Sv: rådjur

Som sagt så kommer han bo inhängnat på ett viltdjurs djurpark så inga jägare i närheten av honom :grin: Vi hade ingen möjlighet att ha honom någon annan stanns än inne så vad ska man göra ? De som tar honom har det som arbete att ta hand om vilda djur så tror nog dom vet mycket väl vad dom gör. Tycker att du har en väldigt tråkig och dryg attityd.

ika77: Tack :bow: visst är han :love:, ja han får iaf en möjlighet till ett liv nu iaf vilket han inte hade fått om han fått ligga kvar i diket.
 
Sv: rådjur

Håller med ika77. Lycka till och hoppas att han får det bra på nya stället. Personligen tycker jag det verkar ordna sig till i alla fall det näst bästa för honom (det bästa hade ju varit om hans mamma fått leva givetvis).
 
Sv: rådjur

Tycker att du har en väldigt tråkig och dryg attityd.


Är min attityd tråkig och dryg för jag både ser och tänker längre än näsan räcker?


Du skrev att kidet även efter flytten skulle födas upp inomhus.

Hur stort är hägnet där den ska tillbringa resten av sitt liv?

För min del tycker jag inte heller om att vilda djur som inte är hotade hålls i hägn, vad är det för vits med det?
 
Sv: rådjur

Jägaren som när han blir fri sätter ett välriktat skott i honom tackar säkert för det x fina köttet också.

Så onödigt sagt!

Du har förstås all rätt i världen att tycka att det är fel att föda upp rådjur inomhus (och jag håller med, rådjur ska vara ute i det fria eller hos personer som kan och vet hur man bäst föder upp ett rådjur, dock verkar det ju faktiskt som om det här kidet ifråga ska få komma till just ett sådant ställe nu) men du vinner väl ingenting på att vara rent elak och ha så trist attityd?

Du sprider ju knappast kunskap på det sättet i alla fall, utan får snarare folk att direkt vända taggarna utåt mot det du har att säga.
 
Sv: rådjur

Så onödigt sagt!


Du sprider ju knappast kunskap på det sättet i alla fall, utan får snarare folk att direkt vända taggarna utåt mot det du har att säga.



Tycker du det är rätt med en hage för ett vilt djur resten av sitt liv, annat än om det är befogat för avel av mer eller mindre hotade djurarter?

Det får vara hur onödigt sagt som helst, bättre att knacka ihjäl det, lägga det på ett lämpligt ställe och hoppas att räven får ett skrovmål och därför ev.spara ett levande kid i naturen som har sin mor.
 
Sv: rådjur

Så onödigt sagt!


Även om du tycker det var onödigt, så...... finns det ingen sanning i det menar du?
Eller har de flaskuppfödda djur som släpps ut i naturen en lapp på sig om hösten :- Skjut ej!?

Faktum är att de allra flesta torde bli mindre skygga än vilda artfränder, lättare att få skott på dem.
 
Sv: rådjur

Det var mej en grymt söt liten varelse du har tagit hand om! :love:

Jag tror det kommer ar bli jättebra för Pipen att få bo med andra hjortar och rådjur :) Istället för att ligga i ett dike i sin ensamhet och vänta på att få bli mat, som vissa här verkar antyda vara det bästa :grin:
Men detta är ju vad jag tycker
 
Sv: rådjur

Tycker du det är rätt med en hage för ett vilt djur resten av sitt liv, annat än om det är befogat för avel av mer eller mindre hotade djurarter?

Nej, jag är generellt sett inte för att hålla vilda djur i fångenskap. Har man däremot möjligheten (både ur ens egen och ur djurets synvinkel) att hjälpa ett eller annat vilt djur (d.v.s. hålla det i fångenskap under en begränsad tid för t.ex. lättare vård) så tycker jag att det kan vara OK.

Det får vara hur onödigt sagt som helst, bättre att knacka ihjäl det, lägga det på ett lämpligt ställe och hoppas att räven får ett skrovmål och därför ev.spara ett levande kid i naturen som har sin mor.

Det kan man förstås tycka. Men det är ändå förbannat onödigt att så uppenbart gå ut för att såra TS när hon tydligt visar att hon har fattat tycke för - och bryr sig om - rådjuret.
 
Senast ändrad:
Sv: rådjur

Vad är det för sida du har vaknat på idag då
Du har konstiga åsikter om det mesta tycker jag..

Jag anser oxå SJÄLVKLART att ett rådjur ska leva i det fria.
Det bästa alternativet här (tycker jag) hade varit att tagit hand om det några månader lite avsides tills det själv kan föda sig på gräset i naturen.
Av erfarenhet vet jag att man behöver inte ens nappa upp det efter ett tag utan det kan själv dricka mjölken ur en skål.
Bara för att man föder upp det själv MÅSTE det inte bli ett keldjur.

Men lägg ner din trista attityd där du menar att jag är korkad bara för att jag tycker det är ett vackert djur med 'rådjursblick'.
Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån.
Du liksom bara ' ploppade upp' här på buke som en kantarell på hösten med en märklig inställning till... mycket.


Antar att du hade kutat och hämtat bössan direkt.
Det får stå för dig.

Tack för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: rådjur

Ja rådjurskid är väldigt söta, liksom de flesta djurungar!

Vart ska han bo?
För vilket syfte har de djuren i hägn?
 
Senast ändrad:
Sv: rådjur

*kl*

Gud så söt den var :D Så otroligt vacker.
:bow: För såna personer som din syrra och du!

Tyckte ni gjorde helt rätt!
 
Sv: rådjur

Är nog många som lever i en Disneyvärld...:grin:

För mig är det uppenbart att det är du som är den största djurvännen.:bow:
 
Sv: rådjur

Är nog många som lever i en Disneyvärld...:grin:

För mig är det uppenbart att det är du som är den största djurvännen.:bow:



För en gång skull blev jag rörd av ett inlägg till mig.

Du förstår precis och din enkla mening säger mer än det jag försökt med tidigare i tråden.
 
Sv: rådjur

Ja att till varje pris "rädda" ett djur utan att analysera konsekvenserna är ofta inte bra djurskydd. Men många har väldigt svårt att ta den typen av ifrågasättande, se även skattråden.
PL
 
Sv: rådjur

Men lägg ner din trista attityd där du menar att jag är korkad bara för att jag tycker det är ett vackert djur med 'rådjursblick'.
Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån.
Du liksom bara ' ploppade upp' här på buke som en kantarell på hösten med en märklig inställning till... mycket.


Antar att du hade kutat och hämtat bössan direkt.
Det får stå för dig.


Japp, bössan hade kommit fram.
Sedan hade jag tagit med det döda kidet och lagt det en bit från rävgrytet så mamma räv fått ett skrovmål till sina små.
Kanske hade jag då sparat ett annat kid, i naturen.

Jag vet inte om åsikterna om att man ska avstå från att föda upp vilda, ej hotade, djur i hägn för resten av livet är så konstiga.Till vilken nytta? Knappast för djurets skull.

Och angående liknelsen med kantarell, det tar jag som en komplimang, hade du varit lite mer svampkunnig kunde du ju dragit till med bittersopp eller lömsk flugsvamp, för så verkar ju ditt tycke om mig vara.
 
Sv: rådjur

Nädå.. jag tycker inte att du är en bittersopp eller lömsk flugsvamp.
Kantareller liksom ...ploppar upp.. därav liknelsen.:D

Jag förstår bara inte varför man ska döda friska djur när det inte finns nån direkt saklig grund.
Visst, det kanske finns rådjur i överflöd, men jag förstår ändå inte det..
Hade den varit skadad så visst, då hade det varit en annan femma.

Jag har ju själv fött upp ett rådjur som vare sig blev tam eller folkilsk.

Sen att jag själv inte hade valt kanske att sätta den i ett hägn/reservat (kalla det vad som helst) på livstid, det är en annan sak. Men dödat kidet hade inte för MIG varit ett alternativ.

Visst som du säger mata rävarna. Det är ju en balansgångs-fråga man själv får vara man att ta ställning till.
Det finns färre rävar än rådjur och de kanske behöver lite stöd efter skabb-perioden som varit.

Men måste inte det vara markägaren som står för skjutandet och även tar hand om kadavret?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp