Bukefalos 28 år!

Omdömeslös-hur löser man notan?

Samtidigt, om vi behåller ditt scenario ovan. Personen kommer och går med två hästar, kommer in i stallet och inser "shit, jag glömde öppna boxdörrarna". Personen försöker då ta sig ut därifrån igen, och samma olycka som nu händer. Är det fortfarande personens fel?

JAG anser att om man har ett stall som det som beskrivs (3*4 m utrymme utanför boxarna, slagdörrar) så ska man ens andas till en ny/främmande/whatever person om att det går att ta in två samtidigt då ska det vara tvärsäkra hästar som man kan ställa på varandra, bak mot bak, som tål att backa in i varandra osv. Dvs det ska inte kunna blir något strul pga hästarna eller utrymmet.

Jag har två som tas in ihop. Det har alltid gått finfint, även när jag t ex glömt öppna den enas dörr, eller jag för all del gör något annat taffligt och tappar ett grimskaft eller får dem på fel sida om mig sett till hur boxarna är osv. Jag skulle dock aldrig någonsin säga till någon annan att denne kan ta in dem samtidigt - helt enkelt för den ena är lätt i baken och kan slå. Den har aldrig varit ens i närheten av att lätta i baken när man leder, men den kan vifta rätt bra i hagen mot kompisen. Så jag skulle aldrig utsätta varken hästarna eller någon annan person för risken att ta in de ihop, om utifall att det är den dan det blir knas.

Jag känner lite att den som tog in hästarna är lite damned if you do, damned if you don't så länge de där boxdörrarna glömt öppnas och två hästar leddes från hagen, och att personen nog skulle få lika mkt pisk hur mycket hen än försökt lösa uppkommen situation på olika sätt. Dvs personen glömde (eller visste inte) öppna dörrarna, och där är hen liksom dömd.
Helt rätt man kanske upptäcker det för sent.

Jag tänkte mig att man såg det innan man gick in i stallet och då chansade att det skulle gå bra ändå för att man inte orkade gå tillbaka till hagen.
 
Tillägg förresten till mitt inlägg. Det att jag har två jag alltid tar in ihop men aldrig ens skulle andas till någon annan att de kan tas in ihop, eftersom den ena är lätt i baken och även om den aldrig ens lyft en hov när jag tagit in ihop, så vill jag inte någon annan ska stå där den dan det blir strul.

Det kan såklart bli strul den dag jag tar in. Att i 6 månader lett dem tillsammans utan minsta lilla besvär, ens när det pga mitt klanteri strulat. Men den dagen det skiter sig kan komma. Jag kommer då, när jag står där med ett söndersparkat knä på den ena t ex förbanna mig själv högt och lågt för jag var "så jävla dum" och tog in båda samtidigt trots att jag VET att den lilla kan slå. Men om någon ANNAN tagit in den där olycksaliga jävla dagen, så jag vet att jag - tyvärr - mest troligt skulle vara dömande mot den personen med.

Jag minns en gång när mamma ringde och sa att det hände något vid intag så att ena fastnat med sitt täcke i boxlåset och slitit sönder det. Jag var nog inte så himla trevlig i telefonen där direkt utan fräste nog att "jaha, det täcket kostar två tusen och nu måste jag köpa ett nytt och det har jag inte råd med, vad gjorde du egentligen, han har aldrig fastnat förr men du vet ju man måste kolla så han inte svänger in för tvärt" osv. *skäms* Stackars mamma mådde skitdåligt. (Jag bad om ursäkt när jag lugnat ner mig).
Sen gjorde jag det som jag borde gjort för länge sedan - satte en träkloss ovanför boxlåset så det inte går att fastna i. Täckesolyckan kunde lika gärna hänt mig, men nu hände det någon annan och tyvärr så första responsen var att känna att det måste varit den som gjort fel. Men när jag sansat mig insåg jag att det kunde dels lika gärna hänt mig, och om jag ska ha andra som hjälper mig med hästarna får man helt enkelt ta att det inte alltid blir precis som jag gör.

Men kontentan är att det är mitt ansvar att se till att skaderisken är minimal, allrahelst om någon annan som inte ser risker lika tydligt eller på samma sätt som mig är inblandad. På samma sätt skaffade jag en rullgrind efter att ha sett en inack ta in sin häst från hagen med mina kvar, och låta grinden slaka ner på backen under tiden (jag har alltid grinden sträckt och trodde alla gjorde så). Jag insåg direkt att det var skyhög skaderisk att någon av mina skulle prova gå över grinden på marken och fastna. Jag insåg också att enda sättet vara säker var att byta ut grinden. Invanda mönster, rörelser och beteenden ändras inte av en tillsägelse om att ha grinden sträckt.

JAG skulle i TS fall förbanna mig själv för jag sa att det går att ta in två, beklaga att hen inte öppnat dörrarna men inse att det lika gärna kunde varit jag som stod där, att det lika gärna kunde varit så att hästarna var lite taggade den dagen etc - dvs "it could have been me", vara glad det inte blev värre och vänligt utan att hävda det var dennes fel tala med den andra personen om vi kunde dela på självrisken. Sen skulle jag eliminera risken genom att mycket tydligt tala om att hästarna ska tas in en och en (eftersom man aldrig kan garantera folk kommer ihåg att öppna dörrarna 100% av gångerna)
 
Om alla gjorde så hade det inte varit många kvar här. :D
Ja, då skulle jag lämnat för längesen. Jag kan köpa att det inte är så kul att få motstånd, speciellt inte om man har känslor inblandade. Där man anser sig själv ha rätt och inte riktigt läser det som motståndet skriver. Har själv varit där, det blir inte alltid som man tänkt sig. Ibland hänger de som svarar upp sig på en liten detalj, som man själv kanske inte ansåg så viktig i sammanhanget men som blir viktig när de som svarar hakat upp sig på just den detaljen.
Man kan inte hålla med alla, om det hade gått så skulle det troligen inte vara några krig i världen (vilket förvisso hade varit bra). Det man kan göra istället är något i stil med "jag hör vad du säger, men jag håller inte med pga..."
Det är lätt att bli defensiv när det känns som om motståndet blir lite påhoppsliknande och då när man ska försvara sig blir det lätt värre, så ibland är det bra att bara låta det vara.

Vad gör det egentligen om man inte får medhåll på ett internetforum? Är det verkligen viktigt? Kommer det förändra något? Finns många frågor man kan ställa sig själv och fundera på svaren, sen ta ställning till hur man vill gå vidare. :)
 
Jag tycker också att det är utmärkt! Dessutom skapar det trygghet bland hästarna att veta i vilken ordning de tas. Efter mellan-C:s andra operation började jag ta in mina i åldersordning vilket ledde till att de slutade trängas runt mig och accepterade att morsan eller syrran gick före och var trygg med att också få komma in.

Jag måste fråga hur i hela friden någon kan få för sig att slänga grinden på marken?!! Hörde talas om det för första gången härom året och var säker på att jag hade missförstått någon för så korkad kan väl ingen vara.

Jomen serru - det var mycket enklare för då behövde man inte vända sig om och haka fast grinden för det tyckte dom var ett lite bökigt moment när man hade två hästar.

De släppte väldigt sällan ut - men när de gjorde det så var det av med grimman i grindhålet och dask i röven så hästarna gick in - sen var det ju bara att plocka upp grinden.

Alltså för mig gjorde de två fel - jag skulle ALDRIG släppa ut i hagen så. Jag tar in i hagen, vänder hästen, stänger grinden och släpper hästen när grinden är stängd, sen går jag ut.
 
Jomen serru - det var mycket enklare för då behövde man inte vända sig om och haka fast grinden för det tyckte dom var ett lite bökigt moment när man hade två hästar.

De släppte väldigt sällan ut - men när de gjorde det så var det av med grimman i grindhålet och dask i röven så hästarna gick in - sen var det ju bara att plocka upp grinden.

Alltså för mig gjorde de två fel - jag skulle ALDRIG släppa ut i hagen så. Jag tar in i hagen, vänder hästen, stänger grinden och släpper hästen när grinden är stängd, sen går jag ut.

Skulle aldrig ens komma på tanken att göra så!

Jag gör givetvis som du, mina hästar får snurra till förbannelse, men de lär sig redan som föl att man inte springer genom grindhål utan kan uppföra sig.
 
Jomen serru - det var mycket enklare för då behövde man inte vända sig om och haka fast grinden för det tyckte dom var ett lite bökigt moment när man hade två hästar.

De släppte väldigt sällan ut - men när de gjorde det så var det av med grimman i grindhålet och dask i röven så hästarna gick in - sen var det ju bara att plocka upp grinden.

Alltså för mig gjorde de två fel - jag skulle ALDRIG släppa ut i hagen så. Jag tar in i hagen, vänder hästen, stänger grinden och släpper hästen när grinden är stängd, sen går jag ut.

Du ser, man gör olika...

lägga grind på marken sker i undantagsfall hemma hos mig - när alternativet är att tappa hästen (det händer ungefär en gång om året) och då med hög ångestnivå att någon annan ska fastna i eländet. Typ om jag har två hästar och de går åt var sitt håll eller trasslar in sig i varandras grimskaft. Normalt sett ska de inte bete sig så, men det förekommer naturligtvis.

Däremot när jag släpper ut: får fram aktuell(a) häst(ar) till öppningen, öppnar grinden, hakar loss grimskaftet från häst 1 och skickar ut i hagen. Flyttar om och hakar loss grimskaftet till häst 2, skickar ut i hagen. Stänger grinden.

Edit: fast jag lastar häst i transport så också: leder fram till öppningen, ber hästen kliva in. klappar lite på rumpan så den går hela vägen till frambommen. Stänger innerdörren bak. Går fram och hakar fast transportgrimskaftet.
Så det är inte konstigt för mina hästar att liksom bli skickade hit eller dit.
Många är dessutom tömkörda och några är körda och därmed vana att bli styrda bakifrån.
 
Jomen serru - det var mycket enklare för då behövde man inte vända sig om och haka fast grinden för det tyckte dom var ett lite bökigt moment när man hade två hästar.

De släppte väldigt sällan ut - men när de gjorde det så var det av med grimman i grindhålet och dask i röven så hästarna gick in - sen var det ju bara att plocka upp grinden.

Alltså för mig gjorde de två fel - jag skulle ALDRIG släppa ut i hagen så. Jag tar in i hagen, vänder hästen, stänger grinden och släpper hästen när grinden är stängd, sen går jag ut.

Och rätt vad det är är gamla brunte yster och drar en brall med en hov i huvudet på den som släpper ut som resultat... Men då e det liksom lite sent att tänka efter före..... Den "mänskliga faktorn" är faktiskt sälla en ren slump, den är mkt påverkningsbar.....
 
JAG skulle i TS fall förbanna mig själv för jag sa att det går att ta in två, beklaga att hen inte öppnat dörrarna men inse att det lika gärna kunde varit jag som stod där, att det lika gärna kunde varit så att hästarna var lite taggade den dagen etc - dvs "it could have been me", vara glad det inte blev värre och vänligt utan att hävda det var dennes fel tala med den andra personen om vi kunde dela på självrisken. Sen skulle jag eliminera risken genom att mycket tydligt tala om att hästarna ska tas in en och en (eftersom man aldrig kan garantera folk kommer ihåg att öppna dörrarna 100% av gångerna)

Jag tycker inte ens det är rimligt att dela självrisken, din häst =din risk så länge inte den andra personen gjort ett regelrätt fel och brutit mot uppställda regler eller gjort något man inte bett om som inte var rimligt nödvändigt (som att uran att får tag i dig ta in din skadade häst eller liknande). Folk ska inte behöva riskera att betala för att ta hand om andras hästar, oavsett om det är ett arbete eller ett arbetspass i ett kollektivstall.
 
@cirkus och jag säger tvärtom: aldrig att jag skulle börja snurra runt med 2 hästar när jag plockar in dem från hagen tillsammans, för att stänga. Helt onödigt ur säkerhetsperspektiv, så jag kastar/lägger handtagen åt sidan och sen går jag ut och plockar upp dem när jag är klar med att ta in hästarna ;)
 
Ja, då skulle jag lämnat för längesen. Jag kan köpa att det inte är så kul att få motstånd, speciellt inte om man har känslor inblandade. Där man anser sig själv ha rätt och inte riktigt läser det som motståndet skriver. Har själv varit där, det blir inte alltid som man tänkt sig. Ibland hänger de som svarar upp sig på en liten detalj, som man själv kanske inte ansåg så viktig i sammanhanget men som blir viktig när de som svarar hakat upp sig på just den detaljen.
Man kan inte hålla med alla, om det hade gått så skulle det troligen inte vara några krig i världen (vilket förvisso hade varit bra). Det man kan göra istället är något i stil med "jag hör vad du säger, men jag håller inte med pga..."
Det är lätt att bli defensiv när det känns som om motståndet blir lite påhoppsliknande och då när man ska försvara sig blir det lätt värre, så ibland är det bra att bara låta det vara.

Vad gör det egentligen om man inte får medhåll på ett internetforum? Är det verkligen viktigt? Kommer det förändra något? Finns många frågor man kan ställa sig själv och fundera på svaren, sen ta ställning till hur man vill gå vidare. :)
:bow:

Fasen vad bra skrivet av dig!
Du har ju blivit lite tilltufsad ibland - men du har ju fattat hur det funkar!
 
@cirkus och jag säger tvärtom: aldrig att jag skulle börja snurra runt med 2 hästar när jag plockar in dem från hagen tillsammans, för att stänga. Helt onödigt ur säkerhetsperspektiv, så jag kastar/lägger handtagen åt sidan och sen går jag ut och plockar upp dem när jag är klar med att ta in hästarna ;)

Vi gör olika!
Du ser ju hur det är jag skulle aldrig släppa grinden så. Inte minst för att jag bergis skulle glömma av att ta upp handtagen sen.
Att vända två hästar ser jag inte som mindre säkert än att ta två hästar. Kan jag inte vända två så tar jag inte två.
 
Jag tycker inte ens det är rimligt att dela självrisken, din häst =din risk så länge inte den andra personen gjort ett regelrätt fel och brutit mot uppställda regler eller gjort något man inte bett om som inte var rimligt nödvändigt (som att uran att får tag i dig ta in din skadade häst eller liknande). Folk ska inte behöva riskera att betala för att ta hand om andras hästar, oavsett om det är ett arbete eller ett arbetspass i ett kollektivstall.

Nej, för en ren olycka - absolut inte. Men eftersom man omöjligt kan veta vad som hände osv, så jag skulle faktiskt i ett sådant fall höra med den som tagit in hur den ställer sig. UTAN att på minsta vis skuldbelägga. Om personen vet med sig att denne tagit en medveten risk eller känt att det var ganska osmart att göra som man gjorde t ex. Däremot skulle jag aldrig kräva det.

Samtidigt skulle jag själv om jag kände att jag tog en chansning eller tabbade mig erbjuda mig att åtminstone hjälpa till med självrisken. Men då ska jag som sagt känna att det delvis faktiskt var mitt "fel".
 
Nu är vi lite OT men jag är nyfiken på det ni pratar om ang grind på marken, NÄR talar ni om? Om man tar in/ut en häst när flera är i hagen, eller när sista hästen går in för dagen typ?
 
Nu är vi lite OT men jag är nyfiken på det ni pratar om ang grind på marken, NÄR talar ni om? Om man tar in/ut en häst när flera är i hagen, eller när sista hästen går in för dagen typ?

När sista går in för dagen.

I vårt stall så har vi max 2 hästar per hage. Och kanske 8-10 hagar att hämta hästar ifrån vid intag.
 
Nu är vi lite OT men jag är nyfiken på det ni pratar om ang grind på marken, NÄR talar ni om? Om man tar in/ut en häst när flera är i hagen, eller när sista hästen går in för dagen typ?

Jag måste säga att jag över huvud taget inte förstår vad grinden har på marken att göra?
Nu går mina hästar på lösdrift i stor flock så hagen är aldrig tom, men inte ens när de var uppstallade och hagen tömdes skulle jag någonsin kommit på tanken.
 
Jag håller med @cirkus till 100%, jäklar vad du har svängt till det positiva! :up:
Vem är du och vad har du gjort med @RedHyuuga? :cautious: ;)
Nytt år du vet, nya möjligheter. :cool:
Nä men allvarligt, försöker lära mig att tänka lite mer objektivt och som någon skrev, text har ingen ton. Så vill jag t ex ta ditt svar negativt kan jag få det negativt, likaså som jag även kan få det positivt. Vill jag verkligen ta åt mig av en text, då kommer den göra det också.
Det går inte heller att försöka rädda upp ett misstag/misstolkning och det är då man får fråga sig "är det verkligen värt striden?".
Det här är nog mitt sanna jag som börjar visa sin sida. Jag tänker fortsätta i dom spåren och växa till det bättre. :up:
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp