Bukefalos 28 år!

Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Jag var nog inte så tydlig själv heller. Men det är bara det att uttrycker man sig för abstrakt så säger man egentligen ingenting alls, och "tryck" kan betyda allting från att man lägger handen på bogen och ber hästen backa till det vi sett i Parelli-filmerna och ännu värre.
 
Sv: Parelli inte så bra?

att bryta ned ett förtroende för att sen bygga upp det igen, är en mycket effektiv metod, om slutmåletär en icke ifrågasättande och docil individ, och kan till stor del likställas med det ofta förekommande diskuterade förhållningssättet "inlärd hjälplöshet" hos hästen.

Är det en speciell "metod" du kan hänvisa till eller har du bara sett det hos någon som som ansett sig representera någon eller något?

Inom Parelli finns inte den "metoden" öht om du frågar mig.

Från det att man visat vad man menar så ber om man alltid hästen, sen förstärker man det. Hur snabbt och timat man gör det kan man sätta in i ordet känsla.

Man ber, och förstärker. Använder alltid deras egna ideèr (även om dom är "fel" i sammanhanget) och visar dom rätt utifrån det.
En rörelse som kanske ska vara framåt, blir uppåt, men man gör "uppåt till framåt".

Det är ett tänk jag verkligen uppskattar hos Parelli - man straffar aldrig ett beteende utan tar det och i princip skapar det man tänkte utifrån det.
Och där kommer naturligtvis känsla och kunnande om hästpsykologi - hur och var och när.

Man tänker i princip: "jaha du gör så - bra idè vi gör det såhär då"
Bjud upp till dans och vi dansar jättevackert, men jag styr.
Men dock....vi dansar tillsammans!
För så måste det ju vara i säker hästhantering - hästar måste ha en ledare, annars blir dom det själva. Och det är långt ifrån alla hästar som klarar av att leda.

Tar man alla ideèr och signaler en häst ger och bestraffar, förkastar dem så självklart får vi en häst som antingen bara går emot eller tappar sin förmåga att tänka självständigt.

Kanske vill några ha det så, jag vill det inte.
Jag vill ha en häst som ständigt tänker själv och som ställer 100 frågor genom sitt kroppsspråk och sätt, jag har hittils aldrig förkastat en enda idè men däremot haft begränsingar i min fantasi att förverkliga allt och göra det till övningar. Och det har säkert med min egen "utbildning" att göra.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Är det en speciell "metod" du kan hänvisa till eller har du bara sett det hos någon som som ansett sig representera någon eller något?

Inom Parelli finns inte den "metoden" öht om du frågar mig.

Från det att man visat vad man menar så ber om man alltid hästen, sen förstärker man det. Hur snabbt och timat man gör det kan man sätta in i ordet känsla.

Man ber, och förstärker. Använder alltid deras egna ideèr (även om dom är "fel" i sammanhanget) och visar dom rätt utifrån det.
En rörelse som kanske ska vara framåt, blir uppåt, men man gör "uppåt till framåt".

Det är ett tänk jag verkligen uppskattar hos Parelli - man straffar aldrig ett beteende utan tar det och i princip skapar det man tänkte utifrån det.
Och där kommer naturligtvis känsla och kunnande om hästpsykologi - hur och var och när.

Det är dock synd att Parellis egna instruktionsvideor knappast stödjer det du skriver utan tvärt om, vissa är rent utav fysisk och psykisk misshandel med en massa bestraffningar med slängar och slag med rep. Någon timing existrar knappas frå LPs sida. Håller man sig till teoretiska avsnitt på videorna så är de mer överens med dig, men teori och praktik måste hänga samman även hos huvudinstruktörerna.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tack för ett sakligt och vänligt svar :bow:

Jag läste lite fort angående "dra in huvudet", det står ju faktiskt "föra undan" huvudet. Jag förstår ditt syfte med repgrimman. Även om jag kan tycka att det du skriver går utmärkt att göra även med vanlig grimma eller lös häst. Men, det finns ju många sätt att använda för att komma till samma lösning. Och jag tror att många använder repgrimman "bara för att" men utan att inse att den har ett syfte. Precis som en del använder hjälptyglar i tid och otid utan att egentligen tänka över om de verkligen behövs.

På repgrimman finns ju även knutar i nacken. Hur inverkar dessa?

När det gäller "zombie"-varning så kommer jag att tänka på en liten valack jag hanterade en del förra hösten. Han var "NH-tränad" sas det och en riktig gentleman. Otroligt lydig. Men lydigheten tog liksom överhanden, det glimtade aldrig till i hans ögon av lust att busa, han skulle aldrig någonsin kommit på tanken att skämta till det vid hantering. Jag såg honom aldrig ens leka i hagen. Det kan ju iof ha varit hans personlighet helt enkelt. Och det var perfekt för hans ägare som inte var ganska osäker och inte så hästvan.
 
Senast ändrad:
Sv: Parelli inte så bra?

Som sagt...jag kan bara tala utifrån vad jag lärt mig av Parelli och hur jag sett min instruktör träna sina hästar och elever.
Alla videos är inte så charmiga, håller med om det.
Men glöm inte att alla kan träna Parelli och alla kan lägga upp videos.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Det är dock synd att Parellis egna instruktionsvideor knappast stödjer det du skriver utan tvärt om, vissa är rent utav fysisk och psykisk misshandel med en massa bestraffningar med slängar och slag med rep. Någon timing existrar knappas frå LPs sida. Håller man sig till teoretiska avsnitt på videorna så är de mer överens med dig, men teori och praktik måste hänga samman även hos huvudinstruktörerna.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Parelli inte så bra?

Metoden att bryta ner någons psyke och sedan bygga upp det igen är ett välkänt psykologiskt fenomen som man kan studera i psykologlitteraturen. Nu var det länge sen jag läste psykologi så jag kan inte hänvisa till någon specifik litteratur men den används bland annat av den som misshandlar sin partner. Kan givetvis användas i många olika sorters situationer.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men nu har jag aldrig sett det i hästhanteringens Parelli.
Människor är en sak, hästhantering en annan.
Det finns avarter och dåliga exemplar och situationer, det tycker jag absolut!

Om man behandlar en häst på de grunder du beskriver så vet jag inte utgången, jag har aldrig någonsin sett den.
Jag har sett fysiskt våld, jag har sett konstiga tvångsmetoder. Ofta har det ena tagit ut det andra och resultatet har aldrig blivit zombiehästar utan agressiva/nervösa hästar och väldigt stora brister i det mesta dom tagit sig för med sin häst. Uppenbara problem.

Det går ju inte jämföra en kuvad kvinna och en piskad/nedbruten häst :confused:

För örvrigt tycker jag inte om att förmänsliga hästar och dess beteenden och behov. Jag går hellre till att försöka förstår deras beteenden och behov än dra parareller till mig och mitt eget.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Som sagt...jag kan bara tala utifrån vad jag lärt mig av Parelli och hur jag sett min instruktör träna sina hästar och elever.
Alla videos är inte så charmiga, håller med om det.
Men glöm inte att alla kan träna Parelli och alla kan lägga upp videos.

Nu talar jag om Linda Parellis Video, hon är en av centralfigurerna inom PNH, självklart kan man inte döma PNH efter en elev som lägger ut material det kan man inte direkt försvara med att andra eventuellt lägger ut tokigheter på internet.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Klart att man kan jämföra olika kuvade varelsers psyken! Studera psykologi, både människor och djur så förstår du hur. Du har själv föreslagit andra att de ska googla på olika ämnen du fått frågor om så jag säger detsamma till dig.

Det heter paralleller.
 
Sv: Parelli inte så bra?

KL

Jag har INTE läst hela tråden men känner ändå att jag vill försöka beskriva min tanke kring detta med Parelli och NH överlag....

Jag, i min verklighet har mkt svårt för alla dessa olika "lekar" med fina namn... och ännu svårare för repviftning och annat trams... För mig handlar det om att LÄSA djuret och försöka förstå genom att analysera både min och djurets respons.....


Att lära känna ett djur, hitta nya knappar och lära in något nytt är en mkt lång process som kräver närvaro och känsla för både arbetet och för djuret och framför allt en stor dos självkunskap och ödmjukhet... NH för mig är INTE ett begrepp eller en lära, det är en livsfilosofi och en önskan om fortsatt lärande... Jag kan inte se att jag skulle få ett större förtroende av min Kamel om jag jagade runt han i alla "rovdjurslekar" och diverse konstigheter...Att vinna ett förtroende kan man endast göra genom att visa respekt, tydlighet och ödmjukhet... Alla djur samtalar till oss via sitt kroppspråk och det är upp till oss om vi vill lära oss det eller skita i såna bagateller och studsa direkt på roten genom att tukta.... sätta skåpet.... visa vem som bestämmer....

Jag vill samarbeta på ett mjukt vis, med mjuk röst och med tydlighet... därför är jag tydlig och klar, men kräver inte att mina hästar ska stå i givakt i hagen när jag kliver in där... vill jag att dom ska flytta sig säger jag åt dom.... lägger handen på deras bog och släpper när dom gjort det jag bett om....

Jag förstår helt enkelt inte varför man ska ta ett enkelt simpelt vardagshanterande och vanskligt förvandla det till nån form av cirkusträning....Jag lever tillsammans med mina djur, vi formar och anpassar oss efter varann och vi lär hela livet.... Jag gör säkert många fel, är absolut ingen expert, men min samvaro går ut på harmoni och glädje istället för massa prestationskrav på att ideligen befästa nån form av makt....

Jag kan bli arg på mina djur men jag brukar inte våld, går Kamel över mig känner han varenda vibration som strömmar mot honom och den muntliga harangen av utskällning... Han VET att han gjort fel...jag blir sur och han går undan, för en stund.... sen återkommer han med gosig mule... då är förtreten glömd...

Skulle han påvisa ett respektlöst beteende där han systematiskt beter sig illa mot mig får jag självklart backa bandet och se vart det gick fel...därefter korrigera det felet... genom att tydligt men ödmjukt och tålamodigt komma till roten av felet.... kanske behöver vi träna på den egna zoonen...JA, men så då gör vi det... promenerar, stannar, backar och väntar... tills han återigen lyssnar och förstår att "hit, men inte längre".... och allt detta utan massa repviftanden, rovdjurslekar och drivningar i cirklar helt utan mening....

Jag tycker inte att Parelli symboliserar NH som ett livsalternativ utan som ett cirkusnummer utan direkt mål å mening....Parelli för mig innehar inga större kunskaper om just hästar utan mer kunskaper om hur man bygger upp en bra show som folk kan tänkas betala för....
 
Sv: Parelli inte så bra?

Nej jag håller inte med dig.
Handlingen är densamma men inte resultatet.

Det vill säga, du kan kuva en kvinna och du kan kuva en häst.
Men resultatet är inte densamma.

En kvinna kan foga sig i situationen av olika anledningar (hon vågar inte lämna mannen, gemensamma barn, inga pengar mm)
En häst kommer ta alla chanser till att fly och komma undan från den behandling den får, vilket avspeglar sig i hanteringen och träningen =blir problem.
Hästar förstår inte och tar inte hänsyn till fördelarna att finna sig i situationen. Dom är flyktdjur.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Parelli är uppbyggd för att alla ska kunna förstå och utföra det.
Alla lekar är namngivna, alla möjliga ord får man höra.

En riktig "horseman" behöver inga ord för att ha det i ryggraden utan Parelli har spaltat upp det så att alla - smarta som dumma, dom med känsla och inte, vare sig du bor här eller i Asien - ALLA ska kunna sätta sig in och förstå programmet. Smart? Javisst.

Därför tror jag att många kan inte få uppleva känslan med timing via ett program (dom som inte har det i ryggmärgen) och teknikerna blir minst sagt tekniska.
Man gör 1-2-3. Snurra där, vifta där. Vips gör man "Parelli".
Det är en stor svaghet hos programmet enligt mig, men en gudagåva för många, tur är kanske att man måste vara till US och uppdatera sig ofta för att få behålla sin licens.
Det är pengar ut det med, men man får iaf en mer closeup på programmet.
Kanske Pats sätt att säkra sina ansikten utåt.

Parelli är en mångmiljonersbusiness och jag tycker det är fascinerande att han faktsikt lyckats med det han gör. Från ett stort personligt kunnande till att lyckas hitta ett sätt att nå ut till hela världen.
Men som sagt. Parelli är inte för alla om man ser på plånboken.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Så du tror att det bara är kvinnor som blir misshandlade i hemmen?

Metoden har även använts i århundranden inom militären för att få lydiga och lojala soldater och är även ett sätt att tämja djur.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Men nu har jag aldrig sett det i hästhanteringens Parelli.
Människor är en sak, hästhantering en annan.
Det finns avarter och dåliga exemplar och situationer, det tycker jag absolut!

Men har du inte sett repviftande LP? Det är just det som pågår där, hon psykar hästen ordentligt, lär ut hur man gör och följer eleven råden så lär hästen bli rätt spak, det är väldigt nedbrytande behandling att bara få obehag, hug och slag vad man än försöker göra och man inte lyckas gissa vad som är rätt. Det är verkligen att bryta ner hästens självförtroende.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Är du verkligen den att bedöma det utifrån det material du sett?
Och vad menar du med att bryta ner självförtroendet? Hur gör man då och hur ser man det på hästen?

Videon på LP diskuterar jag inte.
Jag har sagt att jag inte tycker den representerar PP i det stora hela.
Oavsett om det är hans mamma eller hans son på filmen.

Jag vet ungefär vad jag ser på filmen och det är en dåligt presenterad film av både filmaren och LP. Den visade inte hela förloppet eller talade om problemet innan. Vi vet ingenting egentligen annan än det som vi ser.
Så som sagt - helt värdelöst för mig sitta och spekulera.

Har vi något slutresultat?
 
Sv: Parelli inte så bra?

Så du tror att det bara är kvinnor som blir misshandlade i hemmen?

Metoden har även använts i århundranden inom militären för att få lydiga och lojala soldater och är även ett sätt att tämja djur.

Nej då jag vet flera män som har samma sak. Och barn. Och svärmödrar.

Nu måste vi hålla oss till saken - inte bara "djur".
VAR kan man hitta en sådan metod på hästar?
Kan du nämna någon som visat fram det?
En hund kan jag köpa. Men nu talar vi om hästar.
 
Sv: Parelli inte så bra?

Tack för ett sakligt och vänligt svar :bow:

Tack Solis:laugh:


Jag läste lite fort angående "dra in huvudet", det står ju faktiskt "föra undan" huvudet. Jag förstår ditt syfte med repgrimman. Även om jag kan tycka att det du skriver går utmärkt att göra även med vanlig grimma eller lös häst. Men, det finns ju många sätt att använda för att komma till samma lösning.

Ja det går att göra i vanlig grimma men ibland kan det ta längre tid för hästan att förstå pga att den har en bredare anläggningsyta och trycker på fel punkter.


Och jag tror att många använder repgrimman "bara för att" men utan att inse att den har ett syfte. Precis som en del använder hjälptyglar i tid och otid utan att egentligen tänka över om de verkligen behövs.

Precis och det är sorgligt

På repgrimman finns ju även knutar i nacken. Hur inverkar dessa?

Nej den har inga i nacken, bara de som man knyter ihop med vid ganaschen. i nacken är repgrimman bara rep.


När det gäller "zombie"-varning så kommer jag att tänka på en liten valack jag hanterade en del förra hösten. Han var "NH-tränad" sas det och en riktig gentleman. Otroligt lydig. Men lydigheten tog liksom överhanden, det glimtade aldrig till i hans ögon av lust att busa, han skulle aldrig någonsin kommit på tanken att skämta till det vid hantering. Jag såg honom aldrig ens leka i hagen. Det kan ju iof ha varit hans personlighet helt enkelt. Och det var perfekt för hans ägare som inte var ganska osäker och inte så hästvan.

Ja sådana hästar kan vara guld världa men jag personligen föredrar också lite mer energi:)
 
Sv: Parelli inte så bra?

Är du verkligen den att bedöma det utifrån det material du sett?
Och vad menar du med att bryta ner självförtroendet? Hur gör man då och hur ser man det på hästen?

Videon på LP diskuterar jag inte.
Jag har sagt att jag inte tycker den representerar PP i det stora hela.
Oavsett om det är hans mamma eller hans son på filmen.

Jag vet ungefär vad jag ser på filmen och det är en dåligt presenterad film av både filmaren och LP. Den visade inte hela förloppet eller talade om problemet innan. Vi vet ingenting egentligen annan än det som vi ser.
Så som sagt - helt värdelöst för mig sitta och spekulera.

Har vi något slutresultat?

Slutdiskuterat, tycker du inte att Parellis utbildningsmaterial representerar PNP så kommer vi inte längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 462
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp