Om man vill bli riktigt j-a vältränad

R

Raderad medlem 19815

Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?
 
Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?

Riktigt jävla vältränad är svårt att bli om man tränar tre gånger i veckan skulle jag säga. Extremt viktigt att sköta kosten under tiden. Jag förespråkar ju crossfit, men även gym och löpning.
 
Riktigt jävla vältränad är svårt att bli om man tränar tre gånger i veckan skulle jag säga. Extremt viktigt att sköta kosten under tiden. Jag förespråkar ju crossfit, men även gym och löpning.

Jo, det är klart förstås. Tre gånger i veckan är ju inte jättemycket egentligen.

Jag springer en del nu, kanske ska fortsätta det men kombinera med något. Jag äter ganska bra och känner inte för att göra några stora förändringar i kosten egentligen. På vilket sätt är kosten extremt viktig menar du? Jag tänker att det kanske är viktigt om man är elitidrottare eller så, men att det annars räcker att äta bra och varierat.
 
Ska du bli "riktigt j-a vältränad" får du allt lägga ner mycket mer tid på det än enbart 3 ggr i veckan. 4-5 ggr i veckan + ha stenkoll på kost och vila och dessutom vara medveten om att det tar tid.... Man blir inte vältränad över en natt precis....
 
Om du tränar kondition idag borde det vara smart att lägga till ngn form av styrketräning?
Sen beror det på vad man menar med riktigt vältränad. Dvs då tänker jag att man behöver träna varje dag samt vara riktigt noga med maten dvs skriva upp allt och tänka sig för hela tiden. Och vill du verkligen gå så långt.
 
Jag kör högintensiva pass på 30 min 6 dagar i veckan. styrka + styrka + cardio - repeat + vilodag.
Följer ett träningsprogram från en av tränarna från Biggest Loser, det finns en medföljande dietplan också men då jag inte vill gå ner i vikt utan bara bli mer vältränad (orka mer, må bättre, se bättre ut osv) följer jag inte den. :p Är dock noga med att äta bra.
Inne på tredje månaden och har fått en del nya muskler, orkar mer och mår bättre. :D
 
Okej okej, jag fattar ju också att det krävs mer än tre dagar i veckan för toppform.

Jag reviderar till att ställa frågan om vilken träningsform jag ska välja för att få bra kondition, muskler och se vältränad ut?

Alltså det är inte fråga om någon elitsatsning utan att köra hårt tre pass i veckan.
 
Om du tränar kondition idag borde det vara smart att lägga till ngn form av styrketräning?
Sen beror det på vad man menar med riktigt vältränad. Dvs då tänker jag att man behöver träna varje dag samt vara riktigt noga med maten dvs skriva upp allt och tänka sig för hela tiden. Och vill du verkligen gå så långt.

Styrketräning visst, men vad och hur?
 
Jag kör en form av militärträning och även om jag inte är supervältränad (än) så passar det alla nivåer (jag är på lägsta). Mycket kondition, varierad styrketräning och träning utomhus året runt.
 
Jag kör en form av militärträning och även om jag inte är supervältränad (än) så passar det alla nivåer (jag är på lägsta). Mycket kondition, varierad styrketräning och träning utomhus året runt.
Ja! Det har jag hört talas om. Ska kolla upp.
 
Varierad träning skulle jag säga!
Men kosten är och förblir det viktigaste.
Jag tränar ganska hårtm..
Intensiv dans 3 ggr/v (och 1-2 lättare dansklasser
Bodypump med lätta vikter/inga alls 2-3 ggr/v (det kanske kan vara något för dig? Fast med tyngre vikter då, förstås)
Cx (core, typ) 1 gg/v
Äter dock alldeles för dåligt, så vältränad blir jag inte - men klart att det känns skillnad, och kul har jag! :D
 
Jo, det är klart förstås. Tre gånger i veckan är ju inte jättemycket egentligen.

Jag springer en del nu, kanske ska fortsätta det men kombinera med något. Jag äter ganska bra och känner inte för att göra några stora förändringar i kosten egentligen. På vilket sätt är kosten extremt viktig menar du? Jag tänker att det kanske är viktigt om man är elitidrottare eller så, men att det annars räcker att äta bra och varierat.

Visst är kosten viktig om man är elitidrottare, men även om man är en vanlig amatör som vill bli väldigt vältränad också. Iaf om man vill se vältränad ut.

Man kan ju ha massa muskler, men de kanske inte syns pga för mycket fett. Man kan ju även ha svårt att bygga muskler om man är smal och inte får i sig tillräckligt med protein, fett och kolhydrater.

I regel tycker jag att många tror (inte just du, utan i allmänhet) att det räcker att träna lite och så blir man fit, vilket ju inte är fallet. Kosten är så himla stor del, i regel.
 
Ser jag till mig själv tränar jag ganska mycket. 4-6 gånger i veckan - Crossfit och gym, samt gruppträning. Lär bli en del pass utbytta mot löpning nu eftersom jag ska springa Göteborgsvarvet.

Jag äter helt okej, men skulle absolut kunna äta bättre. Eftersom jag äter för dåligt ser jag inte vältränad ut, och eftersom jag inte tränat så här mer än några månader så ser jag absolut inte riktigt jäkla vältränad ut. För att komma dit krävs en hel del jobb.
 
Styrketräning visst, men vad och hur?

Jag har tagit hjälp av personlig tränare på gym. Grymt bra för motivation och har fått bättre resultat och lägger mindre tid än när jag tränade själv. Köpte 10 gånger och nu har jag ett uppehåll och tränar själv ska köpa 10 gånger till i höst tänkte jag. Det bästa jag har gjort och en skön investering i mig själv!
 
Vilken träningsform ska man välja då? Jag vill ha något som ger bra kondition men även bygger muskler och ja, ger ett vältränat utseende.

Jag ska inte börja just nu men kanske till hösten (har andra projekt på gång nu) och vill ha något att se fram emot. Jag tänker att jag ska träna 3 gånger i veckan. Tips på träningsform? Cross fit? Pilates? Gym?

Jag köpte Olga Rönnbergs bok Styrketräning för kvinnor i höstas. Har inte följt programmen till punkt och pricka men känner mig emellanåt frälst och nästan lite lurad eftersom styrketräning inte är det självklara förstavalet för tjejer på samma sätt som det ofta är för killar.

Styrketräning ger snabb utveckling, är flexibelt och har även gjort mig snabbare som löpare. Och som 30+ med kontorsjobb har jag insett att kroppen behöver formas av muskler och att jag behöver vara stark.

Om man vill köra en satsning utan att använda sig av pt eller känna att man nästan spyr på varje pass (= cross fit) tycker jag att boken är ett jättebra alternativ. Innehåller färdiga program med styrkepass 3-4 dgr per vecka (+ cardiopass men de har jag hoppat över eller lagt till som jag själv velat). Om man har dålig koll på övningar kanske man kan ta hjälp av en pt i början men med lite koll räcker det bra med boken och youtube.
 
Jag köpte Olga Rönnbergs bok Styrketräning för kvinnor i höstas. Har inte följt programmen till punkt och pricka men känner mig emellanåt frälst och nästan lite lurad eftersom styrketräning inte är det självklara förstavalet för tjejer på samma sätt som det ofta är för killar.

Styrketräning ger snabb utveckling, är flexibelt och har även gjort mig snabbare som löpare. Och som 30+ med kontorsjobb har jag insett att kroppen behöver formas av muskler och att jag behöver vara stark.

Om man vill köra en satsning utan att använda sig av pt eller känna att man nästan spyr på varje pass (= cross fit) tycker jag att boken är ett jättebra alternativ. Innehåller färdiga program med styrkepass 3-4 dgr per vecka (+ cardiopass men de har jag hoppat över eller lagt till som jag själv velat). Om man har dålig koll på övningar kanske man kan ta hjälp av en pt i början men med lite koll räcker det bra med boken och youtube.

Vill också lägga till eftersom så många kommenterat kosten. För att se superfit ut är det klart att det spelar roll, men jag är väldigt överraskad av hur stor skillnad det gör att ha byggt upp en ordentlig muskelmassa som gör av med energi helt gratis (så länge man upprätthåller den då..). Jag har gått ner i vikt av min styrketräning utan att justera kosten något.
 
Jag köpte Olga Rönnbergs bok Styrketräning för kvinnor i höstas. Har inte följt programmen till punkt och pricka men känner mig emellanåt frälst och nästan lite lurad eftersom styrketräning inte är det självklara förstavalet för tjejer på samma sätt som det ofta är för killar.

Styrketräning ger snabb utveckling, är flexibelt och har även gjort mig snabbare som löpare. Och som 30+ med kontorsjobb har jag insett att kroppen behöver formas av muskler och att jag behöver vara stark.

Om man vill köra en satsning utan att använda sig av pt eller känna att man nästan spyr på varje pass (= cross fit) tycker jag att boken är ett jättebra alternativ. Innehåller färdiga program med styrkepass 3-4 dgr per vecka (+ cardiopass men de har jag hoppat över eller lagt till som jag själv velat). Om man har dålig koll på övningar kanske man kan ta hjälp av en pt i början men med lite koll räcker det bra med boken och youtube.

Jag har lånat den boken (eller någon annan av henne, kommer inte ihåg) men tyckte att det var jobbigt att man behövde köpa en massa grejer som pilatesbollar, hantlar, etc. Men det är kanske en lite dålig ursäkt... ;)

Jag springer ju en del och känner själv att jag behöver bättra på styrkan. Som @nickan1 tipsade om så tror jag att PT är ett bra val för mig, har funderat på det och tror att det skulle göra susen för motivationen samt att man kan lära sig att göra övningarna på rätt sätt.
 
Jag har lånat den boken (eller någon annan av henne, kommer inte ihåg) men tyckte att det var jobbigt att man behövde köpa en massa grejer som pilatesbollar, hantlar, etc. Men det är kanske en lite dålig ursäkt... ;)

Nej som hemmaträning tycker jag nog den skulle funka dåligt, är mycket som behövs och rejält tunga vikter också. Jag har kört allt på gymet men tycker ändå att det är mer flexibelt jfrt med att boka pass och passa tider.
 
För snabb och effektiv fettförbränning (vilket behövs minst lika mycket för att se vältränad ut eftersom att många av oss faktiskt är rätt muskliga men har fett som döljer det, här spelar även kosten in) rekommenderar jag HIIT-träning - högintensiv intervallträning. Det kan vara ganska korta men oerhört intensiva pass som kickar upp metabolismen rejält och detta leder till att kroppen fortsätter att bränna även efter avslutad träning. Metafit och Insanity är exempel på HIIT-pass, men det finns massor online också så att man kan göra det för egen maskin.

Effektivitet och intensitet är överhuvudtaget oerhört viktigt - att inte ta för långa pauser emellan övningar utan fortsätta pusha sig själv även om det känns som att man skulle behöva andas och ta igen sig i flera minuter till. Om man sedan tränar med någon form av vikter är det viktigt (pun not intended, höhö) att inte mesa och hålla sig till samma bekväma vikter för länge. Tränar du regelbundet så bör du öka vikterna med jämna mellanrum, annars kommer man liksom inte så långt. Jag brukar försöka tänka ca 6 gånger med samma övning innan jag går upp ett steg i vikterna, men det här är oerhört individuellt och det är viktigt att känna efter vad man själv klarar av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 820
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 245
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp