Bukefalos 28 år!

Pelargontråden!

Nej aldrig torrt och magert! De tillhör växterna som ska ha extra allt.

Vintertid däremot ska de nästan inte ha vatten alls. Jag vattnar mina kanske max 2 ggr i månaden där de står i den svala och rätt mörka gäststugan.

Kan fundera på dina gula blad... Kanske är det så att de är i dvala och när de får vatten så vill de växa och offrar blad för att få kraft att skjuta nytt? Bladen som gulnar borde väl ge sin näring till rot och resten av växten?

Kort sagt - pelargoner som lever magert och torrt kämpar mot döden..... ;)
 
Jag har kommit till det stadium att jag inte vågar räkna hur många krukor jag har på balkongen.. Jag vågar inte heller räkna hur många olika sorters pelargoner som står där ute :nailbiting:
 
Hoppar in här med en fråga. Vad gör jag för fel med mina Mårbacka då bladen gulnar ett efter ett?
Genast jag vattnar dem även om det bara handlar om en liten skvätt börjar bladen gulna. Vattnar sällan och jorden är snustorr mellan vattningarna.
Blir inte klok på hur jag ska sköta dem. Har planterat om dem i ny jord och de överlevde otroligt nog vintern även om det såg dåligt ut ett tag.
Hur mycket / lite vatten ska de riktigt ha och hur vet man när de ska vattnas? Nu brukar jag vattna dem när jag märker att nåt blad börjat bli mjukt och sladdrigt.
Sommartid vattnar jag ca varannan dag, alla mina bor i terrakottakrukor med fat. Också har jag näring i jorden, eller använder flytande ungefär 1 gång/vecka. De överlever däremot på betydligt mindre vattning, men då blir det ingen fin blomning. Och dr behöver inte särskilt stora krukor enligt experterna, men jag uppgraderar efterhand som de växer.

I ditt fall hade jag vattnat på rejält och sett om jorden hämtar sig, annars ny jord och sedan rikligt med vatten.
 
Jag har kommit till det stadium att jag inte vågar räkna hur många krukor jag har på balkongen.. Jag vågar inte heller räkna hur många olika sorters pelargoner som står där ute :nailbiting:
Samma här:D min sambo tycker det är lite störigt att halva balkongen är täckt av pelargoner:confused:

Fast jag vet att jag har 10 sorter, varav tre är oidentifierade, någon som vågar sig på att gissa om jag postar bilder?
 
MCd8Zsb.jpg

Det här var innan jag kom hem med tre till :D Har bett om pelargonsticklingar från Italien, vet inte om uppdraget kommer att lyckas.
 
Eheh... Jag har 47 pelargoner just nu. Alla är inte mina but never the less :p Nu ska jag bara luska i vilka sorter allt är.

För övrigt är jag uppe i 15 kända sorter just nu, men det är mycket okänt också. Som inte ens börjat blomma.
 
Senast ändrad:
Den ena är pytteliten, så den får nog vänta:)
Den här har jag stulit på Rhodos, det är min bästa pelargon! Blommar oavbrutet hela sommaren och växer ganska fort. Jag tror det är en vanlig zonalevariant, men är inte säker.
E1ED10ED-C1EC-418C-B519-9A8F02088B65_zpsqm5c7qyg.jpg

320389B1-2EE2-481E-8554-C0160F031335_zps7cer4shy.jpg


Den andra köpte min mamma i Provence till mig. Jag tycker inte den luktar särskilt mycket, men gissar på någon doftpelargon.
131430DF-DDFB-4250-BB29-970AE38C7F58_zpskeflc3xl.jpg

05D036CD-DAE1-4990-9EA3-BD087EEE1A89_zpsauh01tb2.jpg

Sorry för regniga bilder.
 
Hoppar in här med en fråga. Vad gör jag för fel med mina Mårbacka då bladen gulnar ett efter ett?
Genast jag vattnar dem även om det bara handlar om en liten skvätt börjar bladen gulna. Vattnar sällan och jorden är snustorr mellan vattningarna.
Blir inte klok på hur jag ska sköta dem. Har planterat om dem i ny jord och de överlevde otroligt nog vintern även om det såg dåligt ut ett tag.
Hur mycket / lite vatten ska de riktigt ha och hur vet man när de ska vattnas? Nu brukar jag vattna dem när jag märker att nåt blad börjat bli mjukt och sladdrigt.

Alla mina pelargoner står ute nu. Är det varmt ute vattnar jag riktligt varje dag. Känner på dem, är de torra får de vatten.
 
Har ni köpt från tradera? Hur funkar frakten? Är de fina när ni fått hem dem från posten?
 
Hur får ni era sticklingar att rota sig? Mina lever men verkar inte ha någon tendens att rota sig. Vattnar dem samtidigt som jag vattnar resterande blommor. Kanske är det för lite?
 
Hur får ni era sticklingar att rota sig? Mina lever men verkar inte ha någon tendens att rota sig. Vattnar dem samtidigt som jag vattnar resterande blommor. Kanske är det för lite?
Jag sticker ner dem i jord, vattnar och knyter en påse om. Som ett miniväxthus.
Vanligen tar jag fruktpåsar från affären eftersom de har rätt lagom storlek. Plus att de är lätta att knyta till. Någon gång emellanåt öppnar jag påsen och luftar lite. Tar bort när jag ser att den börjar skjuta nya blad.

Klart.
 
Jag sticker ner dem i jord, vattnar och knyter en påse om. Som ett miniväxthus.
Vanligen tar jag fruktpåsar från affären eftersom de har rätt lagom storlek. Plus att de är lätta att knyta till. Någon gång emellanåt öppnar jag påsen och luftar lite. Tar bort när jag ser att den börjar skjuta nya blad.

Klart.

Har du dina ute eller inomhus?
 
Om jag köper pelargoner nu, till köksfönstret. Kan de stå kvar över vintern då? Eller måste de stå svalt och mörkt?
 
Hur får ni era sticklingar att rota sig? Mina lever men verkar inte ha någon tendens att rota sig. Vattnar dem samtidigt som jag vattnar resterande blommor. Kanske är det för lite?
För att de ska kunna rota sig behöver jorden vara fuktig i stort sett hela tiden. Jag sätter mina i små terrakottakrukor, placerar dem i ett fönster första tiden och sen vattnar jag små mängder varje eller varannan dag.
 
Om jag köper pelargoner nu, till köksfönstret. Kan de stå kvar över vintern då? Eller måste de stå svalt och mörkt?
Jag har mina pelargoner inne i fönstren hela vintern. Då klipper jag ner dem rejält på hösten och vattnar dem så att de inte torkar ut helt. Sedan försöker jag sätta ut dem så tidigt som möjligt på våren, ibland tar jag in dem på nätterna. De flesta brukar överleva. Men egentligen ska man nog ha dem på annat sätt. Dessutom är det inte jättekul med övervintrande pelargoner i flera fönster. Jag har därför begränsat antalet pelargoner, skulle egentligen vilja ha fler men orkar inte med att bara se pelargoner hela vintern och inga andra krukväxter. Idag har jag 20 st. Då är fem av dem "vanliga" pelargoner, har glömt vad de heter, som jag köpte tidigt i våras när det var så varmt och inget annat blommade. De senaste kommer att få komma in till hösten om det finns plats. De andra (ca 15 st) har jag haft i flera år. De flesta av dessa är äldre sorter.
 
Jag har mina pelargoner inne i fönstren hela vintern. Då klipper jag ner dem rejält på hösten och vattnar dem så att de inte torkar ut helt. Sedan försöker jag sätta ut dem så tidigt som möjligt på våren, ibland tar jag in dem på nätterna. De flesta brukar överleva. Men egentligen ska man nog ha dem på annat sätt. Dessutom är det inte jättekul med övervintrande pelargoner i flera fönster. Jag har därför begränsat antalet pelargoner, skulle egentligen vilja ha fler men orkar inte med att bara se pelargoner hela vintern och inga andra krukväxter. Idag har jag 20 st. Då är fem av dem "vanliga" pelargoner, har glömt vad de heter, som jag köpte tidigt i våras när det var så varmt och inget annat blommade. De senaste kommer att få komma in till hösten om det finns plats. De andra (ca 15 st) har jag haft i flera år. De flesta av dessa är äldre sorter.
Vad händer om de får bara stå, överlever de inte då? Jag har inte emot om de blir lite knotiga, men det är ju inte så kul om de står nerklippta eller blir gula. Jag har inget bra ställe och är alldeles för oorganiserad för att ställa undan och ställa fram efter säsong :( Men tycker pelargoner är så himla fina! Skulle vilja ha några vita i fönstret!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 262
Senast: Kildegrei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 004
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp