Bukefalos 28 år!

Punktering av felaktiga åsikter

Gnist

Trådstartare
Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser..

* Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar
* Vi anser inte att blandrashundar ska utrotas
* Vi tycker inte att blandrashundar är totalt värdelösa
* Vi anser oss inte vara förmer än de som äger blandraser
* Vi tycker inte att alla blandraser är mentalt skräp
* Vi anser inte blandraser vara mindre värda att satsa på

Det som vi däremot anser/vet är:

* För många som föder upp blandraser handlar det först och främst om pengar
* Oftast är det inte genomtänkta blandningar
* Oftast är inte föräldrar etc. hälsokollade
* Det finns sällan någon kontroll på hur ofta tikarna paras eller eventuella inavelsgrader
* Det är väldigt sällan de bästa hundarna (av de renrasiga) som går i blandrasavel (hit räknas även sk "renrasiga" utan stamtavla) , utan mer ofta de som inte håller måttet på antingen hälsa, mentalitet eller exteriör

Kort sagt, så är det buskaveln och de oseriösa "uppfödarna" vi är emot och inte de hundar som gemene man har :cool:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Vad skönt att höra!!

Jag har själv en blandras och en renrasig. (BC/Labrador och en BC).
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Och jag själv har renrasiga Dvärgpinscher & Fransk Bulldog och i huset finns också en blandis, en sk Bastard, världens goase sällskaps hund stabil och säker, dock inte frisk. :(
Men vi älskar henne lika mycket som de andra hundarna ändå, även att hon inte har en stamtavla. :love:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Kan bara HÅLLA MED! Bra sagt:bow:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Att du orkar......Lever inte du på att sälja valpar?

Ena stunden är blandisar för billiga så vemsomhelst kan köpa, för att i nästa rad vara för dyra....
Det är väl inte din ensak vad folk gör och tar betalt, samma som att det inte är min sak hur många valpar du säljer på ett år....

Vill du komma åt folk så gör inte det på bukefalos utan sprid ditt budskap där det hör hemma, för jag tror knappast det klientelet du är ute efter finns här....Om jag vill para min dsg som är röntgad med en lhasa apso som också har alla papper rena, det har ju faktiskt inte du med att göra och absolut inte vad jag tar betalt heller.... I ärlighetens namn.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Fast var inte så jag tolkade hennes inlägg. Utan mer göra klart att man inte har emot hundarna. För det får man höra jämt (här på buke) när man säger något negativt om blandraser.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

* För många som föder upp blandraser handlar det först och främst om pengar


Men det gör det väl många ggr med renrasig avel också?

Renrasiga modehundar som är mer lättsålda drar faktiskt till sig fler "uppfödare"?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Fast var inte så jag tolkade hennes inlägg. Utan mer göra klart att man inte har emot hundarna. För det får man höra jämt (här på buke) när man säger något negativt om blandraser.

Det är bullshit, jag vet exakt vad hon menar. Det har hon varit tydlig med i andra trådar, saker blir inte sant bara för att man skriver dom.Jag tror inte hon eller nån annan har nåt emot hundarna men hundägarna får sig en känga, och som sagt så är det fel ställe att ventilera sin avsky mot aveln av blandraser...samma som det är fel ställe att ventilera sin avsky mot renras aveln som går överstyr...som ginnies sa..en populär ras får en j'kla massa nya uppfödare som ploppar upp för att tjäna pengar...min ras är ju en av dessa..( min uppf har hållt på sen 74)

PIRU...Du har allt stora visioner om vad en k*k kan göra du, men dessvärre så har den inte så stort inflytande som du tror :angel:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Renrasiga modehundar som är mer lättsålda drar faktiskt till sig fler "uppfödare"?

Tror du inte att de sållar bort sig själva till slut? Just för de kan inget om rasen och kör på ett tag under tiden rasen är populär.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Tror du inte att de sållar bort sig själva till slut? Just för de kan inget om rasen och kör på ett tag under tiden rasen är populär.


Jo det gör den säkert , men folk täljer ju guld så länge det går, allt för att tjäna pengar...så det är ju fel att säga att folk som ""föder" upp blandraser gör det för pengar för det finns ju skit i alla läger.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Martha, om du har så svårt för Gnist ger jag dig rådet att inte läsa vad denne skriver. Jag uppmanar dig att inte göra det.

Diskutera gärna blandrasers vara eller icke vara, men gå inte på Gnist personligen.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Tror du inte att de sållar bort sig själva till slut? Just för de kan inget om rasen och kör på ett tag under tiden rasen är populär.


Jo, du har säkert rätt, men visst finns risker under tiden att de "förstör", "gör mindre gott", med den kanske bra aveln som innan funnits på rasen med att inte alla gånger vara så noga, ex med mentalitet, eller för den delen bara tar valpar för ofta på tikarna, även fast det är renrasigt?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jo, du har säkert rätt, men visst finns risker under tiden att de "förstör", "gör mindre gott", med den kanske bra aveln som innan funnits på rasen med att inte alla gånger vara så noga, ex med mentalitet, eller för den delen bara tar valpar för ofta på tikarna, även fast det är renrasigt?


Så sant som det var sagt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 762
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 179
Senast: Disen
·
A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
22 751
Senast: Mabuse
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 658
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp