Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Är det något som inte syns på utsidan så är det väl självskadebeteende om något, jag ser då inte frisk ut om jag har sjukdomar som halsfluss osv, jag ser för bedrövlig ut då. Så nej, jag pratar verkligen inte om självskadebeteende.

I samhället så har man ju uppenbart tur då om man ser lika hälsosam ut oavsett hur kroppen mår då man ju slipper frågor om ens mående.

Om man bedömer människan så bedömer man människan som person och det kan man aldrig göra beroende på utseende.

Och häromkring, min erfarenhet av folks utseende så är det inte att dom i friska hälsosamma fall ser glåmiga och hålögda ut. Någon som sköter om sig själv och får i sig allting den ska få i sej osv vad gäller näring och sover tillräckligt och inte stressar, en sådan person ser sällan glåmig och hålögd ut.

Och det handlar inte om sjukdomsinsikter eller inte, det handlar om ofta hur man är van att se sig själv, hur många ens är medvetna om sin livsstil och hur den påverkar kroppen? Är det verkligen så att dom flesta lever hälsosamma liv när det gäller stress och sömn och näring osv? Jag tror inte det, dock är det väl kanske lätt att tro då att det är "normalt" att se glåmig och hålögd ut utan smink. För mig är det ett tecken på att någonting är fel. Allt märks ju inte av fören det gått för långt.
Nej självskadebeteenden behöver verkligen inte synas utanpå.

Varför skulle det vara tur att inte bli tagen på allvar varken hos vården eller i övrigt? Att bli sedd som simulant är inget jag tycker är kul iallafall.

Som sagt, människor kan se ut precis hur som helst även när de är friska. Det som du ser som friskhetstecken är inget som finns naturligt hos alla. Du måste väl inse att människor är olika? Alla är inte stöpta i samma form.

Hur medvetna människor är generellt kan jag inte svara på. Det jag vet är att alla inte är stöpta i samma form och att vi kan se väldigt olika ut trots exakt samma hälsostatus. Det du ser som tecken på att något är fel kan precis lika gärna vara en persons helt naturliga utseende och jag tycker faktiskt att det är ganska otrevligt att insinuera att de är sjuka och lever ohälsosamt fast de inte fattar det själva.

Jag har nära som alltid, hela livet, har haft mörka ringar under ögonen. Hon har levt sunt och varit frisk hela livet. Det här mörka ringarna under ögonen har också gått i arv från generation till generation (främst hos kvinnor, jag känner fyra generationer av dem) och är inget sjukligt överhuvudtaget.
 
Fast jag gissar att de som opererar sig inte gör det istället för frisör, hudvård och smink, utan gör det utöver detta. Alla summor som läggs på utseende utöver någon slags "normalnivå" talar för att personen är mer intresserad av sitt utseende än medelsvensson.

Nja, jag skulle nog inte anta att dessa personer skulle vara mer utseendefixerade än andra. De jag känner som gjort någon form av skönhetsoperation utmärker sig inte mer än någon annan.

Själv har jag gjort en op och jag går aldrig till frisören, klipper själv håret med kökssaxen :D, sminkar mig inte, går runt i mjukisbyxor och drar som mest borsten genom håret innan jag lämnar hemmet. Inte en chans att någon som såg mig skulle kalla mig utseendefixerad :rofl:
 
Ah du menar att om man missar på femininiteten är just sminkbiten det folk kommenterar. Eftersom det är svårt att säga att det inte är feminint med byxor och skjorta. Eller att gå rakt fram eller har kort hår. Eftersom man kan vara tokfeminin i fjällrävenbyxor med skogshuggarskjorta och kort hår.

Jo jag förstår! Mycket intressant poäng/tanke.

Lättare att säga -men var är sminket duh? istället för -du går fel! Vicka på ändan o skaka bysten vassegod.

(Haha jag har blivit berömd för min fantastiska pondus av flera män en gång i livet. Skulle skådespela krigisk och hade övat på -"manlig gång" bakom en väninnas pojkvän. Direkt succé på respekt. De visste inte ens själva varför de tyckte att jag hade pondus plötsligt. Skämmes typ.)
Ja, vid närmare eftertanke och mothugg, lutar jag åt att det är vad jag menar. Sen finns det ju fler saker än frånvaro av smink som "går" att kommentera, utan att behöva säga "vicka på ändan och skaka bysten", men ändå. Något åt det hållet menar jag.

Vilket betyder att om den helt osminkade kvinnan i övrigt gestaltar normativ feminitet på ett invändningsfritt sätt, så är det nog troligt att ingen kommenterar frånvaron av smink. (Denna tolkning gör också diskussionen i tråden begriplig, i alla fall för mig.)
 
Liknande åsikter går hitta även när det gäller kirurgi. På samma sätt som man kan göra naturliga sminkningar kan man göra naturliga kosmetiska operationer som strävar efter att återställa kvinnor till den "autentiska" bilden av kvinna som de av någon anledning inte lever upp till av naturen. Platta bröst som görs lite större för att personen ska se ut och känna sig som "en riktig kvinna" är ett klassiskt exempel på hur kosmetisk kirurgi kan beskrivas som en teknik för att skapa autenticitet när det i själva verket handlar om konstruktionen av kvinnlighet som idé och norm. I sin högst naturliga form kan man bedömas som sådant som okvinnlig respektive sjuk eller trött, eftersom förväntningarna ligger någon annanstans.

Ja precis. Fine, var och en får såklart vilja se ut hur den vill. Men det blir så fel när något som inte är naturligt helt plötsligt anses vara så en ska se ut. Kvinnlighet är ju något som inte enbart sitter i kropp och utseende. Det är nog olika för alla vad kvinnlighet faktiskt är.
Men håller med dig!
 
(Haha jag har blivit berömd för min fantastiska pondus av flera män en gång i livet. Skulle skådespela krigisk och hade övat på -"manlig gång" bakom en väninnas pojkvän. Direkt succé på respekt. De visste inte ens själva varför de tyckte att jag hade pondus plötsligt. Skämmes typ.)
Det här sista är för övrigt så jäkla bra, eller "bra", att jag saknar ord. Precis. Precis där är det. Och pondus. Tillåt mig gissa att en del av männen inte direkt hade det överst på sin lista över attraktiva egenskaper hos kvinnor. :p Men ändå liksom gillade det, i sammanhanget.
 
Jag tycker det är tråkigt att anse att det är normalt att se sjuk ut och försöka få det till att det är så som är naturligt att se ut. Då är det illa i samhället om det blir så att det är det normala att se hålögd och glåmig ut. Som jag trodde när jag var sjuk också iofs, då tyckte jag att alla är väl såhär bleka och genomskinliga och hålögda, det är väl inte något konstigt alls. Men då var det ju en mer sjuk hjärna som talade också och normaliserade mitt sjuka utseende.

Det bör inte gå under "naturligt" att se ut som att man inte mår bra. Jag har för övrigt sällan träffat på människor som ser ut så när dom faktiskt är friska och mår bra och har bra sömn osv och är tillfreds med livet och inte stressar halvt ihjäl sig.

Men det är väl ett tecken på att samhället är galet, när det "naturliga" blir ett glåmigt och "sjukt" utseende.

Och jag har överhuvudtaget inte skrivit någonting om hur du ser ut. Jag har inte ens sett dig faktiskt. Eller så vet inte du vad jag menar när jag skriver "glåmig, blek och hålögd".

Och ärligt talat, tror du på riktigt att man inte kan avgöra hur någon sköter om sig själv genom det naturliga utseendet? Det är faktiskt en väldigt bra grej att gå efter hur kroppen mår. Antar att det står det av en anledning i mina journaler på akuten hur jag såg ut när jag kommit in när jag behandlade kroppen som värst och det var näringsbrister hit och dit. Men dom kanske bara skriver sådant för att dom är utseendefixerade?

Fast när jag går osminkad så väljer jag inte att se sjuk ut. Jag väljer inte att se ut på något speciellt sätt alls utan jag är bara mig själv. Helt naturell. Inga filter. Att sen folk dömer mig efter mitt utseende är förjävla tråkigt.

Allt är inte lika för alla. Vi är individer och bara för att du känner en sak så betyder inte det att andra känner likadant.

Det är snarare galet när samhället anser att en ska behöva sminka sig och täcka över ens naturliga utseende för att anses vara friska. Inte undra på att så många, främst unga tjejer skulle jag tro, har komplex över sitt utseende.

Nej, du har inte skrivit om hur jag ser ut. Men jag svarade på det du skrev eftersom jag stämmer in på din beskrivning av ett "sjukt och ohälsosamt utseende". För så ser jag ut när jag inte sminkar mig. Oavsett hur frisk eller sjuk jag är. Oavsett hur glad eller ledsen jag är.
Sen är det väl såklart att om jag ligger nerbäddad med feber en vecka så ser jag ännu mer blek och trött ut. Men jo, jag är blek och glåmig och har ett trött utseende när jag inte sminkar mig.

Och nej, en kan inte avgöra hur någon mår genom att gå efter hens utseende.
Det är ju en himla skillnad på din beskrivning om hur du såg ut när du behandlade din kropp som värst och på en persons naturliga utseende. Menar du att du alltså kan se hur en person mår (både fysiskt och psykiskt) genom hens utseende? Cool förmåga!
 
Eftersom inlägg plockats bort vill jag bara upprepa att jag inte är avundsjuk på pumpade läppar och eftersom inlägget jag skrev och hävdade motsatsen är borta men inlägget med min citering fått ligga kvar så vill jag ha det noterat att jag är nöjd med mina egna.
 
Eftersom inlägg plockats bort vill jag bara upprepa att jag inte är avundsjuk på pumpade läppar och eftersom inlägget jag skrev och hävdade motsatsen är borta men inlägget med min citering fått ligga kvar så vill jag ha det noterat att jag är nöjd med mina egna.
Härligt! Och jag tycker fortfarande att operera vare sig bröst, lår eller fitta inte är utseendefixerat. Eftersom det inte verkade gå fram menar jag.


Side note, kuriosa typ. Om ens läkare gör "pumpade" läppar är hen väldigt oseriös och någon man ska passa sig för. Min läkare skulle aldrig göra det, han nekar alla som har den önskningen.
 
Men det är jag ju inte och det är ju bara positivt? :)
Hur kan det ses som negativt att vara nöjd med en specifik kroppsdel så som jag föddes med den? Det är enligt mig rätt befriande. Sen inte sagt att det finns annat jag är mindre nöjd med, tex min platta rumpa. Men jag är inte så missnöjd att jag ens funderat på implantat utan den är som den är.

Nej såklart det har du rätt i, det är jättebra :) men bara för att en ändrar på något behöver det ju inte betyda att en är missnöjd. Talar bara för mig själv då men ta tex mina läppar. De var (är, fillers är ju inget permanent) jättefina, men med 1 ml filler (alltså sjukt lite) är de perfekta (OBS i mina ögon, vad andra tycker är ju irrelevant och jag tänker inte på hur andras läppar ser ut heller). Jag tycker fillers är skitkul, men skulle jag tex inte kunna/inte ha råd/inte hitta ngn bra fillersläkare i framtiden så är det ingen biggie. Det är en kul grej mer än ett måste, för mig finns såklart andra som känner på annat sätt.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska ha perfekt istället för att nöja sig med jättebra osv blabla men det känns filosofiskt.
 
Fast när jag går osminkad så väljer jag inte att se sjuk ut. Jag väljer inte att se ut på något speciellt sätt alls utan jag är bara mig själv. Helt naturell. Inga filter. Att sen folk dömer mig efter mitt utseende är förjävla tråkigt.
Du verkar inte förstå alls vad jag skriver, alla som inte sminkar sig ser inte per automatik sjuka ut, och alla som går ut utan smink oavsett utseende väljer inte att aktivt gå ut utan smink utan helt enkelt bara går för att man känner för att inte sminka sig den dagen. Inget mer med det liksom. Och vadå dömer dig, folk får faktiskt tycka och ha en åsikt vad dom tycker är snyggt eller fult eller ohälsosamt osv, dock behöver man inte säga det till dom. Dom flesta bryr sig säkerligen inte ens, jag tänker sällan på hur någon ser ut överhuvudtaget.
Allt är inte lika för alla. Vi är individer och bara för att du känner en sak så betyder inte det att andra känner likadant.
Vad är det jag känner?
Det är snarare galet när samhället anser att en ska behöva sminka sig och täcka över ens naturliga utseende för att anses vara friska. Inte undra på att så många, främst unga tjejer skulle jag tro, har komplex över sitt utseende.
Igen då så verkar du inte alls läsa vad jag skriver, jag har inte skrivit någonstans att någon måste sminka sig om den inte ser helt fräsch ut varje dag. Det är helt upp till var och en, men jag tycker inte det är fel på något sätt om man inte ser fräsch ut någon dag att vilja sminka sig så man ser hälsosam ut iallafall. Att vilja se hälsosam ut är bara sunt.
Nej, du har inte skrivit om hur jag ser ut. Men jag svarade på det du skrev eftersom jag stämmer in på din beskrivning av ett "sjukt och ohälsosamt utseende". För så ser jag ut när jag inte sminkar mig. Oavsett hur frisk eller sjuk jag är. Oavsett hur glad eller ledsen jag är.
Sen är det väl såklart att om jag ligger nerbäddad med feber en vecka så ser jag ännu mer blek och trött ut. Men jo, jag är blek och glåmig och har ett trött utseende när jag inte sminkar mig.
Alla hanterar saker och ting olika när det gäller utseende, dom jag känner som sett ut så har förändrats när dom väl börjar tänka på vad dom äter och hur och allt sånt här. Sen påverkar många saker hur man ser ut som man kanske inte kan göra så mycket åt. Jag kommer ändå aldrig se på en glåmig hålögd genomskinligt blek människa som en frisk och sund person. Sen lägger jag inte någon vidare värdering i det.
Och nej, en kan inte avgöra hur någon mår genom att gå efter hens utseende.
Det är ju en himla skillnad på din beskrivning om hur du såg ut när du behandlade din kropp som värst och på en persons naturliga utseende. Menar du att du alltså kan se hur en person mår (både fysiskt och psykiskt) genom hens utseende? Cool förmåga!
Återigen läser du inte, man ska inte och kan inte enbart gå efter utseendet när det gäller huruvida kroppen är hälsosam eller inte, men det är en bra riktlinje. Jag hade blivit grymt bekymrad om ingen la märke till min förändring eller inte brydde sig om när jag började se mindre hälsosam ut.

Jag hade blivit ännu mer bekymrad om någon påstod när jag slarvar med näring osv och någon sa att jag ser naturlig och hälsosam ut. Snacka om skev uppfattning om vad som ser friskt ut. Glåmig och hålögd kommer jag aldrig tycka se fräscht och friskt ut. Men klart att man kan bli sådan att man tycker att så som man själv ser ut, det är det naturliga och det är klart man vill försvara det..antar jag. Jag försvarade också mitt utseende när jag såg ut så, förstod inte vad folk menade fören min kropp faktiskt började må bra.
 
Senast ändrad:
Om det nu är så som en vill påstå att det inte alls går att se hur någon kan tänkas må genom utseendet, oavsett hur den ser ut, varför ens bryr sig folk om att kommentera "för smala" för "utseendefixerade" osv om allt ändå går ut på att se ut efter sitt eget ideal. Om någon tycker att det är naturligt med oproportionerligt stora bröst, och tycker den att det ser naturligt ut, så påverkar den ju heller inte utseendefixeringen då den personen bara gör något den tycker passar in i den egna bilden av sej själv.

Man driver bara på utseendefixeringen i samhället om man ändrar sig mot sin egen vilja för att efterlikna ett ideal som man kanske inte ens tycker är särskilt snyggt men man gör det för att passa in.

Att driva idealet åt andra hållet och börja påstå att hålögt, glåmig och genomskinligt blek är något naturligt så blir det väldigt illa tillslut, där kan man prata om problem genom att förespråka "naturligt" utseende, få folk att inte reagera alls på kroppens signaler och intala sig att det minsann är naturligt att se glåmig och hålögd ut.

Hellre då att folk är mer intresserade av sitt utseende så att dom kanske faktiskt gör något åt det kroppen faktiskt säger till om istället för att acceptera alla symptom som näringsbrister och stress osv ger.
 
Att driva idealet åt andra hållet och börja påstå att hålögt, glåmig och genomskinligt blek är något naturligt så blir det väldigt illa tillslut, där kan man prata om problem genom att förespråka "naturligt" utseende, få folk att inte reagera alls på kroppens signaler och intala sig att det minsann är naturligt att se glåmig och hålögd ut.

Hellre då att folk är mer intresserade av sitt utseende så att dom kanske faktiskt gör något åt det kroppen faktiskt säger till om istället för att acceptera alla symptom som näringsbrister och stress osv ger.
Är det så svårt för dig att fatta att vissa av oss ÄR bleka och glåmiga och fullt friska?
Det beror liksom på hudtypen. Min hud är i stort sett genomskinlig. Det är inget som jag kan påverka.
 
Är det så svårt för dig att fatta att vissa av oss ÄR bleka och glåmiga och fullt friska?
Det beror liksom på hudtypen. Min hud är i stort sett genomskinlig. Det är inget som jag kan påverka.
Alltså, jag är inte fullt lika rödhårig som resten av kvinnorna i min familj men jag har liknade hud. Spacklar Jag mig inte så har jag mörka ringar under ögonen. Så är det bara. Solar Jag mig så bränner jag mig.
Så du tycker att vi har näringsbrist och bör sminka oss för att se "fräscha" ut?
Skärp dig! Folk ser olika ut helt enkelt.
 
Du verkar inte förstå alls vad jag skriver, alla som inte sminkar sig ser inte per automatik sjuka ut, och alla som går ut utan smink oavsett utseende väljer inte att aktivt gå ut utan smink utan helt enkelt bara går för att man känner för att inte sminka sig den dagen. Inget mer med det liksom. Och vadå dömer dig, folk får faktiskt tycka och ha en åsikt vad dom tycker är snyggt eller fult eller ohälsosamt osv, dock behöver man inte säga det till dom. Dom flesta bryr sig säkerligen inte ens, jag tänker sällan på hur någon ser ut överhuvudtaget.

Jodå, jag hör vad du säger men jag håller inte med. Jag har aldrig sagt att folk inte får tycka vad dom vill eller ha en egen åsikt. Men att tycka att någon ser hälsosam eller ohälsosam ut är bara konstigt. Nej, dom flesta orkar nog inte bry sig om hur andra ser ut eftersom alla är så upptagna med att oroa sig att andra ska bry sig, så en hinner inte tänka på sin omgivning.

Vad är det jag känner?

Jag menar tycker. Känner, uppfattar.

Igen då så verkar du inte alls läsa vad jag skriver, jag har inte skrivit någonstans att någon måste sminka sig om den inte ser helt fräsch ut varje dag. Det är helt upp till var och en, men jag tycker inte det är fel på något sätt om man inte ser fräsch ut någon dag att vilja sminka sig så man ser hälsosam ut iallafall. Att vilja se hälsosam ut är bara sunt.

Jodå, jag läser. Men jag håller inte med. Jag har inte heller sagt att du har skrivit att en måste sminka sig om den enligt dig inte ser fräsch ut.
Nej, det är inte fel att vilja sminka sig. Jag dömer ingen, jag sminkar mig själv till och från och som jag skrivit tidigare i tråden så har jag haft enormt svårt att visa mig utanför hemmet osminkad. Just för att jag har ett enligt dig "ohälsosamt utseende". Jag är blek och har genomskinlig hud. Rödfläckig och finnig och knottrig hud i perioder. Så har jag sett ut i hela mitt liv minus finnarna. Oavsett hur frisk eller sjuk jag varit.
Så jag fattar att folk (jag) väljer att sminka sig för att helt enkelt se "fräschare och piggare" ut. Då slipper en få kommentarer som "du ser väldigt hängig och sliten ut" och liknande.

Tro mig. Jag vill inget hellre än att ha en jämn hudton, inte vara blek och genomskinlig året runt. Men jag har också börjat närma mig att faktiskt acceptera läget. Visst, jag kan sminka mig rejält mycket, göra diverse behandlingar osv som "rättar till mitt ohälsosamma (men friska) utseende". Men ska jag verkligen behöva göra det bara för att samhällets syn på hur en kvinna "ska" se ut är åt helvete skev?

Och när jag skriver jag, så menar jag också generellt. Men eftersom jag passar in i din ohälsosamma utseendemall så använder jag mig själv som exempel. Och det här går ju att applicera på allt som inte är norm. Ska en behöva ändra på sitt utseende för att må bra, för att passa in? Det är inget fel att vilja göra det, att vilja ändra på sitt utseende. Men att faktiskt ändra på något som är friskt från grunden (men tydligen inte är tillräckligt friskt eller snyggt nog) är skevt. Det ÄR förjävligt.
Och det är tragiskt att många känner sig tvungna att ändra på sig för att må bättre, även fast det inte är något fel på något.

Alla hanterar saker och ting olika när det gäller utseende, dom jag känner som sett ut så har förändrats när dom väl börjar tänka på vad dom äter och hur och allt sånt här. Sen påverkar många saker hur man ser ut som man kanske inte kan göra så mycket åt. Jag kommer ändå aldrig se på en glåmig hålögd genomskinligt blek människa som en frisk och sund person. Sen lägger jag inte någon vidare värdering i det.

Fast det är ju just det du gör, lägger en värdering i det. Du dömer en glåmig, hålögd, genomskinligt blek människa som osund och ohälsosam. Bara för att det utseendet inte passar dig och ditt ideal på hur en frisk och snygg människa ser ut.

Åter igen, jag passar väldigt bra in på din beskrivning och jag är inte sjuk. Eller jo, just nu är jag det. Men jag har inte alltid varit sjuk. Men jag har alltid sett ut som jag gör. Därför går det inte att döma någon efter hens utseende.

Isåfall kan ju jag säga att alla med råttfärgat hår har enormt högt IQ.
(Vilket ju inte stämmer, även om det såklart finns folk med råttfärgat hår som har högt IQ).

Återigen läser du inte, man ska inte och kan inte enbart gå efter utseendet när det gäller huruvida kroppen är hälsosam eller inte, men det är en bra riktlinje. Jag hade blivit grymt bekymrad om ingen la märke till min förändring eller inte brydde sig om när jag började se mindre hälsosam ut.

Jo jag läser. Men jag håller fortfarande inte med dig.
Exakt. En kan inte gå efter utseendet för att se om en person är hälsosam eller inte. Det är helt omöjligt. En bra riktlinje är att gå efter hela individen om en är intresserad av hens mående. Att se helheten än bara en liten liten del som dessutom är väldigt ytlig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att se hälsosam ut.
Hur ser en person hälsosam ut enligt dig?
Nu menar jag generellt alltså.

Jag hade blivit ännu mer bekymrad om någon påstod när jag slarvar med näring osv och någon sa att jag ser naturlig och hälsosam ut. Snacka om skev uppfattning om vad som ser friskt ut. Glåmig och hålögd kommer jag aldrig tycka se fräscht och friskt ut. Men klart att man kan bli sådan att man tycker att så som man själv ser ut, det är det naturliga och det är klart man vill försvara det..antar jag. Jag försvarade också mitt utseende när jag såg ut så, förstod inte vad folk menade fören min kropp faktiskt började må bra.

Nu har jag ingen aning om hur du såg så det är jättesvårt att svara på.

Jag försvarar inte mitt utseende. Jag försvarar MIG och min rätt att få se ut på mitt naturliga sätt utan varken smink eller filter utan att bli dömd som ofräsch och ohälsosam.
Naturligt är ju just precis vad det är. Naturligt. Vissa har jämnare hud(ton), vissa har mörka bryn och fransar, vissa har naturligt fylliga läppar som är sådär lagom stora och plutiga. Vissa är helt enkelt födda så. Andra inte. En person som är född med ett utseende som passar in i normen kan faktiskt också vara väldigt ohälsosam och må dåligt. Allt hänger inte på utseendet.
 
Om det nu är så som en vill påstå att det inte alls går att se hur någon kan tänkas må genom utseendet, oavsett hur den ser ut, varför ens bryr sig folk om att kommentera "för smala" för "utseendefixerade" osv om allt ändå går ut på att se ut efter sitt eget ideal. Om någon tycker att det är naturligt med oproportionerligt stora bröst, och tycker den att det ser naturligt ut, så påverkar den ju heller inte utseendefixeringen då den personen bara gör något den tycker passar in i den egna bilden av sej själv.

Man driver bara på utseendefixeringen i samhället om man ändrar sig mot sin egen vilja för att efterlikna ett ideal som man kanske inte ens tycker är särskilt snyggt men man gör det för att passa in.

Att driva idealet åt andra hållet och börja påstå att hålögt, glåmig och genomskinligt blek är något naturligt så blir det väldigt illa tillslut, där kan man prata om problem genom att förespråka "naturligt" utseende, få folk att inte reagera alls på kroppens signaler och intala sig att det minsann är naturligt att se glåmig och hålögd ut.

Hellre då att folk är mer intresserade av sitt utseende så att dom kanske faktiskt gör något åt det kroppen faktiskt säger till om istället för att acceptera alla symptom som näringsbrister och stress osv ger.

Jag tycker att det är jättetråkigt att höra att det på något vis borde vara normalt utanför uteseendehetsen att spackla över alla eventuella "abnormaliteter" såsom glåmig hy och mörka ringar. Varför ska det inte få synas att man är mänsklig och varför kan man inte vara Frisk och Sund trots att man råkar vara lite trött eller bek eller kanske ha acne? Tvärtom är det väl helt och hållet normalt?
Jag tycker det sticker i ögonen att höra att du tycker att ord som Frisk och Fräsh och Sund går att uppnå med smink, och att det inte har att göra med kroppshetsen att folk känner sig pressade att se Friska och Fräsha och Sunda ut enligt normen när de egentligen inte känner sig så, eller helt enkelt bara vill vara sig själva.
 
Att driva idealet åt andra hållet och börja påstå att hålögt, glåmig och genomskinligt blek är något naturligt så blir det väldigt illa tillslut, där kan man prata om problem genom att förespråka "naturligt" utseende, få folk att inte reagera alls på kroppens signaler och intala sig att det minsann är naturligt att se glåmig och hålögd ut.

Oj, snacka om kropps- och idealhets.

MED smink är jag blek, glåmig och hålögd. Utan smink har folk frågat mig varför jag har blå ögonskugga under ögonen. Nä, jag är inte sjuk, jag har bara så blek och tunn hy att kärlen under mina ögon lyser igenom typ vad jag än gör. Det enda som hjälper är en bränna och det har jag inte året runt, knappt ens på sommaren faktiskt eftersom min hud inte blir brun.
 
Men jag har inte skrivit någonstans att den som inte sminkar sig per automatik ser glåmig ut, det är någonting du sitter och hittar på. Sluta sitt och hitta på saker jag inte skrivit.

Jag har skrivit klart och tydligt att om man vaknar en dag och ser lite glåmigare ut så ser inte jag det som något fel att sminka sig så att man ser piggare ut. Dom flesta trots allt vill väl se hälsosamma ut och ibland gör livet det omöjligt för en att se utvilad och fräsch ut vilket gör att det inte är fel att sminka sig tycker jag. Dock inget fel heller att gå utan om man vill det.

---

Jag får väl citera mig själv då du inte verkar kunna läsa eller vill tolka saker åt skogen:

"Grazing skrev:
jag pratar om ett friskt och sunt utseende pratar jag om att kanske minska mörkare ringar under ögonen, göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut.


Det är inte att motverka en norm genom att gå ut och se glåmig och genomskinlig ut, jag vill iallafall ge ett sunt intryck. Sen är det ju inte fel om man nu vill se glåmig ut osv eller har det som stil. Men det är aldrig fel att vilja se sund och frisk ut."

Du svarade såhär:
Menar du att du tror att människor som inte är sminkade, ser glåmiga ut?
Och att de (vi) som inte sminkar sig (oss) har det som stil att se glåmig ut?

Oj!

----

Jag har inte någonstans skrivit att alla osminkade ser glåmiga ut så lägg ner det där. Skriver bara att det inte är fel att sminka sig i sådana lägen om det handlar om att vilja se hälsosam och sund ut.

Du behöver inte uttrycka dig otrevligt.
Du anser dig ha beskrivit en sak; beskrivningen tolkas annorlunda.
"göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut" tolkar jag som att du tycker att de som inte har smink, ser glåmiga ut.
Ganska bokstavligt.
och i stycket nedanför beskriver du att en del har "glåmig" som stil.

Ja, jag läser ditt av dig själv citerade inlägg som att du beskriver osminkade som glåmiga.
Men det är bra att du nu förklarar att du inte menade att osminkat betyder glåmigt.

Och som lök på laxen skriver du "ohälsosam" om dem som inte är välsignade med "rätt" hy eller hudtyp. Aj!
 
Senast ändrad:
@Grazing Det är ingen som har sagt att det är fel att sminka sig. Det bara uppmärksammas att smink ofta används på ett normativt sätt för att närma sig ett ideal.
Dina exempel om och om igen stärker bara detta. Sund och fräsch är idealet och smink används för att försöka nå dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp