Raskatt vs Hus-/bondkatt

A

Alexandra_Torg

Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den tråden går faktiskt lika bra att skriva här, men då med katter förstås.

"Punktering av felaktiga åsikter"

Som ofta tillskrivs oss som har raskatter, av de som har hus-/bondkatter.

* Vi ser inte ner på ägare till hus-/bondkatter
* Vi anser inte att hus-/bondkatter ska utrotas
* Vi tycker inte att hus-/bondkatter är totalt värdelösa, eftersom många av oss har, eller har haft hus-/bondkatter också
* Vi anser oss inte vara förmer än de som äger hus-/bondkatter
* Vi tycker inte att alla hus-/bondkatter är mentalt skräp
* Vi anser inte hus-/bondkatter vara mindre värda att satsa på

Det som vi däremot anser/vet är:

* För många som föder upp hus-/bondkatter handlar det först och främst om pengar, både att man kan få ett par hundralappar eller mer för långhårskattungar och att det handlar om pengar, för man tycker att det är dyrt och onödigt att kastrera honkatten eller köpa P-piller. Katter är självständiga djur och har rätt att vara sig själva osv...
* Oftast är det inte genomtänkta blandningar
* Oftast är inte föräldrar etc. hälsokollade
* Det finns sällan någon kontroll på hur ofta hus-/bondkatter paras eller eventuella inavelsgrader
* Det är väldigt sällan de bästa katterna (av de renrasiga) som går i hus-/bondkattsavel (hit räknas även sk "renrasiga" utan stamtavla) , utan mer ofta de som inte håller måttet på antingen hälsa, mentalitet eller exteriör

Kort sagt, så är det buskaveln och de oseriösa "uppfödarna" vi är emot och inte de katter som gemene man har
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag har en blogg i frågan som förklarar bland annat mina tankar kring blandrasavel och om hur jag som nybörjare med blandrasavel blev bemött av raskattsuppfödare.

http://somali.bloggsida.se

Läs och begrunda vad en seriös uppfödare i mina ögon är.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

My oh my, har läst ungefär hälften av din text och kan argumentera i evigheter för vad jag tycker att rätt och fel i din text.

Förök komma intill en pawpeds utbildning, så kanske du får annan syn på saker och ting.


Jag önskar att alla kastrerade sina huskatter, vi har ju Europen, "den svenska huskatten" fast med stamtavla, räcker inte det?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

:eek: :eek:
Driver du med oss? Jag hoppas att du är ironisk i bloggen? Eller är du så okunnig och oinsatt?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja, uppenbarligen har du inte läst hela inlägget.

Gå pawpeds-utb? Insinuerar du att det finns luckor i mina kunskaper i avel, specificera dig i så fall...

Läs färdigt bloggen om du nu ska komma med sådana inlägg.

Jag vet vad jag vet och jag tycker vad jag tycker. Men givetvis är jag intresserad av kommentarer, men dessa bör isåfall innehålla substans.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Så dun klankar ner på mig för att jag tar mig tid att läsa ditt extremt långa pladder?

Är snart färdig.

Och du, Sverak är inte gudar, det finns fler klubbar om man inte gillar dem. ;)
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

"Utsätter katten för otäcka bad, hårfönsblåsning och borsting, för ”show condition” och hoppas på en championtitel. "

:eek: Har man frilivvigt skaffat sig en långhårig katt måste man ju för fasiken se till o sköta den med, och det inkluderar bad!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Substans.- kliv ur din bubbla och lär och lyssna.

Gå en Pawpeds utbildning iaf grunden för att få möjligheten att träffa uppödare, se deras synvinklar på saker o ting.
Man lär sig mer än vad man tror!
Och du verkar behöva det.


Ingenting förvånar mig snart. :(
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Specificering från mig:

1. Huskatten kommer aldrig att dö ut. Vi kommer aldrig komma till att alla kastreras, däremot kan ni minska antalet så pass mycket att det blir balans i efterfrågan och tillgång. Hade det varit massor av britter på katthemmen så hade det självklart varit dags att stoppa aveln och få en balans även där.

2. Värde och avelsvärde är helt olika saker. Min Abbie har dubbelsidig patellaluxation. Har hon nått avelsvärde? Absolut inte. Har hon nått värde som sällskapskatt? Absolut! Lika stort om inte större än hennes helt friska mamma.

3. Jag håller till på sveriges största kattforum. Majoriteten av huskattägarna där har kastrerat sina katter. Varför? Jo för att dom har förstått problemet. Så det är inte alla huskattägare som delar dina åsikter, dom flesta har fattat hur man menar. Inte alla uppenbarligen.

4. Raskatter stjäl ytterst sällan katthemskatters hem. Dom som köper raskatt gör det för att dom vill ha en raskatt. Inte vilken katt som helst. Raskatt eller ingen katt alls. Men du menar förstås att vi ska sluta avla raskatter så du kan få fortsätta avla huskatter?

5. Matadoravel har inget med avelsbasens bredd att göra. Även i en ras med mycket bred bas kan matadoravel finnas. Det har heller inget med kastrerade ungar att göra, det betyder att en hane har fått ta emot för många honor. Vilket beror enbart på hanens ägare. Dom som kastrerar sina avkommor innan leverans gör det just för att linjerna redan finns i så pass stor del i rasen att den måste begränsas. Och många av de som kastrerar innan leverans gör det för att katterna säljs som enbart sällskapskatter. Många av dom har man fått köpa som avelskatt och okastrerad om man vill. Men att helt hålla på sina linjer är idiotiskt, det håller jag med om. Dock inte alls ett så stort problem som du verkar tro.

6. Raskattavel handlar inte om att få fram katter med avelsvärde. Fattar inte vad du fått det ifrån? Raskattavel handlar om att få fram rastypiska katter till dom som vill ha katter av den rasen. Majoriteten av katterna säljs som sällskapskatter till köpare som inte vill avla, men vill ha en mysig gosboll med just det tempramentet och utseendet som den rasen har.

7. Ingen påstår att ingen ska få köpa en huskatt? Ingen av oss proppsar på att alla ska köpa en raskatt. Man får välja helt själv vad man vill ha. Det har du också hittat på.

8. Det är ytterst få som vaccinerar, chippar och besiktar sina huskattungar. Vi har också pratat mycket om en organisation just för dessa huskattuppfödare för att på så vis kunna få fram en seriös huskattavel. Som kanske på sikt kan konkurrera ut den oseriösa aveln. Men ja, jag anser absolut att man ska ta ansvar för sin ras. Skulle du sluta avla huskatter för att det finns ett överskott av perserkatter? Knappast va? Troligen tycker du där (liksom jag) att det är upp till den rasens uppfödare att anpassa balansen. Men du tycker att vi raskattuppfödare ska sluta för att du ska få fortsätta? Konsekvent?

9. Du påstår att mutationerna som avlas på ofta är ohälsosamma? Jag påstår att du har jättefel där. Dels förbjuder vår djurskyddslag avel på sådana djur och dels tillåter inte mitt förbund SVERAK avel på sådana mutationer. Forskning pågår också på många av dom mutationerna/defekterna man inte vet så mycket om för att avgöra om dom är farliga eller ej. Såvida du inte är forskare så är du knappast kunnig nog att avgöra vad som är ohälsosamt och inte.

10. Hur vet du att det korsar 2 friska individer utan stam? Alla anlag som är recessiva eller nedärvs på annat vis än dominant, hur kan du ha koll på dom utan stam?

11. Jag är förvisso bara här och på SKS, men inget av dessa forum visar nån som helst negativitet mot huskattägare. Rent påhitt från din sida och det står jag för utan citat som bevisar motsatsen.

12. Dom flesta av oss raskattuppfödare som står för våra åsikter på forum på nätet är allt annat än anonyma. Dom flesta av oss berättar öppet om våra stamnamn, våra katters hela namn osv. Hur anonymt är det?

13. Hur öppen raskattaveln är, har du till viss mån rätt i. Alldeles för mycket mörkertal är det, men det är på väg att förbättras. Även om det går för sakta. Jag har fått mycket beröm för min öppenhet om Abbies problem och hoppas ha påverkat en hel del. Har inte någon gång blivit negativt bemött. Jo, av huskattägare ironiskt nog :confused:

14. Vill gärna veta vilka raser som inte är hälsosamma inom SVERAK? Perser kan jag hålla med om, men det är 1 (eller 2 då), vilka fler menar du? Dessutom påstår ingen att SVERAK är det enda rätta, det finns flera förbund och vi har samarbeten rakt igenom. Att SVERAK oftast lyfts fram beror mest på att dom är störst här i Sverige. Och mest kända.

15. Hmm... Du skriver att huskattavel är okej, men det är ännu bättre om den sker med raskatters inblandning? Dubbelmoral? Du biter dig själv i svansen där. Högre pris ska inte bestämmas av graden raskatt, då är du totalt fel ute. Det är katten som djur som ska betinga ett högre pris. Su skiljer ju själv på katternas värde genom att skriva att det är bättre att blanda in raskatt och sälja dyrt? Jag anser att huskatt oavsett andelen raskatt ska vara dyrare än dom är idag. Annars är vi ju riktiga hycklare.

16. Mer okunnighet: Alla fel går inte att testa fram. Man får gå efter vad som dykt upp bakåt.

17. Att ta fram en ny ras är långt ifrån samma sak som att avla huskatter. En ny ras kommer sig knappast av att man satt ihop 2 söta huskatter utan stam och Hoppla! En ny ras!! Det handlar om åratal av planerande, undersökande och kunnighet. Inget av dessa stämmer med den huskattaveln vi har i Sverige idag.

18. Du är bra trång i din syn. Du tar upp en siamesuppfödare. Titta på DRX-uppfödarna som blandat upp sin ras under några år med andra raser för att bredda basen. Det är absolut inget unikt för din siamesuppfödare, utan fullt normalt.

19. Din avel gick möjligtvis med nollresultat. Dom flesta säljer dock sina halvraskatter för 1500-2000:- utan vaccinering, chippning och avmaskning. Hur kan dessa inte gå med vinst? Se dig omkring!! Din verklighet och den riktiga verkligheten är inte samma sak.

20. Att du inte fick dina korhåriga huskatter sålda för ett bra pris visar väl verkligen på hur uselt det är ställt för huskatten? Hade balansen varit bättre hade folk fattat att vill man ha katt får man betala för det också, oavsett hårlag.

21. Att huskatter saknar utställningsvärde får stå för dig. Självklart kan dom inte ta cert, cert tas efter poäng för hur katten uppfyller standarden. Huskatter har ingen standard, alltså inga cert. Dock kan dom ta NOM, BIS, och alla andra stora fina priser som finns. Fråga Malin de Lange i NerK hur högt hon värderar sin Jaffas priser. Troligen högre än många av oss raskattägare gjort.
WW'03 & SW'01 '00 Jaffa eller kanske
WW'03, SW'06 '04 '03 Tarzan
Inte illa va?

22. Alla uppfödare omplacerar inte sina pensionerade avelsdjur. Och många som gör det, gör det för kattens skull. För att det inte funkar i gruppen efter kastrering. Inte konstigt i revir med rangordning. Dom som gör det.. tja, det är inget jag stödjer heller. Min avel består f.n. av 2 kastrater. Toppa det om du kan!

23. Katthemmens prioriteringar är ett hett ämne på SKS, och få delar dessa katthems åsikter. Men man kan vända på det också. Hade det inte funnits så enormt mycket huskatter hade katthemmen inte behövt prioritera.

24. Jag förmänskligar inte heller katterna, men aldrig att jag tycker dessa katter ska avlivas för att pengarna ska gå till människor istället. Däremot kan pengarna läggas på andra katter!

25. Att utveckla sin egen ras är alltid jobbigt. Det gäller alla djurraser, inte bara katterna. Deal with it?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det är sorgligt att läsa din blogg faktiskt. Du har missförstått mycket. Vi som kastrerar kattungarna innan vi säljer dem bidrar visst till avelsbasen, dock inte via de kastrerade katterna utan via deras fertila syskon som vi behåller i avel eller säljer vidare till avel. :idea: Jag känner då inte till en enda uppfödare som bara sitter och producerar kattungar och kastrerar dem alla.

Och du, gillar du inte SVERAK... lämna dem. Det finns en hel värld av möjligheter: IDP, TICA, CFA, ACFA, GCCF etc. GCCF med sin policy "health comes first" borde tilltala dig.

Att sedan höja huskattens värde genom att blanda in huskatt? What? Man betalar för det som gjorts med katten, inte för vad den innehåller för raser. De tvättäkta bondkatterna utan ett synligt spår av raskatt i sig tjänar inte ett dugg på att det föds upp en massa blandraser som säljs till högre priser.

Bondkatterna skulle tjäna på att bli mer exklusiva, på att bli bättre omhändertagna. De är knappast särskilt exklusiva idag, nu finns de i överflöd.

Siamesuppfödaren du skriver om är sedan inte på något sätt märkvärdig. Ta gärna en titt i Pawpeds databaser. Kolla tex. cornish rex, devon rex och sphynxen. Blandat värre i de stammarna kan jag säga och inom både devon rex och sphynx paras det fortfarande in andra raser för att få in genetisk variation. Vi har en birma-uppfödare på detta forum som har en hane som är resultat av kontrollavel. När det gäller korater kan man fortfarande använda noviser i avel. Samma inom maine coon.

Sedan låter det spännande med dina planer på lila somali. Funderar dock lite på hur du tänkt befästa lila hos rasen när choklad inte finns. Importerar du en lila somali kommer du bara producera chokladbärare, du kommer inte få lila avkommor förrän du lycka dubblera choklad och dilution hos katterna så du behöver få in obesläktad choklad från annat håll också.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tyckte att bloggen var bra. Den tog upp många saker som jag har tyckt min inte vågat säga på forum för man får så mycket skit då!

Missfedeli verkar inte speciellt insatt. Hon säger att SVERAK förbjuder avel på ohälsosamma mutationer. Jaja, men Manx då? Och de nya nosarna på perser? Eller de där scottish fold(fast de kanske inte är godkända än av SVERAK)?

Nej, Missfedeli. Du tror att SVERAK och rasvärlden är så fina och snälla men det är nog DU, inte F&M, som missuppfattat det hela och behöver läsa på lite!



Jenny
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej, jag vet hur jag ska få fram lila, det kräver bra lite arbete, men jag vet hur jag ska gå till väga!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det är sorgligt att läsa din blogg faktiskt. Du har missförstått mycket. Vi som kastrerar kattungarna innan vi säljer dem bidrar visst till avelsbasen, dock inte via de kastrerade katterna utan via deras fertila syskon som vi behåller i avel eller säljer vidare till avel. :idea: Jag känner då inte till en enda uppfödare som bara sitter och producerar kattungar och kastrerar dem alla.

Bra för dig, min erfarenhet ser helt annorlunda ut.
Jag känner ett par som faktiskt gör så. Om du tror att jag missförstått nått i det ämnet, har du för engångs:) skull Fel.

Och du, gillar du inte SVERAK... lämna dem. Det finns en hel värld av möjligheter: IDP, TICA, CFA, ACFA, GCCF etc. GCCF med sin policy "health comes first" borde tilltala dig.

Gillar inte idén med kattförbund, så det är pest eller kolera.

Att sedan höja huskattens värde genom att blanda in huskatt? What? Man betalar för det som gjorts med katten, inte för vad den innehåller för raser. De tvättäkta bondkatterna utan ett synligt spår av raskatt i sig tjänar inte ett dugg på att det föds upp en massa blandraser som säljs till högre priser.

Men det skrev jag i bloggen, att alla honor som ska gå i avel ska testas för det dem ska?

Men kanske öka standarden för de kattungar som föds ur en som kombi. För honan kommer para sig, om det så är oplanerat, och blir det planerat får blandrasuppfödarna nöja sig med det som finns kvar. Det vill säga ex. renrasiga katter utan stam, som kanske inte kan bidra med något, på grund av olika an ledningar.

Nej, men då finns det ju inga huskatter kvar, bara exlusiva och halv-exlusiva! Jag talar om att man skulle kunna få grym kontroll över de parningar som sker i en sådan kombination. Och huskatten vill man ju ha bort, även om ingen säger det högt,

Nej, men om man bara blandar, då finns det ju inga huskatter kvar. Utan bara exlusiva och halv-exlusiva!

Bondkatterna skulle tjäna på att bli mer exklusiva, på att bli bättre omhändertagna. De är knappast särskilt exklusiva idag, nu finns de i överflöd.
Ja eller kanske må bättre av att bli avlivade.

Häller med!

Siamesuppfödaren du skriver om är sedan inte på något sätt märkvärdig. Ta gärna en titt i Pawpeds databaser. Kolla tex. cornish rex, devon rex och sphynxen. Blandat värre i de stammarna kan jag säga och inom både devon rex och sphynx paras det fortfarande in andra raser för att få in genetisk variation. Vi har en birma-uppfödare på detta forum som har en hane som är resultat av kontrollavel. När det gäller korater kan man fortfarande använda noviser i avel. Samma inom maine coon.

Det låter ju bra. Gissar dock på att det oftast handlar om att få fram "rätt look". För jag har ännu inte sett en sphynx med päls.

Sedan låter det spännande med dina planer på lila somali. Funderar dock lite på hur du tänkt befästa lila hos rasen när choklad inte finns. Importerar du en lila somali kommer du bara producera chokladbärare, du kommer inte få lila avkommor förrän du lycka dubblera choklad och dilution hos katterna så du behöver få in obesläktad choklad från annat håll också.

Jag vet hur jag ska gå tillväga om de planerna blir av. Som jag skriver har jag kontakt med uppfödare som gjort samma sak, Sedan om det är genomförbart eller ej, det vet man aldrig.

Att jag är med i sverak beror på att jag vill ställa ut, på deras utställningar.Och de har bra regler också. Men det enda folk gör är ju att rabbla upp dessa regler till mantran och sedan dyrka den.

Nej, utparningar är inte ovanliga, men det är ingen som talar om dem. Precis som om det vore skamligt, och det fattar jag inte. Och så finns det dem som ska bevara sina linjer till varjepris!

Men tack för kriativ kritik, Jag gillar ju dig Sol, jag vet att du kan otroligt mycket, mycket mer än vad jag ännu inte lärt mig,
Men om kattavel kan jag en del, och jag har åsikter. Åsikter som grundas på otrevliga bemötande på forum exempelvis. Och vad som är det viktigaste budskapet i bloggen är, att alla ska bemötas på ett trevligt sätt, oavsett om du har köpt katt från huskattuppfödare eller raskattsuppfödare.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

MissFideli är mig veterligen själv uppfödare så huruvida pass insatt hon är tycker jag nog att du ska kolla upp bättre innan du skriver något. Om du läser hennes låååånga svar till f&m löser hon ut en hel del missförstånd och dåliga argument som huskatt"uppfödare" gärna kommer med för att få deras verksamhet att bli mer seriös. Sorgligt. Jag tror snarare att både du och f&m måste öppna upp lite för att ta in faktan, om inte för er egna så åtminstone för katternas skull.

Sen måste jag få påstå att jag tycker det är lustigt att en så ny användare genast kastar in sig i just denna diskussion och "självklart" har läst bloggen :angel:...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Tack för stödet, Jenny,
tyvärr verkar översittana finnas här också(jag som trodde att det fanns ungefär 50-50 här, men de sprider ut sig och tar över allt). Det innebär att de stackars huskattsägarna till slut lämnar forumet, för att de blir påhoppade hela tiden. Om attiyden var trevligare, skulle fler huskattsuppfödare kanske våga sig fram. Om de försvinner sitter de allvetande kvar och har ingen att föra sin kunskap vidare till.

Ja, manxen är inte hälsosam, ej heller sphyxen, eller persern. Jag menar nu i te att de är sjuka, utan inte ser hälsosamma ut. Manxen saknar sin svans, berätta gärna vad som kan vara bra med det? Eller sphynxen som måste bada en gång i veckan, pg.a sin hårlöshet, klarar inte kyla eller värme. Att man inte ser hårlösa katter i naturen, beror troligtvis på att de dör innan fertil ålder. Ja, ockå persern då - man behöver i nte säga mer...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Hon har lämnat kommentar på bloggen i alla fall. Andra också som inte ens vågar lämna ut sin rätta e-mail adress...(Rasuppfödare i ett nötskal;)
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tycker att din attityd gentemot de som helt enkelt kan mer än du är skrämmande om du kallar den som har en annan åsikt för "översittare". Det är inte det det handlar om, utan kärleken till katterna. Det skär i hjärtat att se alla dessa hus/bondkatter på katthem, bl*cket.se osv, det är precis likadant med blandrashundar. Det finns en anledning till varför de hamnar där, och det är för att deras status är för låg (du kan få en bondkattunge för en 50-lapp, eller en blandrasvalp för ett par tusen...). Människorna som bidrar till detta har jag inte mycket för :crazy:. Det finns en tråd här på katt som handlar om den nya lagen där ungarna inte får lämna mamman förrän de är 12 veckor. Den tråden är skrämmande, en del struntar helt sonika i att deras katter får 2-3 kullar i ladan per år helt okontrollerat och de har dessutom "aaaaalltid" lämnat iväg ungen vid 7-8 veckor "för så är det ju på hundar" och kommer med de allra sämsta argumenten när de försöker försvara sig. "Så har vi alltid gjort, tror knappast att någon lider utav det". Lustigt nog verkar de alla ha bondkatter...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag vet hur jag ska gå tillväga om de planerna blir av. Som jag skriver har jag kontakt med uppfödare som gjort samma sak, Sedan om det är genomförbart eller ej, det vet man aldrig.

Att jag är med i sverak beror på att jag vill ställa ut, på deras utställningar.Och de har bra regler också. Men det enda folk gör är ju att rabbla upp dessa regler till mantran och sedan dyrka den.

Nej, utparningar är inte ovanliga, men det är ingen som talar om dem. Precis som om det vore skamligt, och det fattar jag inte. Och så finns det dem som ska bevara sina linjer till varjepris!

Men tack för kriativ kritik, Jag gillar ju dig Sol, jag vet att du kan otroligt mycket, mycket mer än vad jag ännu inte lärt mig,
Men om kattavel kan jag en del, och jag har åsikter. Åsikter som grundas på otrevliga bemötande på forum exempelvis. Och vad som är det viktigaste budskapet i bloggen är, att alla ska bemötas på ett trevligt sätt, oavsett om du har köpt katt från huskattuppfödare eller raskattsuppfödare.

Du kan ställa ut på SVERAKs utsällningar även om du inte är medlem hos dem. De enda som är portade från deras utställningar är IDP-medlemmar. Är man medlem i tex. TICA eller GCCF är det inga problem att ställa ut på SVERAK-utställningar.

Din blogg handlar precis om det TS skriver, att folk tillskrivs åsikter de inte har. Visst finns det vissa som har de åsikter du skriver om men du generaliserar väldigt grovt i din blogg och däri ligger felet. Tex. skriver du om oss som kastrerar kattungar innan leverans... som att vi skulle vara en enhetlig skara människor och som att vi alla skulle kastrera av de skäl du anger.

Utparningar är då något som diskuteras. Kanske inte på SKS men i övriga kattvärlden är det inget som på något sätt tystas ner. Utparningar brukar kunna orsaka heta diskussioner eftersom olika uppfödare har olika uppfattningar om vilka raser som är lämpliga utparningsraser men det kanske beror på vilka kretsar man rör sig inom. Kan tänka mig att det är betydligt vanligare att diskutera sådana saker på rasforum än på allmänna kattforum (vilket inte är ett dugg konstigt).

Utparningar sker sker i regel med mål att bredda avelsbasen men givetvis väljer man så gott det går en ras som även kan bidra med något i typväg. Ingen har något emot att slå två flugor i en smäll. Hos Monzabina's kan du hitta en sphynxhybrid och hårig sphynx har jag sett. Den visades upp på bla. SKS. Finns numera att beskåda på uppfödarens, S*Wrinkle's, hemsida.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 353
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 484
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp