Omdömeslös-hur löser man notan?

Själv leder jag aldrig någonsin två hästar om det inte är sto med föl eftersom mitt sunda förnuft säger mig att jag tycker det är jobbigare att hålla koll på två hästar samtidigt än att gå två gånger.

Jag har ju ett helt gäng hästar.
Jag leder de flesta en och en, med få undantag.
I en av hagarna går det fem hästar. De första, som alltid tas in först, leds en och en. Om inte annat så för att de ska in i varsitt stall.
De tre sista får liksom komma in på en gång: två av dem tar jag i var sitt grimskaft, den tredje får springa lös. Den är inte motiverad till annat än att traska in i boxen och börja äta.

I en annan hage går det tre hästar.
en av dem tar jag alltid in först, de andra två tar jag därefter tillsammans.

Grabbarna på lösdriften tas en och en; om inte annat så för att många av dem är angelägna att bli hämtade och om jag försökte sortera fram två vore risken stor att få in fler och fel mellan och med ut... följden skulle kunna vara fyra-fem hästar lösa på gårdsplan och det är onödigt att behöva samla ihop dem.
Ibland rymmer någon/hinner smita med i öppningen eftersom jag är lite för lite vaken.
Resultatet blir ofta att den går in i stallet själv (om dörren är öppen vilket den inte är nu när det är så kallt) alternativt ställer sig på gräsmattan och klipper gräset.
Det har inte hänt att någon av dem lämnat min lilla gårdsplan, så det är väl inte oroväckande såtillvida, men ändå.
Alltså hämtas de en och en.
Och släpps ut en och en av samma skäl.
 
Själv leder jag aldrig någonsin två hästar om det inte är sto med föl eftersom mitt sunda förnuft säger mig att jag tycker det är jobbigare att hålla koll på två hästar samtidigt än att gå två gånger.

Har kommit upp många exempel i tråden som visar att det som är självklart och sunt förnuft för den ene inte alls är det för den andre.

Jag tycker att den här tråden är jättebra eftersom vi alla kan lära oss något av den, vikten av att gå igenom rutener ordentligt med nya samt för att vi kan få upp ögonen för att alla gör olika och ser på säkerhet på olika sätt.

Jag skulle aldrig någonsin gå flera gånger till en hage om alla hästar ska till eller från den. Jag lägger istället ned tid på att lära dem att gå fint flera stycken bredvid varandra. Det är jobbigt men i min hjärna är det ändå det lättaste sättet (jag har som mest haft tre hästar och leder alla tre samtidigt när det har behövts). En trång stallgång löses genom relativt långa grimskaft och att hästarna går på rad (eller skickas in en i taget som vid lastning). För att återknyta till grinddiskussionen så är hästar som trängs i grinden bland det värsta jag vet så alla får omgående lära sig att hålla sig ifrån grinden om jag inte ber dem att följa med mig. Då spelar själva öppnandet inte så stor roll upplever jag, den/de som inte ska med står på behörigt avstånd. Jag tror egentligen inte att någon av oss i tråden som gör på olika sätt är med olycksdrabbad än den andra, vi gör enligt vår erfarenhet och enligt det sätt som vi tycker passar bäst på platsen där vi är. När vi då kommer som nya till ett stall har vi bara våra gamla erfarenheter och måste då få information om sådant som är bra att veta i det nya stallet. Det är ju onödigt att vi alla uppfinner hjulet gång på gång.
 
Å jag skulle aldrig lägga ner tid på att uppfostra andras hästar så jag leder dom en och en.

Är det hästar som inte är vana eller uppfostrade att gå flera så lägger inte jag heller energi på att uppfostra dom att gå flera. Det är säkrare och lättare för mig som leder dom att ta dom en och en då.

OT från ditt inlägg.

Man ska ju inte bara tänka på att hästarna kan göra illa sig även jag som hanterar dom kan råka ut för en olycka.
 
OT från ditt inlägg.

Man ska ju inte bara tänka på att hästarna kan göra illa sig även jag som hanterar dom kan råka ut för en olycka.
Jag halkade en gång på en isfläck och hamnade under magen på en av de som jag tog en och en. En som tur var en snäll fjording, han stod still tills jag kravlat mig bort och sen gick vi in. Han blev med åren en av mina favoriter trots att han inte var islandshäst. Och jag blev en av hans.
 
Jag tycker att det är dumt att ta in hästar två och två överhuvudtaget, speciellt om man är flera olika människor som gör det. Hur goda vänner hästarna än är, så kan något hända, någon kan bli skrämd etc. Det är helt enkelt inte värt risken. Bättre att ta sig tiden att ta in dem en och en.
 
Och jag har stått i stall där man absolut inte fick lämna en häst kvar i hagen = du var så illa tvungen att ta två.

Själv lärde jag mina hästar allt. Gå två och två (eller med bästa kompisen gick vi till och med tre), bli själv kvar i hagen, gå en och en osv osv just för att jag alltid stod i kollektivstall och alla stall har sina egna regler. Hästarna lärde sig fort.
 
Mitt bidrag i den här diskussionen är att Om jag riskerade att behöva betala självrisken vid eventuella olyckor, så hade jag aldrig heller tagit på mig ansvaret att hantera andras hästar.
Står man i ett kollektivstall så vet man att andra människor hanterar ens hästar. Och det är en risk man får ta när man väljer den uppstallningsformen.
 
För att svara på TS ...

Om det heter att man kan ta in hästar som står 2 och 2 i hagar samtidigt, dvs de 2 som står i samma hage och jag som ny kommer till hagen, ser dessa hästar stå brevid varandra (som i en transport tex) hade jag inte tvekat en sekund att ta in de samtidigt... Jag kanske hade öppnat boxdörrarna om jag tänkt på det...
Men ett utrymme på 4x3 meter att ha 2 hästar medans jag öppnar en boxdörr ? Herregud de e ju rena ridhuset (alltså jag tycker det utrymmet är stort)... Om den ena hästen då råkar trampa bakåt (eller hur det nu gått till) så den ena hästen blir skadad hade jag inte tagit på mej själv ALLS...
Det behöver ju inte ens va så att de "stökar" som gör att de oturligt kliver på den andra eller ens sej själva...

Så från min sida hade du inte fått varken ursäkt och definitivt inga pengar... Sorry men hästar är DJUR de gör ibland saker vi inte kan förutse...
 
Haha. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig så länge du inte på riktigt är helt omdömeslös. Jag har stått i flera kollektivstall och det har understundom hänt grejer (med min häst alltså). Jag har till dags dato inte ens tänkt på att ens andas om att någon skulle betala något. Inte ens den gång min häst sparkade ut ett fönster och skadade sig. Där skulle man kanske om man velat kunnat hävda att fönstret var för dåligt skyddat - vilket det ju var. Men min häst hade bott där ett år och inte vevat runt en enda gång. Och stallägaren kunde inte veta att gallret var för klent - dessutom hade ju min häst demolerat inredning...

Men det med dela självrisken var som sagt utefter att personen fått instruktioner (som TS påstår) och att det teoretiskt skulle kunnat vara så att den som tog in faktiskt varit klantig i överkant. Dvs snarare ett förbehåll än en "rutin".
Utifrån vad TS skrivit så är det högst tveksamt om personen verkligen fått rätt instruktioner. Hittills har TS presenterat 3 lika versioner och stallkompisen hävdar att hon följt instruktionerna.
 
Och jag har stått i stall där man absolut inte fick lämna en häst kvar i hagen = du var så illa tvungen att ta två.

Själv lärde jag mina hästar allt. Gå två och två (eller med bästa kompisen gick vi till och med tre), bli själv kvar i hagen, gå en och en osv osv just för att jag alltid stod i kollektivstall och alla stall har sina egna regler. Hästarna lärde sig fort.

Fast att lämna en häst kvar i hagen tycker inte jag är synonymt med att man måste ta in en häst sist. För mig innebär det att man tar in alla andra hästar utom en och sen låter den gå kvar där själv.

Den som kommer in sist får ju bli en som klarar att vara själv i en minut utan att få spel och det finns många hästar som klarar.
 
Ja, det tycker jag också vore självklart men nej i detta stall fick du inte ens lämna en häst kvar den tid det tog att gå in med den näst sista utan de sista två skulle alltid in samtidigt. Fast det fanns hästar som naturligtvis klarade av att vänta. Mina tex, de var vana vid att om det behövdes bli kvar själv upp till 1-2 timmar.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Utifrån informationen i ditt första inlägg skulle jag inte klandra din stallkompis på något sätt. Hon fick informationen att man ibland tog hästarna 2 och 2 vilket gjorde att hon förmodligen förutsatte att hästarna var tillräckligt lugna för att inte trampa och trängas med varandra. Utifrån min synvinkel är det ni i stallet som brustit som inte har klara rutiner. Liksom i trafiken krävs det klara regler för att undvika olyckor, om man skulle lita på sunt förnuft vågar jag inte tänka på hur det skulle se ut på vägarna.

Om man vill gardera sig mot olyckor så gott det går och göra nyanlända trygga i rutinerna ska man skriva ner saker man absolut inte får göra och saker som måste göras vid in-/utsläpp och fodringar etc.
 
Min gammelhäst är reserverad av sig och vill oftast inte ha andra hästar för nära inpå sig, om det inte är hennes avkommor. Hon kan både kosparka och hugga om jag leder henne ihop med en annan häst som inte är hennes avkomma. Jag har inte velat utsätta andras hästar för henne så därför har jag inte kunnat träna bort det. När vi stått kollektivt har jag alltid sagt att hon inte får ledas ihop med andra hästar.
 
Jag halkade en gång på en isfläck och hamnade under magen på en av de som jag tog en och en. En som tur var en snäll fjording, han stod still tills jag kravlat mig bort och sen gick vi in. Han blev med åren en av mina favoriter trots att han inte var islandshäst. Och jag blev en av hans.
Tjejen i kassan på ICA idag: hästen blev glad för första snön (bor i Skåne) och drog iväg och jag halkade på en isfläck, men jag landade mjukt - jag landade på rumpan :)
 
Mitt bidrag i den här diskussionen är att Om jag riskerade att behöva betala självrisken vid eventuella olyckor, så hade jag aldrig heller tagit på mig ansvaret att hantera andras hästar.
Står man i ett kollektivstall så vet man att andra människor hanterar ens hästar. Och det är en risk man får ta när man väljer den uppstallningsformen.
Detta är väl den springande punkten och någonstans skillnaden hur folk som väljer kollektiv fungerar eller inte fungerar att stå där .
Upplägget bygger på kommunikation, samarbete och ganska mycket jobb ang den kommunikationen och samarbetet för att få det att funka . Det tror jag inte alla förstår och då blir det ofta helt fel.
Ibland för att några tycker att ngn brister och börjar se denna som en fiende istället för en kollega att hitta en fungerande lösning med .
Och ibland för att någon enskild inte förstått alls hur samarbete och delat ansvar måste fungera utifrån en sån uppstallning .
 
Allmänt "knapplån" till alla oss som bidragit i tråden ang sido spåret om grindar i eftermiddag ;)

Det blir ju oerhört talande just hur antagandet "sunt förnuft" är så otroligt subjektivt .
Tillochmed i detta sidospår /ämne så börjar många gång på gång i flera inlägg efter varann fortsätta argumentera varför deras sätt är det mest logiska, ansvarsfulla och säkra och kan inte släppa det riktigt att andra har sätt som varierar mot deras eget som de anser är de mest säkra och logiska ;) De upprepar sitt upplägg som det mest logiska och följer upp med kommentar att "de kan inte förstå varför xx annat sätt öht är logiskt " osv ;)

En liten passus som exempel ang ngt helt annat :
I Sverige är det praxis vid avtag av täcken att man alltid först knäpper loss maggjordarna ur säkerhets perspektiv.. Det är inte alls praxis i alla länder/kontinenter av säkerhetsskäl med lika goda argument säkerhetsmässigt ;)
 
När sista går in för dagen.

I vårt stall så har vi max 2 hästar per hage. Och kanske 8-10 hagar att hämta hästar ifrån vid intag.
vi har 2 trådar å sen en bom för den understa, hakar av bägge eltrådarna, knäpper fast djuren, lägger ner bommen (ja de får lyfta på tassarna, skjuter inte iväg den så någon fastnar med magen)... å så gå man in... å vi har 2 fullblod som kan springa av eller ha damp, bara å ryta till så har man en på varje sida... aldrig tappat någon av dem...
Stallägaren hittar snörena på morgonen :D voila!

Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.
under vilka förutsättningar? Svårt att tro att den nya fick reda på NÄR det är ok att ta in båda samtidigt...
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp