Sv: rådjur

Ja att till varje pris "rädda" ett djur utan att analysera konsekvenserna är ofta inte bra djurskydd. Men många har väldigt svårt att ta den typen av ifrågasättande, se även skattråden.
PL

Men överdriv lite till? Det var väl inte en enda person i skattråden som tyckte att det var okej att ge sig på och försöka rädda en massa (vilda) djur enligt devisen "kosta vad det kosta vill". Tvärtom.
 
Sv: rådjur

*kl*

Nu är Pipen bortlämnad. Dom var grymt trevliga och vi får komma och kolla hur han har det när vi vill, bara att åka dit. Dom kommer ha honom "inne" tills han inte är fullt så beroende av mjölk och äter mer grönt och tills dom hunnit göra en liten inhängnad så han vant sig helt vid det yttre, där efter kommer han bo inhängnat 25 000 kv/m eller hur man skriver det,+ att dom håller på göra området större, med 2 älgar och en rådjurs kviga eller vad dom kallars, så blir nog trevligt för honom sen ;) Det är en privat viltdjurpark, mestadels tyskar som åker dit för att titta på älgarna. Så tror nog att han kommer trivas fin fint :D Sen tack till de som stöttat och inte tycker att han ska få ett skott i pannan utan en möjlighet till ett liv. :bow:
 
Sv: rådjur

Jag förstår att ni valde att rädda kidet, det hade även jag gjort. Dock inte till det liv du beskriver.
2.5 HA till 2 vuxna älgar tycker jag är på tok för litet, dessutom ska ytterligare ett par rådjur samsas om ytan.
Jag är inget fan av vilddjurshägn, tycker nog allt att människor som vill se vilda djur kan ge sig ut i skogen! Och ska det trots allt finnas ( i utbildningssyfte ) så ska de vara väl tilltagna och det är inte ett par HA.

Vad gäller minimimåtten har jag en nära vän som är länsveterinär och som hade på sin uppgift att godkänna just Älg-hägn, hon var sjläv upprörd över de knappa minimimåtten som fanns och berättade att anledningen till att de är så snålt tilltagna, var för att när besluten om storleken skulle tas ville man till varje pris låta en känd stockholmsdjurpark få ha kvar sina älgar i sina pyttehägn och därför sattes storleken efter hur stort det hägnet var!
Vansinne!!!
 
Sv: rådjur

Det får vara hur onödigt sagt som helst, bättre att knacka ihjäl det, lägga det på ett lämpligt ställe och hoppas att räven får ett skrovmål och därför ev.spara ett levande kid i naturen som har sin mor.

Det som skrämmer mig , är inte det du säger , utan att du säger det här!, på ett forum där det genomgående temat är just omtanken och kärleken till djur och framförallt hästen.

Dylika kommetarer kan man förvänta sig av människor som inte sysslar med djur, men det är obehagligt när avsaknaden av empati återfinns hos en som faktiskt sysslar med djur!

Det är av rädsla för såna som dig, som gör att jag har svårt att sälja mina uppfödningar!
 
Sv: rådjur

Jo än så länge har dom inte så stort inhäng då dom innan bara hade älg, dom har precis fått godkännt att ha rådjur så dom har inte hunnit "bygga" ut inhänget men håller på. Så tippar på att det kommer vara större lagom tills att Pip blir utsläppt med dom andra :)
 
Sv: rådjur

Det som skrämmer mig , är inte det du säger , utan att du säger det här!, på ett forum där det genomgående temat är just omtanken och kärleken till djur och framförallt hästen.



Det är av rädsla för såna som dig, som gör att jag har svårt att sälja mina uppfödningar!



Jösses, vilken dubbelmoral. Blunda och låtsas att det inte finns.

På vilket sätt är jag en dålig hästägare och vad grundar du din rädsla på angående att inte sälja häst till mig?
 
Sv: rådjur

Omtanke om djur innebär i min värld även att man vet när avlivning är det lämpligaste eller åtminstone att man funderar över frågan.
PL
 
Sv: rådjur

2.5 HA till 2 vuxna älgar tycker jag är på tok för litet, dessutom ska ytterligare ett par rådjur samsas om ytan.
Jag är inget fan av vilddjurshägn, tycker nog allt att människor som vill se vilda djur kan ge sig ut i skogen! Och ska det trots allt finnas ( i utbildningssyfte ) så ska de vara väl tilltagna och det är inte ett par HA.


Jag undrar om de som har hägnet har det för att måna om djuren eller för att tjäna pengar på turism?:mad:
 
Sv: rådjur

Jag undrar om de som har hägnet har det för att måna om djuren eller för att tjäna pengar på turism?:mad:

Käna pengar på turism kan jag lova att det inte är då de har gratis inträde ;) & djuren såg ut att trivas väldigt bra, De va tama mot gubben men skulle aldrig gå fram till annat folk.
 
Sv: rådjur

Ja, på den punkten verkade vi tycka olika eftersom du verkar tycka att det som sker i naturen bör man inte lägga sig i över huvud taget (såvida det inte handlar om utrotningshotade arter), men trots det så verkade inte heller någon av oss andra tycka att man kan eller bör göra vad som helst för att försöka rädda ett djur. Tvärtom verkade vi överens om att avlivning är det bästa vid många tillfällen, samt att man många gånger inte bör röra djuren över huvud taget.
 
Sv: rådjur

Oj..
Ja den var ju väldans charmig, men ingen jag vill bråka med när den blir könsmogen m.m
 
Sv: rådjur

Nej jag har inte skrivit att man inte skall lägga sig i överhuvudaget o när jag har tolkats så har jag förtydligat. Läs igen. Däremot har jag skrivit att vi inte skall försöka förhindra den naturliga dödligheten i naturen förutom när det gäller utrotningshotade djur där det kan vara nödvändigt för att överhuvudtaget bevara stammen.
Absolut största delen av vilda djur som "räddas" tas om hand av fel anledningar o på fel sätt så att de inte fungerar i det vilda, dvs det gör mer skada än nytta även om det ser bra ut i media.
PL
 
Sv: rådjur

Den var alldeled för tam eller vad man kan säga :crazy:,blir ju inget naturligt liv alls för den. Dock var den väldigt söt när den lekte i vattenpölen :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp