Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Tja, det är min gissning utifrån mina referenser.. Jag känner en del raskattägare men ingen av dom har någonsin nämnt eller kommenterat psyket utan bara snackat om utseendet. Att de fastnade för den och den rasen för dom är ju så vackra/söta/ståtliga/gulliga/coola.. Men som sagt, alla gissningar utgår från den referensram man har och därför skrev jag just att det var en gissning, inte fakta.

Du kan jag berätta att psyket på mina bengaler är fantastiskt. De är mycket sociala och är med mig hela tiden och vill se vad jag håller på med. Min gamla huskatt var inte alls sån. Han kunde vara med lite i trädgården, men inte mer.

Min stora katt är helcool. Han låg i hallen en dag och tittade ut genom fönstret i dörren. Ovanför fanns då hatthyllan och jag skulle ta en hatt där. Tappade hatten och den ramlar så att den nuddar Kashi. Många katter hade nog skräckslaget sprungt bort därifrån. Men Kashi låg kvar och bara nosade lite på hatten. Inte alls rädd.

Fuji%2011.07.2008%2013-01-21.JPG
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du kan jag berätta att psyket på mina bengaler är fantastiskt. De är mycket sociala och är med mig hela tiden och vill se vad jag håller på med. Min gamla huskatt var inte alls sån. Han kunde vara med lite i trädgården, men inte mer.

Min stora katt är helcool. Han låg i hallen en dag och tittade ut genom fönstret i dörren. Ovanför fanns då hatthyllan och jag skulle ta en hatt där. Tappade hatten och den ramlar så att den nuddar Kashi. Många katter hade nog skräckslaget sprungt bort därifrån. Men Kashi låg kvar och bara nosade lite på hatten. Inte alls rädd.

Fuji%2011.07.2008%2013-01-21.JPG

Jättefina kattor du har. Jag är helt övertygad om att du har rätt angående deras temperament. Det är inget jag skrivit om. Då har du missuppfattat mig någonstans.

jag skrev:
"Tja, det är min gissning utifrån mina referenser.. Jag känner en del raskattägare men ingen av dom har någonsin nämnt eller kommenterat psyket utan bara snackat om utseendet. Att de fastnade för den och den rasen för dom är ju så vackra/söta/ståtliga/gulliga/coola.. Men som sagt, alla gissningar utgår från den referensram man har och därför skrev jag just att det var en gissning, inte fakta."

Ditt svar hade varit mer relevant om du hade skrivit att du första gången valde att köpa en begal och ingen annan sort, på grund av deras lugna temperament. Jag skrev ju i mitt inlägg att jag aldrig träffat någon som haft det som anledning när de köpte sin raskatt. Och skulle det vara så i ditt fall hade jag ändå behövt att träffa rätt många för att det ens ska ligga lika i anledningarna utseende vs. temperament på min lista. De raskattor jag träffat har överlag varit väldigt trevliga individer så det är inget jag har sagt emot..
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Bengalen är inte lugn;) Det är en mycket aktiv ras:D

Anledningen till att jag ville ha raskatt när min huskatt inte fanns längre var att jag ville ha ett annat temperament på katten.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du skrev att din katt var helcool, vilket jag tolkar som hel-lugn, även om jag också vet att bengalen som ras är aktiv och "vild". Men därför skrev jag att jag tror på dig om det du skriver om dina kattor.

Och än en gång, jag behöver höra det från rätt många till om det ens ska bli lika mellan beteende- utseende på min lista, för just nu så ligger beteende-anledningen under rejält i antal när det handlar om vad jag har träffat för folk och vad de har berättat. Alltså, jag har inte hela sanningen eftersom jag inte träffat alla raskattsägare i detta land.. Har bara min egen referensram.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men det är väl inget fel i att välja ett utseende på katten som man uppskattar? Med raskatter kan man ju det. En del gillar långhår och andra vill ha korthår.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men det är väl inget fel i att välja ett utseende på katten som man uppskattar? Med raskatter kan man ju det. En del gillar långhår och andra vill ha korthår.
:eek:Jag antar att du går efter utseende hos människor också?
En del vill ha aktiva katter och en del vill ha lugna katter.
Jag hoppas för allt i världen att folk inte skaffar en katt för utseendets skull!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

:eek:Jag antar att du går efter utseende hos människor också?
En del vill ha aktiva katter och en del vill ha lugna katter.
Jag hoppas för allt i världen att folk inte skaffar en katt för utseendets skull!

Ja, klart att jag valde min man på hans utseende och hans personlighet. Inte väljer man att leva med någon som man tycker är oattraktiv.

Vilken värld lever du i?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag lever i nuet. Hade jag valt min man efter bara utseendet hade jag inte haft någon att prata med (min dotters far).
Men nu har jag haft den stora äran att träffa en som både är snygg OCH kan föra samtal.:laugh:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men läs innantill. Jag skrev utseende OCH personlighet.

I "attraktiv" finns personligheten. Både utseende och det som finns i huvudet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Var finns personligheten här:confused:

Suck.

Klart att man väljer personlighet OCH utseende på sin katt.

Jag valde en aktiv raskatt eftersom jag ville ha den personligheten. Andra väljer något annat.

Och jag ser fortfarande inget fel alls i att välja katt enbart på utseendet. Faktiskt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du kan jag berätta att psyket på mina bengaler är fantastiskt. De är mycket sociala och är med mig hela tiden och vill se vad jag håller på med. Min gamla huskatt var inte alls sån. Han kunde vara med lite i trädgården, men inte mer.
]

Jag skriver om psyket här som en viktig egenskap.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Bengalen är inte lugn;) Det är en mycket aktiv ras:D

Anledningen till att jag ville ha raskatt när min huskatt inte fanns längre var att jag ville ha ett annat temperament på katten.

Återigen skriver jag om temperamentet och inte utseendet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Suck.

Klart att man väljer personlighet OCH utseende på sin katt.

Jag valde en aktiv raskatt eftersom jag ville ha den personligheten. Andra väljer något annat.

Och jag ser fortfarande inget fel alls i att välja katt enbart på utseendet. Faktiskt.
Suckar också.
Väljer du en katt enbart på utseendet så finns ju risken att ni inte passar ihop. Eller hur?
Du vill väl ha ett katt som du tycker om, inte bara en som faller dig i smaken?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Suckar också.
Väljer du en katt enbart på utseendet så finns ju risken att ni inte passar ihop. Eller hur?
Du vill väl ha ett katt som du tycker om, inte bara en som faller dig i smaken?

Men människa. Läs innantill.

Jag kan inte bli tydligare. Du läser in något som inte finns.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men det är väl inget fel i att välja ett utseende på katten som man uppskattar? Med raskatter kan man ju det. En del gillar långhår och andra vill ha korthår.

Men vad F-n är det jag inte tar in? Läs vad du skriver istället!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag förstår inte varför det anses fult att uppskatta utseendet hos sina katter?
Jag har devon av flera anledningar. En av dessa är det spektakulära utseendet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag förstår inte varför det anses fult att uppskatta utseendet hos sina katter?
Jag har devon av flera anledningar. En av dessa är det spektakulära utseendet.

Men självklart. Man har ju avlat fram katter med olika utseende och temperament eftersom folk söker efter olika saker när de väljer sin katt.

Jag förstår inte heller upprördheten över att man väljer sin ras.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 352
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 484
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp