Permission för dömda mördare/sexbrottslingar

Sedan måste jag tillstå att jag skulle gärna se en revidering vad det gäller straff o fångvård.
1 Den som avtjänar ett straff ska vara fråntagen sin rösträtt tills straffet är avtjänat
2 Den som håller sig undan rättvisan ska vara fråntagen all rätt till samhällsservice o pensioner tills straffet är avtjänat oavsett tidslängd. Exempelvis, någon drar iväg med ett skattebedrägeri, döms men försvinner. Dyker upp 20 år senare och behöver svensk sjukvård, Vilket han naturligtvis ska nekas till
3 Straffrabatter ska omedelbart avskaffas
4 Döms någon till vård, ska detta inte vara en genväg ut i samhället.
 
De som tycker att mitt tänk är trångsynt eller att det är "svart eller vitt" får göra det, jag har barn, och att dömda pedofiler/mördare ska ut i samhället igen skrämmer mig. Tror ingen barnfamilj vill bo granne med en dömd pedofil.
 
De som tycker att mitt tänk är trångsynt eller att det är "svart eller vitt" får göra det, jag har barn, och att dömda pedofiler/mördare ska ut i samhället igen skrämmer mig. Tror ingen barnfamilj vill bo granne med en dömd pedofil.

Skulle du ha samma inställning om något av dina barn visade sig vara pedofil? Det är ofta alltför lätt att skrika om längre/hårdare straff när det inte rör någon närstående.
 
De som tycker att mitt tänk är trångsynt eller att det är "svart eller vitt" får göra det, jag har barn, och att dömda pedofiler/mördare ska ut i samhället igen skrämmer mig. Tror ingen barnfamilj vill bo granne med en dömd pedofil.
Men alltså, det kanske du redan gör? Sådant kan man ju inte veta. Och vore det jag skulle jag ju 100 gånger hellre vilja att den förbrytaren i så fall har genomfört en lyckad rehabilitering och utslussning i samhället (bl.a. med hjälp av permissioner) än suttit inspärrad i åtta år utan kontakt med omvärlden... Ur återfallssynpunkt då menar jag.
 
Men alltså, det kanske du redan gör? Sådant kan man ju inte veta. Och vore det jag skulle jag ju 100 gånger hellre vilja att den förbrytaren i så fall har genomfört en lyckad rehabilitering och utslussning i samhället (bl.a. med hjälp av permissioner) än suttit inspärrad i åtta år utan kontakt med omvärlden... Ur återfallssynpunkt då menar jag.

Sedan är det ju så att alla pedofiler inte begått något brott. Att vara pedofil är inte olagligt så länge man inte agerar ut sin böjelse.

Det har ju varit reportage om män som känt sig dragna till barn, vet att det är fel och varit helt förtvivlade när de tillslut sökt hjälp. De hade i de fallen inte begått något brott för de visste att det var fel.

http://www.svt.se/ug/svart-att-fa-forebyggande-hjalp-for-pedofiler

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/13/pedofil-men-ingen-forovare

http://mfaa.abo.fi/?article=forskare-vill-varda-pedofiler
 
De som tycker att mitt tänk är trångsynt eller att det är "svart eller vitt" får göra det, jag har barn, och att dömda pedofiler/mördare ska ut i samhället igen skrämmer mig. Tror ingen barnfamilj vill bo granne med en dömd pedofil.

Jag har också barn och min inställning är långt ifrån din.
Bara för att man har barn så är tycker jag inte att det är frikort för att vara trångsynt.
 
Skulle du ha samma inställning om något av dina barn visade sig vara pedofil? Det är ofta
alltför lätt att skrika om
längre/hårdare straff när
det inte rör någon
närstående.

Jag tror inte att man kan bli frisk om man är pedofil. Om mitt barn var dömd pedofil/mördare så skulle inte jag vilja att han/hon kom ut och utsatte något annat barn.
 
Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!!:rage: öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!

Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?
Vad tycker du de ska göra då? Bunta ihop dem och slå ihjäl dem? Införa dödsstraff som i USA? Hur inhuman får man vara?
Så ja, de har rätt till sina permissioner. Däremot finns det vissa individer som aldrig kan släppas ut, men de är ytterst ytterst få.
 
Statistiskt sett är det förresten större sannolikhet att en närstående person antastar barn, än att en främling gör det.

Ja det är det. Spelar ingen roll om det är "morbror" som är pedofil, skulle inte vilja bo nära honom när han släpps fri och anses vara frisk.
 
Ja det är det. Spelar ingen roll om det är "morbror" som är pedofil, skulle inte vilja bo nära honom när han släpps fri och anses vara frisk.
Okej. Men att umgås med "morbror" innan han har blivit dömd för något är okej? Teoretiskt sett skulle han ju kunna våldta dina barn.
 
Min åsikt är att det INTE ska tillåtas! Är man dömd för så grova brott så ska man sitta av tiden/behandlingen (om man ens ska bli frisläppt)och inte "belönas" med permission. Förstår inte varför och hur en dömd brottsling som mördat och våldtagit ett BARN!!!:rage: öht ska ut i friheten och te x gå på resturang, affärer och få möjligheten att ens titta på barn?!?!! Jag tycker det är skrämmande! Jag förstår inte,verkligen INTE!!

Så, vad anser ni om det? Tycker ni det är rätt med den friheten?

Ja, det tillhör ett modernt samhälle att rehabilitera människor. Jag tycker att det är grymt skrämmande människosyn att ha den där "släng bort nyckeln"-mentaliteten. Eller ännu naivare; vi släpper ut dem efter 10 år, bara de inte fått ha nån kontakt med omvärlden under tiden. Snacka om återfallsrisker och problem.
 

Liknande trådar

Äldre Såg på Facebook någon som länkat till en sida där en pedofil med namn, personnummer och bild samt citat från domen han fått för att ha...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp