Bukefalos 28 år!

Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vi var med på körkurs i helgen, och min tjej gick med rockarden tre gånger! :bump: Äntligen! Hon är hur duktig och lugn som helst. Fångade vagnen bra, ryggade, gick på olika underlag och svängde. Så jag är lycklig :D
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul att det går så bra! Roligt roligt!

Vad är framtidsplanen?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Här är våra inkörnings objekt...

Hanna
Wm-Ponny
f:2005
Har tömkört Hanna lite till och från fungerar riktigt bra och kommer fortsätta under vintern. Då Hanna är dräktig så går vi väldigt lungt fram med plan att ha henne för vagn tills nästa höst och börja träna så smått.

Bild_729.jpg



Ekbäckens Jade
Wm-Ponny
f: 2004
Ska börja tömköra Jade under vintern med förhoppning att ha henne framför vagn till våren. Jade ska ombetäckas under 2009

EkbJade_p494051.jpg


Mer om Jade & Hanna finns HÄR!

//WE
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, det är en mäktig känsla när amn sitter där i rockarde efter allt slit. :)

Vi ska köra mycket i skogen för nöjes skull. Kanske komma ut på lite små körtävlingar om allt vill sig väl. Hon ska också skolas enligt den akademiska ridkonsten, så hon blir en allt-i-allohäst.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh vad glad jag är! :bump::banana::rofl:

Selade pållen med lokselen idag, tog väl kanske en kvart...:angel: men hon har tålamod. Sen så kopplade jag på henne draglinor som var spända till en svängel som satt fast i en halv trätrall.

Sambon stod brevid att ingripa om hon skulle bli rädd, men vi började på gräs och hon brydde sig inte så mycket. Hon gick på bra så vi gick ut i trädgården där vi har grusgångar från förra sekelskiftet runt runt i olika former så vi körde där runt och fram och tillbaka åt olika håll. Hon var jätteduktig! :laugh: I svängar där draglinorna kom mot benen så reagerade hon inte alls. Hon var en klippa. Det finns bara två skillnader från hur det brukar vara när jag tömkör henne. Ett: jag kände att jag kunde röra mig runt henne och hon lyssnade på mina hjälper oberoende av det. Superduktigt!! Det andra är att jag inte behövde driva på henne som jag brukar utan hon hade bra fart hela tiden. :DHon lyssnade jättebra på om hon skulle trava eller stanna eller vad jag än bad om. :love::D Ska försöka få sambon till att fota oss någon dag.

Åh! Vad stolt jag är!! Det är så roligt med framsteg! Okej, jag tog nog mer tid idag på att sela på och av än vad själva träningen tog men jag lär mig efter hand. Jag vill ju att det ska sitta bra på henne!

Min plan nu är att köra så här några gånger så hon känner sig helt trygg med det och sen ha på skaklar... *drömmer* Jag ser fram emot att kunna koppla på rockarden så hon får röra på sig ordentligt, för hon har några extrakilo..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh vad duktiga ni är både du och pållan! Kul att det går så bra! Jag har kört med däck efter två gånger förra hösten och ska snart göra det här hemma också med sambons hjälp. Drömmer också om den där dagen när hon har rockarden efter sig ;)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul med fler deltagare!

Hoppas du håller oss uppdaterade med hur det går!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Så kul att de går bra:):)

Lilla Joystick och jag var ute på en mörkertur igår kväll vi.
Skrotade ett par värdelös transportskydd som jag tog remmarna från och trädde på tränsreflexer som sen råkade gå 2 varv runt benen på den lille ... Nåja.. me ett reflexridtäcke för stor häst under lokselen så ja INGEN kan säga att Stickan inte syntes i allafall

Nyttigt att vara ute i mörkret också och lära sig de här med skuggor och reflektioner i vattenpölar. Bra minne har den lille gynnaren så efter ett tag började han skrika efter sin polare från i somras..
När vi kom fram så va de miljöträning i stallet.. ensam i nytt stall med massor me hästar ute och så kom ett STO in i stallet.. å sen ett stort sto också.. Ja han hade de lite kämpigt ett tag lilla Joystick..

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hihi, inte lätt när man inte har så stora ben! Du får ta kort på den lille lysmasken!

Ja, det där med att av ute i mörker är rätt nyttigt, ngt man kanske inte alltid tänker på att träna när de är små.
Bra!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

:bow: tack! Idag gjorde hon mig stolt igen! Hon drog en stock!!! :love: så duktig hon e! Nu ska vi bara köra detta tills hon är helt säker så ska vi ut i skogen och hjälpa sambon sen!

Det är bra med att kolla kort! Nu såg jag att jag behöver ändra lite på hennes sele..

Jag har lagt in lite bilder i min projekts-tråd men lägger in här med...Ursäkta bildbomben!

här är vi i trädgården..

hst08350.jpg


hst08364.jpg



hst08381.jpg


Sen gick vi ut i hagen och testade att dra en liten stock så att det blev mer att dra för henne..

hst08390.jpg


hst08394.jpg


hst08398.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad duktig hon är!!

För att inte tala om söt, jag döööör :love::love::love:

Så positiv dessutom, hon verkar gilla det!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, det känns som om hon tycker det är kul att lära sig nytt. Var lika "tillmötesgående" eller vad man ska kalla det när vi red in henne...
Är 4 år och har väl tröttnat på att inte göra nått vettigt.. ;)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

ÅH! :love: Hon är ju ljuvlig! Ni ser ut att ha jättekul mitt i all koncentration. Grattis!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken underbar liten fröken!!!:love:
Vagnen nästa där ju!
MEN...
Vart är din hjälm och pisken???

Tant nojjig som på tisdag ska åka till ridhus med grabbarna grus. Det blir 15 minuter körning med lilla Joystick och 45 minuters lektion med Krutrök

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack! Hon har gått med vagn 4 gånger nu, och det går hur bra som helst.
Den dagen hade jag glömt hjälmen, men jag brukar alltid ha den. Lovar ;) Pisk använder jag ytterst sällan, eftersom jag är nybörjare har jag haft tillräckligt att hålla reda på tömmarna.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack! *nöjd*

Nu måste du ju också lägga in bilder som inspiration för oss andra ju!! :bump:!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Får man vara med?

Jag har en shetlandsponnyvallack på 2,5 år som ska köras in nu i vinter var det tänkt, vi har kommit så långt att vi har kollat så att selen passade :)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tyckte han att det var ok med selen på? Har du bild? *nyfiken*
Vad kul med fler småttingar i tråden.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag lovar att jag ska försöka ta bilder snart. Det blir säkert jättevackert med de härliga färger som är ute nu ;) Men förhoppningsvis kan man se hästen någorlunda iaf. nu har hon fått skor också, så nu är vi redo för skogsvägarna! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 591
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 630
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 361
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp