Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 5

Sv: Ponnyakuten 5

KL

Jäklar vad fint Ingrid red. Måste vara bästa ryttaren i ponnyakuten nånsin.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ja :)! Kul avsnitt. Lite mysko med beskrivningen, för det handlade ju egentligen väldigt lite om frihetsdressyr (tack och lov ;)!). Tyckte också det var roligt att se dem byta hästar. Skulle jag också vilja göra ibland, men jag har ingen att byta med... Säkert jättenyttigt att få rida olika hästar ibland, för ofta sitter man ju bara dag ut och dag in på sin egen...
 
Sv: Ponnyakuten 5

Bättre, stadigare och lugnare ridning än många proffs man ser på tv.
Hästen visste ju inte hur fort han skulle springa med benen, men hon bara satt där helt lugnt och bara lät honom göra sitt jobb. Fantastiskt.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Blev riktigt imponerad av hennes ridning! Hon är ju inte speciellt gammal, men hon var helt stencool och verkade ha grym kroppskontroll med tanke på hur stabilt det där såg ut! Synd bara att de inte visade mer av hennes ridning...
 
Sv: Ponnyakuten 5

Dagens avsnitt var bra tycker jag! Kul med dressyrträning, speciellt med hästen som skyggar och inte vill gå först. Även roligt och nyttigt med hästbytet! Frihetsdressyren visade även hur man använder pekpinnarna på ett sätt som hästen förstår.
 
Sv: Ponnyakuten 5

kl

Håller med om Ingrid, blev otroligt imponerad! Verkar ha väldigt fin känsla, och inte dåligt att ha sådan kroppskontroll när man inte är så gammal.

Tycker Hugo har en ganska mjuk och fin sits också, han red araben riktigt trevligt!
 
Sv: Ponnyakuten 5

Tyckte också Ingrid red mycket trevligt och följsamt, tyckte redan på castingen att hon hade en fin sits.
Sen gillar jag Araben (Fendi?). Ser stadig, snäll och trevligt utbildad ut under ryttare.

Under frihetsdressyren satt jag däremot med en klump i magen. Tjejen stod flera gånger med ansiktet bokstavligt rakt upp i baken på hästen O_o För mig känns det bara fel att "lära ut" det i ett barnprogram. Även om ponnyn är snäll skulle jag ändå velat ha en liten varning på det.

Annars gillar jag hästbytet, verkade bra för Markus och härligt att se att han skötte buset ifrån ponnyn på ett bra sätt. :)
 
Sv: Ponnyakuten 5

Boy verkar ju vara lite trixig. Skulle nog behöva arbeta honom från marken/tömköra för att försöka arbeta bort den något konkava formen.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Under frihetsdressyren satt jag däremot med en klump i magen. Tjejen stod flera gånger med ansiktet bokstavligt rakt upp i baken på hästen O_o För mig känns det bara fel att "lära ut" det i ett barnprogram. Även om ponnyn är snäll skulle jag ändå velat ha en liten varning på det.

Jag kände exakt samma sak. Att hur många ungar ska nu inte lära sina hästar att snurra (det visades ju hur man kunde börja lära in det i ett tidigare avsnitt), och så står de smack bakom rumpan på ponnyn.. :S
 
Sv: Ponnyakuten 5

Tycker frihetsinlägget var mycket bra. Elin har verkligen lagt ner mycket för sin häst. Bra lektion med Lisen också för Elin och Rasmus.
 
Sv: Ponnyakuten 5

*kl*
jag blir irriterad på att det är skakigt och konstigt filmat, konstiga inzoomningar. Är svårt att se ekipaget och en helhet när det är så ryckigt och vissa stunder filmas hästens ben och andra bara huvudet på ryttaren typ! Men vi är ju inte målgruppen för programmet heller... vuxna som vill se mer träning och kunna följa lite mer seriöst. ÅÅh vad jag skulle vilja ha vuxenversionen och hela träningar att se!! :D
 
Sv: Ponnyakuten 5

KL

Verkar som att avsnittets tema var "byta hästar" - tänkte också på när riddarkillen fick rida riddarens häst också. Superbra! Och håller med om Ingrid, så liten och så duktig. Hon kommer gå långt om hon fortsätter så :)

Apropå Lisen-träningen med Rasmus: varför säger Lisen att verbalt beröm inte är till hästen utan att hon bara ska klappa? Tjejen (vad heter hon?) har väl alltid jobbat med Rasmus genom att säga ordet "bra" till honom, som vi fick se sen med frihetsdressyrträningen, Tobbe själv använder ju verbalt beröm och godis. Det blir ju bara rörigt för hästen om han får olika "beröm"-signaler.
 
Sv: Ponnyakuten 5

Ja han behöver utbildas och ridas bättre, dem är för outbildad för en så ung ryttare. Påminner väldigt mycket om de holländare vi hade på ridskolan. Gräsligt svåra i munnen och blev spända så fort man höll i lite.

De blev rätt okej sen men reds ju inte av de små barnen direkt.
 
Sv: Ponnyakuten 5

det tillhör inte tråden helt men det där med att holländare har svår mun och lätt blir spända, är det "vanligt" bland hästar just från holland?
 
Sv: Ponnyakuten 5

Jag vet inte. Våra två kom från samma ställe, riktiga holländska ridponnyer med fin stam och visade.
 

Liknande trådar

Tjatter Ibland når de automatiska översättningarna på Facebook nya höjder. Jag fastnade med blicken på en kaka som såg trevlig ut och som...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 405
Senast: macbeth
·
C
Islandshäst Jag drömmer lite om att kanske ta ett föl på mitt sto i framtiden. Det kanske (troligtvis) aldrig blir av men är ju kul att fundera iaf...
Svar
15
· Visningar
2 595
Senast: JennyK94
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 325
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 103
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp