Jag äter Neovletta, som brukar vara en av de första sorterna man får prova. Jag känner inte av några direkta biverkningar. Däremot har jag normalt sett ofta problem med extrema menssmärtor när jag inte äter p-piller, men med Neovletta så har jag knappt ont ö.h.t. Dessutom blöder jag mycket mindre vilket underlättar (ultra-tampong + binda är inte kul).

Jag är inget stort fan av kondomer, så tills jag börjar få biverkningar jag inte klarar av så lär jag fortsätta med p-piller i någon form.
 
Däremot kan det ju vara bra att veta vilka biverkningar som kan vara vanliga. Då vet man att minskad sexlust och torra slemhinnor tex kan bero på p-pillren om man får det. Så kan man göra en bedömning av om det är värt det, läge att byta eller läge att
Däremot kan det ju vara bra att veta vilka biverkningar som kan vara vanliga. Då vet man att minskad sexlust och torra slemhinnor tex kan bero på p-pillren om man får det. Så kan man göra en bedömning av om det är värt det, läge att byta eller läge att sluta.

Absolut, men vill man veta vilka biverkningar som är vanliga är det ju bättre att läsa statistik på tex fass än att fråga på buke. För även om buke är stort kommer vi ju inte kunna ge en lika rättvisande bild rent statistiskt.

Och går man till tex UM eller kvinnohälsovården så går de ju igenom vad man kan få för biverkningar. Första gången jag fick p-piller diskuterade vi olika alternativ, sen fick jag gå hem och fundera och vid nästa besök fick jag recept på det alternativ jag valt, dessutom var det uppföljning för att se hur jag mådde efter ett tags användande. Så det är ju inte som att man bara får det utskrivet i blindo och sen får det bli som det blir.
 
Absolut, men vill man veta vilka biverkningar som är vanliga är det ju bättre att läsa statistik på tex fass än att fråga på buke. För även om buke är stort kommer vi ju inte kunna ge en lika rättvisande bild rent statistiskt.

Och går man till tex UM eller kvinnohälsovården så går de ju igenom vad man kan få för biverkningar. Första gången jag fick p-piller diskuterade vi olika alternativ, sen fick jag gå hem och fundera och vid nästa besök fick jag recept på det alternativ jag valt, dessutom var det uppföljning för att se hur jag mådde efter ett tags användande. Så det är ju inte som att man bara får det utskrivet i blindo och sen får det bli som det blir.
Är det något fel på att fråga, om man inte frågar får man inga svar. Det är nackdelen med FASS har du frågor så kan du inte fråga sidan och få svar tillbaka, det kan du här. ;)
 
Just ja, hur har ni märkt av att ni fick bivärkningar av p-pillren? Tänker speciellt på er som lever själva och inte har någon som märker skillnaden i er närhet. :)
 
Om man kräks får man självklart ingen effekt av ett piller som åker upp igen. Det gäller ju för allt som intas oralt.

Det är ju en av de största brasklapparna med just p-piller, att man ska ta varje dag samma tid för att vara säker på skyddsnivån. Och om man kräks har man helt enkelt inte skyddet kvar förrän man är tillbaka på banan. I vissa fall anser de att man ska räkna med en hel period innan skyddet är intakt igen.
 
Om man kräks får man självklart ingen effekt av ett piller som åker upp igen. Det gäller ju för allt som intas oralt.

Det är ju en av de största brasklapparna med just p-piller, att man ska ta varje dag samma tid för att vara säker på skyddsnivån. Och om man kräks har man helt enkelt inte skyddet kvar förrän man är tillbaka på banan. I vissa fall anser de att man ska räkna med en hel period innan skyddet är intakt igen.
Jaha, nu hänger jag med. Förstod inte att det var ett sådant illamående du menade men då förstår ja.
 
Är det något fel på att fråga, om man inte frågar får man inga svar. Det är nackdelen med FASS har du frågor så kan du inte fråga sidan och få svar tillbaka, det kan du här. ;)

Absolut inte. Menar bara att man får ta de svar man får här för vad de är, dvs enskilda peroners erfarenheter. :)
 
Det är exakt det jag menar, du lär inte få så bred syn i denna tråden, snarare stickprov. :) Inget fel med det heller såklart, men som exempel har minskad sexlust nämnts som en vanlig biverkning. Den sorten jag använt listar minskad sexlust hos mindre än 1% av användarna. Alltså "vanligt" och viktigt att känna till, som med alla biverkningar, men kanske inte så vanligt att man ska vara rädd för att prova.
 
Det är exakt det jag menar, du lär inte få så bred syn i denna tråden, snarare stickprov. :) Inget fel med det heller såklart, men som exempel har minskad sexlust nämnts som en vanlig biverkning. Den sorten jag använt listar minskad sexlust hos mindre än 1% av användarna. Alltså "vanligt" och viktigt att känna till, som med alla biverkningar, men kanske inte så vanligt att man ska vara rädd för att prova.

Minskad sexlust är jag inte det minsta orolig över, den existerar inte ens i nuläget och då äter jag inga p-piller ens..
 
Alltså jag vet inte ens om jag kommer att ta mig iväg och börja med p-piller överhuvudtaget, tycker fortfarande det finns för många frågetecken och osäkerheter.
 
Jag har ätit cerazette i ett par år, första gången tog de blodtryck på mig och frågade lite om hälsohistoria. Trycket har de tagit varje gång jag förnyat receptet ( 1 gång/år). Den enda biverkningen jag har är att mensen försvunnit.
 
Alltså jag vet inte ens om jag kommer att ta mig iväg och börja med p-piller överhuvudtaget, tycker fortfarande det finns för många frågetecken och osäkerheter.

Hur kan det kännas bättre att använda dagen efterpiller typ som p-piller i princip efter varje gång du haft sex (som det verkar som att du gör i startinlägget) än att i alla fall prova vanliga p-piller :confused:
 
Hur kan det kännas bättre att använda dagen efterpiller typ som p-piller i princip efter varje gång du haft sex (som det verkar som att du gör i startinlägget) än att i alla fall prova vanliga p-piller :confused:
Jag använder inga piller alls i nuläget, har varken sex, äter p-piller eller behöver ta dagen efter piller. Kanske inte framkom tydligt nog. :/
 
Jag har yasmine och de funkar hur bra som helst. Äter dem mest för att jag får bra hud av dem, och märker knappt av några biverkningar alls. det skulle möjligtvis vara att slemhinnan i vagina blir lite lite känsligare men det är verkligen ingenting som inte är hanterbart :).
 
Jag har yasmine och de funkar hur bra som helst. Äter dem mest för att jag får bra hud av dem, och märker knappt av några biverkningar alls. det skulle möjligtvis vara att slemhinnan i vagina blir lite lite känsligare men det är verkligen ingenting som inte är hanterbart :).
Det var yasmine jag också menade, tyckte det såg lite fel ut när jag skrev jasmin.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 200
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 161
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 310
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp