Ponnyakuten 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyakuten 4

Jag kan förstå det! Men det fanns väl säkert någon tanke bakom och jag har inget emot tältandet i sig, för det verkade som det stärkte er gemenskap i gruppen väldigt snabbt?
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Det här med byte av utrusning kan ju vara en säkerhetsgrej också, tänker t.ex. på killen med araben som red utan nosgrimma på castingen. Faller man av är det verkligen superlätt att ta med sig tränset i fallet om man inte har nosgrimma. Sen är det inte ovanligt att tränare vill att man ska ha nosgrimma för att hästen ska stänga munnen och inte försöka komma undan bettet, eller för att bettet ska hållas bättre på plats. Har sett träningar där tränare både gått och lånat nosgrimmor i olika utföranden och håltång för att göra extra hål i aachenremmen när de tyckt den suttit för löst.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hej!

Fast så stor skillnad gör inte nosgrimman. Har träffat flera hästar som trots både nosgrimma och käkrem "tappat" tränset i samma veva som de "tappade" ryttaren. Minns främst den gången då en av de riktigt slemmiga karlarna (sån som slemmar på klart yngre stalltjejer) i stallet var med på uteritten på Djurgården, där vi hoppade. Hans häst (underbar liten häst) tvärnitade och han och tränset satt plötsligt på andra sidan hindret. Hästen sprang runt och var överlycklig över sin nyfunna frihet :-).

Men det känns som om de är mer accepterande på skarpare betsling nu än tidigare år, vilket iaf jag tycker känns tråkigt. Jag vägrar tro att så många ponnyer behöver all den utrustningen.

/Lavinia, som fortfarande vill vara med i ponnyakuten :-)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tror han ger tyska kommandon även till sina andra hästar? Just för att tyska funkar bra som "kommando-språk". Jag blandar friskt svenska, engelska, norska och tyska när jag pratar med/ger kommandon till min häst.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Han använder säkert "cirkusspråk", det är en blandning mellan franska, tyska och engelska. De flesta som tränar hästar för cirkus använder det, på så vis kan de byta eller låna hästar av varandra och hästarna förstår kommando-orden.

Framåt heter tex "Allé" (franska), spansk skritt är "Ein, zwei, ein, zwei" i takt (tyska) osv.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, precis. Det var en blandning av tyska och franska, han sa ju "en place" eller liknande när de skulle ställa upp sig.

Jag funderade lite på varför han inte pratade svenska med dem utan cirkusspråk, men det verkar ju vettigt att lära dem så att andra cirkusartister också kan använda dem, det måste ju göra det enklare att sälja dem också tänker jag, om det behövs.
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Angående val av bett och nosgrimma skulle jag gärna vilja höra mer om utrustning och des funktioner i Ponnyakuten. Utrustningsakuten?

Och jag tror att okunskap leder till att många väljer utrustning efter trender utan att tänka på vad nosgrimman eller bettet har för effekt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

*kl*

Det här med byte av utrusning kan ju vara en säkerhetsgrej också, tänker t.ex. på killen med araben som red utan nosgrimma på castingen. Faller man av är det verkligen superlätt att ta med sig tränset i fallet om man inte har nosgrimma. Sen är det inte ovanligt att tränare vill att man ska ha nosgrimma för att hästen ska stänga munnen och inte försöka komma undan bettet, eller för att bettet ska hållas bättre på plats. Har sett träningar där tränare både gått och lånat nosgrimmor i olika utföranden och håltång för att göra extra hål i aachenremmen när de tyckt den suttit för löst.

om hästen försöker komma undan bettet är något fel!! då ska man väl inte dra åt nosgrimman ännu mer!!!
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Sett senaste avsnittet nu, tycker inte alls det är för mycket fokus på huvudets position. Hon är ju även noga med att säga "känn bakbenen trampa på" eller nåt sådär. Pratar om skänkelns jobb. Tyckte träningarna var bra!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Lite svar på några frågor. Markus använde inte nosgrimma på Fendi pga att han slog upp huvudet i början och visade att han inte tyckte om den. Eftersom Markus skulle känna sig säker tog vi bort den. På castingen var kameramannen mycket nära, så det var konstigt att inte fler hästar kröp ur skinnet. Ang sitsen så är det så enkelt som sådan har man skjutit i höjden som killar gör i den åldern så blir man gänglig. Är man då nervös så spänner man sig (spänner insida lår och rumpa) och lutar sig framåt, leder detta till att man får en dålig sits. Benskydd och boots används för att skydda Fendi eftersom han har så stort övertramp och slår sig själv vid ridning. Det vi fick reda på vid castingen var att se över utrustning (alltså det Tobbe sa inför kameran, inget annat). Därför satte vi på nosgrimma igen (detta fungerade, förutom att han vill klia sig ofta men han slog inte med huvudet längre). Vi köpte även bettet för att det skulle finnas alternativ för tränarna att välja. Om ni märkte det så bytte de till tränset med det röda stenarna, som hade ett tre-delat bett.

Och kan inte nog poängtera att detta är TV. Extremt nervöst för ryttarna och hästarna. Både att träffa Tobbe, kameramannen (med den stora kameran) ev komma med på TV och ha åkt långt.

Ni får gärna komma med frågor men kommer bara besvara vänliga inlägg.
:love: på nätet!!!!!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ok vem då? Ni bor i samma område som jag så jag är helt ärligt nyfiken.. pm : a gärna om du inte vill skriva ut namnet.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tyvärr kommer jag inte stilla din nyfikenhet. Men glöm inte av att det är TV. Markus fick mycket hjälp av livscoachen. Allting är inte exakt som det ser ut.

OBS!!! Nät kärlek!!!!!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tyvärr kommer jag inte stilla din nyfikenhet. Men glöm inte av att det är TV. Markus fick mycket hjälp av livscoachen. Allting är inte exakt som det ser ut.

OBS!!! Nät kärlek!!!!!

Alltså, jag tycker både ryttare och hästar är fantastiska inför så mycket kameror och folk. Tänk er själva ni som har hästar och föreställ er hur era hästar skulle reagera. Men mot slutet, blev hästarna mer bekväma med allt omkring??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 484
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 345
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 974
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp