Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Sen när har man inte haft en dålig dag. Som jag har sagt var detta första gången sen PA. Han har vilat och är lite bekväm. Jag vann över honom och tog hjälp av vuxna. Och jag ska säga dig att jag har otroligt roligt med den hästen.

Som jag ser de är han min värld. Han betyder allt för mig. Han gör mig alltid glad. Han är en så energisk och glad häst. Han vill stå och mysa med en, alltid vilja sitt bästa. So what om de blir lite mycket i huvudet för han ibland? De får mig inte att vilja ta mer avstånd från honom. Jag har ägt den hästen i 3 år, han har aldrig skadat mig. Inte ens försökt. I maj ska han ut på sin första Pay and Ride. I april ska han starta sin första P&J. Han har inte gjort mer än framsteg.

Och detta säger jag inte argt. Jag säger detta med värme i hjärtat för jag vill bara lyfta fram den hästen. Vad gör de om jag inte är lika livserfaren som er? Jag vet fortfarande hur man älskar en häst. Hur man tar hjälp av andra. Hur man handskas med honom. Jag är den personen som riktigt förstår den hästen. Ni ser han tyvärr bara i tv-rutan. Och det synd för folk får en sån hemsk bild av honom. Tobbe sitter och beskriver honom, och jag anklagar inte er för att lyssna på Tobbe. Han är ju ändå den duktiga i de här sammanhanget. Men egentligen hade han ingen aning om min häst. Han tillbringade sammanlagt en kvart med min häst. Dante är världens snällast, töntigaste och underbaraste hästen man kan köpa. Hela han består av glädje. Och ingen mer än jag kan vara lyckligare över att få äga honom. För han betyder allt för mig. Och de gör så ont att se folk säga åt mig att de är synd om hästen för att jag äger honom. Eller att de är synd om mig för att jag inte kommer utvecklas. Jag bryr mig inte om tävlingsbanorna eller hur länge jag kommer klara mig utan ett brutet ben. Man kan inte bara sälja sin bästa vän...
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ok! Hade ni möjlighet att titta på de andra deltagarnas träningar också? Och hur mycket tid fick ni egentligen med Tobbe, var det bara när kamerorna rullade och på träningarna med honom, eller fanns han med hela tiden, typ vid mat och andra aktiviteter och så?

Och ÄR gården i så perfekt skick som det ges intryck av på TV..?;)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Vi han kolla mycket på dom andra eftersom de var väldigt långa dagar! Tobbe fanns när han behövdes. Han jobbade med annat samtidigt. Han fanns med vid maten alltid . För vi åt hela tiden med dom som jobbade med lägret. Inga aktiviteter dock!

Och gården är helt underbar! Saknar de så att de gör ont! :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hej Sara! Kul att du är med och svarar :-)

Du skriver i ett inlägg att du tränade massor med Tobbe från marken och i ett annat inlägg att Tobbe bara träffat Dante i sammanlagt en kvart. Jag får inte ihop det :confused:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag bara sa en kvart för att ni skulle förstå hur lite tid Tobbe tillbringade med Dante för att faktiskt säga en säker mening om hur Dante är! Jag tränade 3 gånger för Tobbe, var träning var 10 min. Så de var så jag menade :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hur många gånger ska jag skriva detta? Problemet är löst. den dagen var ett helvete. Första dagen också. Varför hackar ni upp er på en dag och skiter i alla andra 8 månader som har gått bra? De är som att ni vill att de inte ska gå bra för mig. Jag skrev ett ärligt inlägg om Dante på bloggen. De var inget elakt runt de. De var ren sanning.

Är de mot reglerna att en 15 åring ska kunna klara av en 6 årig häst.?För de gör jag redan. Jag har två st! Den ena minst lika svår som Dante. Hon har bara koll på sakerna mer än honom. Jag är så trött på att höra min ålder. Ja jag är 15. Men jag rider bättre än vissa vuxna där ute. Visst de kan låta skrytit men jag är otroligt trött på att bli daltad av vuxna!

Sen med människor som kommer och skriver på min blogg om "deras" åsikt dom kan faktiskt stoppa upp orden i röven. För jag vill inte ha all skit i ansiktet. Jag får ta hand om tillräckligt redan. Så varför ska nån komma med sin rentav elaka kommentar på min blogg när jag har hört den redan 1000 gånger. Jag tappar de tillslut. Ni måste börja tänka på att de är ett barnprogram ni kollar på. Inte ett debattprogram
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

3. Ingrid och Moreno. Först och främst: Moreno :love: Sen, om det verkligen var så lätt löst att Ingrid bara skulle sluta dra i ponnyn, har ingen tränare, förälder, kompis eller annan sett det tidigare och föreslagit det? Verkar konstigt om ett så lättlöst problem skulle spåra ur så väldigt att det ser så livsfarligt ut som det gjorde på castingen. Men förstås, skönt om det var "så enkelt".

Och om ponnyn var så känslig som det framställs, varför byttes det inte bett för? Känslig ponny + pessoabett = dåligt tycker jag :(
Moreno är helt grym, skit bra att han fick vara med i år igen! :love:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hur många gånger ska jag skriva detta? Problemet är löst. den dagen var ett helvete. Första dagen också. Varför hackar ni upp er på en dag och skiter i alla andra 8 månader som har gått bra? De är som att ni vill att de inte ska gå bra för mig. Jag skrev ett ärligt inlägg om Dante på bloggen. De var inget elakt runt de. De var ren sanning.

Är de mot reglerna att en 15 åring ska kunna klara av en 6 årig häst.?För de gör jag redan. Jag har två st! Den ena minst lika svår som Dante. Hon har bara koll på sakerna mer än honom. Jag är så trött på att höra min ålder. Ja jag är 15. Men jag rider bättre än vissa vuxna där ute. Visst de kan låta skrytit men jag är otroligt trött på att bli daltad av vuxna!

Sen med människor som kommer och skriver på min blogg om "deras" åsikt dom kan faktiskt stoppa upp orden i röven. För jag vill inte ha all skit i ansiktet. Jag får ta hand om tillräckligt redan. Så varför ska nån komma med sin rentav elaka kommentar på min blogg när jag har hört den redan 1000 gånger. Jag tappar de tillslut. Ni måste börja tänka på att de är ett barnprogram ni kollar på. Inte ett debattprogram

Nu har jag bara skummat din blogg, men det ger inte bilden av att allt löst sig förutom en dålig dag nu nyss. Utan det ger bilden av kontinuerliga problem under hela tiden. Antagligen är det det andra reagerar på med.

Och det handlar inte om att någon anser att det är emot några "regler" att en 15-åring ska ha en 6-årig häst. Men Dantes problem gör honom farlig, och som jag skrev innan anser jag mfl att barn inte ska rida sådana hästar. Eller ponnyer.

De kommentarerna har kommit VARJE ponnyakutensäsong, och är inget riktat emot dig.

Jag har varit ung och "odödlig" jag med. Nu är jag äldre och högst medveten om min dödlighet, skulle jag tveka på den så påminner värken mig. Den från skadorna jag ådrog mig i en ridolycka..

Olyckor kan alltid hända, men olycksrisken är mycket större med t ex en häst som Dante. En vuxen person kan på ett förhållandevis nyanserat sätt avgöra om det är värt risken. Barn saknar den möjligheten och det beror inte på att de är korkade eller liknande, utan på att vissa centrum i hjärnan helt enkelt inte är färdigutvecklade. Även om man som tonåring är helt säker på att de är det och att man minsann kan ta minst lika bra beslut som en vuxen =) (Där har vi nog alla varit ;))

Enligt mig ingår det i föräldraansvar att gå in och om så krävs utnyttja sin bestämmanderätt som förälder och helt enkelt se till att barnet inte rider sådana hästar där risken är markant förhöjd. Oavsett vad barnet tycker. Därför blandas din mamma in.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag har ägt den hästen i 3 år, han har aldrig skadat mig. Inte ens försökt.

Jag vill kommentera det här. Att han inte ens försökt är ju en sanning med modifikation. Han har säkerligen inte som mål att skada dig, men faktum är att varenda bock är en skaderisk, för att inte tala om varenda avramling.
Om han varit ute efter att kasta av dig eller inte kan man bara sia om.

Men det finns en hel del energiska hästar som kan busa till det och bocka och bralla. Många av dem är samtidigt rädd om sin ryttare, och vill inte att ryttaren ska åka av. De brallar heller inte såpass att ryttaren åker i backen.

Många hästar avbryter dessutom ev bus och brall vid tillsägelse.

Dante tillhör inte den typen av häst utefter vad som framkommit.

Sen finns det de hästarna som kan bli mer än lovligt irriterade på sin ryttare. Av istadighet, av att de inte förstår, av att de har ont osv. Många av dessa hästar talar med så stora bokstäver som krävs för att ryttaren ska fatta, men de skickar inte av sin ryttare.

Dante är inte en sådan häst heller utifrån vad som framkommit.

Så Dante kanske inte är ute efter att skada dig - men han tycks inte särskilt 'angelägen' om att du ska hålla dig kvar på ryggen heller. Det innebär en rejält förhöjd skaderisk.

Så även om han inte vill det eller är hans mål - så genom sitt beteende ökar Dante din skaderisk enormt jämfört med en genomsnittlig häst.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Eftersom jag vet vilken hästhandlare som köpt in honom till Sverige så är jag tveksam till att han är 100% frisk...:crazy:
 
Sv: Ponnyakuten 4

saranilsson, hur är det med utrustning på lägret, går tränarna igenom typ illasittande sadlar, fel bett, hjälmars hakband och såna saker? :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tänker inte diskutera detta mer för. Ni skapar en så felaktig bild av mig och min häst. Och ja jag erkänner jag har vart uppkäftig. Dom första veckorna tog jag de bra men efter ett par slag under bältet så blir jag arg. Men ni ska veta att jag har pratat med producenter och Peter Markne har stöttat och sagt att jag klarar detta med vuxen hjälp,.
Så tyvärr ni kan inte få mig att ändra mig. Jag älskar min häst, aldrig att säljer honom! Även om ni anser att han är för svår vet jag att jag klarar de. Jag lovar er att ni kommer få se oss på tävlingsbanorna snart :)

Annars tänkte jag stanna kvar och svara på frågor. Ni kan ställa om dom andra deltagarna eller runt om programmet! Jag svarar på de mesta!

Förresten, jag baktalar inte alls Tobbe. Han är en sjukt duktig hästmänniska som har all min respekt. Han har lärt mig otroligt mycket! Så ni ska inte få för er något nu! :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Eftersom jag vet vilken hästhandlare som köpt in honom till Sverige så är jag tveksam till att han är 100% frisk...:crazy:
Jo jag vet! Den hästhandlarn är ju inte den bästa. Men Han är röntgad och kollad från topp till tå och han mår prima! Lika så med stoet vi köpte där också:)
 
Sv: Ponnyakuten 4

saranilsson, hur är det med utrustning på lägret, går tränarna igenom typ illasittande sadlar, fel bett, hjälmars hakband och såna saker? :)
Jadå! Jag fick mycket tips om utrustning! Tex att skaffa Martingal! Dom diskutera olika bett med oss och de var även dom som sa åt mig att ha sporrar.! Tränarna påpekar allt dom ser! Jag fick lära mig mycket inom utrustningen!

Hakbanden tjata ingen om för jag tror ingen tänkte på de. Vi körde liksom på vad som var bekvämast för oss.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tycker det börjar bli dags för en moderator att gå in här och styra upp. Det är nte roligt att läsa. Vi är inte föräldrar till barnen i ponnyakuten och behöver inte agera därefter heller tycker jag.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Berättade dom varför du/ni skulle ha sporrar? :)

Allmänt nyfiken eftersom man vill veta varför man ska använda en viss grej.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tycker det börjar bli dags för en moderator att gå in här och styra upp. Det är nte roligt att läsa. Vi är inte föräldrar till barnen i ponnyakuten och behöver inte agera därefter heller tycker jag.

Jag har skickat PM till Lovisaleonora_
 
Sv: Ponnyakuten 4

För Dantes ena latheter är att han är skänkeldöd. Då föreslog tränarna sporrar så att jag inte satt och banka och petade med spöt hela tiden. Jag red med den mjukaste typen av sporre ( rullande kula) som bara skulle kicka igång han lite. Jag rider fortfarande på dom sporrarna då han går bra med. Har provat utan men som sagt han kommer inte till arbete :) av en tränare fick jag prova skarpare men de trivdes inte jag eller han med.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jadå! Jag fick mycket tips om utrustning! Tex att skaffa Martingal! Dom diskutera olika bett med oss och de var även dom som sa åt mig att ha sporrar.! Tränarna påpekar allt dom ser! Jag fick lära mig mycket inom utrustningen!

Hakbanden tjata ingen om för jag tror ingen tänkte på de. Vi körde liksom på vad som var bekvämast för oss.

Sedärja! Synd att vi inte brukar få se sånt - personligen är jag rätt grön på just hästutrustning precis som många barn som tittar säkert är, hade ju kunnat vara väldigt lärorikt om de visat sånt.

Men hakbanden får de börja tjata om kommande år tycker jag, lite glapp är en sak men fem meter under hakan som man ser ibland... Nä, då vill jag bara dra nån i örat :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 494
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
Svar
5
· Visningar
376
Senast: ameo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 694
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp