Bukefalos 28 år!

Påverkar butikspersonalen vilka butiker ni handlar i eller undviker?

Jag är lite halvirriterad på att den butik som har mina hundars färskfoder är den djurbutik med sämst personal. Jag vill verkligen inte sponsra dom, vill inte handla där men måste ju. Det känns lite för fånigt att byta ut hundarnas mat mot en sån grej.

Men personalen har verkligen noll serviceanda. T.ex om två står i kassaområdet, en packar upp varor och en står i kassan, och de har en konversation så slutar de inte prata med varandra när kund kommer och ska betala. Det gäller vid privata samtal också. De säger "hej" och tar varorna men pratar med kollegan medan de slår in priset. Sen säger de summan och tar betalt, återgår då till sitt samtal. När de fått betalt och varan är i kassen får man kassen och sen fortsätter de sitt samtal. Det är ju sjukt otrevligt. Det har hänt flera gånger, både mot mig och vänner.
Är det en kund där som de känner och pratar med så kliver den kunden åt sidan från själva kassan, men personalen fortsätter samtalet med den kunden medan de hjälper mig. Återigen kan det vara privat samtal.
De säger aldrig hej när man kommer in och de frågar aldrig om man behöver hjälp.

En sak som mest ser osnyggt ut också är att någon/några ur personalen tydligen dricker massa läsk. Kassaområdet är fullt av 1.5 liters pantflaskor, tomma eller halvfulla. Det kan stå 4-5 tomma flaskor där.

Så jag önskar den andra butiken hade rätt foder också. Hade ju hellre handlat där.
Hur känner ni när det är dryg personal. Undviker ni stället eller spelar det ingen roll för er?
Undviker i vissa fall. Men det är när personalen på riktigt är ett problem. Dvs är väldigt påflugna och blir sura om man inte köper någonting så man går därifrån med lite ont i magen. Har varit lite sur på en butik där de var ohjälpsamma och sura också men jag handlade där ändå.

Justja, när jag köpte bil så valde jag efter personal också till del. Ett av ställena kunde inte släppa min man med blicken, till och med när han gick ut ur rummet tittade han över min axel mot min man hela tiden. De ville verkligen verkligen sälja en bil till min man (som inte har körkort), inte till mig. Det blev bil från stället som bara pratade med mig när min man visat att han inte frågade någonting och inte visste någonting :D. Samtidigt kan det ju berott på att jag fick svar på mina frågor också då iofs...
 
Senast ändrad:
Jag undviker att sponsra sådana butiker om jag kan. Vi har en här i stan som är tråkiga med servicen (bland annat suckades det tungt när jag bad om hjälp med att få ner hästmaten på en kärra och sedan vidare in i bilen då jag gick på kryckor och inte kunde stödja på foten) så jag åker bara dit om jag är tvungen.
 
Hatar det! Varför vill de veta det liksom. Man kan ju köpa kaffe var som helst och få rätt- utom där.

Precis. Det är helt vidrigt. Som att man skulle få en personligare relation till deras blaskiga kaffe för det.

Clas Ohlson avskyr jag innerligt. Personalen är inte otrevlig, bara hopplös att hitta.

Jag älskar Clas Ohlson! Jag kan fråga "var har ni skruven Kurt" och det slår aldrig fel, varenda gång svarar de utan att kolla "S33". Fantastiska människor - och det brukar jag säga till dem också :up:
 
Det påverkar definitivt. Djuraffären närmast mig går jag inte ens in och tittar i längre, personalen är sjukt otrevlig och verkar mest irriterade av att man kommer dit. Är förvånad över att det ens går runt, man ser liksom aldrig någon kund där längre.
Veterinären i samma byggnad är jag inte heller speciellt förtjust i, otrevliga och man fick tjata sig blå för att de skulle gå med på att tatuera en katt och inte chipai samband med kastration ("men ingen tatuerar längre", öh jo, däremot kan upphittare av en bortsprungen katt vara förbannat dåliga på att kolla chip...). Jag åker dit om jag är tvungen men väljer distriktsveterinärerna annars.

Personal som följer efter en är dock värst. Var in i en butik i gamla stan i måndags där en ur personalen hovrade efter en våning efter våning, skitirriterande. Handlade ingenting och lär inte gå dit igen, det är inte som att det är enda butiken med diverse turistskräp i gamla stan liksom.
 
Jösses... Första gången jag jobbade i butik (på den tiden det fanns bokhandlar - flera stycken till och med - så det måste ha varit sisådär 200 år sedan) fick jag mig en sträng uppläxning av chefen att vi tar hand om kunden vi har framför oss! Och då var mitt "brott" att jag försökte svara i telefonen (obs, butikens telefon - inte för att det fanns mobiler då, för den delen :D) eller svara på andra kunders frågor samtidigt som jag slog in något i kassan för den första kunden (ja, det var dessutom mycket kunder samtidigt i bokaffärer på stenåldern). Så gör man icke, alla har sin egen rätt till service! Det sitter i ryggen på mig sedan dess (det plus "DU ska inte nia mig!!!" och lite annat :D), och jag möter nog servicepersonal med det i bakhuvudet skulle jag tro. Det händer absolut att jag väljer bort butiker (och hela kedjor) pga dålig service/otrevligt bemötande, jag är inte där för att be om lov att lämna över mina pengar tacksåmycketsnälladu, liksom. Men jag har aldrig varit med om att ha blivit totalt ignorerad medan personalen snackar med varandra! (Jag har däremot fått en hel del av "det här är en byggmarknad lilla gumman, var har du en man som håller i ditt koppel som jag kan prata med?" :cautious:) Hade det hänt som beskrivs i trådstarten tror jag jag hade blivit så paff att jag hade frågat vad i hela friden de sysslade med!? :eek:

Men iom att chefen beter sig på samma sätt så ser jag det som ett hopplöst fall, och hade letat andra ställen att handla ifrån istället.
 
Ingen butik som jag kan komma på där jag mött otrevlig personal, men jag har däremot låtit bli att buda på en lägenhet för att det var en särskild mäklare som hade den...
När jag sedan berättade det för min bror så frågade han:
- Var det NN som var mäklare då?
Det visade sig att han och frun gjort lika angående ett hus med samma mäklare...
I övrigt är mäklaren rätt populär, har vunnit pris som "årets mäklare" eller liknande på orten, så det är inte alla som undviker personen...
 
Ja absolut!
Lessnade nu på en stor sportbutikkedja där alltför många i personalstyrkan upplevts nonchalanta och ej villiga att hjälpa. Gick häromdagen in med gott humör för att senare kliva ut bra irriterad.
 
Jag har bojkottat en skoaffär i flera år efter ett dåligt bemötande. Min son var 5-6 år och jag hade köpt nya skor till honom. De gick sönder i en rem efter ca 2 veckor och jag lämnade in dem för lagning som reklamation. Jag fick själv betala lagningen för de hänvisade till "onormalt slitage"! Vad är onormalt slitage på ett barn?
 
Jag påverkas mycket av personalen. Tex finns en djuraffär i närheten med lite annorlunda sortiment, men jag går inte in i den annat än i nödfall eftersom personalen är otroligt otrevlig, idiotförklarar kunder osv (och negativa recensioner på Facebooksidan besvaras med ungefär "Du borde hålla tyst när du faktiskt inte varit i affären").

Jag undviker de två närmsta mataffärerna för att allt är så långsamt där. Man får stå hundra år i kö, det är rörigt och allmänt trist. Istället handlar jag i en större Ica-butik som är stor, ljus, fräsch och med otroligt trevlig personal. Dessutom går det alltid(!) snabbt i kassorna, även när det på parkeringen utanför är helt proppfullt av bilar och det alltså borde vara många inne som handlar.

Kläder m.m. handlar jag oftast på nätet, delvis för att jag är less på personal som förföljer mig, som ska "hjälpa till" hela tiden osv.
 
Det finns en affär på orten som jag bojkottar så bra jag bara kan. Jag ogillar nämligen när man blir behandlad som luft om man inte är storkund som spenderar tusentals kronor där om året. Tycker att man ska kunna gå in då och då och köpa något för en hundring och bli lika väl behandlad som om man var stamkund.
 
Ja mycket.

Här i stan har de anställt världens trevligaste expedit på foderaffären och har i princip slutat att köpa av andra. Trevlig, hjälpsam, snabb och kunnig.
 
Jo det påverkar.
Där jag bor har vi Netto & Coop brevid varandra, men handlar numera i princip bara på Coop eftersom personalen är så jäkla trevlig där.

Gud ja! Jag kan faktiskt sakna personalen där :o Men bor ju numera på andra sidan stan och har ett helt ok Netto på andra sidan gatan...

Allmänt
Jag är faktiskt rätt obrydd när det kommer till personal. Är det en butik jag behöver något ifrån så går jag dit. Jag tillhör skaran som inte vill bli sedd i affärer så är jättenöjd när personalen är upptagna med annat :o
 
Jag har inga butiker jag direkt bojkottar längre. Förut undvek jag att handla i den ena av stans djuraffärer efter en otrevlig diskussion med kassapersonalen (tillika ägare). Jag skulle köpa en kattsandspade och hen frågar vad jag använder för kattfoder (vad hen nu hade med det att göra...) och föreslår istället för mitt eget ett dyrt och dåligt alternativ och jag försöker förklara att jag vill ha ett spannmålsfritt foder. Denne förklarar minsann att jag har fel eftersom denne har fått någon slags utbildning från fodertillverkaren som gör ett sååå bra foder. :grin: Förgäves försöker jag framföra att jag litar mer på information från mer neutrala källor. Jag tyckte hen var enormt otrevlig och jag lämnade affären irriterad. Lite roligt var dock att ett år senare eller så började de sälja och göra reklam för spannmålsfritt foder...

Jag undvek den fram tills dess att nya ägare tog över. Visserligen är den ena av de nuvarande småjobbig när man handlar eftersom denne alltid ska skämta och ha sig kring det man köper, men det kan jag ta bättre. ;)

Häromveckan var med jag om att en butikspersonal lämnade mig mitt i "rådgivning" kring olika produkter för att svara i telefonen. Denne återkom sedan inte till mig när det pratats klart heller. Jag fick känslan av att jag inte var så viktig för dennes fina, lilla kaffe/tebod. :meh:
 
Oja!

Jag jobbar ju själv i butik och för mig är service jätteviktigt när jag handlar. Får jag dålig service återvänder jag ALDRIG igen. Då handlar jag hellre på nätet, om produkten inte finns att få tag i någon annanstans.

Butiken du beskriver låter som en riktigt dålig butik. Tyvärr har många djuraffärer tidigare kommit undan med att vara så - lite stökiga och lite otrevliga. Det tycker jag inte att de ska få göra längre, så hade jag varit du hade jag slutat handla där, och handlat likvärdigt färskfoder i den andra butiken som är trevligare.
 
Jag kom på ytterligare en typ av butikspersonal som kan få mig att byta butik. De som i sin ambition att få sälja in absurdum föreslår alternativ till det jag vill ha som inte finns inne. Just nu kommer jag inte på något verkligt exempel, men ibland kan det kännas som en Monthy Python-sketch.
 

Liknande trådar

Fritid Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
10 651
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 405
Senast: Hiddeous
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 523
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp