Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Varför är det märkligt?

Det är ju inte bara familjens egna barn som kommer att vara i kontakt med katten, barn tar ju ofta hem kompisar och dom har du ju ingen aning om hur dom är tillsammans med katten, när föräldrarna inte ser på... Visst finns det trevliga barn som absolut vet hur man beter sig runt djur, men eftersom det ofta finns även lugna trevliga och trygga hem hos äldre personer eller familjer med äldre barn så chansar inte jag.

Det är märkligt för att man på något sätt utgår ifrån att barn inte kan umgås normalt med djur. Hur ska de ens lära sig det om de aldrig tillåts umgås med djur?

Är föräldrarna vettiga kommer katten sannolikt inte att fara illa. Småbarn har väl sällan kompisar hemma ensamma, de är väl öht. väldigt sällan ensamma hemma?

Ser i sådana fall 11-åriga grabbar som ett större riskmoment än småbarn.

Enda gången jag bestämt sagt ifrån att sälja till familjer med småbarn har varit när jag vet att katten inte trivs med småbarn.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Som jag skrev så utgår inte jag ifrån att barn inte kan umgås normalt med djur, men det finns dom som inte kan det. Ett barn måste väl inte vara helt ensam hemma för att vara ensam med katten? Det räcker väl att dom är i ett annat rum och leker, jag tror inte att föräldrarna står som hökar och vakar över dom varje sekund.

Hur man ser på detta beror nog mycket på vilken ras man föder upp, birman är en ras som gillar lugn och ro och vad du än säger så blir det stökigt med barn i huset, det går inte att komma ifrån. Så om jag då kan välja att ge katten ett lugnt hem ist så gör jag det, eftersom många jag känner har fått tillbaka sina katter då dom inte har trivts i barnfamiljer.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nja, jag är ju av åsikten att små barn inte ska lämnas ensamma med djur. Lika mycket för barnets skull som för djurets skull och detta är de föräldrar jag säljer till fullt införstådda med.

Men visst, har man katter som man vet inte tolererar liv och rörelse ska man givetvis söka lugna hem. Har dock aldrig hört någon påstå att birmor skulle behöva lugn och ro förut.

Sedan ska ju alla "katthem" kunna erbjuda katterna en fredad plats med lugn och ro, även de som har halvtokiga rexar.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Och då kommer vi återigen in på att man väljer sin ras efter temperamentet:) Hur snygg man än tycker att katten är så måste temperamentet i FÖRSTA hand styra vilken ras man väljer.

Bengalerna fungerar utmärkt ihop med barnen som kommer på besök. De är så trygga i sig själva så de klarar av barnens lekar. Givetvis så är jag som vuxen med och håller ett öga på leken så att katterna inte far illa på minsta lilla vis.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Som jag skrev så utgår inte jag ifrån att barn inte kan umgås normalt med djur, men det finns dom som inte kan det. Ett barn måste väl inte vara helt ensam hemma för att vara ensam med katten? Det räcker väl att dom är i ett annat rum och leker, jag tror inte att föräldrarna står som hökar och vakar över dom varje sekund.

Hur man ser på detta beror nog mycket på vilken ras man föder upp, birman är en ras som gillar lugn och ro och vad du än säger så blir det stökigt med barn i huset, det går inte att komma ifrån. Så om jag då kan välja att ge katten ett lugnt hem ist så gör jag det, eftersom många jag känner har fått tillbaka sina katter då dom inte har trivts i barnfamiljer.

Intressant, det maste alltsa innebära att om man ska vara kattuppfödare sa far man avsta fran barn? För man kan väl inte gärna ha barn själv hemma, men vägra sälja kattter till andra barnfamiljer?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Man måste ingenting, jag bara förklarar hur jag tänker. Det kanske blir annorlunda när man själv skaffar barn, antingen inser man att ens katter inte trivs längre och då lägger ner uppfödningen, eller så går det bra. Jag vet inte hur jag kommer att se på det om jag själv får barn, men jag tror faktiskt inte att jag kommer ändra uppfattning bara för det, egna barn och andras ungar vet du ;) När det gäller en själv så vet man ju att man har kontroll på hur djuren behandlas i ens hem, det kan man aldrig veta när det gäller någon annan.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Varför vränger du alltid till ord? Jag har inte sagt att birman behöver ha lugn och ro, alltså att dom kräver det, jag skrev att det är en ras som gillar lugn och ro och kanske därför trivs bättre hos en lugn familj och det finns andra raser som kanske lämpar sig bättre om man har mycket liv och rörelse hemma. Sen vad du har hört om birman har väl ingen betydelse, vi som föder upp den vet ju hur den är till sättet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Att de gillar lugn och ro tolkar jag som att de behöver mycket av det för att må bra.

Sedan verkar det ju vara olika från uppfödare till uppfödare, vad rasen anses må bäst av för jag känner mängder av barnfamiljer som har birmor och de har ju fått köpa sina katter av någon. ;) Det verkar inte vara en enhetlig åsikt bland birmauppfödare att birmor mår bäst i "småbarnsbarnfria" hushåll.

Jag tror på att bedöma från fall till fall.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag har ju som sagt bara erfarenhet av två birmakillar och de gillade fart och liv och rörelse. De rev ju hemmet när jag var iväg och jobbade.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Man måste ingenting, jag bara förklarar hur jag tänker. Det kanske blir annorlunda när man själv skaffar barn, antingen inser man att ens katter inte trivs längre och då lägger ner uppfödningen, eller så går det bra. Jag vet inte hur jag kommer att se på det om jag själv får barn, men jag tror faktiskt inte att jag kommer ändra uppfattning bara för det, egna barn och andras ungar vet du ;) När det gäller en själv så vet man ju att man har kontroll på hur djuren behandlas i ens hem, det kan man aldrig veta när det gäller någon annan.

Är det inte det som kallas hyckleri? ;)

Om katterna inte star ut med barn sa star de inte ut med barn, ens egna barn är ju inte av en annan art än andra barn, sa att säga. Sa i konsekvensens namn sa kan man ju da inte ha katt alls om man skaffar barn, utan far ha kattfria ar till de egna barnen har blivit gamla nog. Alternativt avsta fran barn för att kunna ha kvar katterna.

I de flesta annonser jag sett där smabarnsfamiljer vill omplacera katter sa beror det pa att de inte har tid för katterna, inte för att katterna har svart för barnen i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Självklart är det olika från uppfödare till uppfödare, alla kan inte tycka lika, oavsett om man föder upp samma ras eller inte. Birmor är ju individer precis som alla andra raser, så självklart finns det dom som fungerar jätte bra i barnfamiljer, dom kanske t.o.m. kommer från en barnfamilj så att dom är vana vid det från födseln? Men min erfarenhet och dom flesta runt omkring mig som också föder upp birma är av samma åsikt. Sen avlar man ju även på olika linjer och även där kan temperamentet variera, vissa linjer är ganska "fega" och vill ha mycket egentid och gillar inte stoj och stök, medans vissa andra (som min hane t.ex.) älskar att vara i centrum och går med på precis vad som helst, han reagerar inte på höga ljud, dammsugare, slammer mm på samma sätt som man ser att dom andra gör, så han hade säkert kunnat fungera i en barnfamilj, men sen har jag inte heller träffat många birmor som är som honom...
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag kan ju inte kommentera varför folk väljer att omplacera sina katter, det finns det nog miljoner skäl till. Jag pratar bara efter egen erfarenhet och jag vet många som har fått tillbaka sina katter då dom blivit skygga och otrygga just i barnfamiljer där det stojjas mycket, för det inte sagt att alla birmor som kommer till barnfamiljer kommer tillbaka, allt är inte så svart eller vitt.

Alla barn är inte lika, även om dom är av samma art. Jag kommer att ha kvar mina katter när jag skaffar barn, om jag sedan märker att dom inte trivs med det så får jag väl omplacera dem och skaffa en mer "barn-vänlig" ras eller ha kvar de linjer som jag märker passar ihop med barn, men som jag skrev tidigare så är det ju olika från individ till individ också, men det är inte skäl nog för att jag ska välja att sälja mina kattungar till ett hem där jag vet att dom kanske inte kommer att trivas, istället för att sälja dom till ett hem där jag är så gott som säker på att dom kommer att göra det.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men hur resonerar du om någon köpare får barn när de har köpt en katt från dig? Livet förändras ju. I så fall kan du ju inte sälja katter till folk i fertil ålder heller?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det har jag inte med att göra, jag kan bara ge kattungen ett så bra hem som möjligt såsom det ser ut just då. Man kan aldrig veta vad som händer, folk kan skilja sig eller dö, då kan jag ju inte sälja till gifta par eller någon dödlig människa heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

*svarar bägge*

Man kan säkert hitta jättefina katter pa katthem, men mina erfarenheter har inte varit sa bra. Först försökte vi köpa en kattunge - gar inte, ni maste köpa tva. Sen försökte vi köpa en vuxen katt - gar inte, den är infangad fran en koloni, och nu bor den och den andra katterna fran kolonin i en byggbarack hos ett stödhem sen ett ar, och de är inte redo att flytta än. Försökte köpa en vuxen katt fran ett annat katthem - gar inte, vi säljer bara till absoluta näromradet, sa att vi kan komma och hälsa pa, och helst till dem som redan har en katt fran vart katthem.

Där nanstans gav vi upp, och köpte en mycket trevlig kattunge fran ett privathem, katt nummer tva är en vuxen omplacering vi köpte direkt fran de förra ägarna. Inga problem nagon av gangerna, och bägge katterna är friska och trevliga.
Jag kan förstå att katthemmet inte ville placera ut en ensam kattunge och katten från kolonin där var det väl bra att de sa nej, för den hade väl inte det psyket som ni ville ha.
Men jag förstår mig inte på katthemmet som bara säljer till närområdet. Där antar jag att man bara har tama,trevliga katter som är lättsålda. Jag undrar vad som händer med katthemmet om ingen från närområdet vill ha fler katter.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Fast det kvarstår ju fortfarande att vi gick bet på tre av tre katter som vi försökte köpa från tre olika katthem. En katt vilken som helst kan man givetvis få tag på (om man inte bor en bit bort eller har barn då förståss), men det är ju ännu lättare att hitta på annons. Jag är rätt säker på att om jag satte mig med lite annonser på morgonen så skulle jag ha en katt på kvällen, om mitt enda krav är att den ska vara någotsånär snäll.

Fast det sista du skrev tycker inte jag är något positivt. Tycker att det är jättebra om man hälsar på katten/kattungen minst en gång innan köp för att se så allt stämmer. Sådana köp som genomförs snabbt kan tyvärr locka till sig dem som impulsköper en katt, om man måste vänta någon vecka (ej en evighet) så tror jag dem köparna bangar ur istället.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jösses vad krångligt,vi får inte ens köpa katt från katthem pga att jag har barn. Om 4 år när han är 7 år får vi köpa.
Att vi redan har en katt som mår toppen spelade ingen roll.

Många gånger vet nog inte katthemmet om katten går bra ihop med barn eller inte.De tama katter som finns kanske kommer från äldre personer som har flyttat dit där de inte får ha katt,från polisärenden där husse/matte grips och katten hamnar på katthem m.m.
katthemmet tar det säkra före det osäkra för de vill inte höra att de placerar ut lömska katter som river barn.
Man vill ju också att katten ska få flytta så lite som möjligt också och det är en chansning att placera katten i barnfamilj när man inte vet hur katten kommer att reagera.
Men om det är en en katt som har kommit till ett jourhem som har barn och det går bra kan man naturligtvis placera den i en barnfamilj senare också.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Fast det sista du skrev tycker inte jag är något positivt. Tycker att det är jättebra om man hälsar på katten/kattungen minst en gång innan köp för att se så allt stämmer. Sådana köp som genomförs snabbt kan tyvärr locka till sig dem som impulsköper en katt, om man måste vänta någon vecka (ej en evighet) så tror jag dem köparna bangar ur istället.

Det håller jag med dig om. Katthemmet som jag köpte Isola ifrån krävde att man hälsade på en gång innan man köpte med sig någon katt, helst skulle man hälsa på två gånger så man fick bli riktigt säker på sin sak. Jag hälsade på en gång och hämtade hem henne en vecka senare. Jag tycker det är en fantastiskt bra regel, det sållar nog ut många som inte tänkt igenom sitt kattköp ordentligt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Fast det sista du skrev tycker inte jag är något positivt. Tycker att det är jättebra om man hälsar på katten/kattungen minst en gång innan köp för att se så allt stämmer. Sådana köp som genomförs snabbt kan tyvärr locka till sig dem som impulsköper en katt, om man måste vänta någon vecka (ej en evighet) så tror jag dem köparna bangar ur istället.

Nej, min poäng är att det verkar vara betydligt svarare att köpa katt fran katthem än fran privatpersoner. Det var ett svar pa ett inlägg där det sades att om man inte har nagra önskemal när det gäller katten sa är det visst inga problem att köpa fran katthem. Min poäng var da att har man inga krav är det inte sa svart att fa tag pa en katt öht. Visst det är det bra att man är petig, men blir alldeles omöjligt, sa är det ju inte sa konstigt om folk vänder sig till andra för att köpa katter.

Vara katter äter bra foder, de är id-märkta, kastrerade och försäkrade. De far ga ut pa ett skyddat sätt, och lever annars som omhuldade innekatter.

Jag har svart att se att vi inte skulle kunna erbjuda ett trevligt hem även för en katthemskatt. Men med bägge katterna har vi först försökt köpa fran ett katthem, för att sedan ge upp och köpa fran en privatperson istället. Och da handlade det inte om att komma och titta pa katten ett par ganger, utan att de redan pa förhand talade om för oss att den katten skulle vi inte fa köpa.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 353
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 484
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp