Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Delvis kl

Jag kan tycka att det blir rätt löjligt .
alla redskap som brukas fel är inte bra för hästen.Punkt slut. i min värld så spelar det ingen roll om det är en repgrimma eller bett man använder så länge man vet vad man gör och inte missbrukar dessa.

Många pratar om sytrådskänsla och det går nog för både bett och grimma om man anväder dessa hjälpmedel som det är tänkt.Det är lixom löjligt igentligen att hålla på å tjafsa om vilket av dessa tu som är bäst.Svaret på det lär nog ingen komma fram till och alla är vi säkert färgade av våran inriktning.

Hur som helst lär vi väl ändå vara överens i den här soppan. Ingen tycker man ska rycka i varesig repgrimma eller hur eller i ett bett?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Hur som helst lär vi väl ändå vara överens i den här soppan. Ingen tycker man ska rycka i varesig repgrimma eller hur eller i ett bett?

Nej, precis!

KL
Jag tycker för övrigt det blir märkligt att dra in bettet i diskussionen då tråden handlar om PP och LP och deras bryska hantering. Och det är repgrimma de rycker i.
Att bett stundtals används hel felaktigt är vi väl alla överens om. Men det är en annan diskussion, som förvisso kunde vara intressant.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men varför ska man använda en vanlig grimma om man kan använda en repgrimma? En vanlig grimma har ju inte samma "tryckpunktssystem", och inverkar inte på samma sätt...det går inte att jämföra eller likställa...

Varför har du nosgrimma om hästen inte gapar? Som Uncle Sam skrev, om det är för att hålla bettet på plats är det väl kanske dags att hitta ett bett som passar istället....

Din bästa gren i diskussionerna tycks vara "jamen andra gör dumma saker, så det så..." Kom upp ur sandlådan.

Det har sagts förr i tråden. För att andra använder bett eller nosgrimmor på ett dåligt sätt så rättfärdigar det inte Parellis i filmerna eller användandet av repgrimman, och särskilt så som i den markerade meningen i citatet.
Det avråder ju t o m tillverkare och nh-sidor ifrån som jag citerade tidgare:cool:

Nej respekten för dej har inte ökat över tid genom dina inlägg, måste jag säga. Man undrar mer och mer vad du egentligen grundar någonting alls på:confused: tyvärr.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men det blir ju billigare och enklare att bara skaffa en repgrimma (repgrimor) och slippa tänka när man bör använda vilken :idea:.

Håller med om att det är snudd på patetiskt att försvara användandet av något redskap vilket det än månde vara med att det finns de som använder andra redskap fel. Mig veterligt har jag ite sett någon som försvarat rollkür, felanvända bett, slit i tyglarna mm med att "NH folket rycker minsann repet och har kurser i att rycka så effektivt som möjligt så det är inget fel på rollkür". Antingen försvarar folk det med att det är en effektiv träingsmetod eller så kritiserar de den (givetvis finna alla grader inklusive de som nte säger något alls).

Kritiserar man överanvändning och det faktum att repgrimman faktiskt inte är varken naturlig eller särskilt snäll som vissa NH folk menar så blir det per automatik någon som leker papegoja och upprepar mantrat, bett är värre. Visst bett kan säkert vara värre, men de används sällan vid vanlig hantering och framförallt så är det en annan diskussion.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Vi har också en av de bästa i Sverige som sa: rid gärna utan nosgrimma till flertalet patienter..
Jag rider med bett.. är inte anti allt men nosgrimman för att bettet skall ligga rätt låter som man skall skaffa sig ett bättre bett.

Rätt så kul att se reaktionerna på nosgrimman.. Kasta skit på folk som anväder repgrimma kan man göra men gud nåde den som klagar på något jag gör som att använda nosgrimma.

du ska nog läsa igen, samt studera ett huvudlags konstruktion, för nosgrimman är nämligen en erkänd faktor för att stabilisera sidostycken och även bett, det är därför många inom western ridningen som ofta rider nosgrimmelöst använder en sk. curbstrap just för att bettet ska ligga stadigare.

jag ser inga konstiga reaktioner på nosgrimman här i tråden. själv har jag den inte för att klämma ihop käften på min häst som sagt så jag känner mig inte särskilt störd av diskussionen, bara obligerad att rätta era felaktigheter. Ni försöker ju hela tiden avleda uppmärksamheten på repgrimman genom att försvara er med att "det finns minsann värre saker". vad har det med saken att göra?

Fiador: folk blir fixerade vid diskussionen av repgrimman endast för att du så idogt har förnekat alla negativa sidor av den, samt lovat en utförlig redogörelse för dess inverkan. Sen kan du inte producera ngn sådan, utan ger oss ett googlat referat på repgrimmans historia. Så du får ursäkta, du kommer nog ha svårt att undvika ämet och att det blir ifrågasatt, oavsett vad du kontrar med för att få bort fokuset från det.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

du ska nog läsa igen, samt studera ett huvudlags konstruktion, för nosgrimman är nämligen en erkänd faktor för att stabilisera sidostycken och även bett, det är därför många inom western ridningen som ofta rider nosgrimmelöst använder en sk. curbstrap just för att bettet ska ligga stadigare.

jag ser inga konstiga reaktioner på nosgrimman här i tråden. själv har jag den inte för att klämma ihop käften på min häst som sagt så jag känner mig inte särskilt störd av diskussionen, bara obligerad att rätta era felaktigheter. Ni försöker ju hela tiden avleda uppmärksamheten på repgrimman genom att försvara er med att "det finns minsann värre saker". vad har det med saken att göra?

Fiador: folk blir fixerade vid diskussionen av repgrimman endast för att du så idogt har förnekat alla negativa sidor av den, samt lovat en utförlig redogörelse för dess inverkan. Sen kan du inte producera ngn sådan, utan ger oss ett googlat referat på repgrimmans historia. Så du får ursäkta, du kommer nog ha svårt att undvika ämet och att det blir ifrågasatt, oavsett vad du kontrar med för att få bort fokuset från det.


Curb strap är inget jag använder då jag tycker det är helt meningslöst.. Rider inte så mycket med tyglarna så det skulle behövas och gapar hästen skulle jag gå till min hästtandläkare med engång..

Det var jag som personligen sa att jag aldir använder nosgrimma tillsammans med bett.
Det blev rama skrii.

Jag tog upp det då många hänger upp sig på att nh handlar om att vi är så kontrollfreak över hästen med diverse verktyg. Vilket för mig är osant och jag ville ta upp att det finns i alla discipliner.. Det finns i nh lika mycket som i dressyr, hoppning mm.

Jag tycker visst att det kan vara ett bra innehåll i tråden då det handlat om diverse, rep, bett, grimmor..så varför inte nosgrimman..
För hur som helst så är det knappast Parelli vi diskuterat de senaste sidorna.:)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Precis vad jag gjort.:)

Men om Du har en annan uppfattning om hur nerver, nervbanor etc fungerar så kan Du ju ta och redogöra för Din uppfattning i stället för att bara slänga ur Dig en spydig kommentar.

Jag vet inte till vad du syftar med nervpunkter men i huden finns en stor mängd känselkroppar eller receptorer som det kallas. Dessa är utformade för att känna av olika stimuli. Det finns speciella receptorer som känner tryck, andra känner beröring, smekning, killande, värme, kyla mm. och naturligtvis smärta. Dessa är utbredda över hela kroppen men hos t.ex människa är de glesare på ryggen och tätare på fingertoppar. Därför finns känsel över hela huden inte bara på speciella punkter.Dessa nervändar/känselkroppar/receptorer kopplar direkt till ryggmärgen. Ibland kan nervtrådar löpa ytligt och vid tryck direkt på dessa kan det göra tokont (våra armbågar t.ex.) Smärta uppkommer när ett stimuli blir så starkt att det riskerar att skada. Intressant är att man kan tillfälligt blocka ut smärta eftersom beröring och smärta löper i samma nervbanor. Detta utnyttjar jag på hästar när jag skall ge sprutor (vaccin el. medicinsk behandling). Om man gnuggar med fingret precis intill där man sticker är nervbanorna upptagna med gnuggandet och hästen känner inte sticket från nålen.

Det kanske är precis detta du menade och då ber jag om ursäkt. Det finns så många som sprider missufattningar om just detta område.

Vad gäller repgrimman så helt korrekt, den är inte "snäll" precis på samma sätt som sporrar, spön och vassa bett inte är snälla. Man skall inte sätta på en repgrimma i tron att den är mildare mot hästen. Jag använder min repgrimma i ett specifikt syfte och jag rycker aldrig i den. Jag har en kallblodstravare under utbildning till ridhäst. Egen uppfödning, hanterad sen tre veckors ålder. Han är väldigt pushig till temperamentet men samtidigt känslig. Han stod i träning i sex år då han startade på travet och där lärde han sig en massa saker. Bland annat att folk flyttade på sig om han tryckte på dem med bogen eller buffade med nosen, om man placerar sin människa bakom sin bog kan man gå vart man vill och hur fort man vill. Lägg till detta att han dragit en sulky/långvagn i munnen i flera år då han kunde vara lite het emellenåt.

Första steget att överhuvudtaget kunna nå fram till honom är att lära honom flytta sig för tryck. annars kommer han aldrig kunna förstå skänklar eller víkthjälper. Här kommer repgrimman in. En vanlig grimma som jag lägger ett tryck åt ex. höger i verkar runt hela huvudet och jag får liksom segdra hästen huvud till mig. En korrekt balanserad och knuten repgrimma som jag drar åt höger trycker på höger nosknut. Eftersom jag börjar lära in "flytta nosen för tryck" genom att använda mina händer och "peta bort nosen" härmar grimman detta. Jag drar alltså inte i grimman utan sträcker grimskaftet/repet. Efter övning behövs inget tryck och jag behöver bara visa vägen med repet/tygeln/handen och kan ha vilken grimma som helst på honom. Att lära honom reagera på tryck är väsentligt för mig då jag inte vill göra honom till en ridhäst som man betslar upp ju hetare och okänsligare han blir. Efter träningen i repgrimma gick jag över till att rida på sidepull för att få in hjälperna och nu, några månader senare, fungerar han faktiskt även på ett milt tredelat bett. Innan "tryckövningarna" hade jag först en styv, tjock nacke och en stark bog att jobba mig förbi innan jag kom till den okänsliga munnen. Nu behöver jag knappt röra tygeln.

Jag föredrar ju den vägen, men nu rycker jag inte i repgrimman, jag använder den för att få tydligare hjälper (jämför sporrar) och ryckande skulle ju förstöra allt. Jag använder alltid vanlig grimma i all hantering men repgrimman är ett redskap jag använder från marken för att lära in kommandon/hjälper som jag sen använder i sadeln med eller utan bett och slutligen helst utan huvudlag. Efterhand behövs alltså inte repgrimman allteftersom jag och hästen utvecklas. Det är lite som bilens utveckling. Man börjar med en T-ford, stor ratt och tröga pedaler till förfining med servo och sportratt till slutligen en liten joystick. Jag och hästen är väl på en -77ans 245 just nu:D
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Titta - äntligen ett kunnigt svar från någon som vet vad de pratar om. Stort tack för detta!
 
Sv: Parelli inte så bra?

curbstrappen har inget att göra med en gapande häst som du säkert förstår om du betänker dess inverkan :grin:

om du ska svänga hästen och tar i innertygeln, kommer bettet obönhörligen att lägga sig på sniskan om du inte har en stabiliserande nosgrimma. curben är till för att i viss mån motverka detta, dvs ge ett stabiliare läge i hästmunnen.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag tycker visst att det kan vara ett bra innehåll i tråden då det handlat om diverse, rep, bett, grimmor..så varför inte nosgrimman..
För hur som helst så är det knappast Parelli vi diskuterat de senaste sidorna.:)

Tack, så slapp jag säga det själv.

Eftersom tråden helt har bytt ämne och de flesta tydligen anser att Parelli, är slutpratat, så stänger jag härmed tråden och hänvisar övrig utrustningsdiskussion, just till forumet hästutrustning eller kanske ännu hellre snacksidan.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 400
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 278
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp