Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Nej så menar jag inte.
Jag ser inte filmen som ett utbildningsmaterial heller.

Men det är den oavsett vad du ser den som så är den en del av en utbildningsvideo. Någon hade laddat ner hela videon där den blinda hästen förekommer, det står mer data om den tidigare i tråden.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det måste vara Pat & Linda Parellis onda enäggstvillingar som är i farten på de här filmerna. :devil:
 
Sv: Parelli inte så bra?

När det inte hör tilll i utbildningssyfte kan jag inte se det som utbildningmaterial. Tycker jag
 
Sv: Parelli inte så bra?

När det inte hör tilll i utbildningssyfte kan jag inte se det som utbildningmaterial. Tycker jag

Är du seriös?:eek: Parellis ger ut ett utbildningsmaterial om PNH och det räknas inte för att du inte kan se det som utbildningsmaterial. Det är väl ändå Parellis som definierra PNH inte du.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det måste vara Pat & Linda Parellis onda enäggstvillingar som är i farten på de här filmerna. :devil:

Nej det är sekttänkandet, när det inte går att förneka existensen så övergår man att förneka att det har betydelse. Vänta lite så kommer det nog en passus att vi inte har insikt att bedöma det till skillnad från vissa experter här.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Som sagt...
Vill du kalla mig sekttänkande och wannabeproffs så får du det för mig, om det får dig att förstå mig bättre.
För jag kan inte för mitt liv tro att en vuxen människa vill vinna respekt med att kasta skit för att själv vinna mark. Visst inte?
Allt för dig kära Lobelia :love:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tyvärr går det inte att diskutera PNH utifrån kriteriet att det bara är det som övergurun waldorrf godkänner som ingår i PNH. Jag fortsätter att diskutera med de mer jordnära som är vuxna liksom jag övergurus som ligger för långt över min nivå, jag håller mig till vad gurusarna Parelli menar är PNH.

Allt för kära övergurun waldorff.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tyvärr går det inte att diskutera PNH utifrån kriteriet att det bara är det som övergurun waldorrf godkänner som ingår i PNH. Jag fortsätter att diskutera med de mer jordnära som är vuxna liksom jag övergurus som ligger för långt över min nivå, jag håller mig till vad gurusarna Parelli menar är PNH.

Allt för kära övergurun waldorff.

Jag hoppade i duschen och kom på att jag kanske var lite för snabb att tolka det du skrev.
Jag tänkte: hon menade kanske PP eller LP som var sekttänkande. Jag tog åt mig på grund av vad du tidigare skrivit.
Var det så ber jag om ursäkt.

Av ditt senare svar att tolka så menade du nog mig trots allt, och jag skakar på huvudet. Är det så?

Känner att vi kanske inte ska svara på varandras inlägg, nivån sjunker liksom ganska så snabbt och jag vill helst inte stå för den sänkningen om jag ska vara ärlig.
 
Sv: Parelli inte så bra?

När det inte hör tilll i utbildningssyfte kan jag inte se det som utbildningmaterial. Tycker jag
Vilken film menar du?
Filmsekvensen med den enögda hästen är tagen från film som säljs av PP och LP och har ingått i deras studiematrial för level 1.

Från samma film kommer även "lära sig rycka med repet".
Det borde väl du veta som är insatt?

Ang filmen med catwalk

Jag vet inte ..Men om jag går på clinic förväntar jag mig att få lära mig nya saker och se människor långt duktigare än jag själv.Få insikt i nya saker .
Flera krävde ju tydligen pengarna tillbaka i på clinicen med catwalk.Vilket de även fick.

Det gick helt enkelt inte rätt till. hadde det gjort det hadde arrangörerna aldrig gått med på att återbetala inträdesavg.
 
Sv: Parelli inte så bra?

"Bruden" var fru Parelli. Självklart undrar man varför just Parelli-versionen av NH skall vara så oerhört hästvänlig när man ser sådant.

Nej, jag syftade inte på Linda Parelli, jag syftade på klippet där en tjej typ ”flaxade” med armarna så att hästen skulle backa.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag kan hålla med om att klippet som visade bruden som "flaxade" fick mig att skratta lite... Just DET har jag aldrig sett förr, det såg mest fånigt & mindre effektivt ut...
Har en vän som har en häst av tyngre modell & där känner man också avsaknad av energi. Men så är det också i allt han gör. I samma stall står ännu en häst av tyngre modell men som reagerar på två röda & var med på noterna direkt. Där ser man energi & vilja!
Men det ÄR tråkigare att se på de klipp (eller som jag då, den hästen jag har att referera) där hästarna känns bara sega, det smittar av sig lite grann. Jag föredrar mer energiska hästar själv, att se energin i stegen.

Det jag har förstått med ryckandet & flaxandet med grimskaftet handlar om att få hästen HELT fokuserad på dig. & när hästen inte gör det så gör dom den där ryckandet för att liksom....äsch. Alldeles för trött & hittar inte orden... Min vän beskrev det där bra, har svårt att återge det tyvärr... ska be henne dra det igen & lägga på minnet.
Men i klippen med LP där håller jag också med om att det känns som FÖR MKT. Det ser bara brutalt ut. Framför allt i det med hästen med bara ett öga. Otajmat, lamt, brutalt... Finns inget försvar där.

Hur naturligt är det för hästen att bli ryckt och sliten i och kanske slagen (i värsta fall) eller milt påmind om det (i bästa) så fort den fokuserar på annat? NH förespråkar ju det naturliga och för mig ligger det närmre till hands att man engagerar hästen så den vill vara uppmärksam.

Det skulle vara spännande att höra din väns förklaring.

Inom de flesta riktningarna så går det ju ut på att på något sett prestera i första hand, lydnaden är förvisso viktig men jag har svårt att föreställa mig att man lyckas i hoppning om hästen inte både är pigg och alert och tänker själv. Det går på tok för långsamt om hästen ska vänta på signal att agera om något går snett. Den häst som är hinderklok och hjälper till att både ta hinderna rätt och korrigera missbedömningar är guld värd. Den som enbart lyder och gör exakt vad ryttaren säger och inte ett dugg mer måste bli oerhört svårriden på en hinderbana, man måste ja själv ta hand om exakt allt då och signalera precis hur hästen sak hoppa och var, det krävs en skicklig ryttare till det.

Med renodlad PNH med hantering för hanteringens skull kan det kanske funka.
 
Sv: Parelli inte så bra?

En häst kommer ta alla chanser till att fly och komma undan från den behandling den får, vilket avspeglar sig i hanteringen och träningen =blir problem.
Hästar förstår inte och tar inte hänsyn till fördelarna att finna sig i situationen. Dom är flyktdjur.

Ja hästen hade flyt om den skulle ha en möjlighet till det men det har den inte då man har repgrimma på den och/eller är i en liten inhägnad = kan inte fly och det finns 2 saker som hästen kan välja mellan då 1 bli agrisiv eller 2 ge upp med en gång.

Har hästen väl infogat sig i meniskans ram så krävs det inte mycket för att hålla den där innanför ramen för den vet sedan tidigare erfarenhetar att den inte kommer därifrån efter det så övrig hantering och ridning blir inga problem.

Kram
 
Sv: Parelli inte så bra?

Hur naturligt är det för hästen att bli ryckt och sliten i och kanske slagen (i värsta fall) eller milt påmind om det (i bästa) så fort den fokuserar på annat? NH förespråkar ju det naturliga och för mig ligger det närmre till hands att man engagerar hästen så den vill vara uppmärksam.

Ja, där är det väl också från individ till individ, hur känslig dom är. En del reagerar på en gång på väldigt små rörelser, medan andra verkar helt oberörda.
Men i ärlighetens namn så är det också just det som jag har reagerat mest på. För mig har NH i tanken jämt varit ett mer naturligt kommunikationssätt för hästarna, MEN även ett mindre "våldsamt". Det jag hittills sett visar på det också, ibland/delvis.
Därför köper jag inte det helt. Å andra sidan så är jag själv från grunden "uppfostrad" att vara ganska hård & tuff mot hästar som exempelvis bara trampar över en. Men jag eftersträvar i dagens läge, som vuxen, ett mildare & mer lättförstått (för båda parter) sätt att hantera/samarbeta på. Det är svårt om man möter många olika hästar varje dag som måste tas på olika sätt. För i slutändan är det ju så att alla är individer.
Men ja, jag tänker ibland att det nog skulle vara nyttigt för mig att gå någon sådan där kurs för att kunna få mer direkta svar på mina frågor. Synd att det ska handla om så många tusen.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Nej jag håller inte med dig.
Handlingen är densamma men inte resultatet.

Det vill säga, du kan kuva en kvinna och du kan kuva en häst.
Men resultatet är inte densamma.

En kvinna kan foga sig i situationen av olika anledningar (hon vågar inte lämna mannen, gemensamma barn, inga pengar mm)
En häst kommer ta alla chanser till att fly och komma undan från den behandling den får, vilket avspeglar sig i hanteringen och träningen =blir problem.
Hästar förstår inte och tar inte hänsyn till fördelarna att finna sig i situationen. Dom är flyktdjur.

Oj oj oj. Du har missat det mest grundläggande.
En häst är ett flyktdjur i grunden, men de är ack så lätta att kuva, och då har de inte det flyktbeteende du beskriver alls, utan känner de sig tillräckligt hjälplösa eller kuvade så går de in i sk. (återigen) inlärd hjälplöshet, dvs de fogar sig, och hittar en väg att hantera sitt flyktbehov och sin stress, inom de ramarna.

det är det som är det "fina" i kråksången så att säga :cool:

det mest välkända fenomenet bland våra vänner flyktdjuren hästen, enligt ovan diskuterade syndrom, är att i det mest trängda läget för nämda flyktdjuret hästen, så lägger den sig ner. Och det utan att ha gjort några flykt försök innan det. Handlingen är det mest extrema för flyktdjuret hästen, att hantera en situation den är hjälplös inför, och anser sig inte kunna fly ifrån. Den ger helt enkelt in, - och upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Vilken film menar du?
Filmsekvensen med den enögda hästen är tagen från film som säljs av PP och LP och har ingått i deras studiematrial för level 1Från samma film kommer även "lära sig rycka med repet"..

Det borde väl du veta som är insatt?

Ang filmen med catwalk

Jag vet inte ..Men om jag går på clinic förväntar jag mig att få lära mig nya saker och se människor långt duktigare än jag själv.Få insikt i nya saker .
Flera krävde ju tydligen pengarna tillbaka i på clinicen med catwalk.Vilket de även fick.

Det gick helt enkelt inte rätt till. hadde det gjort det hadde arrangörerna aldrig gått med på att återbetala inträdesavg.
Väntar på att ngn ska svara på detta! För mig är det logiskt korrekt när jag ser IRL hur det går till.
Jo exakt så o dessa straffryggningar i det oändliga- tills den lärt sig kasta sig bakåt.
 
Sv: Parelli inte så bra?

KL

Jag undrar fortfarande lite över repgrimman....

OM nu knutarna INTE har någon funktion, varför finns dom då?
Anser ni att det bara är en kvarleva från tiden då man "fick fixa grimmor av det rep man hade liggande"?

Inte enligt....


En repgrimma är smal och rund, med en liten tryckyta mot hästens nosrygg och nacke, den har dessutom knutar som ger punkttryck mot delar på hästens huvud, knutarna som hamnar strax under hästens kindben är dom som ger mest effekt, förutsatt att grimman sitter korrekt på hästens huvud.




http://www.riw.se/om_repgrimmor.htm
 
Sv: Parelli inte så bra?

KL

Jag undrar fortfarande lite över repgrimman....

OM nu knutarna INTE har någon funktion, varför finns dom då?
Anser ni att det bara är en kvarleva från tiden då man "fick fixa grimmor av det rep man hade liggande"?

Inte enligt....


En repgrimma är smal och rund, med en liten tryckyta mot hästens nosrygg och nacke, den har dessutom knutar som ger punkttryck mot delar på hästens huvud, knutarna som hamnar strax under hästens kindben är dom som ger mest effekt, förutsatt att grimman sitter korrekt på hästens huvud.




http://www.riw.se/om_repgrimmor.htm


Jag har förklarat flera inlägg tillbaka.;)
Citerar mig själv:

Inverkan är att hästen förstår snabbare vid ett lätt tryck och när man lär in att föra hästens huvud till sidan så ger knutan ett tryck på motsatt sida man håller i. I och med att grimman är tunnare och knutorna sitter direkt under kindbenet så får hästen signal att föra undan huvudet.

Detta enbart genom att hålla i en sytråd. Detta är absolut inget som gör ont på hästen och att jobba med hästens huvud, nedåt och åt sidorna har en lugnande effekt på hästarna.

Därav kan vissa hästar se lite sömniga ut och ibland gäspar de då de tycker det är avslappnade att släppa efter för tryck.

Jag Tror att det är de lugna hästarna några personer menar med att de får ett "zombie liknande intryck" vilket i själva verket handlar om avspända och avslappnande hästar som har fullt förtroende för sin människa och släpper kollen efter rovdjur och dylikt..

Man ser verkligen hur olika man kan se på saker.

Jag använder mig utav dessa övningar en hel del på nervösa och rädda hästar och när de förstår är det så härligt och se hur de äntligen kan släppa kollen och stå tryggt vid min sida


Den trycker inte på några nerver utan på de punkter som man vill komma åt i olika övningar. Jag har en superkänslig arab valack som hatar allt som "gör ont" och säger ifrån med buller och bång när det är något han inte gilllar

Med repgrimma fungerar vår kommunikation perfekt men vi jobbar även med vanlig grimma och med sidepull, bosal och med träns.. Han är allt annat än en "zombie" men han har lärt sig med mig att använda energin på "rätt sätt".

Men med repgrimman jobbar vi för att använda små fina hjälper.

Föra sitt huvud åt sidan utan att röra sig runt, kan liknas vid en stretching av halsen på motsatt sida.

Detta använder jag mig av när hästen skall slappna av och när jag rider och hästen blir rädd för något så ger jag denna signal, inte drar utan en hjälp. Då för hästen sitt huvud till sidan och ser mig jag säger "hej kompis, inget farligt lyssna på mig" :love:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Jag förstår inte varför man behöver rep och nu dessutom knutar:cool: för att få en häst att förstå om det nu är en så lätt kontakt och hästarna (som din valack) så känsliga.:confused:
Det är en total motsägelse i det du skriver.

En häst som är känslig behövs inget tryck alls i stort sett för att flytta och verkligen inga punkttryck!! Hästar tillåter man att vara känsliga, eller gör dem okänsliga (kanske såna ni håller på med när ni behöver reprgrimmor:crazy:)

Det du skriver går inte ihop, det där sytrådstänket och sen behovet av skarpa redskap. Konstruktioner för att motivera användandet att repgrimman. BS om du så vill. Kan man inte få hästen att vända på huvudet tex i vanlig grimma är det ett kommunikationsproblem och inte fall för skarpare redskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 467
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 463
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 287
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp