Sv: rådjur

Det enda farliga rovdjur rået skulle kunna förväxla med hunden är varg. Tror inte risken för det är så stor där TS bor. :)
Lösspringande hundar kan i så fall kanske vara en större risk om inte TS egna hundar är där som skydd.

Jag förutsätter att TS väntar med att "stöta bort" henne tills nästa vår, då detta sker för alla ungdjur. Beroende på hur TS bor, så kan det mycket väl bli så att rået stannar i omgivningarna och ibland kommer och hälsar på.

LIA
 
Sv: rådjur

*kl*

Vi tog hand om ett skadat rådjurskid på mitten av 90-talet.
Hon låg i gräset när vi fann henne (svullen i munnen och kunde inte dia)
Efter massa telefonsamtal till bl.a polis, djursjukvårdare och markägare m.m så fick vi grönt att vi kunde ta hand om henne och att hon lämpligast skulle födas upp på lammnäring.
Vi byggde ett litet hägn åt henne, undvek all onödig kontakt och höll oss lite på avstånd.
Senare ökade vi utrymmet för henne via löplina i nån smart anordning just för att hon inte skullefå den där 'instängds-känslan' och börja vandra längs gallret.
Var bara hos henne när vi skulle mata henne och titta till henne.
Vi satt alltså inte och klappade och kelade.
Hon var inte rädd för oss, men lite uppmärksam på oss om vi inte hade mat med oss. Och det var ju bra.

När hon var så pass gammal så hon klarade sig så släpptes hon ut.
Minns inte riktigt när vi släppte henne fri att själv få välja om hon ville lämna gården.
Enligt vad jag minns är de väldigt bra på att klara sig själva ganska tidigt. Bara de klarar att nära sig på enbart av vad naturen har att erbjuda.
Hon höll sig i närheten ett par år.
Kom in på gården då och då och vi pratade med henne lite på håll.
Åt av vår fallfrukt m.m
Sedan blev 'Kickans' besök färre och färre.
Sista gången såg vi henne tillsammans på gården, knapra på en buske, i sällskap med en mycket skygg bock.
Så antar att hon fick kid den sommaren. :banana:

Det var en bra anpassning till det vilda hon fick, tycker jag.
Hon kom ibland och lyssnade på oss när vi pratade och visade upp sig.

Hon var så vacker.
Och hon var nog i samma ålder som det kidet du, TS, har..

Lycka till!:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: rådjur

Ja du gjorde vad du kunde för att inte få ett tamt rådjur, hoppas TS ta till sig av detta. Men visst jag är övertygad om att ett tamt LITET rådjur är fruktansvärt gulligt precis som en tam vuxen råbock är fruktansvärt farlig.
PL
 
Sv: rådjur

Vi försöker att vara så lite som möjligt med honom som jag tror att det är, bara är med honom när han ska ha mat. Han är inte skygg mot mig och min syrra då vi som sagt matar honom flera gånger om dan, men andra människor går han inte fram till. På måndag får vi veta om en djurpark kan ta hand om honom, annars om dom inte kunde skulle dom prata med en annan och se om dom kan, så då blir det ju "proffs" som kommer ta över som vet hur man handskas med dom. Sen tror jag att om han får en surrogatmamma som är skygg av sig så blir nog han oxå det, inte lika mycket kanske men då han ändå e så pass liten som han är.
 
Sv: rådjur

Nej men tamhet ökar farligheten enormt.
PL


Brukar det inte t.o.m vara så att det rekommenderas avlivning om det är ett kid av hankön?

Av kunnigt folk, inte av media eller TV som av någon underlig anledning alltid förskönar och bejublar räddandet av djur istället för att förklara vikten av att det många ggr är bättre att se till att det blir avlivat.?

Undantaget vissa djurarter såklart.

Jag får en känsla att många av de som räddar djur gör det, inte för djurets skull egentligen, utan för sitt eget välbefinnandets skull.

Med risk för att än en gång framstå som djurplågare, jag hade avlivat rådjurskidet.
 
Sv: rådjur

Men det är kommer inte vi göra. Finns det en möjlighet att h*n kan få leva, så kommer h*n få göra det. Som sagt så vet vi imorgon om djurparken han ta den, så vi hoppas på det.

Jag får en känsla att många av de som räddar djur gör det, inte för djurets skull egentligen, utan för sitt eget välbefinnandets skull.

Tror det är båda delarna, skulle aldrig kunna döda ett icke skadat djur bara för att det finns risker med att föda upp dom. Tycker att djur har lika stor rätt att leva som människor.

LIA: tror det är en han, den har iaf bara ett "hål" därbak :o eller vad man ska säga :p
 
Sv: rådjur

Titta under magen! :)

En människouppfödd råbock måste inte bli farlig. Det hänger på individ mm. Viktigt är att man håller folk utanför familjen borta.

Visar en råbock aggresivitet när han blir könsmogen, finns alternativet att frakta honom till obebodda trakter där han får chansen att etablera revir.

LIA
 
Sv: rådjur

När brunsten kommer blir i stort sett alla tama råbockar farliga, när man märker ngt kan det vara försent.
Vad menar du med obebodda trakter?
PL
 
Sv: rådjur

Ja o hur långt skall det vara till närmsta bebyggelse för att den människovana bocken inte skall söka sig dit. Var i rådjurens utbredningsområde finns det så vida obebodda områden.
PL
 
Sv: rådjur

Tror det är båda delarna, skulle aldrig kunna döda ett icke skadat djur bara för att det finns risker med att föda upp dom. Tycker att djur har lika stor rätt att leva som människor.


Men den inställningen fungerar bara om man tänker väldigt kortsiktigt eftersom vissa djur, som här rådjur, är en viktig föda för andra djurgrupper.
Om alla rådjur har lika stor rätt att leva som människor då innebär det automatiskt att man vill ha bort både lo och räv?
 
Sv: rådjur

Men det är ju skillnad om dom blir dödade för föda tex av räv el. lo, men att avliva något djur som är friskt är jag helt emot. Har aldrig sagt att jag ser människan som något högt, om någon blir ihälbiten av tex en björn ser jag även det som naturligt, så menar jag med lika rätt att leva :p Men som i detta fall någon har ihäl mamman ser jag det som skylldighet att låta rået få en skanns till att leva för det skulle den haft om inte mamman blev ihjälkörd.
Gud vilket rörigt inlägg men hoppas du fattar hur jag menar :)
 
Sv: rådjur

Tror du att bocken blir så människotillvänjd att den letar upp folk för att stånga dom?
Icke!

LIA
 
Sv: rådjur

*kl*

Idag åker Pipen :cry: som han fått heta de senaste dagarna.
Ska få komma till ett ställe där dom har älgar och rådjur, dom kommer flaska upp honom inne som vi har gjort och sen när han är stor kommer han få bo inhängnat. Känns jätte tungt då allt gick så snabbt, men känns ändå rätt då vi vet att han kommer få det bra. Här hemma började han bli lite väl tam (bara mot mig och syrran då vi matar honom) men gick inte att lämna honom utan att han började pipa, där av namnet, mot övrigt folk vågade han inte gå framtill om inte en annan va hos honom så på så vis är det ju bra.
Kommer sakna honom jätte mycket. :heart
21357492.jpg

21357755.jpg

21357756.jpg
 
Sv: rådjur

Guud så fin! :love:
Måste vara ett av sveriges naturs vackraste djur.

Nu kommer han få det bra och ni har hjälpt honom till det.
Stor eloge till er! :bow:
 
Sv: rådjur

Jägaren som när han blir fri sätter ett välriktat skott i honom tackar säkert för det x fina köttet också.

Vansinnigt att föda upp rådjur INOMHUS, om man nu ska göra det överhuvudtaget.
 
Sv: rådjur

Förresten är det genetiskt betingat att man månar, vill ta hand om, och tycker djur med stora ögon i förhållande till kroppen är söta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 194
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp