Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

det finns inget problem med repgrimman utom när vissa användare hävdar att det är det vänligaste redskap man kan använda och att den är så mild och mjuk att den är som en sytråd. Det blir en viss paradox i det påståendet nämligen, som går att jämställas med ditt argument gällande olika bett.

själv använder jag nosgrimma för att stabilisera tränsets sidostycken, som annars har en tendens att glappa och ligga ostadigt, med resultat att även bettet gör det. Oavsett mina sytråds hjälper via tygeln då förstås : ) MIn nosgrimma är för övrigt så löst spänd att den typ glappar.... har fått många kommentarer från tränare ang. det, men de har fått hålla god min, då min häst inte vill ha en hårdare spänd nosgrimma och har all rätt i världen att ha den åsikten enligt mig. Och det är väl godkänt av sveriges mest kända hästtandläkare, som bor granne med mig : )
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Skrämmande, du använder nosgrimma för att hästen inte ska kunna gapa:mad: en häst gapar för bettet av den anledningen att bettet inte passar eller att den har ont i munnen eller har spänningar eller för en hand som inte ger eftergift. -En tankeställare du har ont säger ifrån jag lägger munkavle på.
Eh rep.. repgrimman har en fin glatt yta..:grin:

Men du Monty....mästra inte mig är du gullig, jag har en korrekt spänd nosgrimma för att bettet ska ligga bra i munnen...

När jag pratar om "valhajar" så är det det här jag tänker på...

http://i1.trekearth.com/photos/85347/reining.jpg

http://studentlife.washcoll.edu/equestrian/images/reining.jpg

T.ex
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det är ju därför ingen normal människa använder gjord av rep:idea:

Utan breda gjordar i läder eller läderliknande material

Tror du att det gör mindre ont i munnen om den inte har nosgrimma o kan gapa som en valhaj?

En korrekt spänd nosgrimma gör att ett rörligt bett ligger korrekt i munnen

Här kommer en liten tankeställare om varför hästen gapar...och varför man kan fundera över meningen med en nosgrimma...:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men du Monty....mästra inte mig är du gullig, jag har en korrekt spänd nosgrimma för att bettet ska ligga bra i munnen...

Typisk kommentar och attityd.. från ett visst hästfolk Jag kan allt! :grin:

Men lilla gumman.. vuxet eller hur.. Jag är ingen Monty fan tvärtom:p

När jag pratar om "valhajar" så är det det här jag tänker på...

http://i1.trekearth.com/photos/85347/reining.jpg

http://studentlife.washcoll.edu/equestrian/images/reining.jpg

Så de skulle få mindre ont med en nosgrimma.. hmm det kan inte bero på ryttarens hand..
 
Sv: Parelli inte så bra?

det finns inget problem med repgrimman utom när vissa användare hävdar att det är det vänligaste redskap man kan använda och att den är så mild och mjuk att den är som en sytråd. Det blir en viss paradox i det påståendet nämligen, som går att jämställas med ditt argument gällande olika bett.

själv använder jag nosgrimma för att stabilisera tränsets sidostycken, som annars har en tendens att glappa och ligga ostadigt, med resultat att även bettet gör det. Oavsett mina sytråds hjälper via tygeln då förstås : ) MIn nosgrimma är för övrigt så löst spänd att den typ glappar.... har fått många kommentarer från tränare ang. det, men de har fått hålla god min, då min häst inte vill ha en hårdare spänd nosgrimma och har all rätt i världen att ha den åsikten enligt mig. Och det är väl godkänt av sveriges mest kända hästtandläkare, som bor granne med mig : )

Vi har också en av de bästa i Sverige som sa: rid gärna utan nosgrimma till flertalet patienter..
Jag rider med bett.. är inte anti allt men nosgrimman för att bettet skall ligga rätt låter som man skall skaffa sig ett bättre bett.

Rätt så kul att se reaktionerna på nosgrimman.. Kasta skit på folk som anväder repgrimma kan man göra men gud nåde den som klagar på något jag gör som att använda nosgrimma.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Jag tycker du svarar bra, även om jag inte alltid tycker samma. :)
 
Sv: Parelli inte så bra?

-Min pappa är starkare än din :devil:


So long.. har försökt vara trevlig men känner att jag klarar inte hålla god min längre.. Folk è lite bitska och tyvärr så slängs man in i chargongen..
Nu struntar jag i denna diskussion.. Igen:angel:

Har full förståelse för det....tråkigt....men tyvärr är det som stånga huvudet i vägg.....det finns alldeles för mycket dubbelmoral här...:confused:

Men du har i alla fall förklarat på ett mycket bra sätt tycker jag....mycket trevligare än jag någonsin skulle kunna förmå mig till...:angel:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men du Monty....mästra inte mig är du gullig, jag har en korrekt spänd nosgrimma för att bettet ska ligga bra i munnen...

Typisk kommentar och attityd.. från ett visst hästfolk Jag kan allt! :grin:

Men lilla gumman.. vuxet eller hur.. Jag är ingen Monty fan tvärtom:p

När jag pratar om "valhajar" så är det det här jag tänker på...

http://i1.trekearth.com/photos/85347/reining.jpg

http://studentlife.washcoll.edu/equestrian/images/reining.jpg

Så de skulle få mindre ont med en nosgrimma.. hmm det kan inte bero på ryttarens hand..

........givetvis beror det på handen...det är ju det jag säger

Ingen jag känner har nosgrimma för att trycka igen munnen på kusen

Har aldrig sagt att jag kan allt, men jag vet hur ett bett funkar och vad en nosgrimma har för funktion...
 
Sv: Parelli inte så bra?

........givetvis beror det på handen...det är ju det jag säger

Ingen jag känner har nosgrimma för att trycka igen munnen på kusen

Har aldrig sagt att jag kan allt, men jag vet hur ett bett funkar och vad en nosgrimma har för funktion...



En medelmåttig ryttare tar sitt ansvar genom att lägga nosgrimman på hyllan tills dess att hästen med säkerhet aldrig kommer att behöva gapa för ryttarens hand...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Här kommer en liten tankeställare om varför hästen gapar...och varför man kan fundera över meningen med en nosgrimma...:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

Ja det är ju det jag säger....suck

Det gapas hej vilt på de flesta w-tävlingar där stångbett utan nosgrimma används flitigt....

Det har varken med bett eller nosgrimma att göra....det har med hanteringen att göra

Likadant med en repgrimma....viftarman o rycker som en galning gör det ont...har hästen den bara på sig och man håller i en sytråd känns den inte.

Men då kan man ju lika gärna använda vanlig grimma....
 
Sv: Parelli inte så bra?

Fast jag förstår inte fixeringen vid just repgrimman....vad det är för skillnad i förhållande till tex ett bett? Jag antar att även du och dom flesta andra som använder bett, också hanterar era hästar från marken i bett, i alla fall när ni leder dem in och ut ur stallet, innan ni sitter upp, när ni tömkör och longerar (med inspänningstyglar) eller lastar ur tex på en tävlingsplats, vad är skillnaden i perspektivet "nerver som kan komma i kläm"?

Jag har träns på när jag rider, tömkör och ibland vid longering. Skulle jag gjort hästen i ordning i stallet före ridning och inte utomhus hade jag av praktiska skäl tränsat där. Det finns inget naturligt ställe att göra av grimman annars, visst skulle jag kunna ta av grimman, ta ut hästen och tränsa utanför men det kan bli små stökigt om vi möter någon.

Det finns inga tränskrav på tävlingsplatser för islandshästar och jag känner inget behov av något annat än en vanlig grimma där heller (eller i transporten). Ta av grimman och tränsa kan jag göra var som helst utan problem.

Jag tycker att det blir fånigt att göra så stor sak av ett redskap, av tyg som sitter utanpå hästens kropp, när det finns redskap, av hård metall som sitter inuti hästens mun....som används mycket mer frekvent och skapar mycket mer lidande för många många fler hästar....

Förutom att jag tror att lidande delen är mer avhängigt av hanteringen redskapet. Det var ett himla tjatande om att bettet är av metall och sitter i munnen och att grimman är så himla snäll och hästvänlig.

Det finns EN sorts repgrimma, det finns hundratals...kanske tusentals...olika sorters bett som förmodas "lösa" olika sorters problem...DET tycker jag man borde lägga ner mer energi på i sina funderingar och spekulationer...om man nu värnar om hästen.....eftersom det finns så många "okunniga" människor som ska ta ställning till vad dom behöver till sin häst....

Det finns lite olika modeller och material i repgrimmor så sammantaget finns det en hel del att välja på men i princip. Problemen med att slita i hästen beror dock mer på hanteringen i stort. Och okunniga människor både inom NH och "vanlig" hantering så det är nog likvärdig.

Vad kan nyttan var i att spekulera i huruvida en repgrimma, ev skulle kunna, fast ingen kan fastslå att det är så, trycka på nerver och orsaka smärta och obehag för hästen även om ryttaren inte menar så....när det finns tusentals...och åter tusentals...hästar som bevisligen dagligen plågas i sina munnar pga illa anpassade bett och okunniga ryttare som hanterar bettet fullständigt galet utan att veta om det.....ändå så måste du (ni) fortsätta att spekulera om en repgrimma, av tyg som sitter utanpå hästens kropp....:confused:

Attack bästa försvar? Det är lika illa att rycka i en repgrimma som i ett träns, det gör ont vilket som. Jag är helt enig om att bett kan vara smärtsamt, men jag är lika övertygad om att repgrimmor kan orsaka smärta. Repgrimmor är gjorda av rep och inte tyg. Det är för övrigt inte så att man borrar hål i hästen för att använda träns, de används också utanpå kroppen.

Du (ni) kan ju börja med att fråga en hästtandläkare, så får ni reda på hur det ser ut där ute i hästträningsvärlden...den "andra", den som är så mycket bättre än den som baseras på repgrimmans kommunikation...

Fast NH folk rider ofta med bett och använder vanlig grimma där ni använder repgrimma så jag kan inte riktigt se varför det är mer illa för oss vanliga att rida med bett. Sedan finns det en hel som rider bettlöst både inom NH och "vanlig" hantering.

Kan du (ni) lägga fram ett enda bevis (film eller bild) på hästar med skador pga en repgrimma....?

Jag orkar inte leta upp någon bild med skavsår av repgrimma, men det är jag övertygad om att det förekommit, och inte helt sällan.

Själv skulle jag kunna lägga in 100-tals bildbevis och filmer på hästar med blödande munnar och vitögor som lyser av skräck...

Ingen har nekat att bett kan skada så vad är poängen, det finns skräck bilder från NH hantering också.... fast då har vi ju fått höra att det inte är NH. Alla skador är för övrigt inte fysiska.


Vad vill du (ni) ha ut av resonemanget? En repgrimma är en repgrimma, världen enklaste och kanske äldsta redskap att träna hästar med. Vad är problemet liksom....

Problemet är väl mest att vissa vill får det att framstå som mjukt och hästvänligt, det är med all säkerhet ett bra redskap men varken naturligare eller snällare än annan hantering med eller utan bett bara annorlunda. Det är vad som händer kring och hur redskapen används som är det viktiga.

Ett annat problem är att folk vill få repgrimman att framstå som så hästvänlig, och att folk använder den helt i onödan även vid vanlig hantering och uppbindning.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Ja det är ju det jag säger....suck

Det gapas hej vilt på de flesta w-tävlingar där stångbett utan nosgrimma används flitigt....

Det har varken med bett eller nosgrimma att göra....det har med hanteringen att göra

Likadant med en repgrimma....viftarman o rycker som en galning gör det ont...har hästen den bara på sig och man håller i en sytråd känns den inte.

Men då kan man ju lika gärna använda vanlig grimma....

Men varför ska man använda en vanlig grimma om man kan använda en repgrimma? En vanlig grimma har ju inte samma "tryckpunktssystem", och inverkar inte på samma sätt...det går inte att jämföra eller likställa...

Varför har du nosgrimma om hästen inte gapar? Som Uncle Sam skrev, om det är för att hålla bettet på plats är det väl kanske dags att hitta ett bett som passar istället....
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag är inte fixerad vid repgrimma, men jag tycker man skall kalla saker för dessa rätta namn.

Med detta menar jag, se även mitt tidigare inlägg, att jag tycker det är helt fel att man som standard använder repgrimma som nybörjare och jag tycker vidare det är helt åt skogen att man använder ett redskap, oaktat vilket, som man inte vet hur det fungerar. Men detta är bara vad jag tycker och ingen sanning för någon annan:).

Om Du tror att jag tillhör något läger (detta skrivet utifrån Dina hänvisningar till hästtandläkare, bett och nosgrimmor m.m.) så är Du helt fel ute. Jag är lika hård motståndare till felaktig användning av såväl nosgrimmor, bett som inspänningstyglare m.m. och detta är för att jag ser hur hästarna reagerar på dessa saker samt att jag oftast inte förstår vitsen med dem. Som någon skrev tidigare, keep it simple. Men nu handlar inte tråden om bett m.m. utan om Parelli.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Men varför ska man använda en vanlig grimma om man kan använda en repgrimma? En vanlig grimma har ju inte samma "tryckpunktssystem", och inverkar inte på samma sätt...det går inte att jämföra eller likställa...

Varför har du nosgrimma om hästen inte gapar? Som Uncle Sam skrev, om det är för att hålla bettet på plats är det väl kanske dags att hitta ett bett som passar istället....

Att i samma inlägg klaga på att nosgrimman ser till att bettet verkar på rätt sätt och tycka det är självklart att man på samma sätt vill förstärka grimmans inverkan genom att ha knutar och göra den av rep så den verkar mer precist (och hårdare) och på rätt ställen är lite ironiskt.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men varför ska man använda en vanlig grimma om man kan använda en repgrimma? En vanlig grimma har ju inte samma "tryckpunktssystem", och inverkar inte på samma sätt...det går inte att jämföra eller likställa...

Varför har du nosgrimma om hästen inte gapar? Som Uncle Sam skrev, om det är för att hålla bettet på plats är det väl kanske dags att hitta ett bett som passar istället....

ang. bett Se mackans svar....eller googla

Men en vanlig grimma ger ju tryck över/under nosen, på sidorna och i nacken beroende på hur han "drar" i den:confused: Min häst fattar utmärkt att han ska följa tycket o han har aldrig haft en repgimma i hela sitt liv
 
Sv: Parelli inte så bra?

ang. bett Se mackans svar....eller googla

Men en vanlig grimma ger ju tryck över/under nosen, på sidorna och i nacken beroende på hur han "drar" i den:confused: Min häst fattar utmärkt att han ska följa tycket o han har aldrig haft en repgimma i hela sitt liv

Du utgår tydligen ifrån att man "drar" i hästen....det gör inte jag...:angel:

Jag vill inte heller att hästen ska följa trycket...utan gå mot eftergiften...;)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Att i samma inlägg klaga på att nosgrimman ser till att bettet verkar på rätt sätt och tycka det är självklart att man på samma sätt vill förstärka grimmans inverkan genom att ha knutar och göra den av rep så den verkar mer precist (och hårdare) och på rätt ställen är lite ironiskt.

Ja, det var ju det jag försökte vara, ironisk alltså...;)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Du utgår tydligen ifrån att man "drar" i hästen....det gör inte jag...:angel:

Jag vill inte heller att hästen ska följa trycket...utan gå mot eftergiften...;)

Nä jag tror inte men ska "drar" i hästen när man utövar NH....man ska uppenbarligen vifta loss fullständigt:angel:

Vad man kallar det är väl oväsentligt?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag är inte fixerad vid repgrimma, men jag tycker man skall kalla saker för dessa rätta namn.

Med detta menar jag, se även mitt tidigare inlägg, att jag tycker det är helt fel att man som standard använder repgrimma som nybörjare och jag tycker vidare det är helt åt skogen att man använder ett redskap, oaktat vilket, som man inte vet hur det fungerar. Men detta är bara vad jag tycker och ingen sanning för någon annan:).

Om Du tror att jag tillhör något läger (detta skrivet utifrån Dina hänvisningar till hästtandläkare, bett och nosgrimmor m.m.) så är Du helt fel ute. Jag är lika hård motståndare till felaktig användning av såväl nosgrimmor, bett som inspänningstyglare m.m. och detta är för att jag ser hur hästarna reagerar på dessa saker samt att jag oftast inte förstår vitsen med dem. Som någon skrev tidigare, keep it simple. Men nu handlar inte tråden om bett m.m. utan om Parelli.

Du är inte värst...jag reagerar rent allmänt på denna fixering vid repgrimman...det råkade bara bli ditt inlägg jag utgick ifrån...sorry..

Sen håller jag med dig om att man måste ha/behöver kunskap, framför allt om hästar i allmänhet, men i synnerhet om de redskap man använder, repgrimma så väl som bett. Det jag vänder mig emot är att man belyser detta i avseende på repgrimman, när det borde ligga närmare hjärtat att belysa det angående diverse andra mycket mer missbrukade verktyg....en repgrimma är trots allt gjord av rep eller tyg (finns vädligt många repgrimmor av bomull, har flera st själv)...andra mer sofistikerade verktyg är gjorda av mycket hårdare (starkare) material...

Sen så är ju diskussionen just nu fokuserad kring repgrimman, vilket jag försöker påtala och även ifrågasätta, diskussionen om bettet är bara ett sätt att belysa detta...
 
Sv: Parelli inte så bra?

Nä jag tror inte men ska "drar" i hästen när man utövar NH....man ska uppenbarligen vifta loss fullständigt:angel:

Vad man kallar det är väl oväsentligt?

Jaa...kroppsspråket kan ju också vara ett farligt "redskap"...hästen kan ju bli rädd...:D

Bättre då att sätta på ett bett, dra åt nosgrimman och hänga på ett par inspänningstyglar....så kan hästen inte visa vad den tycker/känner...det som inte syns...det finns inte....:angel:

...och så här kan vi hålla på att kasta paj....givande va...:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 400
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 417
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 278
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp