Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

När jag läste om ämnet trashnamn i en tråd snarlik den här så vad inläggsskaparna inte nådiga, där verkade alla namn ha dålig klang. Inklusive ditt och mitt!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vad det gäller "gubbnamn" så är det tydligen så att namn "kommer igen" efter ett visst antal generationer. Folk i min ålder döper sina barn efter mor och farföräldrar och deras generationsnamn.
Jag som är ett barn av min tid tycker det ofta är charmiga namn men jag fasar inför när min ev. barn ska döpa SINA barn. Då kommer stackarna få heta Bengt, Gunnar, Ulla och Britt-marie!
*ryser*

Jag håller me dig. Jag tycker verkligen inte om alla gamla gubb namn. Eller kärring namn heller för den delen. Kan vara för att jag har ett själv. Sedan gillar jag heller inte namn som betyder andra saker. Då syftar jag på tex. Sten, Stig, Axel, Liv, Lina, saga mm mm
 
Sv: Ovanliga namn till barn

:rofl:

Åh, vad heter den lille?

-BENGT!!

:eek:

Förlåt nu alla mammor och pappor till Bengtarna!
Kommande generationer komma känna likadant för våra och våra barns namn!

Men Berth dröjer det nog ett tag innan det snurrar tillbaka väl?
Märkligt att han i Skara har större inflytande än vad Anders Jakobssons och Sören Olssons charmiga kille har!

Haha, ja Bengt är kanske inte det vackraste namnet som finns. Men det finns en hel del gamla namn som är väldigt fina tycker jag, exempelvis

Elsa
Ivar
Olle
Astrid
Signe
Ingeborg

Fast de tillhör kanske en annan generation än Bengt som kanske ligger för nära vår egen?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vad heter de barnen med "battered child syndrome" hos dig?
Hur mycket "gammal arbetslös fabriksarbetararbetsklass" i andra generation (jag vet det låter förskräckligt men tänk dig några nedlagda bruk per decennium, vad det gör med en bygd) har ni i samhället?

Hur unga är mammorna?

Min teori att att det skulle gå att göra en befolkningsprofil på samma sätt som tex http://teleadress.se/ bara utifrån förnamnen folk väljer.

Jag kan tex utifrån namnstatistik över kommuner och stadsdelar se var det verkar "farligast" att bo och var det är störst chans att jag skulle hitta sådana föräldrar jag skulle ha bra utbyte av att diskutera medvetet föräldraskap med :o

Ja, jag har gjort den typen av undersökning när vi funderade på att flytta. Enligt namnstatistiken skulle jag då känna mig hemma i EXAKT de stadsdelar som bukefolket rekommenderade som barnvänliga med många engagerade föräldrar att bilda nätverk med.

Jag är övertygad om att det skulle gå att "vikta" namnen så man fick en social belastningsfaktor. Även om det inte är PK.

Jag menar att gamla bruksorter har mer trash-namn än tex universitetsorter, fenomenet blir mycket tydligt här.

(söker man på min gata på teleadress får man fram "typ E15", metall & industri, konsumerar cigarretter, snus och "vuxenköpfilm")

:eek: Menar du nu dessutom att arbetarklassen slår sina barn i högre utsträckning? :eek:

Så om Carl kommer in med sådana symptom så missar du dem men jäklars om ´Cewin har dem?

För i längden är det ju DÄRFÖR fördomar är farliga, de får dig att dra förhastade slutsatser.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min mormor hette Elsa. Och min farmor heter Signe som ett av sina andranamn. Jag tycker såklart de är fina, men jag skulle aldrig döpa ett barn till vare sig Gunnar, Bengt eller Eskil för den delen. :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Nej just de tre sista du räknade upp är inte riktigt mina favoriter heller. :D
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Med denna tråd i färskt minne pratade jag med en väninna i telefonen.

I vår tonår skämdes vi enormt mycket för våra "andranamn" men inser att vi -förhoppningsvis-innan vår himlafärd antagligen kommer få uppleva en återupprättelse och en renässans av hennes Dagmar (:eek:) och mitt Ingegerd!:D

Det är lustigt det där med generationsnamn.
När jag tittar på gamla klasskort hittar jag Thomas, Maria, Glenn, Johan, Magnus, Karin, Roger, Stefan, Kristin, Jan, Rose-Marie, Pia, Monika, Åsa, Per, Elisabeth mfl.

Namn som för dom flesta skulle vara helt otänkbara att ge till sina små idag!

Men när jorden har snurrat ett par varv så står han där.
Den stolta fadern med sin Jan på armen...:p
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag läste om en i Storbritannien, en kändis, som döpte sin dotter till Hero....:eek:

Hero var varre an Eskil (= GUD) och Einar ihop . Jag kan inte pasta att jag gillar gamla namn heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Hero var varre an Eskil (= GUD) och Einar ihop . Jag kan inte pasta att jag gillar gamla namn heller.

Ja precis, och om nån har missat det, i Storbritannien talar man engelska, tänk att döpa sin unge till Hjälte :eek: *fniss*
 
Sv: Ovanliga namn till barn

När jag läste om ämnet trashnamn i en tråd snarlik den här så vad inläggsskaparna inte nådiga, där verkade alla namn ha dålig klang. Inklusive ditt och mitt!

Ja men det gillar jag - huvudsaken i den här debatten är att medvetandegraden ökar :idea:

Folk får ha olika tycke och smak men mitt syfte med tjatandet är att nå dem som ännu inte namngett sina barn - och ju mer liv i den här debatten ju bättre kommer man ihåg den ;)

Jag tycker man får välja vilket namn man vill om man kan stå för det och har tänkt igenom det ur ALLA aspekter. Inklusive trash-stämpelsaspekten och betydelse/uttal/stavningsaspekten.

Eskil är för övrigt ett mycket gammalt fornnordiskt namn som sammansatt som det är betyder "skyddad av hjälm". Man har använt gamla ord för gud och hjälm, men det var knappast någon kristen Gud :angel:

Vidar är också fornnordiskt och betyder "från skogen".
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Haha, ja Bengt är kanske inte det vackraste namnet som finns. Men det finns en hel del gamla namn som är väldigt fina tycker jag, exempelvis

Elsa
Ivar
Olle
Astrid
Signe
Ingeborg

Fast de tillhör kanske en annan generation än Bengt som kanske ligger för nära vår egen?
Det är namn som är populära nu. Hos oss 20-35 som döper våra barn efter mormor och farfar.

Våra barn kommer i sin tur döpa sina efter sina morfar och farmor - dvs namnen som våra mammor och pappor har. Tex Gunilla och Roger.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag gillar ovanliga namn & har flera jag älskar, både kill & tjejnamn, tyvärr så blåvägrar min sambo dessa namn. han är övertygad om att ett barn som heter något av dom namnen skulle bli mobbade. Sååå ovanliga är dom dock inte... :smirk:

Så vi kom överrens om att det blev en Emil som vi båda gillade & om det ev blir en tjej i frmtiden så har vi angelica som vi båda gillar.

Något som jag ALDRIG skulle döpa till är dubbelnamn, har själv ett sådannt & hatar det. Har tyvärr blivit lite mobbad i tidiga skolåren pga av mitt namn samt fått måna öknamn (smeknamn...). Det har inte varit roligt alls. :( Visst finns det fina dubbelnman, men jag har fått avsmak...

Min dotter heter Angelica maria therese
angelica är inte så många som heter fungerar kanon bra
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min pappa har ett y-namn och han är född på 40-talet. Ska fråga min farmor (som fick barn ganska sent i livet, i alla fall enligt den tidens mått mätt) vad hon egentligen tänkte på. I den åldern borde man ju vara medveten. Fast hon visste nog förresten inte att det 60 år senare skulle kallas white trash-namn. Nu när hon är 90 fyllda undrar jag om jag ens kommer att kunna få henne att förstå vad white trash innebär eller vilket misstag hon gjorde. Har för mig att hon döpte pappa efter någon tjusig Hollywoodstjärna. Ganska penibelt när man tänker efter. :angel: :D :D

Pappa är förresten högskoleutbildad, behörig lärare. Dessutom utbildad och mycket duktig möbelsnickare. Har aldrig varit i klammeri med rättvisan, tvärtom. Han tillhör spjutspetsen av rättviseivrarna och har t.o.m. polisanmält sina chefer (hela utbildningsnämnden på orten!) för tjänstefel när han tyckte att de var ute och cyklade. Han har alltid stått upp för de svaga, vågar säga emot och står raggryggad för sin sak. En besvärlig gubbe. ;)

Harry! *nickar*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 685
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 212
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp