Pelargontråden!

Tror de skrev att de stänger i mitten på augusti, kan kolla upp det om du vill! :)

Det får du jättegärna göra :) kommer vara i trakterna vid månadsskiftet men kan vara bra att veta hursom. Hade varit såå roligt om jag kunde hitta nåt vackert och kanske stort att ha på min uteplats när jag flyttat in i nya lägenheten :love:
 
Jag byter också jättegärna sticklingar! Fick ut 60 sticklingar av mina mårbackor i år. Svettigt värre!
60?! :eek: Hur har du plats?! :D
Hojta till om du vill bli av med en ;)

Jag kan ha råkat köpa två nya förmågor under gårdagen. En Emma från Brunnsbo (tulpanpelargon) och en sån där billig zonale i en himla läcker färg. Bilder ska fixas!
 
Den nya zonalen:
xida_7171.jpg


Och Emma :love:
xida_7179.png
 
60?! :eek: Hur har du plats?! :D
Hojta till om du vill bli av med en ;)

Jag fick slänga 30! :cry: Resten satte jag 6-7 stycken i stora krukor och nu har jag gett bort några, ganska många är ute men nu har jag tagit fler sticklingar. :laugh::banghead:
Kan se om jag får några över så får du en eller tio! :D
 
Tro det eller ej, men jag har också ganska många pelargoner. Ska se om jag kan fota de lite mer ovanliga eller om det hunnit bli för mörkt.
 
Det får du jättegärna göra :) kommer vara i trakterna vid månadsskiftet men kan vara bra att veta hursom. Hade varit såå roligt om jag kunde hitta nåt vackert och kanske stort att ha på min uteplats när jag flyttat in i nya lägenheten :love:

Jag var där idag igen! Massor av pelargoner kvar! Kom hem med en Appleblossom men vill nog dit i morgon igen. :)

16/8 stänger de för säsongen!
 
Bor ni i Stockholm så har Sune Trygg i Tungelsta typ utförsäljning nu i helgen, på söndag stänger han för säsongen och det finns tydligen massa roligt i pelargonväg!
 
Den här tråden var inte bra. Jag skulle bara handla speltbröd på torget idag, men så fanns det Emma-pelargoner...

Jag köpte en förstås, fast att jag inte vet var jag ska ha den. Stor och fin. Var trivs de?
 
Den här tråden var inte bra. Jag skulle bara handla speltbröd på torget idag, men så fanns det Emma-pelargoner...

Jag köpte en förstås, fast att jag inte vet var jag ska ha den. Stor och fin. Var trivs de?
Var trivs pelagoner inte? :)

de växer överallt. Bäst om de inte står alldeles för torrt.
Snyggast blir de om de får rikligt med vatten och näring.

Lasse Anrell (journalisten) hävdade att de växte bra i samma jord år efter år bara de fick gödselvatten hela tiden.
 
Den ligger strax utanför Mantorp. Kör man på E4:an från Stockholmshållet ser man växthus på vänster sida strax innan Mantorpavfarten. De har en stor skylt längst vägen mellan Vikingstad och Mantorp där man svänger in. Viby Handelsträdgård heter de.
50% på allt har de varje år efter midsommar! Man kunde köpa gigantiska Mårbackor för 70 kr!
Skulle inte läst det där... Nu lär jag väl fylla hela bilen efter nästa veckas mjölbybesök.
 
Skulle inte läst det där... Nu lär jag väl fylla hela bilen efter nästa veckas mjölbybesök.

Hihi! :) Jag var som sagt där igår och det finns mycket pelargoner kvar! Mycket "modersplantor" - riktigt stora exemplar av rospelargon, tulpanpelargon och mårbacka. :)
 
Gissa vems katt som slängde den nya zonalen i backen så de fina blommorna skars av? :meh:
Hoppas att den repar sig och kommer igen. Hädanefter blir det extra mycket häftmassa under krukorna!

Har även fått tag på en som vill sälja en Tierpspella till mig, så den kommer hem på posten någon gång framöver. Ska bli mycket spännande!
 
Jag har fyra stycken Dr Westerlund i mitt fönster och jag undrar vart någonstans jag kan ta sticklingarna? Kan jag knipsa av en "gren" (stam + blad) precis vid den tjocka stammen eller ska jag ta en bit upp?
 
Chokladkatten? :D
Jag sätter mina pengar på honom. Alternativet är Boll, om det kommit in ett flygdjur som hon var absolut tvungen att ta trots att det stod saker i vägen.
Ska helt klart fixa bättre säkerhetsanordningar för mina krukor i nya lägenheten. Här består fönsterbrädorna av ribbor med breda hål emellan = inte mycket yta för häftmassan att fästa. I nya är det släta fönsterbrädor, då jäklar ska krukorna sitta som limmade. Tur att jag gillar udda krukor, så nåt kras då och då inte stör ordningen ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 210
Senast: Kildegrei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 013
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp