TheRedLightning

Trådstartare
Nu söker jag bukes kunskap- och erfarenhetsbas, speciellt den kvinnliga sidan av buke i första hand då jag själv tillhör den sidan och behöver lite hjälp från någon som använt p-piller.

Så nu till saken, jag har aldrig använt p-piller men nu på sistone har jag börjat bli rädd att jag kan bli gravid även om man använder kondom. Oroar mig för att kondomen ska gå sönder osv, att ta dagen efter piller varje gång är ingen lösning i längden.
Med andra ord började jag fundera på p-piller, men jag oroar mig väldigt mycket. För det första har jag ingen aning om hur det går till när man ska få dom utskriva och för det andra vet jag inte om min mens kommer bli värre (har lindrig 4-dagars nu naturligt) eller om det kommer påverka min kropp negativt så sen när jag slutar med p-piller kan jag inte få mens den naturliga vägen osv. Ja, jag oroar mig för alla negativa sidor just nu väger inte fördelarna upp så tänkte höra efter hur vanligt är vad när det gäller p-piller?

Sen framför allt, vad kostar det på ett hum, per månad, per år osv? :confused:
 
Jag gillar inte p-piller utan föredrar kondom, men kan hålla med om att det är lite otäckt.
(Dagen efter piller är otäcka i den mån jag använt dem).

Man går till en barnmorska eller gynekolog och ber om p-piller. De skriver praktiskt taget alltid ut dem utan att fråga ett skvatt (ev frågar de om blodproppar i släkten). Men såklart rotar de runt, de verkar alltid göra det om de får tillfälle (det kanske är lika bra då får man cellprov taget).

Min ringa erfarenhet av två olika varianter är att mensen minskar, och kommer tillbaka utan problem.

(Vissa får biverkningar, jag tex och mina vänner har fått, ca 10 kg upp i vikt, (man kan såklart ignorera att man blir jättehungrig om man blir det och låta bli att äta.) och sur som en surströmming. Och (i mitt fall, inte frågat väninnorna) helt ointresserad av sex, utom när man gör uppehållen i pillerätandet-men då har man ju mens :D (men man kan ju ha sex ändå såklart, men det medför väl sina egna problem. Jo och så torrare såklart, naturligt glidmedel väck.). Dubbelverkan! ;) vill inte ha sex och har man det ändå blir det inte barn.)

Tycker du ska testa, klart värt det om det funkar säkert. Om man inte får biverkningarna tror jag det är awesome. Tror inte det är dyrare än kondomer.
 
Just ja, om det inte fungerade bra är ju allting återställt sedan när man slutar. Man blir sitt soliga jag igen, slutar äta allt man ser, och sexlusten poppar förvånat upp osv. Så inom ett halvår eller så är man nog ned på ursprungsvikt med naturligt glidmedel, hyperregelbunden mens (som jag haft, däremot kortades cykeln två dagar när jag varit gravid) och allt. Så jag tror inte det är ngn risk. (om man inte har blodproppar i släkten). (En ovanligt envis väninna som testar nya hyggligt ofta hävdar att man måste testa i tre månader minst innan man vet om man trivs med dem.)
 
Jag åt p-piller i ca 6 år, märkte inte av några biverkningar (biverkningar kan ju vara tex ökad vikt, bättre hy/mindre finnar, humörsvängningar eller minskad PMS, minskade menssmärtor, minskad sexlust, torra slemhinnor mm). Min mens var som vanligt när jag åt p-piller, inte mer inte mindre.
Jag var som du supernojjig över att bli med barn, använde kondom och hade ångest light varje månad innan mensen kom, vilket gjorde att den ofta dröjde... Inget bra... Med p-piller fick jag ett inre lugn som jag mådde bra av och kunde njuta mer av sex, det ökade istället min sexlust, så det var ju trevligt! Slutade med pillren för att jag och sambon ville ha barn, blev gravid direkt så måste fått ägglossning med det samma. Blev dock ett missfall av det, sen fick vi dottern. Dock vill jag inte börja med dem igen mellan barnen, vi körde med kondom igen men har nu sagt att nästa barn får komma när det kommer så vi skyddar oss inte. Sen när vi fått de barn vi vill ha får sambon sterilisera sig så slipper jag mer hormoner.

P-piller kannju även ge allvarligare biverkningar såsom blodpropp, därför får man inte ha det nära i släkten, och även risk för bröstcancer ökar visst. Men en graviditet innebär ju oxå risker, bland annat för blodpropp, så man får väga för och nackdelar mot varandra helt enkelt! Sen ska man komma ihåg att ta dem oxå! ;) Det finns ju andra preventivmedel för tjejer som minipiller, p-stav, p-spruta, p-ring, spiral... Tycker du ska ringa till närmaste ungdomsmottagning eller mödravårdscentral beroende på din ålder och boka en tid för att diskutera olika alternativ med en barnmorska!

Kostnaden är olika beroende på ålder och vilket märke, vissa landsting har gratis p-piller under 25 år tex. För mig kostade det ca 260kr per år utan någon subvention, så inga stora pengar alls!

Lycka till!
 
Nu söker jag bukes kunskap- och erfarenhetsbas, speciellt den kvinnliga sidan av buke i första hand då jag själv tillhör den sidan och behöver lite hjälp från någon som använt p-piller.

Så nu till saken, jag har aldrig använt p-piller men nu på sistone har jag börjat bli rädd att jag kan bli gravid även om man använder kondom. Oroar mig för att kondomen ska gå sönder osv, att ta dagen efter piller varje gång är ingen lösning i längden.
Med andra ord började jag fundera på p-piller, men jag oroar mig väldigt mycket. För det första har jag ingen aning om hur det går till när man ska få dom utskriva och för det andra vet jag inte om min mens kommer bli värre (har lindrig 4-dagars nu naturligt) eller om det kommer påverka min kropp negativt så sen när jag slutar med p-piller kan jag inte få mens den naturliga vägen osv. Ja, jag oroar mig för alla negativa sidor just nu väger inte fördelarna upp så tänkte höra efter hur vanligt är vad när det gäller p-piller?

Sen framför allt, vad kostar det på ett hum, per månad, per år osv? :confused:

Det är väldigt olika hur man reagerar på hormoner, jag åt p-piller i många år utan några som helst biverkningar, förutom att mensen alltid var regelbunden, vilket ju underlättar.

Boka in en tid hos UM eller kvinnohälsovården så kan du diskutera olika alternativ. Oavsett hur många svar du får här så kommer det inte att ha någon som helst betydelse, för det säger ju ingenting om hur det kommer fungera för dig. Enda sättet att veta är att testa. Vissa får prova sig fram innan de hittar ett alternativ som funkar, medan andra hittar rätt direkt.
 
Jag äter cerazette sen 3½ år tillbaka och förutom att de frågade om proppar och om hälsan i allmänhet så var det vägning, mätning och sånt, men ingen gynundersökning alls. Har jag aldrig behövt göra i samband med förnyelse heller.

Jag har inte fått eller märkt av några biverkningar överhuvudtaget och största fördelen är att jag har ingen ägglossning och därmed heller ingen mens, så risken för att bli gravid är alltså ytterst minimal.
 
Jag tog p-piller i ca 15 års tid (utan uppehåll). Tyvärr ångrar jag det: torra slemhinnor, minskad sexlust och mycket depp-perioder. Det var underbart när jag slutade, allt kändes så mycket bättre.

Jag har aldrig blött speciellt mycket vid mens och blödde ännu mindre med p-piller. Viktuppgång och finnar märkte jag inget av när jag tog dem men det ska man nog ta med en nypa salt för jg var gravt anorektisk då.
 
Jag åt förut Cilest i 6-7 år och mådde jätte bra hela tiden, till och med bättre än utan piller då mitt humör blev betydligt jämnare. Ingen viktökning alls.
För att få de utskrivna går man till sin BM som frågar lite om proppar och blodtryck i släkten samt tar blodtrycket på dig. Aldrig gjort någon gynundersökning i samband med det. Idag finns ju många olika sorter att prova så du kommer säkert hitta något som passar dig.

Slutade för 3-4 år sedan då jag tyckte att det var onödigt att stoppa i sig hormoner om man inte behöver när man är i ett fast förhållande. Men nu börjar det bli dags att fixa det igen och jag hoppas att jag kommer fungera lika bra på samma sort som jag åt förut nu.
 
Någon gynundersökning vill jag helst inte göra igen, var hemskt när de gjorde cellprovet. :eek::nailbiting:
Svaren jag får här handlar inte om mig och hur det skulle vara för mig, det är mer att jag söker efter kunskap vad som kan hände mer och kanske få en liten knuff i ryggen att faktiskt pallra mig iväg och skaffa p-piller. Är en stor fegis ibland. :(
 
Jag klarar inte p-piller, får migrän under den pillerfria perioden MEN jag valde p-spruta istället redan som 20-åring. Ingen mens, ingen migrän och 80kr var tolfte vecka :D

Men just nu är jag mindre nöjd, mellanblödningar och mens nästan konstant. Det är troligen viktnedgången som ställer till det men ändå irriterande.
 
Jag mådde inte alls bra av p-piller men alla förskrivare var oerhört ihärdiga och vägrade då ens diskutera andra alternativ. Efter att ha mått illa (som vanligt) under en period insåg jag att jag med p-piller ändå inte hade något skydd i praktiken, så jag ringde runt. I grannkommunen fanns en barnmorska som var villig att sätta in en hormonspiral, och det har jag aldrig ångrat.

För just mig fungerade inte p-piller alls. Illamående, kräkningar, humörsvängningar, minskad sexlust var några av biverkningarna. Troligen också huvudvärk för den försvann i stor utsträckning när jag slutade med p-piller. Även minipiller var för mycket hormon för mig, det blir ju alltid mer hormon om det ska tas genom magsäcken än om det verkar på plats s a s (hormonspiralen)
 
Jag har ätit p-piller i ungefär nio år, och det har varit lite blandat kring hur det fungerat så jag har bytt en del. I början åt jag en typ som gjorde att jag fick kraftiga humörsvängningar, sedan bytte jag till yasmin som det är mindre hormoner i, de kostade drygt 200 kr för tre månader och var lite dyrare än de andra, men jag fungerade väldigt bra på dem och märkte aldrig av några biverkningar. Sedan träffade jag en barnmorska som sa att jag inte fick äta yasmin eftersom jag har migrän med synrubbningar, så nu äter jag cerazette istället och det fungerar också smärtfritt än så länge. Har ingen mens alls medan jag äter dem.
Det är alltid bra att gå till ungdomsmottagningen eller mvc (beroende på ålder) och rådfråga en barnmorska så kan du få andra alternativ till p-piller också.
Det jag tycker känns viktigt är att du själv är noga med att uppmärksamma eventuella biverkningar, själv tänkte jag inte på att mina humörsvängningar kunde bero på p-pillren förrän min syster sa att hon hade fått byta av samma anledning.
 
Jag hade mini -piller (inget östrogen) och det fungerade super för mig. Några dagars blödning där det räckte med tampong någon dag och sen trosskydd var 3-4 månad. Inga biverkningar i övrigt (utebliven mens räknas som biverkning även om jag ser det som positivt).
Betalade hela 128 kr för ett paket som räckte tre månader :)
Blev frågad om migrän, proppar och lite allmänt innan bm skrev recept. Ingen gynundersökning. För att förnya recept räckte det att jag gjorde det via 'mina vårdkontakter' på nätet.

Nu när jag slutat med pillren har jag fått mens, äl och pms....på gott och ont. Så fort det inte är barnplanering på g tänker jag ta piller igen.
 
Piller kan du få utskrivna av barnmorska. När jag fick mina utskrivna fick jag fylla i ett hälsoformulär och ta blodtryck, ingen gynundersökning. Blodtrycket kollar de även när jag förnyade receptet. När jag åt piller fick jag lindrigare symptom vid mens och den gick från 5-6 dagar till 4. Har för mig att de kostade 90 kronor i månaden.

Idag äter jag inte p-piller längre då jag fick minskad sexlust och för mycket humörsvägningar av dem.
 
Jag äter Zoely och trivs verkligen med det! Inga humörkonstigheter eller andra biverkningar, och har gått från att innan p-pillren ha oregelbunden mens med mycket mensvärk till att nu inte ha någon mens alls i princip, och mensvärken är helt borta! Dock fick jag prova mig igenom ett par olika sorter innan jag hittade rätt, de andra gav mig mycket oregelbundna blödningar.
Jag kontaktade en barnmorska på vc och så fick jag komma och kolla blodtrycket. Man brukar få kolla blodtrycket även några månader efter att man börjat med p-pillren. Tror hon frågade om jag ville ha en gynundersökning men det tackade jag nej till. Besöken i samband med detta var gratis, sedan kostar pillren inte många kronor då de är subventionerade, detta varierar väl dock mellan län och hur gammal man är .
:)
 
Det är väldigt olika hur man reagerar på hormoner, jag åt p-piller i många år utan några som helst biverkningar, förutom att mensen alltid var regelbunden, vilket ju underlättar.

Boka in en tid hos UM eller kvinnohälsovården så kan du diskutera olika alternativ. Oavsett hur många svar du får här så kommer det inte att ha någon som helst betydelse, för det säger ju ingenting om hur det kommer fungera för dig. Enda sättet att veta är att testa. Vissa får prova sig fram innan de hittar ett alternativ som funkar, medan andra hittar rätt direkt.
Däremot kan det ju vara bra att veta vilka biverkningar som kan vara vanliga. Då vet man att minskad sexlust och torra slemhinnor tex kan bero på p-pillren om man får det. Så kan man göra en bedömning av om det är värt det, läge att byta eller läge att sluta.
 
Jag åt Jasmin förut, inga biverkningar, fick något bättre hy (men fortfarande dålig). Nu äter jag Diane och hyn har blivit ännu bättre. Inga biverkningar. Diane kostar180:- för tre månader.

Dock har jag pcos, så p-piller är typ medicin för mig.
 
Jag har ätit p-piller i typ 7 år. Upplever inga biverkningar förutom minskad mens och jag slipper må skit ett par dagar varje mensperiod. Dessutom har jag möjlighet att skjuta på mens och hoppa över, så jag slipper ha det så ofta. Testade att ta ett upphåll på 8-9 månader och märkte ingen skillnad förutom att jag mådde så dåligt vid mens (smärta och illamående). När jag var yngre var jag ibland tvungen att sjukskriva mig för att jag mådde så dåligt. Så för mig är det lätt värt det. 13 kartor (1 år ungefär) kostar 200-250 kronor tror jag.

Man behöver inte göra någon gynundersökning, jag har aldrig behövt göra det i och med p-piller utskrivning, men man får svara på lite frågor och sen tar de blodtryck.
 
Jag mådde inte alls bra av p-piller men alla förskrivare var oerhört ihärdiga och vägrade då ens diskutera andra alternativ. Efter att ha mått illa (som vanligt) under en period insåg jag att jag med p-piller ändå inte hade något skydd i praktiken, så jag ringde runt. I grannkommunen fanns en barnmorska som var villig att sätta in en hormonspiral, och det har jag aldrig ångrat.

För just mig fungerade inte p-piller alls. Illamående, kräkningar, humörsvängningar, minskad sexlust var några av biverkningarna. Troligen också huvudvärk för den försvann i stor utsträckning när jag slutade med p-piller. Även minipiller var för mycket hormon för mig, det blir ju alltid mer hormon om det ska tas genom magsäcken än om det verkar på plats s a s (hormonspiralen)
Inget skydd i praktiken, hur menar du då? :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 722
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 135
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp