Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Väntar på att ngn ska svara på detta! För mig är det logiskt korrekt när jag ser IRL hur det går till.
Jo exakt så o dessa straffryggningar i det oändliga- tills den lärt sig kasta sig bakåt.

Väntar också men svaret tycks dröja.... Hoppsan :angel:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ang repgrimma

För att överhuvudtaget känna något så måste Du ha kontakt med nerver, dvs knuten trycker/ger vid användandet tryck mot nervpunkter.

Utan nerver ingen känsel, därav att man lägger nervblock, snittar nerver etc.

Detta är så känsel fungerar, vare sig man vill eller ej.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Så en häst känner inget om man har en vanlig grimma eller en repgrimma utan knutar? Det låter högst märkligt, inte för att man ska jämföre människor och hästar i allt men jag personligen känner om någon nuddar mitthuvud, ja även nuddar håret.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Ang repgrimma

För att överhuvudtaget känna något så måste Du ha kontakt med nerver, dvs knuten trycker/ger vid användandet tryck mot nervpunkter.

Utan nerver ingen känsel, därav att man lägger nervblock, snittar nerver etc.

Detta är så känsel fungerar, vare sig man vill eller ej.

Öppna fysiologiboken igen och läs om nervbanor känsel och smärta en gång till så kanske du uppfattar det rätt denna gången.:rofl:
 
Sv: Parelli inte så bra?

I hopp, dressyr o FT gör man precis tvärtom- fodrar även nackstyckena på tränsen- så bred anläggningsyta som möjligt o man sätter heller inte spännena inåt.

Äsch allt detta kommer från det fräna landet i väst. Stjärnsporrar, stänger o varför ha hjälm på skallen när man kan vara tuff i hatt..
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jo men det är klart att hästen känner:) oavsett vad Du har för grimma.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

Hela huden är ju ett känselorgan.

Skillnaden mellan grimmorna är väl anläggningsyta och framför allt punkttryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Precis vad jag gjort.:)

Men om Du har en annan uppfattning om hur nerver, nervbanor etc fungerar så kan Du ju ta och redogöra för Din uppfattning i stället för att bara slänga ur Dig en spydig kommentar.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

I hopp, dressyr o FT gör man precis tvärtom- fodrar även nackstyckena på tränsen- så bred anläggningsyta som möjligt o man sätter heller inte spännena inåt.

Exakt, precis min tanke. Här köper man så vadderade grimmor och nackstycken och nosgrimmor som möjligt:rofl: Hästen känner ändå. En häst som tillåts vara känslig behöver inte detta skräp som repgrimmor och liknande.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Exakt, precis min tanke. Här köper man så vadderade grimmor och nackstycken och nosgrimmor som möjligt:rofl: Hästen känner ändå. En häst som tillåts vara känslig behöver inte detta skräp som repgrimmor och liknande.

Men en hel del hopp och dressyr ryttare är väldigt duktiga på att spänna ihop munnen på hästarna och sätta på alla diverse inspänning och "hjälptyglar" också reagerar man på något som en repgrimma:confused:

Knuten är istället för mig en fingerblomma som trycker i den riktning man vill åt..

Jag skulle te x aldrig använda nosgrimma på min häst och dessutom inte i samband med att man har bett i munnen på hästen då detta för mig är personligen helt onödigt och ett sätt att kontrollera hästen på. Snacka om kontroll behov. För mig är det horribelt..

En repgrimma är i inga fall plågsamt för hästen i inlärning och träning som utförs på rätt sätt.. Bara tramsigt att påstå detta.

Axel: Har sett att du gång på gång trackar ner på Amerikaner.. varför är de sämre än svenskar?? De är väl olika individer precis som vi.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Precis vad jag gjort.:)

Men om Du har en annan uppfattning om hur nerver, nervbanor etc fungerar så kan Du ju ta och redogöra för Din uppfattning i stället för att bara slänga ur Dig en spydig kommentar.

Då skulle du inte kunna spänna en sadelgjord eller ha något som lägger an på hästen.

Vad tror du ett bett trycker på i munnen på hästen:confused:
 
Sv: Parelli inte så bra?

I hopp, dressyr o FT gör man precis tvärtom- fodrar även nackstyckena på tränsen- så bred anläggningsyta som möjligt o man sätter heller inte spännena inåt.

Äsch allt detta kommer från det fräna landet i väst. Stjärnsporrar, stänger o varför ha hjälm på skallen när man kan vara tuff i hatt..

Täta stjärnsporrar är snällare än våra vanliga sporrar. De rullar på hästen medan en vanlig sporre trycker in i huden på hästen..

Dressyr ryttare rider med hjälm på tävling då?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Känsel är inte bara smärta!


Tycker det är tråkigt att många bara vill polarisera och skapa ett vi som har rätt och dem som har fel. Det kan faktiskt finnas något däremellan. Och ett vi och dem-tänkande leder knappast till givande diskussioner, eller hur?

Ett korrekt anlagt bett skall ligga på lanerna och skall rätt utpassat inte trycka. Sedan är väl tyvärr detta inte verkligheten för alla hästar.

När det gäller spännande av sadelgjorden m.m. lämnar jag dessa frågeställningar utan kommentarer, dock kan jag säga att vissa hingstar (kanske även andra) har problem när man spänner sadelgjorden och då brukar man säga att en nerv kommer i kläm, huruvida det är "sanning" eller inte vet jag ej.

Vad jag tycker blir fel med hela diskussionen om repgrimma är att vissa försvarar den in absurdum, och utgår antaligen ifrån sig själva och deras "sytrådserfarenhet", men i orätta händer (och jag tror att det är många som inte förstår hur repgrimma fungerar) så är den inte ett bra redskap. Jag vänder mig mot att repgrimman är "standard" i western/NH, även för nybörjare, borde enligt min mening vara som att rida upp sig till kandar, ja jag vet att jämförelsen haltar.

Dessutom tror, med betoning på tror, jag att, förutsatt att Du mha repgrimman kommer åt nervpunkter, kan stimulera dessa nervpunkter så att hästen blir avslappnad likaväl som den fel använd kan skapa stor smärta. Detta tror jag baserat på att inom japansk kampkonst och shiatsu så har Du exakt samma punkter som Du trycker på, i det ena fallet orsakar Du smärta/förlamning etc och i det andra välbehag, lindring. Högst ovetenskapligt men det skulle kunna vara en förklaring.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag använder varken hjälptyglar eller hårt spända nosgrimmor, så det där är inte något jag kan svara på.

En repgrimma är helt onödigt, eftersom det är ett hanteringsredskap. Hantering lär man hästen från början, att hanteras lätt och smidigt i grimma, varför ska det behövas repgrimma på var och varannan häst inom vissa inriktningar:confused:
Dumt och onödigt.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag använder varken hjälptyglar eller hårt spända nosgrimmor, så det där är inte något jag kan svara på.

En repgrimma är helt onödigt, eftersom det är ett hanteringsredskap. Hantering lär man hästen från början, att hanteras lätt och smidigt i grimma, varför ska det behövas repgrimma på var och varannan häst inom vissa inriktningar:confused:
Dumt och onödigt.

Repgrimman är ett träningsredskap, precis som tränsbettet. Sen är det bara praktiskt att man kan använda den även i den vardagliga hanteringen och grundarbetet från marken. Det blir så himla logiskt då, för hästen, som inte behöver hålla reda på en massa olika kommunikationssystem.

Repgrimman ska alltså INTE förväxlas med den vanliga grimman, eller användas på samma sätt som den. Hoppas du förstår det till slut...:angel:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Repgrimman är ett träningsredskap, precis som tränsbettet. Sen är det bara praktiskt att man kan använda den även i den vardagliga hanteringen och grundarbetet från marken. Det blir så himla logiskt då, för hästen, som inte behöver hålla reda på en massa olika kommunikationssystem.

Repgrimman ska alltså INTE förväxlas med den vanliga grimman, eller användas på samma sätt som den. Hoppas du förstår det till slut...:angel:

Precis.. så enkelt som det är sant:bow:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast jag förstår inte fixeringen vid just repgrimman....vad det är för skillnad i förhållande till tex ett bett? Jag antar att även du och dom flesta andra som använder bett, också hanterar era hästar från marken i bett, i alla fall när ni leder dem in och ut ur stallet, innan ni sitter upp, när ni tömkör och longerar (med inspänningstyglar) eller lastar ur tex på en tävlingsplats, vad är skillnaden i perspektivet "nerver som kan komma i kläm"?

Jag tycker att det blir fånigt att göra så stor sak av ett redskap, av tyg som sitter utanpå hästens kropp, när det finns redskap, av hård metall som sitter inuti hästens mun....som används mycket mer frekvent och skapar mycket mer lidande för många många fler hästar....

Det finns EN sorts repgrimma, det finns hundratals...kanske tusentals...olika sorters bett som förmodas "lösa" olika sorters problem...DET tycker jag man borde lägga ner mer energi på i sina funderingar och spekulationer...om man nu värnar om hästen.....eftersom det finns så många "okunniga" människor som ska ta ställning till vad dom behöver till sin häst....

Vad kan nyttan var i att spekulera i huruvida en repgrimma, ev skulle kunna, fast ingen kan fastslå att det är så, trycka på nerver och orsaka smärta och obehag för hästen även om ryttaren inte menar så....när det finns tusentals...och åter tusentals...hästar som bevisligen dagligen plågas i sina munnar pga illa anpassade bett och okunniga ryttare som hanterar bettet fullständigt galet utan att veta om det.....ändå så måste du (ni) fortsätta att spekulera om en repgrimma, av tyg som sitter utanpå hästens kropp....:confused:

Du (ni) kan ju börja med att fråga en hästtandläkare, så får ni reda på hur det ser ut där ute i hästträningsvärlden...den "andra", den som är så mycket bättre än den som baseras på repgrimmans kommunikation...

Kan du (ni) lägga fram ett enda bevis (film eller bild) på hästar med skador pga en repgrimma....?

Själv skulle jag kunna lägga in 100-tals bildbevis och filmer på hästar med blödande munnar och vitögor som lyser av skräck...

Vad vill du (ni) ha ut av resonemanget? En repgrimma är en repgrimma, världen enklaste och kanske äldsta redskap att träna hästar med. Vad är problemet liksom....
 
Sv: Parelli inte så bra?

Då skulle du inte kunna spänna en sadelgjord eller ha något som lägger an på hästen.

Vad tror du ett bett trycker på i munnen på hästen:confused:

Det är ju därför ingen normal människa använder gjord av rep:idea:

Utan breda gjordar i läder eller läderliknande material

Tror du att det gör mindre ont i munnen om den inte har nosgrimma o kan gapa som en valhaj?

En korrekt spänd nosgrimma gör att ett rörligt bett ligger korrekt i munnen
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag använder varken hjälptyglar eller hårt spända nosgrimmor, så det där är inte något jag kan svara på.

Har jag inte sagt men du drar ju alla i nh över en kam så´...
En repgrimma är helt onödigt, eftersom det är ett hanteringsredskap. Hantering lär man hästen från början, att hanteras lätt och smidigt i grimma, varför ska det behövas repgrimma på var och varannan häst inom vissa inriktningar:confused:
Dumt och onödigt.
Så ser jag på nosgrimmor helt onödigt lösa som spända.. Så ser jag även på "hjälptyglar" helt onödigt och finns ingen anledning till att användas..


Klart man lär in hanteringen ifrån början..

Hästen förstår snabbare med repgrimma och en person som verkligen kan ge rätt eftergift.. .. vet av egen erfarenhet då jag varit ren klassisk ifrån början. Men tack vare jag vågar/vägade se åt sidorna upptäckte jag att det finns bättre hantering även om mycket i klassikt è bra men långt ifrån bäst.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det är ju därför ingen normal människa använder gjord av rep:idea:

Utan breda gjordar i läder eller läderliknande material

Tror du att det gör mindre ont i munnen om den inte har nosgrimma o kan gapa som en valhaj?

En korrekt spänd nosgrimma gör att ett rörligt bett ligger korrekt i munnen

Skrämmande, du använder nosgrimma för att hästen inte ska kunna gapa:mad: en häst gapar för bettet av den anledningen att bettet inte passar eller att den har ont i munnen eller har spänningar eller för en hand som inte ger eftergift. -En tankeställare du har ont säger ifrån jag lägger munkavle på.
Eh rep.. repgrimman har en fin glatt yta..:grin:
 
Sv: Parelli inte så bra?

-Min pappa är starkare än din :devil:


So long.. har försökt vara trevlig men känner att jag klarar inte hålla god min längre.. Folk è lite bitska och tyvärr så slängs man in i chargongen..
Nu struntar jag i denna diskussion.. Igen:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 400
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 278
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp