Bukefalos 28 år!

Omdömeslös-hur löser man notan?

Du kan inte stänga kontot. När du inte använt det på länge så självdör det.
Är det så? Jag hittade ett gammalt inlägg från ett annat konto jag hade för fem år sedan, och den användaren var kvar, fast jag hade glömt den :) och inte loggat in någon gång, äsh måste dubbelkolla :)
JO det var bara användarnamnet som fanns kvar, inte sidan, synd det , var med på buketräffar på den tiden, hade gärna velat ha kontakt med någon av dem igen =D
 
Suck cirkus. Jag är i ditt lag. Haka upp grinden! Nej. Hen har fått instruktioner, dock inte skriftliga men praktiska. Det sunda förnuftet menar jag träder in när förutsättningar på nåt sätt förändras. Tex när hen insåg att hen glömt öppna alla dörrar. Jag hade vänt på klacken, gått tillbaka o bett verksamhetsstallet om hjälp. Godnatt och hejdå!
Är ingen som menar något illa:)
 
Läste du och alla andra överhuvudtaget all info? Och om jag missade nåt ifrågasatte ni det utan att gå helt bananas?

Jo hen har blivit instruerad att ta en och en ( ej skriftligt utan praktiskt) men det har nämnts att de har tagits 2 under vissa explicita förutsättningar.

Ja det finns alltid folk i andra stallet så är någon av deras ute ensam när ngn av våra ska tas in så säger vi till. Och tvärtom.

Nä, jag ger upp på Buke som många andra..hur stänger man kontot Gunnar?
Detta skrev du och som alla andra också läste antar jag "Vad hen blivit tillsagd är att vi brukar för det mesta ta in dem 2 och 2, men ganska ofta också en och en."
Och även detta "Så här någonstans anser jag att sunda förnuftet och omdömet måste träda in. Känner man inte hästarna är det lämpligt att ta dem en och en. osvosv."

Du hade inte behövt ens skriva att det sunda förnuftet borde trätt in ifall du hade sagt till personen att du tar en och en, att vi tar två och två ibland beror på att vi känner hästarna och rutinerna. Hade ens personen fått veta att när ni tar in två och två så öppnar ni dörrarna först? Personen ska egentligen inte ens behöva ha ett sunt förnuft, den ska gå efter instruktioner och då behöver man inte förlita sig på personens sunda förnuft.

Sen kan man ju samtidigt då också undra över ert egna omdöme då du trots att du skriver att det är en trång stallgång, tar in hästarna två och två. Detta hade förmodligen kunnat hända vem som helst av er. Vad skulle personen göra i stallgången där den står med två hästar och dörrarna är stängda? Försöka vända hästarna och gå ut igen eller? För det antar jag att personen inte var informerad om att när dom tas in är dörrarna öppna och vissa saker märker man inte fören man är i dom. Nu litade personen på er att det är okej att ta två och två då andra gör det för det mesta.

Kan ju säga att jag aldrig hade tagit in två hästar i en stallgång jag upplever som trång ens, hästar är hästar och kan oavsett ibland få för sig att känna sig trängda och då är det inte kul att stå emellan dom. Dock så upplever alla saker och ting olika. Vet många stall där folk tyckt stallgången vart bred medans jag tyckt den vart trång. Att säga vem som har rätt där är ju ganska omöjligt.
 
Senast ändrad:
Ok, eftersom jag gillar dig Görel gör jag mitt nästsista inlägg. Vi tyckte vi introducerade hen bra som alla andra. Har inte varit sådana här problem förut. Nånsin.

Jag tänker att man får utgå från att alla andra är korkade och vara övertydlig även om man kan tycka att det är fånigt. Som ny i stall har jag tyckt det varit jätteskönt med en lista med det jag ska göra varje pass så att jag inte missar något.
 
Suck cirkus. Jag är i ditt lag. Haka upp grinden! Nej. Hen har fått instruktioner, dock inte skriftliga men praktiska. Det sunda förnuftet menar jag träder in när förutsättningar på nåt sätt förändras. Tex när hen insåg att hen glömt öppna alla dörrar. Jag hade vänt på klacken, gått tillbaka o bett verksamhetsstallet om hjälp. Godnatt och hejdå!
Du hade vänt på klacken. Men vad har du gjort för att säkerställa att även någon annan hade gjort det?

Det sunda förnuftet ser inte likadant ut för alla. Sunt förnuft är bla baserat på ens tidigare erfarenheter, kunskap och hur man är som person. Menar du att alla människor är stöpta i samma form? Har samma erfarenhet och kunskap? Har samma typ av personlighet?

Alla människor är olika och utifrån det får man handla här i livet. Vill man något skall göras på ett speciellt sätt måste man klargöra detta klart och tydligt.
 
Har haft häst i 40 år och har aldrig hamnat i denna situation förut. Skulle aldrig hoppa på någon för en olyckshändelse och har min häst ihop med andra (i hage av lämplig storlek) och inte inlindad i bomull. Hästen har fått skador i hagen (som tur var lindriga) och jag har inte jagat någon för det eftersom det är mitt val att släppa henne med andra. Hon har säkert gett någon av de andra en känga också. Hade denna person visat något som helst ansvarstagande hade jag förmodligen backat i detta fall (i alla fall delvis).

Juristen tjänar inte pengar på mig. Känner hen. Du kan t.ex. som fodervärd bli skadeståndsskyldig om du inte skött det du ska. Så det hänger inte ihop med stallägeriet, jag tog bara staketet som ett "vanligt exempel".

Det som gör att jag "går vidare" är omdömeslösheten i kombination med det ickebefintliga ansvarstagandet.

Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?

Så är det att ha folk man inte känner, och vet att dom har koll, i sitt stall.....
Släng ut puckot, låter som att det blir billigast i längden..... Folk vaknar inte en morgon och har fått vett i skallen.....

I sakfrågan tror jag inte du kommer långt tyvärr, kostar och smakar för mkt, både tid och pengar.
 
Suck cirkus. Jag är i ditt lag. Haka upp grinden! Nej. Hen har fått instruktioner, dock inte skriftliga men praktiska. Det sunda förnuftet menar jag träder in när förutsättningar på nåt sätt förändras. Tex när hen insåg att hen glömt öppna alla dörrar. Jag hade vänt på klacken, gått tillbaka o bett verksamhetsstallet om hjälp. Godnatt och hejdå!

Eller hur! Och ändå så såg vi så extremt olika på detta.

Jag hade blivit galen om jag skulle släppa in i hagen och grinden låg på backen, hur fan ska jag plocka upp grinden då med en eller två hästar i näven? Släppa in dom i hagen och hoppas på att dom inte springer ut medan jag stänger? Böja mig ner till marken och hålla häst/arna i ena handen?

Eller om kusarna kliver på en elgrind med ström på...då hade det blivit något mindre bra.

Ändå så tyckte de att det var det absolut mest logiska att bara lägga grinden på marken. Enklast och minst farligt:cool:
 
Jag tänker att man får utgå från att alla andra är korkade och vara övertydlig även om man kan tycka att det är fånigt. Som ny i stall har jag tyckt det varit jätteskönt med en lista med det jag ska göra varje pass så att jag inte missar något.

Jag är precis som du!
Hellre en instruktion för mycket än en för lite.

Vi har en lista på vilken ordning hästarna ska tas in. Med modifieringar beroende på om någon redan gått in. Jag vet att vissa retat sig som fasen på det och tyckt att de minsann vet och att det är tramsigt med en speciell ordning. Själv tycker jag att det är utmärkt.
 
Jag är precis som du!
Hellre en instruktion för mycket än en för lite.

Vi har en lista på vilken ordning hästarna ska tas in. Med modifieringar beroende på om någon redan gått in. Jag vet att vissa retat sig som fasen på det och tyckt att de minsann vet och att det är tramsigt med en speciell ordning. Själv tycker jag att det är utmärkt.

Jag tycker också att det är utmärkt! Dessutom skapar det trygghet bland hästarna att veta i vilken ordning de tas. Efter mellan-C:s andra operation började jag ta in mina i åldersordning vilket ledde till att de slutade trängas runt mig och accepterade att morsan eller syrran gick före och var trygg med att också få komma in.

Jag måste fråga hur i hela friden någon kan få för sig att slänga grinden på marken?!! Hörde talas om det för första gången härom året och var säker på att jag hade missförstått någon för så korkad kan väl ingen vara.
 
:angel:
Jag måste fråga hur i hela friden någon kan få för sig att slänga grinden på marken?!! Hörde talas om det för första gången härom året och var säker på att jag hade missförstått någon för så korkad kan väl ingen vara.
Hur de personerna tänker?Ja, inte vet jag. Jag vet dock vad JAG tänkt de upprepade gånger jag haft utsläpp och fått dra/spätta loss grinden som ligger fastfrusen i marken :banghead:. Så lagom kul att vända och traska tillbaka med en eller två hästar för att någon slängt grindtrådarna på backen dagen innan... Företeelsen togs upp på mer än ett stallmöte kan jag säga... För nästa vinter hade det flyttat in någon ny som gjorde samma sak o.s.v.... (skönt med litet stall numera... Dessutom ingår utsläpp och intag...:angel:).
 
Det har ju varit en lång tråd om det på Buke här för några år sedan, om man skall slänga tråden på marken eller inte.
Så det är nog inte så självklart för alla hur man gör och det verkar skilja från stall till stall vilken "handtagskultur" man har (och det är ju därför man skriver ner stallregler, för att alla skall veta vad som gäller i just det här stallet).
 
Det har ju varit en lång tråd om det på Buke här för några år sedan, om man skall slänga tråden på marken eller inte.
Så det är nog inte så självklart för alla hur man gör och det verkar skilja från stall till stall vilken "handtagskultur" man har (och det är ju därför man skriver ner stallregler, för att alla skall veta vad som gäller i just det här stallet).

Nej om det är nåt man lärt sig så är det att nåt som är självklart för en person definitivt inte är det för en annan....
 
Hela långa historian är inte berättad här men i korta drag kan man väl ändå begära att man inser att 2 stora hästar och utåtgående boxdörrar inte får plats på 4x3 m utan skriftlig instruktion?? Jag hade aldrig placerat mig och 2 hästar på en sån liten yta..Och hen har inte blivit instruerad att ta in dem 2 o 2, bara informerad om att jag har gjort det under vissa förutsättningar.

Har under tiden kollat det juridiska (med hästjurist) och detta faller under "oaktsamhet" vilket kan innebära/innebär skadeståndsskyldighet ungefär som dåliga staket t.ex.. Hen skulle aldrig gått in i stallgången när hen upptäckte att hen glömt öppna dörrarna.

OK.
du tycker att du har rätt, att den andra personen brustit och ska stå för notan.
Du har dessutom kontaktat en jurist i frågan.

Grattis!
notan kommer att bli väldigt hög för både dig och den andra parten om du tar det den rättsliga vägen.
hög nota för båda parter eftersom det troliga i ett mål som detta är förlikning. Och så får ni betala juristkostnaderna, också.

släpp det.
Instruktionerna till vederbörande var enligt din egen utsago så otydliga att det är förståeligt att man försökte ta in båda på en gång.
Oturen var framme och en häst skadade hoven.
Sorry, men det tycker jag att du får stå för själv.
 
Sen detta hände har hen också tagit in en häst (inte min) ur en hage och lämnat en annan ensam att springa sig löddrig. Men det kanske också är ok?

den nya stallkompisen har det inte lätt.
Först får man skäll över att ta in två hästar samtidigt. Blir förmodligen orolig, och tar i stället in en och en.
och får skäll för det i stället.
 
För mig är detta helt ofattbar kommentar från en vuxen som bör ta ansvar för sina handlingar. Om jag säger till någon att det händer att jag klättrar i berg utan sele som erfaren bergsklättrare - gör man det då själv utan någon erfarenhet?
På vilket sätt är det helt ofattbart att en vuxen hänvisar till de instruktioner som givits och hon dessutom i sina ögon säkerligen fått dessa instruktioner?
 
Men jag är fortsatt förvånad över att ni tycker det är vårt problem när det är ett ganska stort antal människor inblandade ( ca25) där det aldrig varit nån issue med att förstå instruktioner eller "sunt förnuft" innan. Och av de 25 är det en handfull som kommer och går (börjar och slutar) på regelbunden basis.

Mycket intressant att du är förvånad över det, när du inte har berättat de förutsättningarna.
Du har inte skrivit hur stort stallet är, du har inte skrivit något om rutinerna mer än att ni gett nykomlingen ganska luddiga instruktioner.
 
Efter över trettio år med hästar så har jag lärt mig att skriftlig information är absoluta minimum.

Jag vågar nog drista mig att påstå att generellt är skriftlig information det som gäller ute i världen oavsett område.

Har tex svårt att tänka mig att vid en arbetsplatsolycka så fråntas arbetsgivaren ansvaret genom att hävda "En vuxen människa ska inte behöva skriftliga instruktioner".

Instämmer helt i detta. Vet när jag själv har varit ny i ett stall. Man får väldigt mycket info de första dagarna och det är otroligt lätt att glömma/missa något. Har man det skriftligt så kan man alltid plocka fram pappret och läsa för att friska upp minnet. Inte alltid det finns någon i närheten att fråga precis när man behöver det.

Information är svårt. När jag tog över min nuvarande häst så fick jag instruktion av stallägaren att "fyll det bruna hönätet och häng ut i hagen". Letade som en tok efter det bruna hönätet men hittade bara naturfärgade på angiven plats. Frågade då om det bruna nätet befann sig någon annanstans varpå stallägaren gick med och ryckte tag i ett naturfärgat nät med ett irriterat: -Här!.
Det visade sig att det satt en liten brun plastremsa vid öppningen. Jättetydlig info, eller hur? :meh:
 
Vill man att någon ska utföra en uppgift tillfredställande och utan att olyckor sker är lösningen tämligen enkel. Man säkerställer att personen i fråga verkligen förstått uppgiften. I de allra flesta fall gäller det att man ett flertal gånger upprepar och visar eftersom de allra flesta har en tendens att glömma vissa detaljer, missförstå information eller att informationen som getts inte alla gånger varit tydlig.

Och inte ens då, kan man räkna med att olyckor inte sker. Den mänskliga faktorn väger i många fall tyngre än det sunda förnuftet, som dessutom inte är en absolut faktor i något fall, någonstans.

Tyvärr.
 
Ja jag undrar hur tongångarna i tråden låtit om det istället varit "Trots att den nya stallkompisen fick ett papper med reglerna nedskrivna där det klart och tydligt stod att man måste öppna boxdörrarna först innan man tar in hästarna om man tar in två hästar samtidigt. Dessutom fick hon också en muntlig genomgång av reglerna men uppenbarligen så struntade hon i reglerna och därför orsakade en tragisk olycka. Hur gör jag nu?".

Ja då tycker jag det är klart och tydligt slarv från den nya stallkompisen sida. Hade hon kommit till stallet med båda hästarna samtidigt och glömt öppna boxdörrarna först, och trots skriftliga instruktioner att man inte fick göra så tagit in hästarna ändå, ja då är det oansvarigt enligt mig. Hon borde i så fall gått tillbaka med hästarna till hagen om ingen hjälp fanns att tillgå.

Men att bara få muntliga instruktioner är alltid vanskligt, speciellt om man är helt ny i ett stall. Det är ju så otroligt lätt att missa någon viktig detalj. Oftast är det ju mycket information att ta in på en gång. Dessutom kan det ju vara så att man uttryckt sig felaktigt/otydligt.

Samtidigt, om vi behåller ditt scenario ovan. Personen kommer och går med två hästar, kommer in i stallet och inser "shit, jag glömde öppna boxdörrarna". Personen försöker då ta sig ut därifrån igen, och samma olycka som nu händer. Är det fortfarande personens fel?

JAG anser att om man har ett stall som det som beskrivs (3*4 m utrymme utanför boxarna, slagdörrar) så ska man ens andas till en ny/främmande/whatever person om att det går att ta in två samtidigt då ska det vara tvärsäkra hästar som man kan ställa på varandra, bak mot bak, som tål att backa in i varandra osv. Dvs det ska inte kunna blir något strul pga hästarna eller utrymmet.

Jag har två som tas in ihop. Det har alltid gått finfint, även när jag t ex glömt öppna den enas dörr, eller jag för all del gör något annat taffligt och tappar ett grimskaft eller får dem på fel sida om mig sett till hur boxarna är osv. Jag skulle dock aldrig någonsin säga till någon annan att denne kan ta in dem samtidigt - helt enkelt för den ena är lätt i baken och kan slå. Den har aldrig varit ens i närheten av att lätta i baken när man leder, men den kan vifta rätt bra i hagen mot kompisen. Så jag skulle aldrig utsätta varken hästarna eller någon annan person för risken att ta in de ihop, om utifall att det är den dan det blir knas.

Jag känner lite att den som tog in hästarna är lite damned if you do, damned if you don't så länge de där boxdörrarna glömt öppnas och två hästar leddes från hagen, och att personen nog skulle få lika mkt pisk hur mycket hen än försökt lösa uppkommen situation på olika sätt. Dvs personen glömde (eller visste inte) öppna dörrarna, och där är hen liksom dömd.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp