till två pass på gymmet i veckan, hinnter inte mer, det var jag tydlig med mot min PT att jag inte hade möjlighet till mer och då gav han mig övningar att göra hemma två dagar i veckan för bål- och benstabilitet. De tar en kvart varje gång ungefär. Fungerar suveränt! Tar även nåt pass bodypump och bodycombat för omväxlings skull och för att utmana kroppen med något annat ibland. Emellanåt är jag lite trött på gymmet och då är det bra att växla med något annat en vecka eller två för att få tillbaka suget och glädjen igen.
 
För er som bryr sig kan jag meddela att jag har köpt gymkort och kör med PT två 30-minuterspass i veckan, har köpt 10 timmar totalt.

Vi kör mest fria vikter men även litegrann maskiner. Har fått tips på bra övningar så jag kör även egna pass ibland. Jag kombinerar med löpning. Det känns bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 895
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 342
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 047
Senast: Niyama
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp