Jag tycker inte att du ska ha sex om du inte har sexlust överhuvudtaget och då har du inte behov av att peta i dig hormoner i onödan.
Skulle lusten falla på så ger kondom ett alldeles utmärkt skydd.
Hur stor är risken att kondomen skulle kunna gå sönder? Jag vill verkligen inte bli gravid just nu och om andan faller på och det blir sex så vill jag vara säker. Är väl ganska nojjig av mig antar jag. :/
 
Jag använde först ett kombinationspiller i flera år och tyckte att det fungerade helt utan problem. Sen fick jag för mig att jag ville byta till p-spruta, och bad min gynekolog om att först få byta piller och testa en sort som i sammansättningen skulle vara mer lik p-sprutans hormoner. Då ballade mitt hormonsystem ur helt och hållet. Det var hemskt, jag blev en helt annan människa och kände inte igen mig själv - jag blödde konstant, hade ständig värk i livmoder och bröst, exploderade med finnar, tappade totalt sexlusten, fick rejäla humörsvängningar, slemhinnorna blev förstörda, plus en massa mer konstigheter. Jag försökte gå tillbaks till den p-pillersort jag haft innan, men det hjälpte inte, och jag försökte prova andra sorter, och tillslut så slutade jag helt med p-piller. Men jag blev aldrig riktigt bra igen tyvärr. :( Vissa biverkningar försvann, men mitt hormonsystem verkar ha slagits omkull helt och hållet och jag har fortfarande vissa problem kvar, trots att det var 9 år sedan nu som jag helt slutade med p-piller. Jag vet att man inte ska tänka så men ibland kan jag inte låta bli att önska att jag aldrig hade använt p-piller överhuvudtaget. :(
 
Jag använde först ett kombinationspiller i flera år och tyckte att det fungerade helt utan problem. Sen fick jag för mig att jag ville byta till p-spruta, och bad min gynekolog om att först få byta piller och testa en sort som i sammansättningen skulle vara mer lik p-sprutans hormoner. Då ballade mitt hormonsystem ur helt och hållet. Det var hemskt, jag blev en helt annan människa och kände inte igen mig själv - jag blödde konstant, hade ständig värk i livmoder och bröst, exploderade med finnar, tappade totalt sexlusten, fick rejäla humörsvängningar, slemhinnorna blev förstörda, plus en massa mer konstigheter. Jag försökte gå tillbaks till den p-pillersort jag haft innan, men det hjälpte inte, och jag försökte prova andra sorter, och tillslut så slutade jag helt med p-piller. Men jag blev aldrig riktigt bra igen tyvärr. :( Vissa biverkningar försvann, men mitt hormonsystem verkar ha slagits omkull helt och hållet och jag har fortfarande vissa problem kvar, trots att det var 9 år sedan nu som jag helt slutade med p-piller. Jag vet att man inte ska tänka så men ibland kan jag inte låta bli att önska att jag aldrig hade använt p-piller överhuvudtaget. :(
Stackare, det där kan inte ha varit lätt. Det finns många val i livet som man ångrar i efterhand, tyvärr är det bara at "gilla läget" och försöka göra det bästa av det och hoppas det blir bättre oavsett. Jag hoppas att du någon gång kan hitta tillbaka och känna dig hel igen.
glomp.gif
 
Alltså, jag mådde jättebra på yasminelle, och hade regelbunden och mycket liten blödning. Fin hy, lätt att planera in när man ville ha mens o.s.v.

Men jag tycker det är onödigt med p-piller i ditt fall, faktiskt. Har du (lust) sex så sällan ser jag inte varför inte kondom kunde funka. Det är nog sällan en kondom går sönder ifall man är tillräckligt våt. Och om det ändå skulle ske så kan man ta ett dagen efter piller i såfall.

Jag har varit med om att EN kondom har gåt sönder. EN.
 
Förvisso, men man ska ju inte ta dagen efter piller för ofta har för mig det inte är bra för kroppen. Jag är nojjig och kluven.
 
Men hur ofta har du tänkt ha sex? Och hur ofta tror du att kondomen går sönder? Det låter som om du tror att du kommer att få ta piller en gång i veckan eller nåt
 
Absolut, men vill man veta vilka biverkningar som är vanliga är det ju bättre att läsa statistik på tex fass än att fråga på buke. För även om buke är stort kommer vi ju inte kunna ge en lika rättvisande bild rent statistiskt.

Och går man till tex UM eller kvinnohälsovården så går de ju igenom vad man kan få för biverkningar. Första gången jag fick p-piller diskuterade vi olika alternativ, sen fick jag gå hem och fundera och vid nästa besök fick jag recept på det alternativ jag valt, dessutom var det uppföljning för att se hur jag mådde efter ett tags användande. Så det är ju inte som att man bara får det utskrivet i blindo och sen får det bli som det blir.
Det kan man ju såklart också göra. Det antar jag väl till och med att folk gör när de tar nya mediciner. Det är fortfarande skillnad mellan att läsa om det i FASS och att höra det från ngn person (FASS är ju bra torr läsning oftast.). Dessutom kan jag inte se varför just p-piller skulle vara en konstig fråga med tanke på allt annat som folk frågar om här.

Dessutom är inte FASS allt. På Voltarenkräm står tex inte svimningar som biverkning så sjukvårdsupplysningen hävdade att yrseln absolut inte kunde bero på den, en total omöjlighet!

-men om yrseln kvarstod en månad eller två kunde jag kontakta läkare (jag klarade knappt att ta mig från jobbets toa till skrivbordet). Jag blev så orolig att jag ringde en kompis som utbildar läkare som kollade upp det åt mig ändå för säkerhets skull (för illamående för att surfa och livrädd att jag var sjuk på riktigt nu efter sjuksköterskans kommentarer), det är en icke ovanlig biverkning på VoltarenTabletterna! och gick mycket riktigt över efter några timmar och kom aldrig tillbaka (eftersom jag aldrig mer använder Voltarenkräm). Inte ringde jag in den biverkningen och inte skulle de ändrat i Fass heller för den delen. P-piller sägs inte ens vara speciellt forskade på -biverkningsmässigt, även om de är rejält testade genom att folk använt dem.
 
Senast ändrad:
Och går man till tex UM eller kvinnohälsovården så går de ju igenom vad man kan få för biverkningar. Första gången jag fick p-piller diskuterade vi olika alternativ, sen fick jag gå hem och fundera och vid nästa besök fick jag recept på det alternativ jag valt, dessutom var det uppföljning för att se hur jag mådde efter ett tags användande. Så det är ju inte som att man bara får det utskrivet i blindo och sen får det bli som det blir.

Många säger sig ha fått det utskrivet nästan i blindo utan diskussion om biverkningar. Ingen nämnde biverkningar när jag fick det utskrivet och när jag frågade gång nummer två ville de ändå inte diskutera dem direkt. Du hade nog lite tur med din barnmorska.
 
Jag mår nästan som bäst när jag äter ppiller, till skillnad från många andra tydligen.
Får ett jämnare och stabilare humör, mindre menssmärtor, bättre hy och mår allmänt bra. Har i princip inte märkt av några bieffekter. Kostar några hundra per år, dvs inga summor.
Och när jag valde att sluta med dom så fungerade ägglossning osv som det skulle på en gång.
 
Men hur ofta har du tänkt ha sex? Och hur ofta tror du att kondomen går sönder? Det låter som om du tror att du kommer att få ta piller en gång i veckan eller nåt
Jag vet inte, det är svårt att förutspå hur framtiden kommer bli och blir jag tillsammans med en kille så kommer sex bli oundvikligt typ, men vad vet jag.
 
Just ja, hur har ni märkt av att ni fick bivärkningar av p-pillren? Tänker speciellt på er som lever själva och inte har någon som märker skillnaden i er närhet. :)

Första omgången märkte jag själv att jag blev arg och kunde till slut helst inte vara i samma rum som mig själv :D. Förhållandet slutade och jag slutade med pillren, allt blev bra.

Andra gången märkte jag ingenting Yasmin var det. Det var avsaknad av sexlust som fick mig att sluta. Visste vad det berodde på eftersom den kom tillbaka varje mens som sagt. Min man sa ganska strax att det blir aldrig mer p-piller, jag hade plötsligt fått betydligt bättre humör. (Eftersom Yasmin tömde på vatten gick jag snarare ned i vikt av dem än upp när jag började äta. Men vikten smög sig på tills jag vägde lika mycket som innan jag åt dem. När jag slutade gick jag upp vattenvikten direkt på en fem sex kilo eller så och slutade på en del plus.). Efter några månader fungerade plötsligt slemhinnorna normalt igen, dem hade jag glömt hur de var innan (glidmedel står på någon hylla och påminner om att det behövts en gång bara).
 
Alltså jag vet inte ens om jag kommer att ta mig iväg och börja med p-piller överhuvudtaget, tycker fortfarande det finns för många frågetecken och osäkerheter.
Jag tycker definitivt det är värt att testa. För vissa är det ju en förbättring på alla punkter.
 
Hur stor är risken att kondomen skulle kunna gå sönder? Jag vill verkligen inte bli gravid just nu och om andan faller på och det blir sex så vill jag vara säker. Är väl ganska nojjig av mig antar jag. :/
Inte den blekaste, det måste det rimligen finnas statistik på. Jag har klarat mig på dem i fyra år nu i alla fall och jag vill verkligen inte bli gravid.

I övrigt håller jag med alla andra om att inte ha sex om man inte vill. Men om du tror att p-piller minskar mensvärken eller fixar huden eller balanserar dina hormoner eller någonting så säger folk att de brukar kunna göra just sådant.
 
Inte den blekaste, det måste det rimligen finnas statistik på. Jag har klarat mig på dem i fyra år nu i alla fall och jag vill verkligen inte bli gravid.

I övrigt håller jag med alla andra om att inte ha sex om man inte vill. Men om du tror att p-piller minskar mensvärken eller fixar huden eller balanserar dina hormoner eller någonting så säger folk att de brukar kunna göra just sådant.
Vet inte ifall jag är expert på att förstora upp små problem och därför det gör mig nojjig. Har klarat mig hittills på kondom, men känner mig väl lite extra osäker då jag inte är i något stadigt förhållande. När jag väl var i ett stadigt förhållande så var det inga problem, för hände det så hände det och båda var med på noterna, men nu vet jag inte.
Världen har kastast omkring lite och jag har väl inte riktigt hittat mig själv ännu.
 
Nu blev jag nyfiken! Syntes det tydligt? (så man kan rusa och ta dagen efter piller. (även om de är förfärliga för mig, ätit dem en gång och det var inte kul. Men klart värt det.)
Får man lov att vara nyfiken på vad som hände när du tog ett dagen efter piller?
 
Får man lov att vara nyfiken på vad som hände när du tog ett dagen efter piller?

Det minns jag faktiskt knappt det var så länge sedan, minns bara att jag tänkte att det här gör jag inte om om jag kan undvika det. (ngt i stil med jordelivets värsta mens med alla tillbehör, men jag visste att det sannolikt skulle bli så pga att en väninna hade testat ett par månader innan. Hon är lika känslig för p-piller som jag är men äter dem oftast ändå. Så det behöver inte vara så för alla.). (och om du undrade varför så var det bara vanlig hederlig dumhet a la student som orsakade det, inte ngt vagt ansvarsfullt som sprucken kondom.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 168
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 312
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp