Bukefalos 28 år!

Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För min del struntar jag i om hunden är renrasig eller blandras så länge hunden i fråga mår bra och är psykiskt och fysiskt frisk.

Har själv en blandras (bordercollie/labbe) som är helt underbar på alla sätt och vis.

För mig handlar det om individen, inte rasen!

Bra att du är nöjd med din hund.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För mig handlar det om individen, inte rasen!

Väldigt många av oss som utmålas som blandrashatar har delat liv med blandisar och kan tänka oss göra det igen. Det handlar inte om att vi tycker att just din hund, eller nån annan hund är "mindre värd". Det handlar om att vi ogillar fenomenet och skälen som leder fram till den enskilda individen.

Jag var mycket nära att ta hem en oreggad schäfer, en omplacering. Hade jag inte redan haft två hundar så hade jag tagit henne utan att blinka. Hon var underbar trots en hel drös problem.

MEN jag tycker det är fördjävligt att det ens finns oreggade schäfrar! Det är ett till 95%säkert tecken på att något är fel. Antingen att hon inte är helt renrasig eller att hennes föräldrar haft något fel som gör att de inte duger till renrasavel (tex ej känd mentalitet, hdfel osv) eller att det finns någon annan faktor som tex för många kullar, för tätt mellan kullarna.

På den tiden så var det nämligen en så stor prisskillnad mellan reggade och oreggade att man hade tjänat betydligt mer på att ha valparna reggade.

Jag gillade alltså henne - men inte skälet att hon fanns till, för att inte tala om varför hon kom in till omplaceringsstallet.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För min del struntar jag i om hunden är renrasig eller blandras så länge hunden i fråga mår bra och är psykiskt och fysiskt frisk.

Har själv en blandras (bordercollie/labbe) som är helt underbar på alla sätt och vis.

För mig handlar det om individen, inte rasen!

Jo, men hur vet man detta när man första gången tittar på en valp som är 5-8 veckor? Då vet man ju inte hur den är som individ, eller hur frisk den är. Det enda man kan göra för att få ledning då är ju att titta på föräldrar och släkt. Hur är dom som individer och var de friska?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För min del struntar jag i om hunden är renrasig eller blandras så länge hunden i fråga mår bra och är psykiskt och fysiskt frisk.

Har själv en blandras (bordercollie/labbe) som är helt underbar på alla sätt och vis.

För mig handlar det om individen, inte rasen!

Kalas bra att du fått en bra hund, och man formar dem ju mycket själv...men hur kunde du veta att detta skulle bli rätt? :) Menar Labbe och BC har ju ganska skilda arbetsområden...
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För min del struntar jag i om hunden är renrasig eller blandras så länge hunden i fråga mår bra och är psykiskt och fysiskt frisk.

Har själv en blandras (bordercollie/labbe) som är helt underbar på alla sätt och vis.

För mig handlar det om individen, inte rasen!

Har du läst första inlägget?
Annars gör det!:idea:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Kalas bra att du fått en bra hund, och man formar dem ju mycket själv...men hur kunde du veta att detta skulle bli rätt? :) Menar Labbe och BC har ju ganska skilda arbetsområden...

Nu kanske jag är fel person att svara på detta,eftersom jag har fått mina blandraser som vuxna hundar.Men,man kan aldrig vet att det blir rätt,det måste man erkänna som blandras ägare.Det är en chansning!
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Kalas bra att du fått en bra hund, och man formar dem ju mycket själv...men hur kunde du veta att detta skulle bli rätt? :) Menar Labbe och BC har ju ganska skilda arbetsområden...


Hon är en omplacering och var allt annat än "trevlig" när jag fick hem henne. Jag såg dock att hon var osäker och understimulerad. Visst är det en chansning men jag hade tur :)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jo så sant, å andra sidan är det ju lite lättare att se hur dom är när de är vuxna, även om de har vissa "ikke önskvädra" beteenden.

Hade du valt dena komb. som valp? :)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Väldigt många av oss som utmålas som blandrashatar har delat liv med blandisar och kan tänka oss göra det igen. Det handlar inte om att vi tycker att just din hund, eller nån annan hund är "mindre värd". Det handlar om att vi ogillar fenomenet och skälen som leder fram till den enskilda individen.
Halvknapp.


Jag har funderat några dagar på det här mad blandraser, och jag kom fram till att jag undrar om det finns någon seriös blandrasavel överhuvudtaget?

Jag tänker som så att om man avlar så måste man ju ha ett mål med aveln och hur kan man ha det med blandisar? Är ändå inte målet i huvudsak att tjäna pengar? Och är det skillnad på att ta en kull blandisar, alltså para, kanske för man vill ha själv och några bekanta samma, än att sätta det i system för öppna marknaden?



Inte kallas aveln seriös bara för att de chippar, veterinärkontrollerar och avmaskar blandrasvalparna?
 
Senast ändrad:
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Halvknapp.


Jag har funderat några dagar på det här mad blandraser, och jag kom fram till att jag undrar om det finns någon seriös blandrasavel överhuvudtaget?

Jag tänker som så att om man avlar så måste man ju ha ett mål med aveln och hur kan man ha det med blandisar? Är ändå inte målet i huvudsak att tjäna pengar? Och är det skillnad på att ta en kull blandisar, alltså para, kanske för man vill ha själv och några bekanta samma, än att sätta det i system för öppna marknaden?



Inte kallas aveln seriös bara för att de chippar, veterinärkontrollerar och avmaskar blandrasvalparna?

Jag kan tycka det är okey om det finns ett genomtänkt mål med aveln - att det finns ett behov av det. Kanske en speciell jakthund eller som när de tog hem kambodjanska hundar för att se om de kunde tränas till minhundar, när det gäller att bevara/återskapa en befintlig hundtyp i syfte om att rädda rasen och Såsmåningom stänga stamböckerna tex Broholmern eller när det gäller att bredda en avelsbas.

Dessutom så finns det hundraser som redan har stängda stamböcker men som inte är FCIgodkännda vilka ofta räknas som blandraser i sverige.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Inte kallas aveln seriös bara för att de chippar, veterinärkontrollerar och avmaskar blandrasvalparna?

För mig blir man inte seriös bara för att man uppfyller ovanstående, det är helt grundläggande saker i min värld. Däremot tycker jag ofta att jag ser att folk menar att de är just seriösa, och då bygger de detta på att de inte slår valparna och avmaskar dem.

Självklart är det bra att hundarna får grundläggande skötsel, men det finns så mkt mer att ta ställning till.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jag tycker inte att det är seriöst bara för att som du säger, att valparna blir chippade och vaccinerade. Det är ju liksom det minsta man kan göra för hunden. Däremot kan jag tro att det finns seriös blandis aveln, uppe i norr är det väldigt vanligt med slädhund/jakthundskorsningar just för att dom lömpar sig så bra till drag-men då har som sagt avkomman redan ett vettigt syfte. I majoritet tror jag inte att man har det.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Igentligen är jag emot att "vara med" i dessa blandrastrådar då jag tycker att det mest blir en massa tjafs om vem som tycker om/har en renras alternativ blandras.Har ju själv en av varje och tycker precis som de flesta att blandraser ofta kommer från oseriösa människor men att individen kan vara underbar för det.

Det jag ville kommentera är istället att det händer olyckor och att all blandrasavel inte var meningen från början.Visst ska man ha extra uppsikt över tiken som löper men det finns barn som i oförstånd råkar släppa ut en und på tomten i fel läge,det finns både tikar o hanhundar som gräver/tar sönder hundgårdar för att komma åt partnen på andra sidan.Det finns människor som har en av varje kön hemma som använder olika rum under löpning och där det lätt kan hända en olycka med en ostängd dörr eller en glömskans minut.
Jag vet att det finns så man kan spruta en hund efter misstanke, men i alla lägen kanske ägaren inte ens vet om.

Det jag ville säga med mitt inlägg är alltså att det kan finnas andra orsaker till att vi har en blandrasavel än att just alla människor är oseriösa och vill tjäna pengar på sina blandraser(jag vet att det också finns sådana människor).

Min blandras kom till av en rymmning och blev till när tiken råkat komma lös och grannens hanhund var lös på gården brevid.En olycka som kanske inte behövt hända om tikägaren haft bättre koll,men resultatet blev iallafall min älskade hund.Man kan se tikägaren som oseriös(det håller jag med om)men jag kan inte tänka mig att hon ville tjäna pengar på det,då hon föder upp vita herdehundar i vanliga fall(alltså inte blandraser)och tog knappt betalt för vår hund när vi tog över henne 7 månader gammal efter att ha blivit tillbakalämnad från förra ägaren som fick tidsbrist på grund av ett nyfött handikappat barn.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Detta existerar också, men man behöver inte se längre än till blocket för att hitta annonser som "Nu har vår älskade Lady fått sin tredje kull. Hon är Ovtcharka/Rottweiler och pappan chihuahua. Detta gör att valparna blir små och passar som både familjehundar (med lite vakt) och agilityhundar!"
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jo,jag håller med dig att det är åt helvete att blanda på det sättet och jag är på inget sätt för blandrasaveln.

Men utan att försöka reta upp någon så föredrar jag kanske ändå en frisk labrador/golden korsning än en "fin" plattnosad sak som har svårt att andas.Jag vill därmed inte försvara blandrasaveln men det idealiska vore dock om vissa sönderavlade raser kanske under KONTROLLERADE former fick ett annat raskrav på sig(önsketänkande bara)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Kontrollerad "blandrasavlen" i syfte att utavla extrema raser för att att få dem sundare ställer jag mig helt bakom. Det är dock inget jag tycker svenssons ska göra bakom sina hagtornshäckar utan mer inom SKKs kontroll och medgivande och med de mer erfarna uppfödarna inom raserna.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Kontrollerad "blandrasavlen" i syfte att utavla extrema raser för att att få dem sundare ställer jag mig helt bakom. Det är dock inget jag tycker svenssons ska göra bakom sina hagtornshäckar utan mer inom SKKs kontroll och medgivande och med de mer erfarna uppfödarna inom raserna.

:bow: detta ska i så fall bara ske av de som SKK ger tillåtelse...
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jo,jag håller med dig att det är åt helvete att blanda på det sättet och jag är på inget sätt för blandrasaveln.

Men utan att försöka reta upp någon så föredrar jag kanske ändå en frisk labrador/golden korsning än en "fin" plattnosad sak som har svårt att andas.Jag vill därmed inte försvara blandrasaveln men det idealiska vore dock om vissa sönderavlade raser kanske under KONTROLLERADE former fick ett annat raskrav på sig(önsketänkande bara)

Funnes det bara dessa två att välja mellan skulle jag också ta korsningen. Utan problem. Dock är verkigheten en annan, och det finns en uppsjö av raser att välja på, och jag tycker absolut att alla hundvänner ska undvika de mest extrema avelsformerna.

Att veta vad man får är där återigen en av renrasavelns bästa redskap. Om du VET att du inte vill ha någon "fin" plattnosad sak, så köper du givetvis inte en sådan ras, eftersom valpen tenderar att likna sina föräldrar.

Köper man blocketblandrasen så kanske den plattnosade är farfar?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Till :
skogstrollet,Gabbi och kopparbergsemme:

Håller med er alla:)Tänk vad skönt det vore om det kunde utvecklas lite åt rätt håll.

Tyvärr ser ju som sagt var inte verkligheten ut så,men drömma går ju.;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 762
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 179
Senast: Disen
·
A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
22 754
Senast: Mabuse
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 660
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp