Bukefalos 28 år!

Pelargontråden!

Samtliga är väl någon decimeter i höjd och vidd, vad bör jag tänka på för att få dem att frodas? (läs överleva :p)
Inget speciellt. De är inte så kinkiga.
Sol, näring och bra jord.

Vet att Lasse Anrell skrivit att han aldrig planterar om sina, bara ger dem rejält med näring.
 
Jag är en nybörjare när det gäller pelargoner. Köpte mina förra våren och jag tycker att det är otroligt att de har överlevt! De har till och med börjat blomma igen!! :up:
 
I år struntade jag i omplantering. Mina pelargoner övervintrar i uterummet och för en månad sen knipsade jag bara ner dem och fyllde på ny pelargonjord i krukorna. Det verkar fungera! De flesta av mina är mårbackapelargoner. Det är de som överlever bäst. Jag köper gärna lite andra sorter, men de verkar känsligare. Ett par av mina mårbacka har nog bortåt 4-5 år på nacken.
 
Att jag har missat denna tråden! Fick en rosenpelargon av en vän i födelsedagspresent för ca 2 år sedan, som fortfarande blommar :D Har tagit flera sticklingar från den, först nu dock som jag börjat pyssla med detta.. Tänkt göra det länge, men nu har det blivit av till slut! Var tvungen att korta ner och plantera om den jag fick i present med, den hade blivit så himla lång... Hoppas bara den håller sig och inte dör för mig nu! :p
 
Är lite av en samlare vid det här laget :angel: Hade några tappra överlevare som jag haft i alla år. Sen gav min mamma bort pelargoner till mig och min klasskompis. Han blev sjukt intresserad av pelargoner och nu har vi typ en delad samling :o:p. Lite tveksamt över vad vi har för något, min klasskompis har full koll däremot.

William Langguth, Boar, Sweet Mimosa, cocacola (som har ett mer fancy handels namn) vet jag säkert att vi har i alla fall. Vi plockade sticklingar som bara den på gemensam klassresa i halva landet. Inte alla har överlevt men ändå rätt bra utfall.
 
Senast ändrad:
Finns pelargonnäring på typ Plantagen? Köpte vanlig jord detta år efter att kylan kom åt mina stora fina från förra året.
Märker att de kanske vill ha lite näring.
 
Finns pelargonnäring på typ Plantagen? Köpte vanlig jord detta år efter att kylan kom åt mina stora fina från förra året.
Märker att de kanske vill ha lite näring.
Tomatnäring ska vara bra, eller bara något med så lite kväve i som möjligt. Köpte min på ica men har sett näring som har mindre än den jag köpte. Men vattnar med näringsvatten varje gång det ska vattnas istället för som det står på förpackningen - en gång i veckan. Svagare koncentration förstås.
 
Förra året hade jag mängder med pelargoner. De hade tagit sig jättebra över sommaren. Men jag fick dem inte att överleva. Har en isolerad bod med fönster där de stod i vinter. Förra året stod mina pelargoner i garaget (utan värme) som inte har fönster. En klarade sig.

Jag har källare på huset, men den är ju uppvärmd. Hopplöst! I år har jag bara köpt några stycken då det känns hopplöst att få dem att övervintra.
 
Har övervintrat mina i normal rumstemperatur, hade bara en av de etablerade som dog, förlorade massor av sticklingar men det är en annan femma. Satsar på att få själva växten att överleva, om den får blommor är en senare fråga. Ska bygga ett ljusskåp tills i höst hade jag tänkt.
 
Hur ofta vattnar ni vintertid? Jag hade en doftpelargon i köket som vissnade lite o jag vattnade o vattnade. Drt slutade med att den dog för jag övervattnade.
 
Mina står ganska varmt ovanför element så jag vattnar 1 gång/v under vintern. På sommaren oftare eftersom det är väldigt soligt i köket.
 
Hur ofta vattnar ni vintertid? Jag hade en doftpelargon i köket som vissnade lite o jag vattnade o vattnade. Drt slutade med att den dog för jag övervattnade.
De jag har hemma står vid ett öppet fönster och vattnas när jag kommer ihåg, ca en gång/vecka eller varannan vecka. De allra flesta ställer jag hos mamma som har en glasveranda som är perfekt, men de står svalt där så tror inte hon vattnar alls ofta där.

Gällande gödning är jag inte särskilt generös med det, jag kör långtidsverkande "kulor" i jorden till det mesta och det funkar utmärkt.
 
Hoppar in här med en fråga. Vad gör jag för fel med mina Mårbacka då bladen gulnar ett efter ett?
Genast jag vattnar dem även om det bara handlar om en liten skvätt börjar bladen gulna. Vattnar sällan och jorden är snustorr mellan vattningarna.
Blir inte klok på hur jag ska sköta dem. Har planterat om dem i ny jord och de överlevde otroligt nog vintern även om det såg dåligt ut ett tag.
Hur mycket / lite vatten ska de riktigt ha och hur vet man när de ska vattnas? Nu brukar jag vattna dem när jag märker att nåt blad börjat bli mjukt och sladdrigt.
 
Hoppar in här med en fråga. Vad gör jag för fel med mina Mårbacka då bladen gulnar ett efter ett?
Genast jag vattnar dem även om det bara handlar om en liten skvätt börjar bladen gulna. Vattnar sällan och jorden är snustorr mellan vattningarna.
Blir inte klok på hur jag ska sköta dem. Har planterat om dem i ny jord och de överlevde otroligt nog vintern även om det såg dåligt ut ett tag.
Hur mycket / lite vatten ska de riktigt ha och hur vet man när de ska vattnas? Nu brukar jag vattna dem när jag märker att nåt blad börjat bli mjukt och sladdrigt.
Pelargoner blir snyggast om de har det lite fett.
Dvs gott om vatten och gott om näring.

Är de torra sänker jag ner krukan i vatten en kvart - tjugo minuter och låter den rinna av efteråt.
 
Pelargoner blir snyggast om de har det lite fett.
Dvs gott om vatten och gott om näring.
Tack tanten för ditt svar! Fast nu blir jag alldeles råddig i huvudet, de ska alltså ha mycket vatten?! Jag har alltid trott att de ska ha lite. :banghead: Bladen har ju alltid börjat gulna efter att jag vattnat så därför har jag tänkt att det är vattnet som är problemet. Gödslat har jag inte gjort alls :o


Är de torra sänker jag ner krukan i vatten en kvart - tjugo minuter och låter den rinna av efteråt.
T
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 286
Senast: Kildegrei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 512
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 677
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp