Pendlingkort

Jag ser mer att bussarna inte funkar lika bra på morgonen som på kvällen. Det i sin tur gör ju att jag har svårt att börja klockan sju på ett jobb där. Det är lite irriterande. Jag har tackat nej till jobb just pga att jag inte kan komma i väg i tid härifrån medan det hade funkat bättre i Nyköping. Ett sommarvikariat rann mig ur händerna pga att man skulle börja jobba kl 6 på morgonen, det var i Eskilstuna, med liknande tid då bussarna inte passade ihop.

Ah jo, ska det vara nåt annat än flexibla kontorstider så är det marigt. Men det är lite samma sak överallt, har en vän som pendlar södertälje -> lite utanför stockholm, och för att kunna börja klockan 7, måste hon åka innan 5 på morgonen.

Visst känns det som kollektivtrafik inte är ett dugg avsedd för arbetspendling, att det är enstaka sträckor för skolbarn och pensionärer som gäller?
 
Det är länsgränserna som är det största problemet, geografin det andra.
Ingen av dessa bekymmer har du i Skåne.
Vad är det för problem med länsgränserna och geografin? Om det nu funkar med Timkort, då funkar det ju som det gör i Skåne, man ...jag tappade ordet just... blippar kortet och så är det klart och man åker? Precis som i Skåne?

Jag har åkt tre gånger till och från Stockholm och köpt direktbiljett av SJ, men själva resorna har inte varit några problem. Bytena har skett smidigt och tågen varit i tid.
 
Självklart inte! Att kämpa med att försörja er är givetvis inte förjävligt gjort "mot" dem. :)
Nej, de har inte många andra alternativ som är bättre, tycker jag.

Aha, så för jävligt är ett ord? Är inte första hands val det också? Jag minns inte alltid.
 
Nej, de har inte många andra alternativ som är bättre, tycker jag.

Aha, så för jävligt är ett ord? Är inte första hands val det också? Jag minns inte alltid.

Jag tror man kan skriva både förjävligt och för jävligt, det blir månne inte exakt samma betydelse men nära nog för att inget ska bli fel. Svordomar stavar jag dock precis som jag känner för - det är liksom en del av poängen med att svära. :angel:

Förstahandsval är nog bara ett ord dock. :)
 
Ah jo, ska det vara nåt annat än flexibla kontorstider så är det marigt. Men det är lite samma sak överallt, har en vän som pendlar södertälje -> lite utanför stockholm, och för att kunna börja klockan 7, måste hon åka innan 5 på morgonen.

Visst känns det som kollektivtrafik inte är ett dugg avsedd för arbetspendling, att det är enstaka sträckor för skolbarn och pensionärer som gäller?
Ja lite så är det. Jag tycker att bussarna går bra här, men för pendlare tidigt på morgonen som ska vidare från Nyköping är det lite svårt ibland. Men för festare på fredag- och lördagskvällar är det gott om bussar. ;) Jag som aldrig festar....
 
Jag tror man kan skriva både förjävligt och för jävligt, det blir månne inte exakt samma betydelse men nära nog för att inget ska bli fel. Svordomar stavar jag dock precis som jag känner för - det är liksom en del av poängen med att svära. :angel:

Förstahandsval är nog bara ett ord dock. :)
Det har jag aldrig tänkt på- att det finns ett fritt sätt att svära, men du har ju en riktig poäng där! :D

Ibland glömmer jag stavning, glömmer ord när jag skriver meningar och byter plats på ord. Har en sådan period nu, ännu värre är det när jag ska skriva på engelska! Då kommer jag inte ens på vad orden heter eller hur de stavas, trots att jag vet det och har haft bra betyg i ämnet och dessutom förstår engelska utmärkt annars. Jag är en analfabet.
 
Det har jag aldrig tänkt på- att det finns ett fritt sätt att svära, men du har ju en riktig poäng där! :D

Ibland glömmer jag stavning, glömmer ord när jag skriver meningar och byter plats på ord. Har en sådan period nu, ännu värre är det när jag ska skriva på engelska! Då kommer jag inte ens på vad orden heter eller hur de stavas, trots att jag vet det och har haft bra betyg i ämnet och dessutom förstår engelska utmärkt annars. Jag är en analfabet.

Jag var väldigt noga med språket förr, men så drabbades jag av afasi och tappade nästan helt förmågan att kommunicera språkligt ett bra tag (det var "peka och låt" som gällde ungefär). Numera går det bra igen men jag har blivit mycket mer avspänd till när det blir fel, men jag tror jag kan förstå din frustration om det är ett problem som dyker upp ibland! Huvudsaken är ju att det går att förstå varandra (och att det går att reda ut om det blir missförstånd), ett och annat tappat ord eller särskrivning lär inte göra någon större skillnad. Det går väldigt bra att läsa din text i alla fall, men vi vet såklart inte hur jobbigt det kanske var att skriva den! ;)
 
Jag var väldigt noga med språket förr, men så drabbades jag av afasi och tappade nästan helt förmågan att kommunicera språkligt ett bra tag (det var "peka och låt" som gällde ungefär). Numera går det bra igen men jag har blivit mycket mer avspänd till när det blir fel, men jag tror jag kan förstå din frustration om det är ett problem som dyker upp ibland! Huvudsaken är ju att det går att förstå varandra (och att det går att reda ut om det blir missförstånd), ett och annat tappat ord eller särskrivning lär inte göra någon större skillnad. Det går väldigt bra att läsa din text i alla fall, men vi vet såklart inte hur jobbigt det kanske var att skriva den! ;)
Jag har alltid försökt vara noga med språket på alla ställen förutom i chatten på FB eller skype, men i övrigt är det viktigt, men jag förstår verkligen att om man har svårt för det så tappar det liksom vikten egentligen. Oftast går det att läsa i alla fall ju. Det är ju inte det viktigaste i livet.

Jag har inget emot att bli rättad när det blir fel, @Anna gör det ibland och det är skitbra! :) Ibland blir det ju kortslutning.

Att skriva ett inlägg på FB innebär att jag måste sudda och ändra och dubbelkolla osv flera gånger innan jag skickar det, samma här men här skriver jag inte så ofta mer. På Twitter är det ju en del engelska och där finns många gånger ordpoliser som hänger upp sig på ett felstavat ord och liknande har jag sett så där är det stooor koncentration och typ ordbok som gäller... Ofta får jag byta hela meningar för att jag inte kan vissa ord (som jag kommer på på kvällen när jag försöker sova ;) ) Det är dock ett medicinskt problem då EPmedicin inte är det bästa för minnet, så problemen började då och även när jag har anfall oftare så dyker det upp. När jag blir arg eller upprörd har jag svårt för att kunna prata vettigt.
 
Du behöver inte be om ursäkt, det är flera månader sedan jag frågade där, nu senast var bara ett konstaterande över det faktum att kundtjänstpersonalen verkade korkad! ;)

Aha! Jag som har dålig koll :o Min dotter jobbar för tillfället på SL och blev förvånad över hur märkligt du blev bemött. Men det är som alltid, vissa jobbar på fel ställe :banghead:
 
Jag tyckte verkligen det var märkligt för det är ju inte svårt att svara på sin egen del, som han som svarade borde kunna lite, och sedan helt enkelt peka på vart jag måste ställa nästa fråga, alternativt faktiskt be mig fråga SJ eller liknande.

"
Tack för att du hör av dig.

Du har frågat om resor mellan Stockholms Södra och Oxelösund.

Oxelösund ligger inte i Stockholms län och SL har inga resor till Oxelösund. Vi kan därför inte svara på din fråga.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt."

Neeeeej, jag vet inte att Oxelösund inte ligger i Stockholms län och att SL inte har resor dit... suck liksom. :D
 
Jag tyckte verkligen det var märkligt för det är ju inte svårt att svara på sin egen del, som han som svarade borde kunna lite, och sedan helt enkelt peka på vart jag måste ställa nästa fråga, alternativt faktiskt be mig fråga SJ eller liknande.

"
Tack för att du hör av dig.

Du har frågat om resor mellan Stockholms Södra och Oxelösund.

Oxelösund ligger inte i Stockholms län och SL har inga resor till Oxelösund. Vi kan därför inte svara på din fråga.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt."

Neeeeej, jag vet inte att Oxelösund inte ligger i Stockholms län och att SL inte har resor dit... suck liksom. :D

Men alltså :rofl: :rofl: :rofl: vilket svar! Om du orkar så kontakta chefen, hen som svarade blir nog inte så långvarig där har jag en känsla av.
 
Men alltså :rofl: :rofl: :rofl: vilket svar! Om du orkar så kontakta chefen, hen som svarade blir nog inte så långvarig där har jag en känsla av.
Antingen så trodde kanske han att jag verkligen var så dum att jg trodde Oxelösund var Stockholm så att han svarade så knäppt pga det eller så lever han kanske i en liten bubbla inne i sitt eget lilla Stockholm och har missat att det finns människor som vill pendla ut och in ur/till staden :D

Hur vet jag vem chefen är? Jag kan ju skicka hans svar till honom och berätta att svaret på mina frågor fick jag av medlemmarna på ett internetforum och inte av en av hans anställda :D
 
Man använder väl kortet på samma vis man gör i Skåne? Det var det jag funderade över, att det borde ju gå att ha ett kort som gäller på båda ställen, för i så fall ser jag inte var det skulle vara problem. :) Egentligen inte heller med två kort, bara jag vet var jag skulle kunna köpa dem.
Jag bara laddade och blippade kortet i en automat. Jag åkte Stockholm, Västerås, Eskilstuna och tillbaka till Stockholm igen.
 
Antingen så trodde kanske han att jag verkligen var så dum att jg trodde Oxelösund var Stockholm så att han svarade så knäppt pga det eller så lever han kanske i en liten bubbla inne i sitt eget lilla Stockholm och har missat att det finns människor som vill pendla ut och in ur/till staden :D

Hur vet jag vem chefen är? Jag kan ju skicka hans svar till honom och berätta att svaret på mina frågor fick jag av medlemmarna på ett internetforum och inte av en av hans anställda :D

Grejen är att de som jobbar på kundtjänst hos SL sitter i Linköping ;) Så det borde han vara medveten om! Med tanke på hur många frågor om allt mellan himmel och jord de får på sådana ställen så borde hen inte vara ovan vid sådana frågor utan borde gett dig ett mycket bättre svar.

Om du går in här; https://sl.se/sv/kundservice/ och ber någon chef att återkoppla till dig angående klagomål så borde du få tag i någon.
 
Grejen är att de som jobbar på kundtjänst hos SL sitter i Linköping ;) Så det borde han vara medveten om! Med tanke på hur många frågor om allt mellan himmel och jord de får på sådana ställen så borde hen inte vara ovan vid sådana frågor utan borde gett dig ett mycket bättre svar.

Om du går in här; https://sl.se/sv/kundservice/ och ber någon chef att återkoppla till dig angående klagomål så borde du få tag i någon.
Visste inte att de satt där, men tänkte också så att det borde ju inte vara en ovanlig fråga, speciellt inte när det gäller Stockholm.

Tack, jag ska göra det! :)
 
Jag bara laddade och blippade kortet i en automat. Jag åkte Stockholm, Västerås, Eskilstuna och tillbaka till Stockholm igen.
Som jag när jag åkte Oxelösund-Nyköping-Flemingsberg-Stockholm Södra. Och hem igen. :)
Jag märkte liksom inte av att jag kommit över någon länsgräns. Förutom att jag såg att det var röda och blå bussar i Stockholm och gröna i Sörmland. :D Och helt klart fler hus! :D
 
Ett kort som gäller för tåg + ett län går ju bra. Ex tåg stockholm <-> nyköping + länskort sörmland.
Man kan också köpa tåg stockholm <-> nyköping + stockholms län (tunnelbana etc) på ett kort.
Men sist jag ville ha alla tre, så gick det inte utan det var bara att välja vilket kort som blex extra.

Jag tror jag valde till slut att ha alla tre separat, för då fick jag tågkortet på en uråldrig pappersbiljett (!) , det blev dyrare, men tack vare det så kunde jag boka sittplats. Tror dock att det inte går längre.
Det räddade mig från att stå hela vägen hem på tåget många gånger dock.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 935
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp