Pelargontråden!

Och jag fick hem en First Yellow idag tack vare @cili :)
Jag har googlat och det är väldigt varierande färg på bilderna?
En del är gula och andra bilder visar en i stort sett vanligt vit blomma? Vad har den för färg egentligen? Är den så spektakulär som butikerna vill hävda?

/frågvisa tanten
 
Jag har googlat och det är väldigt varierande färg på bilderna?
En del är gula och andra bilder visar en i stort sett vanligt vit blomma? Vad har den för färg egentligen? Är den så spektakulär som butikerna vill hävda?

/frågvisa tanten

Den är gul! Man brukar säga att det är den enda gula pelargonen. :)

Vissa resultat på Google visar blandade bilder från hemsidor, står det "First Yellow" i närheten av en bild så tar den med den. :p
 
Är det någon som är intresserad av att byta sticklingar? Jag har tyvärr endast Dr Westerlund att erbjuda eller slantar. Själv är jag intresserad av någon sort som blommar hyfsat lätt då jag förutom Westerlund's tydligen har budet hem den lite mer svårskötta (när det gäller att få i blom) Lord Bute.
 
Jag har fått hem en Tierpspella nu :love: Har precis planterat om den efter att den åkt hit med posten, så just nu ser den inte mycket ut för världen. Får fixa bilder sen när den är med i matchen igen. Jättefina rosa blommor har den i alla fall (om än lite tilltufsade i nuläget)
 
Jag var där idag igen! Massor av pelargoner kvar! Kom hem med en Appleblossom men vill nog dit i morgon igen. :)

16/8 stänger de för säsongen!

Har du koll på öppettiderna också? Ska ta med lilla farmor ut på äventyr dit nu i vveckan kunde vara bra att veta så vi inte åker för tidigt/sent :)
 
Har du koll på öppettiderna också? Ska ta med lilla farmor ut på äventyr dit nu i vveckan kunde vara bra att veta så vi inte åker för tidigt/sent :)

Sist jag var där stod det vardagar 9-18, lördagar 9-15 och söndagar 10-15.
Men ring till dem och dubbelkolla! 0705 252619.
 
Är det någon som är intresserad av att byta sticklingar? Jag har tyvärr endast Dr Westerlund att erbjuda eller slantar. Själv är jag intresserad av någon sort som blommar hyfsat lätt då jag förutom Westerlund's tydligen har budet hem den lite mer svårskötta (när det gäller att få i blom) Lord Bute.


Jag gick med i en köp och säljgrupp med pelargoner på FB. Farligt!
Fått hem Westdale Appleblossom och Prinsessan Madeleine väntar jag på. :)
 
Jag kom hem från Viby i förrgår med fyra st pelargoner, eller fem beroende på hur man räknar.

En gigantisk tulpanpelargon, nån liten söt ceriserosa med ljusare rosa i mitten, en liten okänd stickling för spänningen av att se vad det blir :p Och så en som var dubbel för i samma lilla kruka trängdes en Mårbacka och en Applebloom, två till priset av en kan det bli bättre? Ska helt klart tillbaka nästa år när det är högsäsong så det finns fler roliga sorter att välja på :love:
 
Har gått och blivit med blommor! Fyra stycken vackra lila blommor :heart
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2015-08-26%2Bkl.%2B14.06.02.png

Lord Bute, inköpta från Tradera som stickling
 
Jag har köpt mig en appleblossom rosebud stickling! :love: Vi får se om jag lyckas hålla den vid liv.. Några små knep? :D

I början kan du ha ett litet miniväxthus runt den. Dvs stoppa krukan i en fruktpåse (de där halvstora i plast) från affären. Knyt ihop lite löst och du har ett gratis drivhus. Öppna med jämna mellanrum och lufta.
Ta bort när du ser att den skjuter nya skott.
 
Nu börjar ju säsongen dra igång igen! :D

Igår var jag på Plantagen och tre sticklingar fick följa med hem.
Kronprinsessan Mary, Lotusland och Gesa (som jag förhoppningsvis har 12 av i garaget om de överlevt vintern). :D

Har ni några speciella ni vill få tag på i år?
På min önskelista:
Westdale Appleblossom
Vectis Glitter
Vectis Finery
Mildfield rose
Emma
Mont Blanc
Lara Majorie
och så ska jag väl lyckas få tag på nån Dr Westerlund. :D
 
...
och så ska jag väl lyckas få tag på nån Dr Westerlund. :D

Jag har faktiskt två st från förra säsongen. Behöver klippa ner den stora, den har verkligen blivit stor och gänglig över vintern.

Inför sommaren har jag inte tittat ut några favoriter, brukar impulsköps på bra-stället när jag kommer förbi. Övervintrar de jag tycker är finast, och då gör jag plats för dem på verandan. Sedan kan jag inte ta dem därifrån utan att det ser tomt ut, så snart får jag flytta ut för jag har så många pelargoner.

Fast jag har faktiskt börjat sålla ut de fulaste, klipper ner dem till sticklingar och slänger fula moderplantor.
 
Jag har sju som stått framme i vinter. First Yellow Improved, Prinsessan Madeleine, Pinto Premium White to Rose, en Mårbacka, Avenida Mosaic Red, Violino och en gigantisk Appleblossom.
Hoppas på att lyckas ta sticklingar av FW och AB iaf. De är stora nog att det bara gör dem gott att bli lite mindre.

I garaget har jag massa Gesa, Red Pandora och några Mårbackor som jag hoppas överlevt.

Men annars lär det bli lite som du, sådär spontanköp. :D Tur att Google finns lättillgängligt på mobilen så man kan få rättvisa bilder på blommorna än de som oftast är på etiketten. :D
 
Jag blev med pelargon igår, tre småttingar. Jag har aldrig haft några innan och vet inte riktigt hur dessa ska hanteras men det ger väl sig :up:
En Dr Westerlund, en Mårbacka "Tant Hanna" och en som heter Queen Esther. Den sistnämnda verkar vara en stjärnpelargon efter lite hjälp av google. Samtliga är väl någon decimeter i höjd och vidd, vad bör jag tänka på för att få dem att frodas? (läs överleva :p)
 
Nu har jag tagit sticklingar av några av pelargonerna här hemma. Två First Yellow Improved, åtta Appleblossom (sen har jag köpt en till stickling från handelsträdgården här i stan), en Pinto Premium White to Rose, några Mårbackor och så ska jag nog ta och klippa ner Avenida Mosaic Red och Violino lite också.
Har köpt en del sticklingar, Appleblossom, Melosilver, Kronprinsessan Mary, Lotusland, Gesa, Wilhelm Langguth, Firework red/white och Madame Salleron. Mest sådär för att stilla ha-begäret i blombutikerna. ;)
Längtar sååå tills vi ska upp till Stockholm senare denna månad då jag ska svänga förbi Sune Trygg som alla talar så gott om! :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 210
Senast: Kildegrei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 040
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp