Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

På vilket sätt tycker du att du bidrar till diskussionen? Har du något vettigt att komma med alls? Om du inte, som du skriver, skulle lägga en enda rad på att förklara, så kan man verkligen undra vad syftet med ditt inlägg är.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Svarar i rött har svårt för det här med citaten;)

På vilket vis får hästen en "signal" att dra in huvudet (vad du nu menar med dra in huvudet)? Tidigare i tråden skrevs att knutarna trycker på nerver, men detta var enligt någon helt fel. Så vad är det som ger upphov till "signalen"?

Den trycker inte på några nerver utan på de punkter som man vill komma åt i olika övningar. Jag har en superkänslig arab valack som hatar allt som "gör ont" och säger ifrån med buller och bång när det är något han inte gilllar:D
Med repgrimma fungerar vår kommunikation perfekt men vi jobbar även med vanlig grimma och med sidepull, bosal och med träns.. Han är allt annat än en "zombie" men han har lärt sig med mig att använda energin på "rätt sätt".

Men med repgrimman jobbar vi för att använda små fina hjälper.
Jag skrev absolut inte dra in huvudet, det är inget att eftersträva utan jag skrev: så får hästen signal att föra undan huvudet.

Föra sitt huvud åt sidan utan att röra sig runt, kan liknas vid en stretching av halsen på motsatt sida.

Detta använder jag mig av när hästen skall slappna av och när jag rider och hästen blir rädd för något så ger jag denna signal, inte drar utan en hjälp. Då för hästen sitt huvud till sidan och ser mig :) jag säger "hej kompis, inget farligt lyssna på mig"




Sedan låter det ju bra med sytrådseffekten, dock tänker jag att om man kan använda en repgrimma som "sytråd", ja, då är den riktigt riktigt skarp.
Sedan kan man med tanke på det förvånas ännu mer över att förebilderna rycker och sliter kraftigt i nämnda redskap.

-Ja jag håller med.. tryck hela tiden och ingen eftergift.. men de är ju faktiskt inte de enda förebilderna:idea:

Sen ibland om man har med en aggressiv häst att göra som springer över en, då får man visa ett skarpt kroppspråk men absolut inte som i videon. Kroppspråk är inte att slåss utan att säga nej du det där går jag inte med på.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

På vilket sätt tycker du att du bidrar till diskussionen? Har du något vettigt att komma med alls? Om du inte, som du skriver, skulle lägga en enda rad på att förklara, så kan man verkligen undra vad syftet med ditt inlägg är.

Tror det är menat att vi förklarar för döva öron. :p
 
Sv: Parelli inte så bra?

Kanske det men mest handlar det nog om folk som anser att man förstår det ögonblick man ändrar åsikt, att man helt enkelt inte kan kunna något om hästar eller förstå vad de vill förmedla och inte vara NH-fan. Dessa kan skrika sig hesa utan att få större gensvar.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det handlar inte om att omvända någon utan jag svarar bara på frågorna jag fått:laugh:
som sagt jag personligen är inte en renodlad NH utan en korsning av allt:idea:

Jag tycker påhoppen lugnat sig och att det är en mer vuxen diskussion nu;)
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Det handlar inte om att omvända någon utan jag svarar bara på frågorna jag fått:laugh:
som sagt jag personligen är inte en renodlad NH utan en korsning av allt:idea:

Jag tycker påhoppen lugnat sig och att det är en mer vuxen diskussion nu;)

Men jag måste poängtera att det finns alltid hemska filmer att hitta på youtube inom alla discipliner.. Även med stora namn som många ser upp till, tyvärr:confused:

Men det är bra att sådant uppmärksammas då det är faktiskt våra bästa vänner det handlar om, HÄSTARNA. De väljer ju verkligen inte vem de skall hamna hos. Men så länge man gör sitt bästa och lär av sina misstag så är man en god hästmänniska och en god med människa.
Det gäller alla kända som okända.. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Ja jag håller med.. tryck hela tiden och ingen eftergift.. men de är ju faktiskt inte de enda förebilderna:idea:

Dumt att använda förskönande omskrivningar som "tryck" för det hon lär ut på filmen, som du skrivit skulle man kunna tolka det som att du tycker hon gjorde var fel, inte för den misshandel hon utövade utan för att hon gjorde det på ett oskickligt sätt så att hästen inte förstod genom att inte ge "eftergift" på rätt ställen.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Aggressivitet, dominans, huggormar- allt det där finns inte i min värld, men ser det där de "mobbas".

Jag fattar bara inte hur hästar kan tolkas så- om man kan lite om hästar.
Däremot kan de uppträda dåligt av dåligt bemötande- provokation eller av tidigare dito.

Folk som inte kan se igenom vad det egentligen handlar om uppfattar det nog så.

mer humor åt folket som ska hantera kusar. Var lite normala.. bara.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag har fått NH (inte PNH) förklarat för mig ganska så bra av en kunnig (nära bekant) på området. Eller vänta, stopp!! Hon vill inte kalla det NH… inte nh på det viset, utan kommunikation som baseras på ett mer lättförstått språk för hästarna.
Det kanske det är. Eller inte. Kanske för vissa, men inte för andra.
En del tycker det, en del inte.
Hur som, jag har fått en hel del förklarat för mig. Jag förstår det, men sedan känns inte allt rätt för mig & mitt sätt att kommunicera med hästar & hur jag hanterar dom i min vardag. Men det passar andra, människor & hästar. & jag tror inte alls att det är dumt att vi tar till oss de godbitar vi hittar utifrån det.

Varför jag tror att folk tycker att hästarna i rening-klippen exempelvis, ser olyckliga ut eller dyl, tror jag beror på att vi är vana att se olika på hästens uttryck, när vi nu jobbar utifrån från olika sätt. Dvs, glöden & glädjen som jag tror att många ”traditionellt” folk vill åt, bör vara så mycket tydligare, ex bralla lite efter en rolig hinderkombination.
Men jag tror att det är viktigt att tänka på att det kan vara är olika slags glädje.
För det jag har sett & förstått utifrån de nhtränade hästar som jag sett, är att dom är mycket mer fokuserade & koncetrerade på att läsa av dom små signalerna som skickas ut.
Tror JAG. Baserat på det jag sett & upplevt.

Till trådens huvudpunkt:
JAG tycker inte att filmklippet från PP’s uppvisning med Catwalk var speciellt mycket att skryta om. Inte filmkvalitén heller… Jag skulle passa mig för att göra något direkt uttalande om det jag faktiskt inte med säkerhet ser. Det jag ser är mer en energi som jag inte gillar & som många nämnt, PP gjorde nog ett misstag här i att inte avbryta & gå ett steg tillbaka.
Men jag var itne där. Jag känner PP eller hans fru. Jag har många åsikter om de olika klippen som finns på ex youtube & vad de visar. Men som jag såg att någon skrev, vi måste nog se till att den svenska varianten är lite annorlundare. Vi har en mjukare & mer hästvänligt inställd mentalitet i detta land, tack & lov. Man kan inte ta förgivet att majoriteten av dom som börjar ta nh-kurser är okunniga, osäkra ungdomar som provat på The seven games.

Diskussionen om repgrimman är intressant tycker jag. Men jag undrar vad mer i den traditionella hanteringen som kanske påverkar mer än vad vi tror & är medvetna om. Det funderar jag på varje dag i min hantering, som främst är traditionell.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Okej rycker då, som är hemskt i mina ögon...
Med tryck menar jag hela attityden inte bara det som händer med grimman.
Jag gillar överhuvudtaget inte den behandlingen.. Kan du tolka mig rätt nu:)
Sen filmen med Pat själv vill jag inte yttra mig om då filmen är dålig och man får så olika svar på vad som egentligen hände. På andra filmen ser jag en lugn förtroedefull häst som inte är avstängd eller rädd eller avtrubbad.

------------------------------------------------------------

Och du Axel.. det finns hästar som blivit aggressiva pga smärta som de inte kan glömma eller har, felbehandlingar av männsikan!
Då menar jag riktigt aggressiva då de blivit slagna och slår innan de blir slagna
Blunda inte för verkligheten, det finns hästar också som inte mår bra i denna värld som vänder till aggressiva individer pga männsikan:cry:.

Jag har haft två sådanna hästar hos mig för problemlösning vilket blev ett bra resultat men som krävde mycket kroppskontakt som massage, kel.. konsekvens att inte rubba på något som gjorde hästen nervös, avslappning och förtroende.
När de gick till attack! Kroppspråk som sa kom inte hit förrän du kan respektera mig.

Alla hästar är goda ifrån början men människan förstör en del hästar med att slå dem, behandla dem som sina gosedjur och pilla i dem massa godis och skämmer bort dem på fel sät mm mm..

Ett ex. Hästar som inte vill hoppa, barrering pisk sporrar.. Någon tar ut hämnd bakom parkeringen som det gått fel på banan, fy f.. säger jag..:mad:
 
Sv: Parelli inte så bra?

I mina ögon så är misshandlade hästar först och främst rädda och misstänksamma. Aggressiviteten är ett uttryck för det, kan man inte fly måste man slåss.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Varför jag tror att folk tycker att hästarna i rening-klippen exempelvis, ser olyckliga ut eller dyl, tror jag beror på att vi är vana att se olika på hästens uttryck, när vi nu jobbar utifrån från olika sätt. Dvs, glöden & glädjen som jag tror att många ”traditionellt” folk vill åt, bör vara så mycket tydligare, ex bralla lite efter en rolig hinderkombination.
Men jag tror att det är viktigt att tänka på att det kan vara är olika slags glädje.
För det jag har sett & förstått utifrån de nhtränade hästar som jag sett, är att dom är mycket mer fokuserade & koncetrerade på att läsa av dom små signalerna som skickas ut.
Tror JAG. Baserat på det jag sett & upplevt.

Det stämmer troligen, åtminstone för en hel del, de assesments som jag såg på lvl 1 Parelli stämmer dock inte direkt in på det. Det var inte så mycket av finstämd kommunikation när någon måste vifta kraftigt med armbågarna för att backa tillsammans med hästen. Många andra signaler var tämligen yviga och hästarnas lydnad var i och för sig bra men reaktionstiden kändes lång.

Hade du sett mig som inte tränat NH alls och inte tränat lydnad direkt mer än jag praktiskt behöver så backar min häst på mycket mindre signaler, likaså flyttar undan mm allt efter behov. Ju mer folk kan dess trevligare ser det dock ut och ju vaknare ser hästarna ut att vara rent generellt.

Min högst privata teori är att nybörjarna i PNH lär sig ett så grovt språk att hästarna blir avtrubbade och oengagerade och därefter måste man lära om tillsammans. Vill man vara elak så kan man säga att man först bryter ner hästen och sedan bygger upp förtroendet.Filmerna med Linda tyder ju mycket på det, med en massa flaxande hit och dig, slag med repet och smällande. Jag antar att det finns bättre tränare än Linda som mer individ anpassar och struntar i att lära ut hur man bäst smäller med repet och andra avarter.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det stämmer troligen, åtminstone för en hel del, de assesments som jag såg på lvl 1 Parelli stämmer dock inte direkt in på det. Det var inte så mycket av finstämd kommunikation när någon måste vifta kraftigt med armbågarna för att backa tillsammans med hästen. Många andra signaler var tämligen yviga och hästarnas lydnad var i och för sig bra men reaktionstiden kändes lång.

Hade du sett mig som inte tränat NH alls och inte tränat lydnad direkt mer än jag praktiskt behöver så backar min häst på mycket mindre signaler, likaså flyttar undan mm allt efter behov. Ju mer folk kan dess trevligare ser det dock ut och ju vaknare ser hästarna ut att vara rent generellt.

Min högst privata teori är att nybörjarna i PNH lär sig ett så grovt språk att hästarna blir avtrubbade och oengagerade och därefter måste man lära om tillsammans. Vill man vara elak så kan man säga att man först bryter ner hästen och sedan bygger upp förtroendet.Filmerna med Linda tyder ju mycket på det, med en massa flaxande hit och dig, slag med repet och smällande. Jag antar att det finns bättre tränare än Linda som mer individ anpassar och struntar i att lära ut hur man bäst smäller med repet och andra avarter.


Jag kan hålla med om att klippet som visade bruden som "flaxade" fick mig att skratta lite... Just DET har jag aldrig sett förr, det såg mest fånigt & mindre effektivt ut...
Har en vän som har en häst av tyngre modell & där känner man också avsaknad av energi. Men så är det också i allt han gör. I samma stall står ännu en häst av tyngre modell men som reagerar på två röda & var med på noterna direkt. Där ser man energi & vilja!
Men det ÄR tråkigare att se på de klipp (eller som jag då, den hästen jag har att referera) där hästarna känns bara sega, det smittar av sig lite grann. Jag föredrar mer energiska hästar själv, att se energin i stegen.

Det jag har förstått med ryckandet & flaxandet med grimskaftet handlar om att få hästen HELT fokuserad på dig. & när hästen inte gör det så gör dom den där ryckandet för att liksom....äsch. Alldeles för trött & hittar inte orden... Min vän beskrev det där bra, har svårt att återge det tyvärr... ska be henne dra det igen & lägga på minnet.
Men i klippen med LP där håller jag också med om att det känns som FÖR MKT. Det ser bara brutalt ut. Framför allt i det med hästen med bara ett öga. Otajmat, lamt, brutalt... Finns inget försvar där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Parelli inte så bra?

att bryta ned ett förtroende för att sen bygga upp det igen, är en mycket effektiv metod, om slutmåletär en icke ifrågasättande och docil individ, och kan till stor del likställas med det ofta förekommande diskuterade förhållningssättet "inlärd hjälplöshet" hos hästen.

Jag tycker du har en poäng i det hela. Som sagt, den Västra kulturen där ursprunget kommer ifrån, har trots allt en annan syn på det hela än vi har, även till dags dato.
 
Sv: Parelli inte så bra?

I mina ögon så är misshandlade hästar först och främst rädda och misstänksamma. Aggressiviteten är ett uttryck för det, kan man inte fly måste man slåss.

Jo en del blir rädda och nervösa och en del stänger av och en del försvarar sig när de ser en människa te x i hagen, istallet och i boxen..
 
Sv: Parelli inte så bra?

att bryta ned ett förtroende för att sen bygga upp det igen, är en mycket effektiv metod, om slutmåletär en icke ifrågasättande och docil individ, och kan till stor del likställas med det ofta förekommande diskuterade förhållningssättet "inlärd hjälplöshet" hos hästen.

Jag tycker du har en poäng i det hela. Som sagt, den Västra kulturen där ursprunget kommer ifrån, har trots allt en annan syn på det hela än vi har, även till dags dato.

Detta var något nytt för mig att bryta ned.. :confused: Låter illa..
Off tropic: Det är ju så vissa svenska sjukhus jobbar på smärtrehab och på patienter som mår dåligt psykiskt :mad:

De tränare jag går för samt jag själv bygger upp ett förtroende.. och bryter inte ned.. Usch!
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag kan hålla med om att klippet som visade bruden som "flaxade" fick mig att skratta lite... Just DET har jag aldrig sett förr, det såg mest fånigt & mindre effektivt ut...

"Bruden" var fru Parelli. Självklart undrar man varför just Parelli-versionen av NH skall vara så oerhört hästvänlig när man ser sådant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 518
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 480
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 306
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Simskola?
  • Greenwashing
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp