Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går det som valpköpare att ta del av den där hälso och mentaldokumentationen på något vis?
Tänker att det måste vara svårt att presentera sånt på ett ärligt och trovärdigts sätt a la avelsdata.....
Tyvärr kan man ju bara begära att få se föräldrarnas resultat på undersökning, och om man har tur kan även tidigare led vara hälsokollade.
Mentaltest ingår inte som krav, så där blir det till att försöka bedöma hur föräldrarna verkar i temperamentet.
 
Tyvärr kan man ju bara begära att få se föräldrarnas resultat på undersökning, och om man har tur kan även tidigare led vara hälsokollade.
Mentaltest ingår inte som krav, så där blir det till att försöka bedöma hur föräldrarna verkar i temperamentet.
Då får jag inte alls ihop det med hög kvalité på aveln. Hur vet man då om det är bra hundar man avlar på?
 
Detta gör det ju än mer intressant isf att det verkar vara en ras som inte är illa ute fysiskt?
Jag vet inte om det finns några bevis för det?
Än så länge är ju "rasen" inte så mycket kollad och registrerad med resultat att det går att se någon "trend". Men man avlar i alla fall inte på några extremer åt något håll vilket man kan se som iaf goda förutsättningar för en hälsosam form.
Sen vet jag flera cockerpooer som är drabbade av div sjukdomar, men kan känner även sjuka renrasiga hundar så..

Btw så är vår cockerpoo helt sjukt bra vinklad, så köpte jag en 7-månaders renrasig pudel som uppfödaren tänkt använda i avel om han inte blivit krypt. Så klipper man ner honom och ser att han fan är rakhasig som en köksstol :confused: vad hälsosamt det ser ut då...
 
Jag vet inte om det finns några bevis för det?
Än så länge är ju "rasen" inte så mycket kollad och registrerad med resultat att det går att se någon "trend". Men man avlar i alla fall inte på några extremer åt något håll vilket man kan se som iaf goda förutsättningar för en hälsosam form.
Sen vet jag flera cockerpooer som är drabbade av div sjukdomar, men kan känner även sjuka renrasiga hundar så..

Btw så är vår cockerpoo helt sjukt bra vinklad, så köpte jag en 7-månaders renrasig pudel som uppfödaren tänkt använda i avel om han inte blivit krypt. Så klipper man ner honom och ser att han fan är rakhasig som en köksstol :confused: vad hälsosamt det ser ut då...

Menade väl att om det var genetisk fadäs att blanda så pass olikbyggda hundar såsom nån sa så borde man väl märkt det vid det här laget? Vad jag googlade mig till så har man skapat cockerpoos sen 50-talet!
 
Då får jag inte alls ihop det med hög kvalité på aveln. Hur vet man då om det är bra hundar man avlar på?
Jag skrev inte att det var hög kvalitet på cockerpooaveln.
Jag skrev att kvalitet ska vara målet. Med all avel.
De har startat i den änden att de kräver hälsokontroller och jag tror nog att resultaten reggas. I framtiden kanske de får ihop något bra system så det underlättar. Tills dess får man väl ta till uråldrigare metoder.

Jag är inte intresserad av att försvara cockerpooavel inför dig eller någon annan.
Om någon är intresserad går det bra att kontakta föreningen. Ville bara lyfta att jag tycker att de gör det bra, när de nu inte tycker att det finns en renrasig som passar på deras önskemål. Det är väl ändå så alla raser uppkommit.
Och ärligt talat, personligen föredrar jag faktiskt cockerpoo framför pudel. Skulle köpt en igen om jag orkat flänga land och rike kring för att träffa föräldradjur och hitta en kull och en uppfödare kan känt mig trygg med. För mig är det nästa största problemet idag, att typ alla cockerpoouppfödare är glada amatörer, och jag vill ha en mer erfaren uppfödare helst, som har koll på vad de har för hundar och vilka de hanar de väljer och varför.

Over and out.
 
Jag håller med! Dock är det väl exakt samma för många renraser?
Med vad menar du är samma för renraser? Önskan på hög kvalité?
Det är ju isf betydligt lättare (dock ändå svårt) att kolla upp saker när det utförs tester som är lika för alla och att de registreras i ett offentligt register under en större organisation.
Jag tror tyvärr det är ett önsketänkande att kunna få till något liknande med blandraser.
 
Med vad menar du är samma för renraser? Önskan på hög kvalité?
Det är ju isf betydligt lättare (dock ändå svårt) att kolla upp saker när det utförs tester som är lika för alla och att de registreras i ett offentligt register under en större organisation.
Jag tror tyvärr det är ett önsketänkande att kunna få till något liknande med blandraser.

Jag menade avsaknaden av mentaltester samt att inte alla direkt avlar på djur som har bra mentaltestresultat..
 
Jag menade avsaknaden av mentaltester samt att inte alla direkt avlar på djur som har bra mentaltestresultat..
Tyvärr finns det ju gott om oseriösa avlare av renrasiga hundar. Men dessa kan man som köpare många gånger skydda sig emot om man tar eget ansvar och nyttjar register som avelsdata, hör runt lite om uppfödaren osv.

Det tål att upprepas...renrasigt är ingen garant, det är en möjlighet :)
 
Btw så är vår cockerpoo helt sjukt bra vinklad, så köpte jag en 7-månaders renrasig pudel som uppfödaren tänkt använda i avel om han inte blivit krypt. Så klipper man ner honom och ser att han fan är rakhasig som en köksstol :confused: vad hälsosamt det ser ut då...

Men precis. Pudeln är ju "köksstolsbyggd" och cockern är inte det. Jag har en amris, jag kan inte prata om den engelska varianten så jag håller mig till amris-pudel. Amrisens rygg och länd har ingenting gemdnsamt med pudelns.
Se på deras rörelsemönster när de springer i ringen så ser du hur olika de rör sig. Amrisen har stora, flashiga rörelser medan pudeln är mer åt det trippiga hållet. Hur rör sig en korsning mellan de två?

Rent mentalt är det ju två glada, roliga raser utan några större problem. Pudeln något klokare, det hade kanske inte varit fel att få in i den glada men något förvirrade amrisen.
Amrisen är en jakthund, men det är en apporterande hund. Den springer inte efter vilt som en ställande eller stötande hund. Den bara hämtar. Ge amrisen något att bära så är den glad. Bör alltså inte ge några problem.

Nej, det är det där med rörelser och exteriör jag inte gillar.

Sen fattar jag inte grejen med pälsen? Amrisen ska kammas och badas och trimmas. Min har extremt bra, spikrak päls. Lättskött. Och annars kan man klippa ner dem.
Pudel-amris bör bli krullig, lång päls, vilket är vad amrisen absolut inte ska ha för det blir omöjligt att sköta. Både ren pudel och ren amris bör vara lättsköttare.

Också då den stora frågan, sen ska jag sluta gagga, varför? Det finns så många trevliga, korthåriga raser att välja på så varför korsa ihop två med krävande päls och inbilla sig att resultatet ska bli lättskött?
 
Men precis. Pudeln är ju "köksstolsbyggd" och cockern är inte det. Jag har en amris, jag kan inte prata om den engelska varianten så jag håller mig till amris-pudel. Amrisens rygg och länd har ingenting gemdnsamt med pudelns.
Se på deras rörelsemönster när de springer i ringen så ser du hur olika de rör sig. Amrisen har stora, flashiga rörelser medan pudeln är mer åt det trippiga hållet. Hur rör sig en korsning mellan de två?

Det är en amris-dp jag har, han rör sig otroligt bra. Långa elastiska steg i traven, en fröjd för ögat. De flesta cockerpooer jag sett ser liknande ut, de men högre andel pudel i sig är ofta trippigare.
...
Sen fattar jag inte grejen med pälsen? Amrisen ska kammas och badas och trimmas. Min har extremt bra, spikrak päls. Lättskött. Och annars kan man klippa ner dem.
Pudel-amris bör bli krullig, lång päls, vilket är vad amrisen absolut inte ska ha för det blir omöjligt att sköta. Både ren pudel och ren amris bör vara lättsköttare.

Också då den stora frågan, sen ska jag sluta gagga, varför? Det finns så många trevliga, korthåriga raser att välja på så varför korsa ihop två med krävande päls och inbilla sig att resultatet ska bli lättskött?
Jag vill ha en hund som fäller inget eller mkt lite, så korthåriga "lättskötta" raser går bort där.
Men om jag jämför vår pudel med cockerpooen så är cockerpooens päls betydligt mer lättskött. Och då har jag samma frilla på de två. Cockerpooen har dessutom både snyggare krullor (inte lika tighta som en pudel) och gosigare/mjukare päls.
Nästa gång jag skaffar hund hoppas jag att det finns lite bra uppfödare av cockerpoo, för jag vill ha en sån igen.
 
Jag satt och tittade igenom uppfödarlistan för min ras som jag gör lite då och då, men nu gick jag via rasklubben i hopp om att hitta kennlar som inte står listade i SKK's väldigt ouppdaterade lista. Hittade då speciellt en kennel som avlade på hundar med 5'or i skott. Alltså båda hundarna i en tilltänkt parning hade 5'or på skott. Sedan tittade jag på tidigare valpar, och visst, flera hade 5'or i skott.

Känns bara så sjukt oseriöst! Jag skulle aldrig avla på en hund som hade 3:a eller högre i skott, och absolut inte med en till skottberörd hund!

Kan ju iförsig säga att det inte vad den enda kenneln med avelshundar som hade 5'or på skott..
 
Huga..

Får mig att tänka lite dock. Finns det nån blandras som "makes sense", tycker ni? Dvs förutsatt att valet av föräldradjur är seriöst, känd och bra mental- samt hälsostatus. De raserna vi sitter och pratar om här till vardags är ju trots allt raser som var "blandraser" för x antal år sedan.
Prestationsavel för t ex. jakt eller drag samt välkontrollerad utkorsningsavel för att bredda en smal avelsbas i en ras.
 
Jag satt och tittade igenom uppfödarlistan för min ras som jag gör lite då och då, men nu gick jag via rasklubben i hopp om att hitta kennlar som inte står listade i SKK's väldigt ouppdaterade lista. Hittade då speciellt en kennel som avlade på hundar med 5'or i skott. Alltså båda hundarna i en tilltänkt parning hade 5'or på skott. Sedan tittade jag på tidigare valpar, och visst, flera hade 5'or i skott.

Känns bara så sjukt oseriöst! Jag skulle aldrig avla på en hund som hade 3:a eller högre i skott, och absolut inte med en till skottberörd hund!

Kan ju iförsig säga att det inte vad den enda kenneln med avelshundar som hade 5'or på skott..

Hemskt är det, rent utsagt vedervärdigt och det borde vara skottpengar på sånt. Man gör sig en väldig otjänst att avla på berörda/rädda hundar, och sen är det ju hundarna som lider allra mest. Usch och fyyy :mad:
 
Hemskt är det, rent utsagt vedervärdigt och det borde vara skottpengar på sånt. Man gör sig en väldig otjänst att avla på berörda/rädda hundar, och sen är det ju hundarna som lider allra mest. Usch och fyyy :mad:
Jag tycker att det helt enkelt inte borde vara tillåtet att avla på 5'or i skott. Det borde göra att valparna inte kan registreras. Speciellt i min ras där ljudrädslor utan tvekan finns så borde man ju göra allt man kan för att undvika att dessa gener förs vidare.
Men nej, det enda som händer är att de inte får valphänvisning...
 
Jag tycker att det helt enkelt inte borde vara tillåtet att avla på 5'or i skott. Det borde göra att valparna inte kan registreras. Speciellt i min ras där ljudrädslor utan tvekan finns så borde man ju göra allt man kan för att undvika att dessa gener förs vidare.
Men nej, det enda som händer är att de inte får valphänvisning...
Det borde finnas minimumkrav över lag på ett MH för hundar i avel. Social osäkerhet går bort och likaså problem med avreaktioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 778
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 900
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 855
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp