Om man vill bli riktigt j-a vältränad

För snabb och effektiv fettförbränning (vilket behövs minst lika mycket för att se vältränad ut eftersom att många av oss faktiskt är rätt muskliga men har fett som döljer det, här spelar även kosten in) rekommenderar jag HIIT-träning - högintensiv intervallträning. Det kan vara ganska korta men oerhört intensiva pass som kickar upp metabolismen rejält och detta leder till att kroppen fortsätter att bränna även efter avslutad träning. Metafit och Insanity är exempel på HIIT-pass, men det finns massor online också så att man kan göra det för egen maskin.

Effektivitet och intensitet är överhuvudtaget oerhört viktigt - att inte ta för långa pauser emellan övningar utan fortsätta pusha sig själv även om det känns som att man skulle behöva andas och ta igen sig i flera minuter till. Om man sedan tränar med någon form av vikter är det viktigt (pun not intended, höhö) att inte mesa och hålla sig till samma bekväma vikter för länge. Tränar du regelbundet så bör du öka vikterna med jämna mellanrum, annars kommer man liksom inte så långt. Jag brukar försöka tänka ca 6 gånger med samma övning innan jag går upp ett steg i vikterna, men det här är oerhört individuellt och det är viktigt att känna efter vad man själv klarar av.

Jag har inget behov av att gå ner i vikt faktiskt utan vill bli starkare. Tack för tips om träningsupplägg men i min nuvarande situation är det lite ovanför mitt huvud, jag har ju inte ens tagit mig iväg till gymmet. ;)

Har aldrig tränat på gym, när jag pluggade för 10 år sedan gick jag på rätt mycket pass (step och aerobics var det som gällde då) och har sedan dess simmat och sprungit. Simma kan jag tyvärr inte göra längre pga mitt eksem som bara blivit sämre de senaste åren och definitivt blir sämre av att jag är i vatten.

Jag tror att jag ska boka in några pt-timmar på ett gym och kombinera med löpning från och med i höst. Blev jättetaggad på det nu och ångrar nästan ridlektionerna jag har bokat in från och med maj. Har varken tid eller råd att både gymma och rida.
 
Jag springer ju en del och känner själv att jag behöver bättra på styrkan. Som @nickan1 tipsade om så tror jag att PT är ett bra val för mig, har funderat på det och tror att det skulle göra susen för motivationen samt att man kan lära sig att göra övningarna på rätt sätt.

Ja det har absolut bidragit till mitt resultat att jag lärt mig att göra övningar på rätt sätt, förut trodde jag att jag tog i nu är jag helt död i kroppen efter en gång med min PT.
 
För snabb och effektiv fettförbränning (vilket behövs minst lika mycket för att se vältränad ut eftersom att många av oss faktiskt är rätt muskliga men har fett som döljer det, här spelar även kosten in) rekommenderar jag HIIT-träning - högintensiv intervallträning. .

Funkar bara om du är grundtänad först, vilket i runda slängar innebär att du kan anstränga dig i 45 minuter, utan paus.
 
Jag gör som Nickan1, tränar med PT.

Bästa investeringen i mig själv någonsin. Gör underverk även med min ridning faktiskt så skulle lätt välja PT framför ridlektioner om jag behövde välja.
 
Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?

Dans och styrketräning. Eller hederlig trevlig gymnastik. :D
 
Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?

Jag springer, yogar och rider. Det ger ju olika saker, men yogan är najs tycker jag, men då gör jag en intensivare yoga med ganska tuffa övningar. Rekommenderas!
 
Styrketräning/gym i kombination med konditionsträning. Men om du vill bli som du själv uttrycker det "riktigt jävla vältränad" får du nog räkna mer lite fler pass än 3 ggr/vecka och att kosten är en väldigt viktig del.
 
Hmm
Frågan är Vill du se riktigt jävla vältränad ut eller vill du faktiskt vara riktigt jävla vältränad?
Nästa fråga är vad är rikgit jävla vältränad för dig? Är det att lyfta din dubbla vikt? Eller är det att äga Ninja warrior banan? =)

Finns massa olika vad det handlar om. Men man måste börja innefrån. Kan man ändra sitt liv fullt ut? Är man dedikerad nog? För det är inte träna en jävla massa och sen är man klar. Man måste hitta en nivå där det fungerar med resten av livet. En nivå man känner man kan underhålla och trivs med.
Det gäller mycket mental träning. Som fysisk träning. Det gäller förstå just sin egen kropp och dess behov. =)

Step 1: Define your goals be very very clear!
Step 2: Change your behaviors and style of life. Bit by bit or all at once whatever you can handle
Step 3: ....
Step 4: Profit! =)
 
Jag tipsar om crossfit! Efter tre månader såg jag resultat i form av muskler, bättre flås och piggare. Superbra träning tycker jag. Gav mig mkt mer än bodypump, aerobics och allt annat liknande man provat tidigare. Jag behöver träna i grupp för att bli pressad, tränar jag själv så blir det aldrig nån ordning på det ;)
 
Step 1: Define your goals be very very clear!
Step 2: Change your behaviors and style of life. Bit by bit or all at once whatever you can handle
Step 3: ....
Step 4: Profit! =)

Har underpants gnomes utvecklat sin teori? :D
Så nyfiken på vad steget innan profit är!

TS
Underskatta inte hur mycket kosten påverkar. Det behövs inga radikala ändringar (för det mesta) men det skadar inte att se över vad man faktiskt äter.
Jag var rätt rejält fit förut, men började slarva med maten. Fick mindre energi och slutade träna. Nu har jag knappt nån styrka alls och skyller allt på att jag slarvade med maten.. Och att jag blev så förbannat lat på köpet.

Jag tränade hemma. Vanliga tråkiga push ups, sit ups och rygglyft. Det kommer man förvånansvärt långt med. Det behövs inte speciellt mycket heller, tror jag gjorde typ 20/dag och övning. Kostar inga pengar, kräver inget särskilt och är enkelt att göra samtidigt som man tittar på tv typ :p Kombinera med löpning, cykling för konditionen och benmuskler.
 
Jag tränade hemma. Vanliga tråkiga push ups, sit ups och rygglyft. Det kommer man förvånansvärt långt med. Det behövs inte speciellt mycket heller, tror jag gjorde typ 20/dag och övning. Kostar inga pengar, kräver inget särskilt och är enkelt att göra samtidigt som man tittar på tv typ :p Kombinera med löpning, cykling för konditionen och benmuskler.

Ja, enkelt, men motivationen....! Uuuhh.
 
Jag har inget behov av att gå ner i vikt faktiskt utan vill bli starkare. Tack för tips om träningsupplägg men i min nuvarande situation är det lite ovanför mitt huvud, jag har ju inte ens tagit mig iväg till gymmet. ;)

Har aldrig tränat på gym, när jag pluggade för 10 år sedan gick jag på rätt mycket pass (step och aerobics var det som gällde då) och har sedan dess simmat och sprungit. Simma kan jag tyvärr inte göra längre pga mitt eksem som bara blivit sämre de senaste åren och definitivt blir sämre av att jag är i vatten.

Jag tror att jag ska boka in några pt-timmar på ett gym och kombinera med löpning från och med i höst. Blev jättetaggad på det nu och ångrar nästan ridlektionerna jag har bokat in från och med maj. Har varken tid eller råd att både gymma och rida.

Jag förstår hur du menar men vill bara flika in att jag inte alls menade att du skulle gå ner i vikt. Fettförbränning behöver inte inte innebära viktnedgång, framförallt inte om man bygger muskler samtidigt. Jag menade mer att om du börjar träna på ett sätt som gör att du bygger muskler, och samtidigt vill se vältränad ut, så är fettförbränning nödvändigt för att musklerna ska komma fram och synas. Och då menar jag att t.ex. högintensiv träning kan vara en väldigt effektiv metod! :) 2 pass styrka och ett pass HIIT i veckan tror jag till exempel vore mycket mer effektivt för vad du vill uppnå än 4 pass renodlad styrka i veckan, men där finns det säkert många som säger emot mig.

För övrigt tycker jag att PT-timmar låter som ett ypperligt förslag! Den investeringen har jag också gjort och det är en riktig höjdpunkt varje vecka. Jag lär mig otroligt mycket om träning och hur kroppen fungerar, samtidigt som jag får hjälp och inspiration till min egen, självständiga träning. Och så får jag ju svettas lite rejält också, såklart. Helt klart värt pengarna!

Funkar bara om du är grundtänad först, vilket i runda slängar innebär att du kan anstränga dig i 45 minuter, utan paus.

Nja, där håller jag inte riktigt med dig faktiskt. Allt handlar ju om att komma upp i sin egen personliga maxpuls och sedan jobba så länge och hårt man själv kan på den nivån. Är man sedan inte grundtränad så innebär det bara att man når maxpulsen tidigare än en mer tränad person, och att man således för göra färre övningar inom samma tid som en vältränad person gör - eller till och med ta några sekunders andrum halvvägs. Men det är viktigt att ha tjockt pannben och kunna fortsätta pusha sig själv även när man nått maxpuls, och det kanske man har mer av om man är van vid träning redan. Att HIIT-pass sedan sällan behöver vara längre än 30 minuter långa tror jag också kan anses lockande och bra för mindre tränade personer, även om de är lika hårda som de är korta.
 
Hmm
Frågan är Vill du se riktigt jävla vältränad ut eller vill du faktiskt vara riktigt jävla vältränad?
Nästa fråga är vad är rikgit jävla vältränad för dig? Är det att lyfta din dubbla vikt? Eller är det att äga Ninja warrior banan? =)

Finns massa olika vad det handlar om. Men man måste börja innefrån. Kan man ändra sitt liv fullt ut? Är man dedikerad nog? För det är inte träna en jävla massa och sen är man klar. Man måste hitta en nivå där det fungerar med resten av livet. En nivå man känner man kan underhålla och trivs med.
Det gäller mycket mental träning. Som fysisk träning. Det gäller förstå just sin egen kropp och dess behov. =)

Step 1: Define your goals be very very clear!
Step 2: Change your behaviors and style of life. Bit by bit or all at once whatever you can handle
Step 3: ....
Step 4: Profit! =)

Well, jag har reviderat "riktigt jävla vältränad", jag förstår ju självklart att man inte kan bli det på tre pass i veckan. Vad jag var ute efter var vilken träningsform som ger bäst utdelning till det jag vill ha, dvs jag vill ha bättre kondition men även bli starkare eftersom jag är 35, har kontorsjobb och inte tränat någon styrka på mer än 10 år och alltså behöver det för min hälsas skull, samt att jag vill se vältränad ut.

Absolut, det gäller att hitta rätt nivå. I mitt fall får jag nog slita en del även för att få in tre pass, jag jobbar heltid, pendlar till jobbet och har två barn och en man som är lite känslig och inte kan ta barnen själv för mycket.
 
Ja, enkelt, men motivationen....! Uuuhh.

I know ;) Det handlar mest om att få in en rutin, men usch vad svårt det är innan dess! Jag har som sagt själv tappat allt sånt :angel:
Men det är för mig ändå mer motiverande att göra något som är enkelt än att bröta iväg till gym.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 895
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 340
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 040
Senast: Niyama
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp