Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Ja, det tillhör ett modernt samhälle att rehabilitera människor. Jag tycker att det är grymt skrämmande människosyn att ha den där "släng bort nyckeln"-mentaliteten. Eller ännu naivare; vi släpper ut dem efter 10 år, bara de inte fått ha nån kontakt med omvärlden under tiden. Snacka om återfallsrisker och problem.

Men om det inte går att rehabilitera då? Är inte det mer skrämmande?
 
Det är ju svårt att isolera sig. Men jag pratar om dömda pedofiler som HAR utsatt barn.

Ja. De har ju fått sitt straff. Straffet ska på bästa sätt användas för att rehabilitera människan till ett icke-kriminellt liv och även skydda samhället, både under och efter strafftiden. Då ingår permissioner som ett verktyg för att uppnå bästa effekt. Varför skulle man sluta att använda de mest effektiva verktygen? Vill du höja återfallsfrekvensen bara för att vissa minsann ska få sitt straff?

Jag hänger inte med vad som är målet. Jag är allergisk mot hojtandet för högre straff, när det inte finns något annat motiv än hämnd och populistiska utsagor av SD-typen "nog borde det vara så, nog måste de sitta inne längre".

Berätta gärna vad som är målet.
 
Ja. De har ju fått sitt straff. Straffet ska på bästa sätt användas för att rehabilitera människan till ett icke-kriminellt liv och även skydda samhället, både under och efter strafftiden. Då ingår permissioner som ett verktyg för att uppnå bästa effekt. Varför skulle man sluta att använda de mest effektiva verktygen? Vill du höja återfallsfrekvensen bara för att vissa minsann ska få sitt straff?

Jag hänger inte med vad som är målet. Jag är allergisk mot hojtandet för högre straff, när det inte finns något annat motiv än hämnd och populistiska utsagor av SD-typen "nog borde det vara så, nog måste de sitta inne längre".

Berätta gärna vad som är målet.

Instämmer. Ser man på USA så är långa straff/dödsstraff inte speciellt effektiva att få ner brottsligheten.
 
Ja. De har ju fått sitt straff. Straffet ska på bästa sätt användas för att rehabilitera människan till ett icke-kriminellt liv och även skydda samhället, både under och efter strafftiden. Då ingår permissioner som ett verktyg för att uppnå bästa effekt. Varför skulle man sluta att använda de mest effektiva verktygen? Vill du höja återfallsfrekvensen bara för att vissa minsann ska få sitt straff?

Jag hänger inte med vad som är målet. Jag är allergisk mot hojtandet för högre straff, när det inte finns något annat motiv än hämnd och populistiska utsagor av SD-typen "nog borde det vara så, nog måste de sitta inne längre".

Berätta gärna vad som är målet.

Jag anser att pedofiler inte kan bli frisk och borde hållas inlåsta. Pedofiler tänder på barn och det kan ingen ändra på!
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp