Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Du behöver inte uttrycka dig otrevligt.
Du anser dig ha beskrivit en sak; beskrivningen tolkas annorlunda.
"göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut" tolkar jag som att du tycker att de som inte har smink, ser glåmiga ut.
Ganska bokstavligt.
och i stycket nedanför beskriver du att en del har "glåmig" som stil.

Ja, jag läser ditt av dig själv citerade inlägg som att du beskriver osminkade som glåmiga.
Men det är bra att du nu förklarar att du inte menade att osminkat betyder glåmigt.

Och som lök på laxen skriver du "ohälsosam" om dem som inte är välsignade med "rätt" hy eller hudtyp. Aj!
Men på riktigt, läs. Jag skriver om man någon dag vaknar och ser glåmig ut så är det inte fel att sminka sig. Enda jag skrivit. Vill man inte sminka sig i sådana lägen finns väl tusen anledningar till det.

Jag har inte beskrivit osminkade som glåmiga någonstans, det är du som bara hittar på det.
 
@Grazing Det är ingen som har sagt att det är fel att sminka sig. Det bara uppmärksammas att smink ofta används på ett normativt sätt för att närma sig ett ideal.
Dina exempel om och om igen stärker bara detta. Sund och fräsch är idealet och smink används för att försöka nå dit.
Nej, hälsosam är vad jag tycker är ett trevligt utseende i allmänhet oavsett. Sen kan man se ut hur man vill men att gå runt och se genaomskinligt blek, glåmig och hålögd ut är i te vad jag är bekväm med iallafall. Visst kan man gå runt så men man ska knappast påstå då att man ser naturlig, sund och hälsosam ut.
 
Oj, snacka om kropps- och idealhets.

MED smink är jag blek, glåmig och hålögd. Utan smink har folk frågat mig varför jag har blå ögonskugga under ögonen. Nä, jag är inte sjuk, jag har bara så blek och tunn hy att kärlen under mina ögon lyser igenom typ vad jag än gör. Det enda som hjälper är en bränna och det har jag inte året runt, knappt ens på sommaren faktiskt eftersom min hud inte blir brun.
Ja? Jag har ofta också sådan hy, speciellt när jag sovit mindre bra. Är dock inte glåmig o hålögd för det.

Verkar överlag inte som att folk vet hur faktiskt sjuk man ser ut när jag pratar glåmig och hålögd.
 
Jag tycker att det är jättetråkigt att höra att det på något vis borde vara normalt utanför uteseendehetsen att spackla över alla eventuella "abnormaliteter" såsom glåmig hy och mörka ringar. Varför ska det inte få synas att man är mänsklig och varför kan man inte vara Frisk och Sund trots att man råkar vara lite trött eller bek eller kanske ha acne? Tvärtom är det väl helt och hållet normalt?
Jag tycker det sticker i ögonen att höra att du tycker att ord som Frisk och Fräsh och Sund går att uppnå med smink, och att det inte har att göra med kroppshetsen att folk känner sig pressade att se Friska och Fräsha och Sunda ut enligt normen när de egentligen inte känner sig så, eller helt enkelt bara vill vara sig själva.
Galet att tyck folk ska gå emot kroppens signaler om att något kanske inte är bra.

Och när jag tycker att frisk och sund går att bli med smink borde en vettigt funtad person förstå att jag menar tillfälligt. Har ju skrivit överallt om hur viktigt det är med bra näring och livsstil för att få ett sunt utseende. Dock så är livet så ibland att det är omöjligt och då är inte smink fel.
 
Galet att tyck folk ska gå emot kroppens signaler om att något kanske inte är bra.

Och när jag tycker att frisk och sund går att bli med smink borde en vettigt funtad person förstå att jag menar tillfälligt. Har ju skrivit överallt om hur viktigt det är med bra näring och livsstil för att få ett sunt utseende. Dock så är livet så ibland att det är omöjligt och då är inte smink fel.

Hurdå gå emot? Det finns ju otaliga varianter av hy och skavanker som inte uppnår något skönhetsideal men som inte innebär ohälsa ändå - och smink är naturligtvis inte fel om någon väljer att använda det, men att påstå att det inte har sin grund i utseendehetsen när folk väljer/känner sig tvugna/uppmanade att dölja en trött dag under smink är ju helt enkelt inte sant.
Varför ska det inte få synas att folk är folk, liksom? Det är inte osunt att ha en dålig dag eller en viss typ av hy, palett eller vad man vill kalla det. Det är normalt.
 
Galet att tyck folk ska gå emot kroppens signaler om att något kanske inte är bra.

Och när jag tycker att frisk och sund går att bli med smink borde en vettigt funtad person förstå att jag menar tillfälligt. Har ju skrivit överallt om hur viktigt det är med bra näring och livsstil för att få ett sunt utseende. Dock så är livet så ibland att det är omöjligt och då är inte smink fel.
Fast du upprepar som en robot att det är att "gå emot kroppens signaler" och att det inte är naturligt och sunt att vara blek och glåmig.

Jag KAN inte få "lite färg" om jag inte är kräftröd av solbränna. Jag har väldigt lite pigment i hunden. Det som finns ligger i fräknarna.

Du ser kanske bara blek ut när du är sjuk men JAG ser blek och glåmig ut även när jag är frisk och sund.
 
Nej, hälsosam är vad jag tycker är ett trevligt utseende i allmänhet oavsett. Sen kan man se ut hur man vill men att gå runt och se genaomskinligt blek, glåmig och hålögd ut är i te vad jag är bekväm med iallafall. Visst kan man gå runt så men man ska knappast påstå då att man ser naturlig, sund och hälsosam ut.
Men min poäng är att du, och alla andra, får sminka hur mkt ni vill. Ingen säger att det är fel att sminka sig.

Här diskuterar vi ju normer och ideal. Det är ngt annat.
 
Jodå, jag hör vad du säger men jag håller inte med. Jag har aldrig sagt att folk inte får tycka vad dom vill eller ha en egen åsikt. Men att tycka att någon ser hälsosam eller ohälsosam ut är bara konstigt. Nej, dom flesta orkar nog inte bry sig om hur andra ser ut eftersom alla är så upptagna med att oroa sig att andra ska bry sig, så en hinner inte tänka på sin omgivning.
Om ingen varken kan se ohälsosam ut eller så hälsosam ut så kan lila gärna idealen fortsätta när det kommer till smalhet också då tex. Ingen kan ju säga då hur någon mår hur smal och tunn den än är, det är naturligt att vara för smal, många är ju det så det bör räknas som naturligt. Även om det är pga att man missköter kroppen. Varför ska man inte gå ut mer och visa sin smala kropp och skrika ut att det är naturligt? Men det av någon anledning hetsar på kroppsfixering och utseendefixering och är fel. Att gå ut och se blek, glåmig och hålögd och påstå att det är naturligt att se ut så, det är tydligen inte illa alls.
Jag menar tycker. Känner, uppfattar.
Och vad är det jag tycker känner och uppfattar då?



Jodå, jag läser. Men jag håller inte med. Jag har inte heller sagt att du har skrivit att en måste sminka sig om den enligt dig inte ser fräsch ut.
Nej, det är inte fel att vilja sminka sig. Jag dömer ingen, jag sminkar mig själv till och från och som jag skrivit tidigare i tråden så har jag haft enormt svårt att visa mig utanför hemmet osminkad. Just för att jag har ett enligt dig "ohälsosamt utseende". Jag är blek och har genomskinlig hud. Rödfläckig och finnig och knottrig hud i perioder. Så har jag sett ut i hela mitt liv minus finnarna. Oavsett hur frisk eller sjuk jag varit.
Så jag fattar att folk (jag) väljer att sminka sig för att helt enkelt se "fräschare och piggare" ut. Då slipper en få kommentarer som "du ser väldigt hängig och sliten ut" och liknande.
det du beskrev där är inte vad jag beskrivit som ett mindre hälsosamt utseende. Blek är inte ohälsosamt, det är glåmig och blåögd som inte direkt ser särskilt friskt ut.

Tro mig. Jag vill inget hellre än att ha en jämn hudton, inte vara blek och genomskinlig året runt. Men jag har också börjat närma mig att faktiskt acceptera läget. Visst, jag kan sminka mig rejält mycket, göra diverse behandlingar osv som "rättar till mitt ohälsosamma (men friska) utseende". Men ska jag verkligen behöva göra det bara för att samhällets syn på hur en kvinna "ska" se ut är åt helvete skev?
Behandlingar och grejer gör sällan en långvarig skillnad, hälsan kommer inifrån, en bea hy kommer inifrån.

Och när jag skriver jag, så menar jag också generellt. Men eftersom jag passar in i din ohälsosamma utseendemall så använder jag mig själv som exempel. Och det här går ju att applicera på allt som inte är norm. Ska en behöva ändra på sitt utseende för att må bra, för att passa in? Det är inget fel att vilja göra det, att vilja ändra på sitt utseende. Men att faktiskt ändra på något som är friskt från grunden (men tydligen inte är tillräckligt friskt eller snyggt nog) är skevt. Det ÄR förjävligt.
Och det är tragiskt att många känner sig tvungna att ändra på sig för att må bättre, även fast det inte är något fel på något.
Borde du inte göra då eftersom du själv inte beskriv dej i detta inlägget annat än blek.



Fast det är ju just det du gör, lägger en värdering i det. Du dömer en glåmig, hålögd, genomskinligt blek människa som osund och ohälsosam. Bara för att det utseendet inte passar dig och ditt ideal på hur en frisk och snygg människa ser ut.
Ja, det är vad jag tycker det ser ut som. Jag får tycka det. Men jag dömer dom inte, folk får se ut hur som helst, däremot tycker jag synd om någon som tror att gensomskinligt blek, glåmig och hålögd är ett friskt och sunt utseende utan att lyssna på kroppen att något i livet kanske är fel.

Åter igen, jag passar väldigt bra in på din beskrivning och jag är inte sjuk. Eller jo, just nu är jag det. Men jag har inte alltid varit sjuk. Men jag har alltid sett ut som jag gör. Därför går det inte att döma någon efter hens utseende.
Räknas man som sjuk för att man tex har näringsbrister eller lever stressat liv osv? Knappast men sådant syns ofta på utsidan.

Exakt. En kan inte gå efter utseendet för att se om en person är hälsosam eller inte. Det är helt omöjligt. En bra riktlinje är att gå efter hela individen om en är intresserad av hens mående. Att se helheten än bara en liten liten del som dessutom är väldigt ytlig.
Tycker inte jag, en riktlinje är en del av det, något man kan få en ledtråd av åt vilket håll personen lutar åt hälsomässigt. Sen bör man självklart prata med personen. Nånstans måste man liksom börja.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att se hälsosam ut.
Hur ser en person hälsosam ut enligt dig?
Nu menar jag generellt alltså.
en hälsosam person är en person som har ”färg” sin blekhet, svårt att beskriva men jag är blekt till max men är jag nyttig och tar hand om mig själv så får jag en annan typ av blekhet, mer sund sådan. Helt enkelt en som inte konstant går och ser glömig och hålögd ut för det tyder på en ohälsosam livsstil.

Jag försvarar inte mitt utseende. Jag försvarar MIG och min rätt att få se ut på mitt naturliga sätt utan varken smink eller filter utan att bli dömd som ofräsch och ohälsosam.
Naturligt är ju just precis vad det är. Naturligt. Vissa har jämnare hud(ton), vissa har mörka bryn och fransar, vissa har naturligt fylliga läppar som är sådär lagom stora och plutiga. Vissa är helt enkelt födda så. Andra inte. En person som är född med ett utseende som passar in i normen kan faktiskt också vara väldigt ohälsosam och må dåligt. Allt hänger inte på utseendet.
Det finns ingen som är född glåmig och hålögd. Men visst kan vi propagera för att se ut hur vi vill och kalla det för naturligt även om det indikerar på en ohälsosam livsstil men så ska också alla utseenden behandlas likadant. Då ska alla få säga att nej, detta är minsann naturligt och så ska alla acceptera det oavsett hur sjuk livsstilen är.
 
Är det så svårt för dig att fatta att vissa av oss ÄR bleka och glåmiga och fullt friska?
Det beror liksom på hudtypen. Min hud är i stort sett genomskinlig. Det är inget som jag kan påverka.
Nej, glåmig och hålögda är sällan något som tyder på att man lever hälsosamt. Antagligen vet du inte vad jag menar med glåmig och hålögd.

Och nej, det har inte med hudtypen att göra. Man kan påverka mycket genom att äta och leva hälsosamt.
 
Nej, hälsosam är vad jag tycker är ett trevligt utseende i allmänhet oavsett. Sen kan man se ut hur man vill men att gå runt och se genaomskinligt blek, glåmig och hålögd ut är i te vad jag är bekväm med iallafall. Visst kan man gå runt så men man ska knappast påstå då att man ser naturlig, sund och hälsosam ut.
Men om man är skapad så då? Jag ser osminkad ut som ett spektakel, mörka hål till ögon och en acneärrig hud, tunn och genomskinlig och allmänt det som anses vara just ett spektakel. Du hänvisar ju själv till dina blodprover med din diet som säger att du inte har några brister och är frisk och sund. Det är jag med, trots mitt ohälosamma utseende. Nu ska jag för övrigt gå till gymmet och köra ett riktigt tungt styrketräningspass med mitt glåmiga och osunda och till synes ohälsosamma utseende.
 
Men om man är skapad så då? Jag ser osminkad ut som ett spektakel, mörka hål till ögon och en acneärrig hud, tunn och genomskinlig och allmänt det som anses vara just ett spektakel. Du hänvisar ju själv till dina blodprover med din diet som säger att du inte har några brister och är frisk och sund. Det är jag med, trots mitt ohälosamma utseende. Nu ska jag för övrigt gå till gymmet och köra ett riktigt tungt styrketräningspass med mitt glåmiga och osunda och till synes ohälsosamma utseende.
Fast allt syns inte via blodprover direkt. Det tar ett tag med näringsbrister utan att det syns på blodprover men kroppen ändå har reagerat. Kroppen reagerar utseendemässigt ganska fort tycker jag när man äter dåligt, sover dåligt och stressar osv. Det är dock inget som syns på prover.
 
Fast allt syns inte via blodprover direkt. Det tar ett tag med näringsbrister utan att det syns på blodprover men kroppen ändå har reagerat. Kroppen reagerar utseendemässigt ganska fort tycker jag när man äter dåligt, sover dåligt och stressar osv. Det är dock inget som syns på prover.
Jag varken röker, dricker alkohol, stressar sällan, jobbar deltid, sover hur bra som helst, tränar precis enligt de vetenskapliga rekommendationerna och äter enligt kostråden som finns, mycket frukt och grönt. ÄNDÅ ser jag ut glåmig, trött, blek och allmänt osund ut!
 
Nej, glåmig och hålögda är sällan något som tyder på att man lever hälsosamt. Antagligen vet du inte vad jag menar med glåmig och hålögd.

Och nej, det har inte med hudtypen att göra. Man kan påverka mycket genom att äta och leva hälsosamt.
Utifrån vad du har skrivit här och i andra trådar, så tror jag att du
1) har en annan syn på vad en hälsosam livsstil är och
2) har en annan syn på ett friskt utseende än de flesta.
 
Jag varken röker, dricker alkohol, stressar sällan, jobbar deltid, sover hur bra som helst, tränar precis enligt de vetenskapliga rekommendationerna och äter enligt kostråden som finns, mycket frukt och grönt. ÄNDÅ ser jag ut glåmig, trött, blek och allmänt osund ut!
Jag dricker, stressar, sover för lite, lägger nästan ingen tid på mig själv, äter förvisso mycket grönt men får aldrig mörka ringar under ögonen. Min hud är för tjock.
 
Det här sista är för övrigt så jäkla bra, eller "bra", att jag saknar ord. Precis. Precis där är det. Och pondus. Tillåt mig gissa att en del av männen inte direkt hade det överst på sin lista över attraktiva egenskaper hos kvinnor. :p Men ändå liksom gillade det, i sammanhanget.
Jo precis, jag höll på att dö av chock och skratta nästan, samtidigt som jag var fascinerad över att de "märkte" det, fast inte. Det var ju de coola killarna som klappade på axeln, de som tapetmöss normalt inte får cred från. Annars krävs ju mer utspelad/gjord/prinsess femininitet för att få uppmärksamhet från dem, än vad jag brukar förse med.
 
Ja, vid närmare eftertanke och mothugg, lutar jag åt att det är vad jag menar. Sen finns det ju fler saker än frånvaro av smink som "går" att kommentera, utan att behöva säga "vicka på ändan och skaka bysten", men ändå. Något åt det hållet menar jag.

Vilket betyder att om den helt osminkade kvinnan i övrigt gestaltar normativ feminitet på ett invändningsfritt sätt, så är det nog troligt att ingen kommenterar frånvaron av smink. (Denna tolkning gör också diskussionen i tråden begriplig, i alla fall för mig.)
Jo alltså kort hår brukar väl åka dit direkt också? Kort hår är det många "snälla killar" som gnäller över. Men det är ju samma där det går att ha samma frisyrer "feminint".
 
Jo alltså kort hår brukar väl åka dit direkt också? Kort hår är det många "snälla killar" som gnäller över. Men det är ju samma där det går att ha samma frisyrer "feminint".
Det kan jag tänka mig, ja. Jag kommer just ihåg några tillfällen då tydligt normbrytande kvinnliga vänner fått kommentarer kring kortsnaggat hår.

Det är nästan komiskt. Dessa vänner hade bara blivit MARGINELLT mer normativt feminina av att byta enbart frisyr. :D
 
Det kan jag tänka mig, ja. Jag kommer just ihåg några tillfällen då tydligt normbrytande kvinnliga vänner fått kommentarer kring kortsnaggat hår.

Det är nästan komiskt. Dessa vänner hade bara blivit MARGINELLT mer normativt feminina av att byta enbart frisyr. :D
De som kommenterar ser ju ett "problem" men kan inte riktigt sätta fingret på det gissar man, eftersom de inte analyserat sin känsla. Egentligen beror den kanske på en massa småsaker som samverkar.

+ den intressanta delen i det hela, varför tror kommentatorn att någon är ute efter att tilltala just hen?

Det är ju också lite den känslan man förlitar sig till, utan att tänka på det, för att veta om någon "klätt ut sig" till kille eller är kille. Insåg jag på en svensexa där en tjej "klätt ut sig" för att passa in, men hade klätt på sig hela skinnet och som jag därmed rakt av förutsatte var Gustav på heltid, tills hon drog av "skinnet" och behöll kläderna på och blev Linda i samma stass, äh svårt att förklara, så nu kanske jag trasslade till det. Men det är liksom inte alltid bara kläderna som gör mannen.
 
Senast ändrad:
Samhället är verkligen år skogen när folk börjar tycka att det är naturligt att se ut som en levande död. Vet ju isåfall inte ens skillnaden på om man är ute bland friska människor eller dom sjuka på avdelningen tillslut.

Jag har iallafall tur, i området jag bor i så ser ingen naturligt ut som någon levande död eller zombielik, förutom nu under halloweentider då

Men men, är det det som är det nya ”naturliga” så är det väl så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp