Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

kl
Tyckte ponnyakuten var mycket bättre i år fram tills nu då jag läste att dom inte tar med lösningen på problemet angående uppsittningen. :mad: Anar ju ändå hur dom gjorde men ändå, kul att se folk lösa problem. Undrar hur inte mycket annat dom klipper bort angående själva arbetet med hästarna, är ju inte bara kul att få se resultaten.

Angående detta med Dante, är både impad och inte impad att hon ens behåller hästen och kämpar på nu när jag läste hennes blogg. Hon behöver ju så mycket mera hjälp med den hästen för att det ska bli bra. Kan inte låta bli att bli lite imponerad över folk som fortästter att kämpa med sina hästar trots problemen och inte säljer direkt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag reagerar på att han "joxar" runt med huvudet så mycket hela tiden. Undrar om det finns något problem relaterat till det? Tänder? Nacke?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man får ju hoppas det. Å andra sidan var det inte förrän klinik nummer tre som man hittade min hästs problem... :(
 
Sv: Ponnyakuten 4

Du får tyvärr inte länka till din blogg.

Jag tycker en av baksidorna med ponnyakuten är att det lätt blir så att barn diskuteras på ett sätt som inte alltid är eller framstår som sjysst. Årets upplaga tycker jag dock hitills att diskussionen hållit sig relativt hyfsad här på Bukefalos i alla fall. Nu har jag inte läst exakt alla inlägg, men majoriteten av inläggen ang Dante är INTE nedvärderande mot dig som ryttare, utan innehåller samma saker som för vart program kommer från tränarna. Att kombinationen orutinerad unghäst av den inte helt lätta sorten, och en ung, mindre rutinerad ryttare inte är lyckad.

Övriga kommentarer har handlat om saker som är relativt enkla att se, och har även de handlat om hästen. T ex att han är ganska ouppfostrad/ohörsam från marken, och upplevs som väldigt mycket grönare/mindre utbildad än en häst i hans ålder normalt är.

Att gå i försvar mot sådant, på det vis som görs i bloggen, bekräftar tyvärr snarare bilden av det ovan än något annat. Många har dessutom läst bloggen (jag har skummat den idag) och där ges en annan bild än den du ger i dementi-inlägget.

Så mitt råd är dels att försöka ha distans till vad som skrivs på nätet, sortera ut det rent elaka. Men fundera på och ta till dig av sådant som både tränarna på ponnyakuten och tittare faktiskt har rätt i. Ingen tvivlar nog på att du tycker väldigt mycket om hästen. Men faktum kvarstår att ni fortfarande har problem OCH det problemet är FARLIGT! Jag struntar i vad en häst kostat och vad man har råd eller inte råd att lägga på träning (även om jag kan ha en del synpunkter om hur man prioriterar vad man ska göra av pengarna, det är inget jag anser hör hemma här dock) - en häst som pga sina problem blir/är farlig SKA INTE RIDAS AV BARN. (Barn = under 18 år). Den åsikten tror jag att jag delar med många andra i tråden - och den åsikten är mest troligt anledningen till att det blir så många reaktioner kring dig och Dante.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Håller med, och jag vet ju också hur man var i den åldern. Tog chanser som man inte riktigt förstod hur farliga de var, för man älskade ju hästen :(!

Jag undrar ändå vad som gjorts vid veterinärkoll/klinikkoll. Hur pass genomgången hästen är? När man läser om hästen i bloggen låter det inte som en häst som mår riktigt bra, tycker jag. Och det säger jag verkligen inte för att vara elak, snarare tvärtom!

Hoppas att det går bra för den unga ryttaren och att inga hemska olyckor hinner hända... :(
 
Sv: Ponnyakuten 4

+ lillagoajag
Ja, han är jätteduktig på själva hovbiten också, inte bara på hästarna. Bytte till honom eftersom förra hovslagaren och min häst, som är väldigt snäll men känslig och lätt blir stressad, inte hon särskilt bra överens...

Jag frågade faktiskt inte så mycket om exakt vad han hade gjort, han sa bara att han hade "provocerat den", och sedan halkade samtalet in på annat.

Hoppas bara nu inte att det här leder till en våg av barn som sitter upp på helt långa tyglar för att de tror att det är bästa sättet att få hästen att stå still. (För de flesta av de yngre har säkert redan glömt tjejen som landade på korset på sin häst när den började gå när hon var halvvägs uppe)
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Okej... Men folk får länka min blogg för att slänga smuts på mig? och jag får inte länka min blogg för svar på tal? Sen får ju du tycka som du vill men de kommer inte få mig att sälja honom. Som sagt jag får hjälp av andra. (vuxna då för att vara noga) och som om du inte har läst mitt inlägg så kanske du förstår att jag klarar mig bra med den hästen. Och sen de där med träning. Tror du att min mamma bara kan trolla fram pengar sådär. NEJ de kan hon inte.


Sen ni som undrar varför jag svarar otrevligt. Jag är 15 jag kan inte ta emot så mycket som helst. Ni ska bara få veta hur mycket jag har fått höra. Att jag är dum i huvudet, misshandlar min häst och är en värdelös ryttare. Och se er vuxna skriva sånt här och kommentera jobbiga saker på min blogg gör mig inte lugnare. De är MIN häst. De är inte ert problem.

Och vadå ta avstånd från internet. Jag gör inget de är alla människor som tycks veta allt om mig och min häst.

De är som jag säger. Hästmänniskor ska lägga sig i allt. Även om dom inte har något med de att göra
Mvh
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast att fara ut mot alla för att vissa säger elaka saker är kanske inte det bästa?
Jag har läst ditt inlägg, men jag vidhåller det jag skrev innan.

(Det är bukefalos regler ang inte länka sin blogg, så det är Gunnar som kan svara på varför reglerna är som de är. Men generellt har Bulefalos väldigt stränga regler mot alls som överhuvudtaget kan liknas vid reklam)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hej Sara! Välkommen in i tråden!:)

Jag tycker det är jättebra att nån av deltagarna från Ponnyakuten är med här och diskuterar. Du ser ju hur mycket som det spekuleras i. Om vi får fråga dig en del och du svarar på ett uppriktigt och bra sätt så tror jag att diskussionen kan bli väldigt givande och att du har mycket att bidraga med!:)

Min första fråga:

Liksom en del ovan har undrat över, hur mycket av det viktiga som sägs på en träning klipps bort? Och känns det som om det verkligen är det viktigaste som blir kvar?

Vänligaste hälsningar Milene
 
Sv: Ponnyakuten 4

Knapplån

Läst i bloggen nu och det står ju rätt tydligt att Dante från början varit en rätt knepig häst att överhuvudtaget hantera.
Så innan man vet bakgrunden tycker jag man ska undvika att anklaga folk.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ni ska bara få veta hur mycket jag har fått höra. Att jag är dum i huvudet, misshandlar min häst och är en värdelös ryttare. Och se er vuxna skriva sånt här och kommentera jobbiga saker på min blogg gör mig inte lugnare.


Att skriva så här onyanserat och rentav elakt är verkligen inte okej !! Det ska du försöka ta avstånd ifrån för en sån elak kommentar (Mot ett barn!!!) säger mer om den person som skrivit den än att det säger nåt om dig.

Och jag håller för övrigt helt med Alexandra_W, tycker hon skriver väldigt klokt. Det är onödigt att klampa in i en tråd med arga kommentarer när ingen här har varit arg mot dig.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Om jag hade en dotter skulle jag aldrig slänga upp henne på en sån häst förrän problemet är löst. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag medvetande lät min dotter rida och blir allvarlig skadad.

Det här tycker jag sammanfattar ganska bra vad jag tror de flesta tänker om Dante och Sara.
Alltså att man blir orolig, de flesta av oss som skriver här är vuxna och får på vuxnas vis upp massor av bilder på sånt som kan hända i kombinationen orutinerad (och svår) unghäst + ganska orutinerad, ung ryttare. Sånt som man som barn kanske inte ser på samma sätt, för att man älskar hästen och vill kämpa med den till varje pris.

Sara, om du läser det här. Det är inte för att vara elaka som vi "har åsikter", tvärtom. Jag förstår att du vill lyckas med din häst och att du älskar honom, och jag tror alla andra också förstår det. Det handlar inte om att du skulle vara en dålig ryttare eller inte vilja Dantes bästa.
Det "vi" (tittare) ser, är en farlig situation som inte blir så kul varken för häst eller ryttare. Och inte säker för dig. Och det blir många oroliga och/eller ledsna av att se, berörda helt enkelt.

Jag har läst lite på din blogg och förstår att ni haft problem med Dante i stort sett hela tiden. Du (och din mamma) får naturligtvis göra som du/ni vill med din/er häst. Jag vill bara berätta om när jag var i din ålder och hade en häst som jag inte passade ihop med. Hon hade på tok för mycket energi för mig och var för grön, jag var bara 14-15 och hade av uppenbara orsaker inte hunnit skaffa mig tonvis med rutin.
Efter många tårar sålde jag den hästen, det var förstås jobbigt för jag älskade henne över allt annat. Men så här i efterhand kan jag säga att det var rätt beslut. Hon kom till en äldre tjej som kunde förvalta henne på rätt sätt, och jag fick en annan häst som passade mig bättre och hjälpte mig att utvecklas som ryttare. Ibland kan det vara bäst att byta häst, det är inte att ge upp eller att misslyckas. Jag ser det mer som väldigt modigt och ansvarsfullt, i synnerhet om den nuvarande situationen är farlig. Det ska ju vara lätt och kul att ha häst!

Hur som helst, hur du än gör, lycka till och jag hoppas att både du och Dante får en trygg och säker ridkarriär!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Knapplån

Läst i bloggen nu och det står ju rätt tydligt att Dante från början varit en rätt knepig häst att överhuvudtaget hantera.
Så innan man vet bakgrunden tycker jag man ska undvika att anklaga folk.

Fast att hästen från början har varit besvärlig gör ju inte den till en lämpligare häst för en väldigt ung tjej?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Men att ni inte lyssnar. Jag vet att han är grön för mig men problemet är löst. Här i lördags hände de första dåliga. Jag löste de. Jag har ridit som vanligt nu dom här dagarna. Så varför fortsätta tjata om att jag inte ska ha honom när allt är löst. Han tränas som en vanlig häst, han går som en vanlig häst. Han är frisk och mår bra. Jag får hjälp av vuxna och tränare.

Jag har inte stannat i tiden. De har gått 8 månader sen PA. Så medans ni kollar hur de gick för 8 månader sedan så fortsätter jag utveckla min häst! Och de går skit bra om jag ska utrycka mig så. Jag fick mycket beröm från tränare och annat folk. Den hästen kan bli något. Sen har jag ju inte bara honom. Jag har en galen C-ponny som jag har tagit från klubbhoppning till LA med placeringar. Jag har ett 6 årigt holländskt sto som jag tävlar 110 med. Dom hästarna skulle också kunna skada mig mycket. C-ponnyn Har utsett mig för mer skada än Dante. Men ordet ponny gör tydligen folk lugnare. Inte för att jag vet varför.

Sen har inte mina förälder något med detta att göra! De är jag som väljer att sitta upp på den hästen. Tyvärr men min mamma har velat sälja den hästen många gånger.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Många träningar är bortklippta. Jag fick träna massa för Tobbe från marken! Jag lärde mig ta kommando över honom och lärde mig otroligt mycket. Jag tränade flera gånger för Annika. Där jag fick lära mig grunderna i ridningen på honom och även där ta kommando!

Mycket från träningarna blev bortklippta och dom blandar dagarna!

Men så är de när tv bestämmer :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det var det jag anade, att TV klipper lite som dom vill...:meh:

Ungefär hur mycket träningstid fick ni per dag?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker visst att folk lyssnar. Däremot är det fullt tillåtet att ha en åsikt som inte stämmer överens med den du har. Du får inte heller glömma att många av oss som skriver här är betydligt äldre än vad du är, med all den livserfarenhet som det innebär.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det blir rätt motsägelsefullt när du ena dagen berättar om hästen som slänger av dig ett antal gånger och nästa om att hästen är normal och går att rida på ett normalt.

Jag tycker visserligen att folk gått på tok för hårt åt dig här, men du sticker ut hakan också. När du går ut offentligt i din blogg om hur det går så är det väl inte underligt att folk har synpunkter på det också?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det blir sådär när man kombinerar två orutinerade och den ena dessutom inte är av den snälla medgörliga sorten, tyvärr.

Det är synd, för Dante är hemskt fin.

Och ryttarinnan förtjänar att ha ROLIGT med hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
5
· Visningar
377
Senast: ameo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 701
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp