Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Ska du citera mig så får du citera rätt! Det du citerar är inte ett uttalande jag gör utan namnet på bok.
Så här löd mitt inlägg;

Men usch så surpuppig man kan vara då. Vart tog humorn vägen? Jag skojde lite angående bokens titel och valet av namn till vår son. Slappna av lite och ta inte allt så förbaskat allvarligt. Alla går inte in i diskussioner för att jävlas eller spetsa till det jämt och ständigt. ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det Trygg mfl inte verkar vilja förstå trots att jag förklarat det kors och tvärs är att OMEDVETENHET löser vare sig fördomar eller klass-skillnader.

Sen kan man ju vara MEDVETEN om saker och ting och ändå välja tex ett namn till sitt barn bara för att man gillar det och struntar i om det är PK eller inte i andras ögon. Man är inte automatiskt OMEDVETEN bara för att man göra andra val.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Och inte så många y-namn födda före 50-talet.

Min pappa har ett y-namn och han är född på 40-talet. Ska fråga min farmor (som fick barn ganska sent i livet, i alla fall enligt den tidens mått mätt) vad hon egentligen tänkte på. I den åldern borde man ju vara medveten. Fast hon visste nog förresten inte att det 60 år senare skulle kallas white trash-namn. Nu när hon är 90 fyllda undrar jag om jag ens kommer att kunna få henne att förstå vad white trash innebär eller vilket misstag hon gjorde. Har för mig att hon döpte pappa efter någon tjusig Hollywoodstjärna. Ganska penibelt när man tänker efter. :angel: :D :D

Pappa är förresten högskoleutbildad, behörig lärare. Dessutom utbildad och mycket duktig möbelsnickare. Har aldrig varit i klammeri med rättvisan, tvärtom. Han tillhör spjutspetsen av rättviseivrarna och har t.o.m. polisanmält sina chefer (hela utbildningsnämnden på orten!) för tjänstefel när han tyckte att de var ute och cyklade. Han har alltid stått upp för de svaga, vågar säga emot och står raggryggad för sin sak. En besvärlig gubbe. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi som jobbar inom en viss typ av sjukvård ser förmodligen de här trenderna först.

Anledningen att jag intresserade mig för de här frågorna från början var för att jag tyckte det var konstigt att alla patienter i vissa segment av vården hette samma sak :crazy:

Det är det som är svårt att komma åt. Det är liksom inte fördom i den bemärkelsen att man har en förutfattad mening om namnen. Utan de som blir misstänksamma när de ser ett "trash-namn" har av egen bitter erfarenhet lärt sig att vissa namn medför mer problem.

Det är inte så att du bor/jobbar inom ett område där de här y-namnade white trashiga individerna bor/umgås? Du kanske rör dig i fel kretsar helt enkelt. :p :idea:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Har för mig att hon döpte pappa efter någon tjusig Hollywoodstjärna. Ganska penibelt när man tänker efter. :angel: :D :D

)

Det är ju just det jag menar.

Jag tycker man ska kunna motivera sitt namnval för barnet utan att det känns penibelt.

Så pass mycket kan man ju liksom tänka efter före :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Det är inte så att du bor/jobbar inom ett område där de här y-namnade white trashiga individerna bor/umgås? Du kanske rör dig i fel kretsar helt enkelt. :p :idea:

Jo absolut.

Jag bor i en liten bruksort i ett fattigt landskap.

Här märks sådana här saker TYDLIGARE.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag var ironisk. ;)

Pappa har aldrig känt sig belastad pga sitt namn och det är förmodligen ett av de mindre vanliga. Det är varken Conny, Sonny eller Ronny kan jag säga. :D

Farmor hade nog lite tjusiga, romantiska tankar när hon döpte honom och pappa har aldrig klankat på henne för det. Hollywood-stjärnorna var ju så tjusiga på den tiden. :) Eller om det var någon stjärn-sångare kanske? Ska fråga henne när vi åker och hälsar på i em! :idea:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Fast det ÄR pinsamt tycker jag. Att namnge sitt barn efter en idol.

Vad ska ungen leva upp till, liksom? Kan den vara född för sin EGEN skull?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jo absolut.

Jag bor i en liten bruksort i ett fattigt landskap.

Här märks sådana här saker TYDLIGARE.

Men då är det ju DET som är pudelns kärna. Inte namnen sig. Du jobbar och bor där du gör och därmed har du det klientel du har.

Förresten så bor även vi på liten bruksort, men jag har faktiskt än så länge inte träffat på de här y-namnade personerna. Varken på vuxna eller barn. Jobbade ju ett tag inom barnomsorgen och barnen i de olika grupperna (1-5) hade vanliga fina namn som Anton, Elin, Lina, Elvira, Casper, Lowe etc. Föräldrarna jobbade i vården på olika sätt, var egna företagare inom olika branscher, någon jobbade på bruket och någon var lastbilschaufför. Kan inte minnas att varken någon av föräldrarna eller barnen hade y-namn. :cool:

Fast jag har faktiskt ett y-namn själv. Och jag måste erkänna att jag snattade som liten. :o
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Fast det ÄR pinsamt tycker jag. Att namnge sitt barn efter en idol.

Vad ska ungen leva upp till, liksom? Kan den vara född för sin EGEN skull?

Alla barn är väl födda för sin egen skull? Pappa har aldrig behövt leva upp till något, farmor gillade namnet helt enkelt och karl såg väl bra ut. Det gör pappa också. Fast det beror nog inte på farmors idol. :D

Vad är det för fel på att sparka ungarna i ändan och ge dem lite drivkraft egentligen? Varför måste allt vara så likriktat och PK och anonymt? :confused:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Nu har vi hört vilka namn du inte tycker är passande!
Så då måste jag -vänligt men nyfiket-fråga vad dina barn heter?:)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Fast det ÄR pinsamt tycker jag. Att namnge sitt barn efter en idol.

Vad ska ungen leva upp till, liksom? Kan den vara född för sin EGEN skull?

Men man ger väl ungen namnet för att man tycker det är fint, för att man tycker om det? Inte för att man på något sätt försöker komma närmare sin idol eller vad det än må vara. Så det behöver ju inte automatiskt vara fel att söka namninspiration i kändisvärlden.

För övrigt: hade jag fått barn nu så hade nog min enda begränsning varit att inte ge mitt barn ett svårstavat eller svåruttalat namn som Blá..-någonting som var uppe tidigare i tråden. Stackars barn att jämt och ständigt behöva bokstavera sitt namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Men man ger väl ungen namnet för att man tycker det är fint, för att man tycker om det? Inte för att man på något sätt försöker komma närmare sin idol eller vad det än må vara.

Nejmen precis. Och min farmor är en synnerligen väljordad dam med högst egna åsikter och nyfiket sinne. Henne drar man inte medströms, om hon inte vill det själv. Har alltid gått sin egen väg. Sparkade ut sin man när han blev en belastning (pga alkoholism) och tog körkortet i 50-årsåldern. :D
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Stackars barn att jämt och ständigt behöva bokstavera sitt namn.

Så besvärligt är det inte, och man vänjer sig vid att få underliga stavningar på det. Har jag presenterat mig en gång så minns folk mig, även om de inte kan få namnet rätt.
Verkar vara betydligt mer praktiskt än att vara en av 4 maria i samma klass.

Det enda som retar mig ibland är när folk försöker att rätta MIG på mitt uttal av mitt efternamn. Jag vet vad jag heter!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

:rofl::rofl::rofl:

Ja, det var -t o m ur amerikanska mått mätt- synnerligen annorlunda namn!

Men det är väl någonting som även våra egna kändisar anammar.
Noa Månfare är väl den mest utmärkande kanske!

Jag tycker ju att det är både spännande och kreativt med annorlunda namn!
Om jag skulle träffa på ett keltiskt namn på pappret så hade jag frågat personen hur det uttalas.
Svårare än så är det inte!
Jag bär själv ett efternamn som är från Skottland!
Tungvrickande och jättelätt att felstava.
Men jag bokstaverar och uttalar.
Sen är den ev. frågeställningen löst!

Förr i tiden så var det här med namn för Aboriginerna någonting som beskrev antingen deras karktärsdrag eller deras situation.
Dom räknade inte sin ålder i år utan kallade sig själva för ett passande och beskrivande namn beroende på vart dom befann sig på sin "livsstege".

När dom kände att dom hade nåt en ny mognad samlade dom till namnfest och deras nya namn symboliserade ett nytt och högre medvetande på "Världsalltets resa".


Jag tänker på just det här med medvetenhet som har tagits upp i tråden.
Hur mycket ska man tänka på vid val av namn?

Tråden belyser flera exempel.

Min ingifta "moster" är judinna.
För henne var det viktigt att barnen fick judiska namn.
När man hör barnens namn tillsammans kanske man kan förstå deras ursprung men hör man Joel, Benjamin och Rebecka separat så är det väl få som får hebreiska associationer?

I namndjungeln är det anars svårt att undvika namn som har en Gudsaktig betydelse.

En väninna till mig -som aktivt och med bestämdhet tar avstånd från all religion- namngav sina barn till Eskil och Elisabeth!
Noga genomtänkt antar jag då hon är en högst medveten person!

Eskil betyder just Gud och Elisabeth = Gud är fullkomlig!:eek:

Hon uppskattar INTE när barnen får namnsdagskort där namnbetydelser står med!:angel:


Jag har tagit reda på tidigt i graviditeten (innan v.18) vilka kön mina barn har haft!
Därefter har vi haft namnen klara!
Som tur är så har namnen passat på dom små personerna när dom väl välkomnades!
Annars kan det ju vara så att man väljer ett namn som inte alls passar när barnet väl är fött!

Min syster och hennes man "döpte" tex. om sin dotter efter 6 månader.
Det namn dom hade givit vid födseln och skickat in till folkbokföringen var faktiskt inte alls överrensstämmande med den lilla kavata person som dottern visade sig att vara och fortfarande är!

Vi har gett våra barn tre förnamn.
Min förhoppning är att dom väljer något av dessa om deras förnamn inte känns rätt!
Detta har jag själv gjort!

Passar inte något av namnen så hoppas jag att dom kommer att byta.
Huvudsaken är att dom själva känner sig bekväma i sina förnamn!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vad det gäller "gubbnamn" så är det tydligen så att namn "kommer igen" efter ett visst antal generationer. Folk i min ålder döper sina barn efter mor och farföräldrar och deras generationsnamn.
Jag som är ett barn av min tid tycker det ofta är charmiga namn men jag fasar inför när min ev. barn ska döpa SINA barn. Då kommer stackarna få heta Bengt, Gunnar, Ulla och Britt-marie!
*ryser*
 
Sv: Ovanliga namn till barn

:rofl:

Åh, vad heter den lille?

-BENGT!!

:eek:

Förlåt nu alla mammor och pappor till Bengtarna!
Kommande generationer komma känna likadant för våra och våra barns namn!

Men Berth dröjer det nog ett tag innan det snurrar tillbaka väl?
Märkligt att han i Skara har större inflytande än vad Anders Jakobssons och Sören Olssons charmiga kille har!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag läste om en i Storbritannien, en kändis, som döpte sin dotter till Hero....:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 685
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 212
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp