Bukefalos 28 år!

Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Den som inte är dömd till livstids fängelse behöver ju permissionerna för att kunna återgå till ett normalt liv efter avtjänat straff. Jag tycker inte att mord per automatik ska ge livstid. För övrigt anser jag nog att alla icke dömda personer utgör ett större hot än de dömda. De är ju jättemånga - och får gå helt fria!
 
Så du skulle tycka att det är helt ok att bo granne med en pedofil?

Helt ärligt nu, utan tillstymmelse till överdrift: tanken på att bo granne med någon med din inställning till människor, samhället och beprövad kunskap ger mig stort obehag! Jag blir faktiskt smått rädd för dig, men jag lugnar mig med antagandet att du förmodligen inte är våldsam i alla fall...

Det är nog ingen bra idé att avgöra vilka som fritt får röra sig i samhället baserat på vilka som kan uppfattas som obehagliga/skrämmande/frånstötande av sina eventuella grannar?
 
Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!!:rage: öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!

Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?
Nej. Nu har jag bara skummat igenom svaren men jag går motfalls här. Dessutom tycker jag att det ska vara längre straff för den som begår sådana grymma brott. Tycker inte det är OK att få straffet förkortat och komma ut efter ett par år. Var offrets liv inte värt mer, liksom? Längre fängelsestraff kanske inte avskräcker, men det gör inte kortare heller.
 
Spontant känner jag att mördare, våldtäktsmän oavsett vuxen/barn inte borde få släppas ut någonsin igen. Knappt för deras egna begravning. Har ingen statistik kring hur de ev kan falla tillbaka i samma mönster igen men krasst sett är det inget friskt beteende och har man gjort så hemska saker får man stå sitt kast helt enkelt. Säkert många som tycker jag är trångsynt och tänker knasigt, men det är en åsikt jag inte tror jag kan rubba helt enkelt
 
@Mussea som sagt är fängelset ingen hämndanstalt. Har du någon koll på vad som görs i fängelsen, vad deras mål är? Eller hur forskningen ser ut gällande brott/straff?
Tyvärr har jag inte det och borde väl därför inte svarat i denna tråden. Svarade utifrån min spontana reaktion. Tex när man läser om ett sådant hemskt brott, och läser att den dömde får ett par år... Som sagt tycker jag inte det är OK. Antar att de flesta vet skillnaden mellan rätt och fel även innan de begår brott.
 
Nej. Nu har jag bara skummat igenom svaren men jag går motfalls här. Dessutom tycker jag att det ska vara längre straff för den som begår sådana grymma brott. Tycker inte det är OK att få straffet förkortat och komma ut efter ett par år. Var offrets liv inte värt mer, liksom? Längre fängelsestraff kanske inte avskräcker, men det gör inte kortare heller.

Du tycker alltså att straff är lika med hämd? Det är inte riktigt så rättsystemet fungerar. Isåfall skulle vi kunna gå tillbaka till att familjen till en mördad har rätt att hämnas. Det känns inte så rättssäkert eller hur?
 
Jag vet! Vi kan kasta stenar på dem! Stora, vassa stenar på pedofiler, och lite mindre, runda stenar på snattare.:up:


Jag tycker det är så konstigt att medge att man inte har en aning om hur saker ligger till, men ens spontana reaktion är hämnd. Man vill dock inte lära sig eller tänka efter, utan är helt nöjd med sin åsikt.

Lite som mitt hattexempel. Jag har hört att folk säger att hattanvändare inte är farliga, men jag bara tycker det ändå. Jag anser ändå att de ska spärras in, för jag orkar inte lyssna på andra eller lära mig något nytt.
 
Spontant känner jag att mördare, våldtäktsmän oavsett vuxen/barn inte borde få släppas ut någonsin igen. Knappt för deras egna begravning. Har ingen statistik kring hur de ev kan falla tillbaka i samma mönster igen men krasst sett är det inget friskt beteende och har man gjort så hemska saker får man stå sitt kast helt enkelt. Säkert många som tycker jag är trångsynt och tänker knasigt, men det är en åsikt jag inte tror jag kan rubba helt enkelt

Men det är ju vad DU tycker! Vårt rättssystem är underbyggt av av statistik och forskning och är i ständig förändring för att uppnå önskvärda resultat. Att sitt och tycka är så långt ifrån rättssäkert (eller rättvist!) man kan komma.
 
Du tycker alltså att straff är lika med hämd? Det är inte riktigt så rättsystemet fungerar. Isåfall skulle vi kunna gå tillbaka till att familjen till en mördad har rätt att hämnas. Det känns inte så rättssäkert eller hur?
Har man begått ett sådant brott tycker jag att man ska i fängelse, ja. Om ni sedan kallar det hämnd eller inte. Vad ska man göra istället för fängelse då? Låta dem som mördat gå fri fortast möjligt så att man inte hämnas?
 
Senast ändrad:
Du tycker alltså att straff är lika med hämd? Det är inte riktigt så
rättsystemet fungerar.
Isåfall skulle vi kunna gå
tillbaka till att familjen till
en mördad har rätt att
hämnas. Det känns inte så
rättssäkert eller hur?[/
QUOTE]
Men varför ska man få fängelsestraff då? Straffet ser jag som en sorts hämnd.
 
@athena_arabians Förstår inte riktigt vad du menar eller vart du vill komma? :confused: TS undrade vad man ansåg om det hela, svarade hur jag kände, att det inte ser ut så i samhället vet vi nog allihopa
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp