Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej, det är inget fel i att man väljer efter utseende. Det är inte det diskussionen handlar om. Jag gissade att de flesta väljer ras/katt efter utseende och inte beteende och någon annan tyckte det var självklart att välja efter temperament. Det var en gissning från min sida, utan värdering om vilket som var rätt.

Själv valde jag våra nya tillskott efter utseende, bland kullen. Vi tog de som vi tyckte var sötast! Sen får vi se vad deras personligeheter utveckas till..

selprojekt116.jpg
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

När man köper en huskatt vet man betydligt mindre om vad man köper för temperament än när man köper en raskatt. Med huskatten kan man få precis vilket temperament som helst eftersom man inte vet så mycket om generationerna bakåt normalt. Huskatter är ytterst sällan testade för nedärvbara sjukdomar.

Jag har haft flera huskatter tidigare men nu ville jag ha ett annat temperament och valde därför en raskatt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Finns det någon här som har sett en Norsk skogkatt som dom såg ut innan man började rasavla på dem?
De långhårskatter jag ser här har en skitdålig lång päls som inte fungerar ute.
Vad jag vet finns det inget som talar för att det skulle funnits ngn semilånghårig huskatt i sverige.
PL
Vi hade en hittekatt som var långhårig när jag var liten.Det var i mitten på 60-talet. Jag tror inte att någon norskskogkatt var inblandad.
Flera hittekatter som tas in är långhåriga,t.ex några katter som är födda och uppväxta i kolonier.jag tror inte heller där att någon långhårig raskatt av hankön har sökt sig dit för att para sig.den hade blivit bankörd.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Vi hade en hittekatt som var långhårig när jag var liten.Det var i mitten på 60-talet. Jag tror inte att någon norskskogkatt var inblandad.
Flera hittekatter som tas in är långhåriga,t.ex några katter som är födda och uppväxta i kolonier.jag tror inte heller där att någon långhårig raskatt av hankön har sökt sig dit för att para sig.den hade blivit bankörd.

Långhår är en mutation som skett naturligt, som alla andra mutationer. Vi människor har tagit tillvara på den mutationen och renavlat katter med enbart långhår.
Att alla långhårskatter skulle härstamma från någon långhårig raskatt är i mina ögon inte sannolikt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej, det är inget fel i att man väljer efter utseende. Det är inte det diskussionen handlar om. Jag gissade att de flesta väljer ras/katt efter utseende och inte beteende och någon annan tyckte det var självklart att välja efter temperament. Det var en gissning från min sida, utan värdering om vilket som var rätt.

Själv valde jag våra nya tillskott efter utseende, bland kullen. Vi tog de som vi tyckte var sötast! Sen får vi se vad deras personligeheter utveckas till..

selprojekt116.jpg
Oj vilka godingar!!:D
Den röda ser ut som min bästa Giustav!:laugh:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tror det finns flera anledningar.

Ska man köpa en skygg och vanvårdad katt ska man verkligen veta att man har tid och energi till den, allt annat är orättvist mot katten, tycker jag. När vi skulle köpa katt gick sådana katter bort, eftersom vi bägge jobbar heltid.

Många katthem har dessutom policyn att man måste köpa två kattungar. Vi ville bara ha en katt, så därför gick det alternativet bort.

Det är absolut behjärtansvärt med folk som tar hand om alla dessa vildkatter, men jag tycker också att man får acceptera att inte alla vill ha en sådan katt.
De flesta katthem i Sverige tar inte emot förvildade katter. de tar omplaceringskatter och övergivna tamkatter, vanvårdsärenden, polisärenden.Nu till hösten kommer det väl som vanligt att finnas massor av övergivna tamkattungar som föddes i början på sommaren och som dög en sommar innan dom slängdes bort.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det var ju det som var min poäng. Tycker du att övergivna tamkatter som "slängts bort" och vanvardsfall har haft ett optimalt fysiskt och psykiskt liv?

En sadan katt behöver ofta extra stöd och resurser, och jag tycker inte att man ska skaffa en sadan katt om man inte har möjlighet att ge den det.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Övergivna tamkatter behöver inte vara problematiska på något sätt. Tycker det låter lite för mycket som att katthemskatter skulle vara besvärliga katter och det behöver de absolut inte vara. En del av dem kommer tom. direkt från sitt tidigare hem (där de levt under normala förhållanden) till katthemmet.

Jag tycker inte man ska ge upp tanken på katthemskatt enbart baserast på föreställningar om att de skulle vara problematiska katter.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det var ju det som var min poäng. Tycker du att övergivna tamkatter som "slängts bort" och vanvardsfall har haft ett optimalt fysiskt och psykiskt liv?

En sadan katt behöver ofta extra stöd och resurser, och jag tycker inte att man ska skaffa en sadan katt om man inte har möjlighet att ge den det.

Min ena katt hade varit hemlös i kanske ett halvår innan hon fångades in och hamnade på katthem, mager och tuffsig men frisk och kry ändå. Där var hon i tre månader innan jag köpte henne. Hon har ALDRIG behövt extra stöd eller resurser, annat än lite mer mat i början. Hon är tryggare, friskare och mer social än de flesta katter jag känner, inkluderat raskatter och annat, och det var hon från dag ett. Hon gick ett varv runt lägenheten och la sig sen i soffan och började tvätta sig. Första natten sov hon på min rygg, och det gör hon fortfarande, tre år senare. Hon har hängt med mig lite överallt, flera av mina kompisar har haft henne hos sig när jag varit borta och hon är bara stencool var hon än befinner sig. Det finns katter som vuxit upp efter konstens alla regler som inte är ens hälften så trygg som hon är.

Det finns många trygga, stabila katter på våra katthem, långt fler än vad man tror. Personalen brukar vara väldigt bra på att plocka ut katter som kan passa en, och säger man att man vill ha en trygg och glad katt så kan de nog hitta både ett och fem alternativ.

Så man måste inte komma hem med ett renoveringsobjekt bara för att man tar en hittekatt. Tvärtom så kan man hitta EXAKT den katten som man vill ha om man tar en lite äldre katt där personligheten redan är tydlig. Kattungar, ras eller huskatt, är alltid en chansning. Man vet aldrig riktigt vad man får (uppfostran och prägling bär i regel bara så långt på katter). När jag hämtade Isola ville jag ha en framåt katt som ändå var lugn och med lite extra personlighet, och det var det jag fick. När jag letade efter en till katt ville jag ha en som var lite mindre framåt ;), som var cool och lite soffpotatisaktig; Dimma passar perfekt in på den beskrivningen. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

*svarar bägge*

Man kan säkert hitta jättefina katter pa katthem, men mina erfarenheter har inte varit sa bra. Först försökte vi köpa en kattunge - gar inte, ni maste köpa tva. Sen försökte vi köpa en vuxen katt - gar inte, den är infangad fran en koloni, och nu bor den och den andra katterna fran kolonin i en byggbarack hos ett stödhem sen ett ar, och de är inte redo att flytta än. Försökte köpa en vuxen katt fran ett annat katthem - gar inte, vi säljer bara till absoluta näromradet, sa att vi kan komma och hälsa pa, och helst till dem som redan har en katt fran vart katthem.

Där nanstans gav vi upp, och köpte en mycket trevlig kattunge fran ett privathem, katt nummer tva är en vuxen omplacering vi köpte direkt fran de förra ägarna. Inga problem nagon av gangerna, och bägge katterna är friska och trevliga.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

*svarar bägge*

Man kan säkert hitta jättefina katter pa katthem, men mina erfarenheter har inte varit sa bra. Först försökte vi köpa en kattunge - gar inte, ni maste köpa tva. Sen försökte vi köpa en vuxen katt - gar inte, den är infangad fran en koloni, och nu bor den och den andra katterna fran kolonin i en byggbarack hos ett stödhem sen ett ar, och de är inte redo att flytta än. Försökte köpa en vuxen katt fran ett annat katthem - gar inte, vi säljer bara till absoluta näromradet, sa att vi kan komma och hälsa pa, och helst till dem som redan har en katt fran vart katthem.

Där nanstans gav vi upp, och köpte en mycket trevlig kattunge fran ett privathem, katt nummer tva är en vuxen omplacering vi köpte direkt fran de förra ägarna. Inga problem nagon av gangerna, och bägge katterna är friska och trevliga.

Ja, det där lät ju lite omständigt, så jag förstår att ni backade! Att de ofta vill ha iväg kattungar i par om det inte redan finns katter i hushållet är förvisso vanligt, men i övrigt var det inte alls så som jag är van vid. Givetvis finns det konstiga katthem, konstigt folk finns ju överallt, men anta inte att alla katthem är så som de du varit på, för så är det verkligen inte.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Mycket märkligt. Alla gånger jag har besökt Sthlms katthem så har man fått gå in och besöka katterna på de speciella besökstiderna och det har funnits minst 10 obokade och sociala/fina/keliga katter vid varje tillfälle.
Men om man bara tittar på hemsidan och väljer en vuxen katt efter utseende så kan jag förstå om man har otur. Då är det självklart lätt hänt att det är en katt som inte passar en.
Jag kan även säga att jag har haft lite över 15 katthemskatter varav vi har köpt en och alla har haft gott psyke. Du måste haft världens otur eller gjort på fel sätt när du letade vuxen katt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nu ville vi ha ett ganska specifikt utseende när vi köpte den vuxna katten: en lite elegantare katt, helst bla eller blatigrerad. Plus trevligt psyke förstass.

Alltsa kändes det ganska vettigt att orientera sig via hemsidor - onödigt att aka dit, om man redan pa förhand vet att de inte har nagon katt som passar. Och de tva katter vi var intresserade av fick vi inte köpa, sa dem var det ju ingen mening att aka och titta pa heller. Glömde - hittade faktiskt en tredje katt pa ett katthem i en näraliggande stad, men den var redan sald, de hade glömt uppdatera hemsidan. Eftersom vi samtidigt tittade pa annonser hittade vi den perfekta katten hos en privatperson, och da var ju valet enkelt - ringde och pratade med dem (och joda, den skulle vi faktiskt kunna fa köpa), akte och hälsade pa, och sen var saken biff.

När vi köpte kattungen sa var det inte sa petigt med färgen, men da gick katthemmen bort eftersom man inte fick köpa bara en kattunge. Vi försökte först köpa en raskattunge, men backade när det var väldigt langa väntetider (uppat ett ar), sen ringde vi pa ett par annonser, men da var kattungarna redan salda - tredje annonsen fick vi napp, den fanns en kattunge kvar. Akte och tittade pa den, bestämde oss, och hämtade den nagra veckor senare. Enkelt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Då förstår jag, om man letar efter en specifikt lite ovanligare färg och utseende, att man får svårt att hitta lämplig katt på ett katthem.
För tre år sedan så föddes det två blåa fina kattungar hemma hos oss ur en "katthemskull", sociala och goa.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

*svarar bägge*

Man kan säkert hitta jättefina katter pa katthem, men mina erfarenheter har inte varit sa bra. Först försökte vi köpa en kattunge - gar inte, ni maste köpa tva. Sen försökte vi köpa en vuxen katt - gar inte, den är infangad fran en koloni, och nu bor den och den andra katterna fran kolonin i en byggbarack hos ett stödhem sen ett ar, och de är inte redo att flytta än. Försökte köpa en vuxen katt fran ett annat katthem - gar inte, vi säljer bara till absoluta näromradet, sa att vi kan komma och hälsa pa, och helst till dem som redan har en katt fran vart katthem.

Där nanstans gav vi upp, och köpte en mycket trevlig kattunge fran ett privathem, katt nummer tva är en vuxen omplacering vi köpte direkt fran de förra ägarna. Inga problem nagon av gangerna, och bägge katterna är friska och trevliga.

Jösses vad krångligt,vi får inte ens köpa katt från katthem pga att jag har barn. Om 4 år när han är 7 år får vi köpa.
Att vi redan har en katt som mår toppen spelade ingen roll.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jösses vad krångligt,vi får inte ens köpa katt från katthem pga att jag har barn. Om 4 år när han är 7 år får vi köpa.
Att vi redan har en katt som mår toppen spelade ingen roll.

Fast det kan jag förstå, jag säljer inte heller till familjer med småbarn (finns väl undantag, men dom är få...)
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Då förstår jag, om man letar efter en specifikt lite ovanligare färg och utseende, att man får svårt att hitta lämplig katt på ett katthem.
För tre år sedan så föddes det två blåa fina kattungar hemma hos oss ur en "katthemskull", sociala och goa.

Fast det kvarstår ju fortfarande att vi gick bet på tre av tre katter som vi försökte köpa från tre olika katthem. En katt vilken som helst kan man givetvis få tag på (om man inte bor en bit bort eller har barn då förståss), men det är ju ännu lättare att hitta på annons. Jag är rätt säker på att om jag satte mig med lite annonser på morgonen så skulle jag ha en katt på kvällen, om mitt enda krav är att den ska vara någotsånär snäll.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jösses vad krångligt,vi får inte ens köpa katt från katthem pga att jag har barn. Om 4 år när han är 7 år får vi köpa.
Att vi redan har en katt som mår toppen spelade ingen roll.

Det där jag har också stött på. Även en del uppfödare väljer bort familjer med småbarn. Och det är ju inte åldern på barnet det handlar om. En del barn har vettiga föräldrar och kan hantera djur bra och en del barn kommer aldrig att förstå hur man behandlar djur. Oavsett ålder.

Men vi fick ju köpa våra katter trots att vi hade barn under 6 år. Tur det. En del tittar ju på hur barnet beter sig och stirrar inte bara på åldern.
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det där jag har också stött på. Även en del uppfödare väljer bort familjer med småbarn. Och det är ju inte åldern på barnet det handlar om. En del barn har vettiga föräldrar och kan hantera djur bra och en del barn kommer aldrig att förstå hur man behandlar djur. Oavsett ålder.

Men vi fick ju köpa våra katter trots att vi hade barn under 6 år. Tur det. En del tittar ju på hur barnet beter sig och stirrar inte bara på åldern.

Tycker det är lite märkligt att välja bort familjer med småbarn. Jag ser inte barn som en nackdel alls. Däremot vill jag se familjen in action med mina katter innan jag bestämmer mig. Jag vill se hur barnen behandlar katterna och hur föräldrarna styr upp eventuell felhantering. Sedan har jag som krav att barnen inte får vara allergiska.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Varför är det märkligt?

Det är ju inte bara familjens egna barn som kommer att vara i kontakt med katten, barn tar ju ofta hem kompisar och dom har du ju ingen aning om hur dom är tillsammans med katten, när föräldrarna inte ser på... Visst finns det trevliga barn som absolut vet hur man beter sig runt djur, men eftersom det ofta finns även lugna trevliga och trygga hem hos äldre personer eller familjer med äldre barn så chansar inte jag.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 353
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 484
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp