Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Är också imponerad av jobbet med Lilla Gubben. Han är en känslig ponny som inte klarar av klumpiga otydliga ryttare. Så fort han fick en stadig lugn ryttare på ryggen blev han hur fin som helst, och nu när Anna blivit så mycket stabilare i sin sits och hand tror jag det kommer gå jättebra, bara de fortsätter träna och inte tappar allt de övar på med Brink.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker verkligen jobbet med Lilla GUbben har varit helt fantastiskt! Så otroligt respektfullt han har hanterats. Snacka om fint sätt att hantera och värdesätta djuren. Och vilken otroligt fin häst han blev helt plötsligt!

Kan bara hålla med :bow: Vilken skillnad på hur han var i början.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Så roligt nu när man får se "resultatet" av lägret. Synd att man i många fall missat HUR de kom dit dock.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tror att den stor del faktiskt beror på sadelbytet, den förra var horribel. Sen tycker jag att E-N själv också har slutat rida med händerna så högt upp samtidigt som hon pushar på ponnyn med sätet.

Men ja - man hade ju definitivt velat se träningarna då hon fick öva på detta!
 
Sv: Ponnyakuten 4

håller med hand och sadel + mer avslappnad ryttare gjorde nog mycket, är ryttaren spänd blir hästen spänd osv.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*
Jag försökte testa lite av Tobbes frihetsdressyrtips med min häst idag. När jag backade, smackade och kallade på honom så bara tittade han på mig och gick åt andra hållet :D Det var nästan som att han skakade på huvudet och suckade :angel:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Sorry, men jag skrattar.

Din häst har uppenbarligen inte tittat så noga på Ponnyakuten.

Eller så saknade matte timeingen :angel:

Det var nog en kombination av ovanstående :D Jag skrattade också! Han spran några vändor och rastade sig i paddocken och sen kom han till mig när han var klar, som han alltid gör. Frihetsdressyr är nog inget för honom tycker han, 23 år gammal :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jaja, snart, barnet ska väl bli lite äldre först? ;) Men vi får ta och komma på besök hos er nån dag tror jag!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja kom upp sen när det är fint väder :D

*kl

Jag tycker också att det är lite skumt det här med Bego, vad hände under tiden? Och så hoppas jag innerligt att Anna/Lilla Gubbens föräldrar har sett till så att hon har fått fortsatt hjälp.
 
Sv: Ponnyakuten 4

brego hade man velat se mer av, speciellt sadel bytet, hur dom tänkte om det och hur dom lyckades få fram ny sadel sådär hux flux :p. hur träningarna gått och lite sånt.

sen vill jag se hur det gått efter PA med alla hästarna, hur det går att rida dem i nuläget eller om det gått tillbaka till de dåliga vanorna.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Spekulerar, det kanske var så att ny sadel var det enda som egentligen behövdes och att bockningar etc försvann direkt och det därmed inte fanns så mycket att visa.
 
Sv: Ponnyakuten 4

men det borde de tagit upp i så fall! inpassning av utrustning är en väldigt viktig del och boven bakom många "bråkiga" hästar och ponnyer :(.
ponnyer brukar ju inte ha de bästa sadlarna, dels pga okunskap då man ofta inte får lära sig hur en sadel ska ligga på ridskolor t ex, och sen dels pga att de är dyra..
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jo visst borde man, men inte behöver man åka på läger för att göra det, det krävs ett hyfsat vant öga och en minut för att konstatera om utrustningen passar åtminstone något så när. Sadeln låg ordentligt illa, det var svårt att missa. Problemet kunde i så fall ha lösts på auditionen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

men det borde de tagit upp i så fall! inpassning av utrustning är en väldigt viktig del och boven bakom många "bråkiga" hästar och ponnyer :(.
.

Precis! :bow: I ett flertall tillfällen i PA:s historia har det varit sadlar som legat illa.

För min del får de nästa säsong gärna ha ett avsnitt helt ägnat åt hur sadeln ska sitta och hur man passar in en sadel. Med ett sådant avsnitt skulle jag inte klaga över bristen på träning, eftersom det skulle vara ovärdelig kunskap att sända ut till häst-Sverige :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: vallhund
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp